www.ji-magazine.lviv.ua
Кристина Черні, польська критикиня та мистецтвознавиця, докторка гуманітарних наук
Два світи. До століття Єжи Новосельського
Єжи
Новосельський – гнучкий художник, якому вдавалося вписувати свої роботи в
найрізноманітніші контексти й простори. Він був професором художньої академії,
знаним автором, однак за часів ПНР про важливу частину його творчості –
сакральний живопис – практично ніде не згадувалося. Глибше вивчення цього
періоду його життя почалося вже в наші часи. Складність полягала в тому, що
треба було інвентаризувати усі його численні праці в різних церквах і
костьолах, зафіксувати те, що вже почало зникати, і показати широку географію
його спадщини.
Єжи Новосельський у своїй майстерні,
Краків, 12 липня 1987 року, фото Влодзімєжа Василюка
Є така
фотографія Новосельського у його майстерні в Лодзі 50-х років, яку я дуже
люблю, вона знайшлася відносно недавно. Це був час, коли художник боровся зі
своєю зневірою і вірою, а на тлі видно ікони – його повернення до бога. Він
тоді інтенсивно малював як абстракції, так і ікони. Цей знімок відкриває
четвертий том каталогу сакрального мистецтва, над яким я працювала під час
пандемії, він виданий до столітньої річниці художника – 7 січня. У вступі до каталогу я пишу про дві батьківщини Новосельського та
його зв’язок зі Львовом. Він відчував себе поляком і водночас українцем, і під
кінець життя часто повертався до аналізу цих обставин свого життя.
У родини
Новосельських було добре розбудоване родинне дерево із записами про всіх
родичів, очевидно, ним користувалися для відновлення документів під час
окупації. Єжи був хрещений у річному віці в греко-католицькій церкві, він часто хворів, тому батьки відтягували цей
момент таїнства. Він походив з мішаної родини, батько Стефан Новосельський був
лемком, який вважався українцем, бабця й мама з походження австрійки, він також
мав двох братів, яких ніколи не знав, бо вони померли до його народження, і це
падало тінню на все його дитинство й дорослішання. Він виховувався в домі, де
тривала жалоба. Один з братів так само називався Єжи – Юрко. Тож Єжи, буваючи
на родинному кладовищі, бачив надгробок зі своїм ім’ям і прізвищем, що, мабуть,
у свій спосіб тяжіло над ним. У психології говорять про синдром «замісної
дитини», яка народжується після смерті своїх братів чи сестер. Це був випадок
багатьох художників – Ван Гога, Далі, це безумовно посилює вразливість і уяву
дитини.
Єжи
виховувався, так би мовити, біля маминої спідниці, ходив до римо-католицької
гімназії чернечого ордену Піярув. Але зрештою у вихованні сина переважив уплив
батька, тому випускні іспити він здавав уже у Львові при монастирі студитів.
Учився малювати ікони в Уніві, там не було сталої школи, бо це був час
окупації, але місцеві старовіри добре навчали справі іконописання. Єжи робив
замальовки церков у технічному блокноті, їх залишилося багато в його архіві –
юнак тренувався малювати архітектоніку церков, тяжів до редукування внутрішнього
літургійного простору, який міг складатися лише з іконостасу. Його приваблювали
приміщення готичні або сучасні й модерністичні, з чистотою ліній. Як казав сам
художник, там його мистецтво почувалося найкраще в таких будівлях, а в
барокових формах його роботи «губилися».
Великий
вплив на Єжи справив друг батька, Владислав Якимович,
варшавський архітектор, вбитий у таборі Майданек під час війни.
Він показував юнаку репродукції відомих художників та статті про сучасне
мистецтво. Завдяки цій дружбі Новосельський ніби «заговорив новою мовою» й
остаточно вирішив стати художником.
В юності Єжи
молився перед іконостасом Йова Кондзелевича і завжди казав, що ці темні
незвичні ікони на нього дуже вплинули. Він щоразу повертався до
ранньохристиянського мистецтва, але його цікавили також барокові ікони. У 1942 році Новосельський попросився до монастиря
святого Івана Хрестителя під Львовом. Монастирський розпорядок дня був суворий,
втім, художник знаходив час на писання ікон та вивчення теорії під наглядом
старших монахів, а також проводив багато часу у львівському музеї. Перебування
Новосельського в монастирі тривало менше року; невдовзі після повернення до
Кракова Єжи на довгих 12 років втрачає віру, але знання, здобуті в монастирі,
залишаться з ним назавжди.
Він також
познайомився з Михайлом Бойчуком, котрий часто бував у Львові. Спільність
їхньої творчості полягала в тому, що вони виходили з одного коріння, в
поєднанні авангарду й традиції давньої української ікони.
Єжи
Новосельський, “Сапфіровий іконостас” (фрагмент), 1966/1967, церква Успіння
Пресвятої Богородиці в Кракові.
Часто
закидають, що ікона Новосельського не ортодоксальна, що він порвав з традицією,
що його ікона занадто авангардна. Її довго не сприймали духовні особи, парафії
відмовлялися від деяких його творів. Новосельський повторював, що ікона, окрім
традиції, має бути знаком свого часу, в якому створена. Крім того, він
відокремлював ікони, які повинні використовуватися в літургії в храмі, і не дозволяв виставляти такі ікони в галереях чи музеях:
вони мусили служити молитві.
Після
повернення до Кракова Новосельський вступив до інституту художньої техніки:
Kunstgewerbeschule. Саме там він знайомиться з митцями, які згодом стануть
членами «Краківської групи».
І в його
роботах помічаємо джерело натхнення з різних шкіл іконопису, але він їх насичує
ще більшими авторськими барвами, акцентами, високим рівнем абстракції. Він дуже
шанував італо-візантійське мистецтво. Найбільшим натхненням та ініціацією у
світ ікони для Новосельського став «Страшний суд» з села Ванівки, яку він бачив
у львівському музеї. Багато елементів цього універсуму він відтворював і
цитував згодом у своїх роботах.
Особливо це
помітно в творах, де він відтворює погляд бога на землю, вид згори на озеро, а
також мотиви мороку й людських мук в садистичних і мазохістичних малюнках.
Багато мотивів Новосельський запозичив з мистецтва древнього Єгипту, де помітно
«еротичну муштру» тіл, своєрідну гімнастику. Використовував мотив
середньовічних мап, створюючи емблематичне представлення простору. Звертався до
мистецтва Помпеї, звідки запозичив кольористику й еротичну містичність, як у
„Villa dei misteri”. У нього також були на картинах символічні мапи Єрусалима,
де на одному зображенні маємо розгалужену багатопросторовість лабіринтів. Він
ніколи не був у Єрусалимі (80-х роках він хотів відвідати святу землю, та йому
завернули паспорт), але добре вхопив його просторову складність у своєму
світському малярстві. Ці обидві традиції, світську й сакральну, неможливо
відділити одну від одної у творчості Новосельського. Ці два сегменти якнайкраще
пояснюють його художнє бачення, як сильно ікона організувала його візуальний
світ і дозволила йому будувати цілісність. Вся морфологія його світського
живопису побудована на іконографії. І це поволі переходить в абстракцію, сакрум
змішується з профанним. На надгробку Новосельського зображена копія його
картини – “Схід сонця”, при його могилі на
Раковицькому цвинтарі у Кракові 7 січня зустрічаємося і ми, дослідники й
шанувальники творчості. Коли я вперше приїхала в Україну з лекціями, ми зробили
плакат «Новосельський – іконописець і вільнодумець», у якому використано мотив
цієї абстрактної ікони з сонцем. Польська теологія не мала надто багато
видатних сміливих мислителів. А от Новосельський для мене
є таким прикладом. Часом мені здається, що ми досі не доросли до його думки,
але вже робимо в цьому певні успіхи.
Єжи Новосельський, “Villa dei
Misteri”, 1975, Національний музей, Краків, Польща
Якщо
згадати кілька книг, які вийшли про Новосельського, то том перший
«Новосельський в Малопольщі» вийшов 7 років тому. У цій книзі є розділи про
сліди його творчості та наступників, є мапа з роботами Новосельського по
Кракову. Другий том – про регіон Підляшшя й Мазури «Новосельський – Сакральне
мистецтво. Підляшшя, Вармінсько-Мазурське воєводство, Люблінське воєводство»
(2019).
Третій том –
«Новосельський на Шльонську». Четвертий том – Новосельський у Варшаві і на
Мазовшу. Повизбирувано місцезнаходження всіх його робіт – з приватних колекцій,
знімки робіт, яких більше немає, але вони зафіксовані у книзі, роботи, що
перебувають за кордоном. У п’ятому томі, який зараз готується – “Новосельський.
Сакральне мистецтво. Білий Бор, Лурд, приватні колекції” буде представлена
також єдина сакральна реалізація за кордоном: поліхромія церкви в Лурді
(Франція), єдина церква, повністю спроектована Новосельським: в Білому Бору, і
численні ікони з приватних колекцій.
Як бачимо,
мапа дуже багата, але водночас існує проблема «поправляння» Новосельського,
його «покращення» в приміщеннях костьолів, ремонт і відхід від мінімалізму з
абстрактними зображеннями до багатого оздоблення. Наш колектив, що працює над
фіксацією спадщини Новосельського (а це фотографи, і Агнєшка Шпала
координаторка каталогу) – ми робимо це для того, щоб зберегти ці місця і
роботи, часом це склади з пляшками біля ресторану, тому наша місія хоча б на
папері зафіксувати все, що можливо. За тиждень перед тим, як том мав іти до
друкарні, до мене задзвонив ксьондз, що в Ізабеліні
знайдено мозаїку Новосельського! Хтось переклеїв мозаїки на картон під час
перебудови костьолу, це було зроблено по-аматорськи, але це насправді важлива
знахідка, яка колись здобуде своє місце в музеях. І ми мусили переробляти цілий
розділ каталогу, бо я цю мозаїку вже оплакувала кілька разів раніше у своїх
публікаціях. Люблю свою роботу хоча б за те, що в ній завжди є адреналін
відкриттів.
Сейм Польщі
оголосив 2023 рік роком Єжи Новосельського, у зв’язку з цим з’являється багато
різних ініціатив. За кілька місяців не вдасться приготувати якусь велику
монографічну виставу, але я розповім про різні плани на наступний рік.
Тож кілька
слів про те, що планується до століття Новосельського у Польщі. 20 листопада
відбулася чудова виставка в художній Академії в Кракові з роботами з колекції
Анжея Стармаха, виставка стала першою ластівкою цілої низки подій навколо
ювілею Новосельського. 7 січня у Кракові відбулася служба на Раковицькому
кладовищі для вшанування пам’яті художника. Далі була презентація варшавського
тому про Новосельського. А в Бєльсько-Бялей в галереї відкрилася виставка, яка
готувалася кілька років, про співпрацю Єжи Новосельського і видатного
архітектора Станіслава Нємчика (автора костьолу Святого Духа в Тихах). 17 січня
в галереї Анжея Стармаха відбулося офіційне відкриття року Новосельського і
чудової виставки куратора Анжея Щепаняка «Майстерня Єжи Новосельського». Це
метафоричне відтворення середовища, в якому жив і працював художник. Там
представлені меблі з його мешкання, розмальовані ним, зроблені ним моделі
кораблів, картини, можна відчути, яким атмосферним було життя Новосельського.
19 лютого буде служба в православній церкві й буде зустріч на тему
виданого четвертого каталогу. Весною планується прем’єра концерту в Тихах і
Вроцлаві – програма улюбленої музики художника. У жовтні 2023 відбудеться
конференція в художній академії в Кракові, де будуть гості зі Львова – про
спадщину Новосельського і про мистецтво сучасної ікони. В Національному музеї в
Кракові буде велика виставка 40 малюнків художника, а в музеї сучасного
мистецтва МОСАК у Кракові буде проєкт «ІІ Групи краківської» в контексті
Новосельського і дуже багато іншого.
24 01 2023
http://www.korydor.in.ua/ua/stories/dva-svity-do-stolittia-iezhy-novoselskoho.html
|