|
Юрій АндруховичДостоєвського не проп’єш?Виступ у публічній дискусії «Культура та історія як засіб керування сучасністю: Інструменталізація колективної пам’яті в російській війні проти України» (Цюрихський університет, 5 червня 2023 р.) Російський балет, російська класична література і музика, російський художній аванґард, російське виконавське мистецтво… Цей перелік можна
продовжувати, але, як мені здається, ви вже
зрозуміли, про що я. Російські хутра, ікра, бліни, водка,
як і російська рулетка, теж
із цього понятійного репертуару, хоч їх я постараюсь оминути. Завдяки незліченним нагодам протягом от уже кількох десятиріч спілкуватися з публікою Західної Європи, я не можу не зауважити стійкого домінування в її культурних пріоритетах усього, що російське.
Некритичність і клішованість
у сприйманні т. зв. «Великої Російської Культури» призвели до повсюдного схиляння (щоб не сказати – плазування) перед нею. Будь-який її прояв за інерцією
сприймається як щось винятково цінне, сповнене універсальної загальнолюдської значущості і –
не в останню чергу – таке, на що не спромоглася жодна культура
Заходу. Щось, до чого Захід просто не зміг дорости внаслідок своєї «духовної обмеженості», а краще сказати «бездуховності». Російська культура
стала для інтелектуалів Заходу чимось
на зразок священної корови. Чому саме
в її – і, як мені здається, тільки в її – випадку не спрацьовують традиційні для
Заходу ще з доби Просвітництва критицизм і скептицизм – от питання. Чому західний
раціоналізм, який, здавалося б, не боїться жодних авторитетів, капітулює винятково перед російським «містичним» ірраціоналізмом? З російського боку цей, сказати б, феномен охоче підтримують і успішно стимулюють. Ідея про «бездуховний Захід» є стрижнем тієї війни,
яку Росія розпочала в
лютому 2014-го гібридними засобами
і яку вона ж перевела у статус великомасштабної в
лютому минулого року. Я свідомо
не написав «війна проти України», бо в російському баченні Україна – й на цьому не втомлюються наголошувати російські речники як офіційні,
так і «незалежні» – є буцімто
лише знаряддям Заходу. Тобто знищуючи українські міста і села, забираючи тисячі людських життів, убиваючи довкілля й само життя у всіх його
проявах, Росія насправді нібито веде війну проти
«розтлінного Заходу» і в такий
спосіб реалізує свою візію майбутнього світопорядку – іншого, «духовно чистішого, очищенішого». Росія уявляє себе Добром у смертельному двобої
зі Злом, і в цьому сенсі потребує визнаних у світі культурних підпор, які є беззаперечними свідченнями її «духовності». Насправді ж – виправданням її злочинності. Я не бачу тут великих відмінностей від Талібану чи, скажімо, ІДІЛу: таке ж аґресивне бажання «виправити світ», насильством вивести його на «істинний шлях» і змусити його жити в постійному
страху. Проте ні Талібан, ні ІДІЛ, ні інші подібного
штибу «візіонери» не мають привілею спиратися на красу балету, оперного співу,
мелодійність Чайковського чи «духовні глибини»
Достоєвського. Чи винен Чайковський у звірствах росіян на окупованих українських теренах? Відповідь очевидна: ні, великий творець класичного кічу особисто ні в чому
такому не винен уже хоча б із тієї причини, що його вже
130 років немає серед живих. Але його постать укупі
з усією спадщиною є суттєвим компонентом російської інформаційно-психологічної машинерії,
тобто безвідмовною формою відбілювання Росії в цілому й адвокації російського мілітаризму зокрема. Хіба може
нести світові зло країна, що породила красу «Лускунчика» й
«Лебединого озера», продовжують думати
розчулені європейці. Це все жахливий Путін. Але Путін, так вони вважають, – це щось окреме. Бо
Росія – не Путін. Вона – передусім культура. Росія – це Чайковський, Мусоргський,
Толстой, Достоєвський… Про клішованість західних уявлень щодо Росії я вже
згадував. Один із її форматів явив себе у своєрідній тріаді: Росія – це 1) злий
режим 2) добрий народ 3) велика культура. Не можу не погодитися, що таке поєднання
є доволі сексі. Росія вже хоча
б тому здається незбагненною,
великою і привабливою, що
попри вічний деспотизм її влади досягла аж такої культурної величі. В цій ілюзорній
парадигмі західна думка
зависла досьогодні, незважаючи
на всі відомі світові звірства, вчинені в Україні вихованими «великою культурою» представниками
«доброго народу». Після 24 лютого
2022 року де-не-де, щоправда, з’явилися
певні зміни в акцентах. Оновлена тріада у своїх перших двох складниках може сьогодні виглядати як 1) режим не
просто злий – він злочинний 2) народ не просто добрий
– він обдурений і пригнічений. Але третій складник без змін: культура й далі велика. Тож Достоєвського, як кажуть, таки не
проп’єш. До речі, про Достоєвського. Дивне на перший погляд зачарування ним Гітлера і Ґеббельса не взялося з їхніх суто естетичних уподобань – воно обґрунтоване світоглядно. Зрештою, відокремити естетичне від світоглядного
не завжди вдається. Я
сказав би навіть, що переважно не вдається. От і тут маємо їхнє нерозривне
сплетіння. Ксенофоб і антизахідник, послідовний і пристрасний ворог усього демократичного й тим більше ліберального, Достоєвський і справді гідний Ґеббельсового якнайщирішого захоплення, вираженого, зокрема, й такими
словами: «Dostojewski ist seiner Zeit noch
um ein paar
gewagte Schritte voraus. Man folgt
ihm schwindelnd, bange, ungläubig; aber man folgt. Er lässt nicht
locker, man muss folgen. … Er kommt von nirgendwo und gehört nirgendwo
hin. Und dabei bleibt er doch stets Russe.»* Я перепрошую за цитату з
одного з найбільших злочинців
людського роду. Але її варто знати. Вона є цілком промовистим свідоцтвом глибокої спорідненості. В німецькій мові є гарне слово Seelenverwandschaft, спорідненість душ – гадаю, це саме вона. Я далекий від того, щоби вважати Достоєвського
предтечею німецького націонал-соціалізму. З іншого
боку, вплив його писань – дуже конкретних
текстів, через які він висловлював дуже конкретні думки – на ідеологічне формування щонайменше двох ключових діячів цього явища, Гітлера
й Ґеббельса, є цілком доведеним і знаним, хоч і сором’язливо мало коментованим. Я назвав би це тим-таки ефектом
священної корови: «Велика Російська Культура» апріорі поза
будь-якими «порочащими ее» зв’язками. Російська культурна машинерія, що її
так багато у світі – з усіма її закордонними
представництвами, інститутами,
резиденціями, аґенціями, аґентами впливу і просто аґентами, не кажучи про т. зв. корисних ідіотів,
на повний розмах використовує свій більш ніж привілейований статус: вона працює
з ілюзіями, грає на них як умілий і досвідчений гравець, до того ж дуже схильний до обману й шахрайства. Або – що, мабуть, небезпечніше – як
наркодилер. Демократія, що хоче себе захистити,
не має права на ілюзії. Аґресора слід позбавляти
не окремих, а всіх інструментів. Ґрунтовно переглянути і критично скориґувати
міт про «Велику Російську Культуру» – хіба не захопливий інтелектуальний проєкт? І час для нього давно вибив. ________________________ * «Достоєвський випереджує свій час на кілька відчайдушно сміливих кроків. Ідеш за ним запаморочено, боязко, не вірячи; але все одно йдеш. Він не відпускає,
за ним не можна не йти. … Він приходить нізвідки й нічому не належить. І при цьому завжди лишається
росіянином». 13.06.2023 |