|
Віталій ПономарьовВітер зі СходуЗахід п’є повітря Сходу – саме так, як до цього колись
закликав свого читача (чи ліричного героя?) Йоганн Ґете. Щоправда, це насправді
не той Схід, про який ішлося авторові «Фауста», і не той Схід, яким мандрував Сіддхартха Германа Гессе, та навіть не той Схід, де несла
свій тягар біла людина Редьярда Кіплінга. Це той Схід, що його описав Астольф де Кюстін, а тамтешня
атмосфера – далеко не те патріархальне повітря, яким так милувався Ґете: їй, на
думку маркіза, вочевидь бракує радості та світла. Вітер зі Сходу гуляє Європою. У Берліні він спричиняє загальну
ейфорію, згодом звикання, а відтак і непереборну залежність, у Мюнхені пробуджує
ностальгію за Ялтою, у Франкфурті схиляє до поступливості, а в Гамбурзі загострює
нездоланну потребу торгувати. У Парижі він неабияк звеселяє, у Віші надихає за
будь-яку ціну домовлятися з нападником про колаборацію,
а у Бресті збуджує бажання обняти «всю Європу – від Бреста до Владивостока». У
Копенгагені цей вітер заохочує «заснути, спати й бачити сновиддя», в Осло він викликає
тривогу, а у Брюсселі провокує «стурбованість» і «занепокоєння» – такі ж глибокі,
як брежнєвське «чувство глубокого
удовлетворения». Вітер зі Сходу розносить Європою запахи. У Лондоні він пахне
полонієм, у Солсбері повіває «новичком», у Ґетевому Веймарі дихає газом, а у
Потсдамі відгонить одеколоном «Красная Москва».
Натомість у Будапешті та Празі східний вітер видихає вихлопами двигунів
червонозоряних танків, у Гельсінкі гірчить димком «Беломорканала», у Мінську смердить в’язницею, у Бахчисараї,
Вільнюсі та Львові віє задухою товарних вагонів, а у Києві тхне сіркою. Вітер зі Сходу морозить Європу. Він гонить землею шматки
міжнародного права, розхитує занедбані оборонні мури та розгойдує нові «мости
порозуміння». Він гне додолу генералів, і вони безстрашно домагаються «конструктивних
переговорів» і «стратегічної співпраці» з агресором. Він виє в головах інтелектуалів,
і вони наполегливо відшукують промені світла у темряві зі Сходу. Він надуває «толерантністю»
і «політкоректністю» працю журналістів, і вони у своїх розмовах про війну, аншлюс
та окупацію старанно уникають моральних оцінок і «мови ворожості», «збалансовуючи»
позиції наїзника та його жертви. Він кружить голови державцям, і вони невтомно наголошують
на «законних інтересах» інтервента. Він навіює чутливим до східних подувів політикам
мрії про танці з бісами та про участь у наглядових радах. Він дурманить свідомість
обивателів, і вони щиро дивуються: «Навіщо вмирати за Данциг?». Проте навіть у такій «метеозалежній»
Європі історія віддавна визначає ментальну географію, політичний клімат і навіть погоду на завтра,
раз-по-раз нагадуючи про це повторенням сюжетів минулих часів. І тому сьогодні
Заходу доведеться обирати: обороняти «Данциг» – або розчинитись у Сході. 23
01 2022 |