|
Олеся Ісаюк, Центр досліджень визвольного руху Національний музей-меморіал “Тюрма на Лонцького”“Наша столітня”: повернути притомністьУперше відчуття цілком виразної "білої заздрості" відносно іншої спільноти навідало мене у році
так 2009-му, коли я побачила в одній із книгарень
Любліна кілька рядів спогадів, досліджень і популярних праць про Армію Крайову та загалом польське підпілля Другої світової війни. Пізніше це відчуття повторювалося
у книгарнях Чехії, Словаччини, Литви — що там казати, практично в усіх наших сусідів і друзів по нещастю бути в складі континентальних імперій Центральної Європи. Але коли я потрапляла в музеї, присвячені воєнній і державній історії не тільки наших сусідів, а й країн більш віддалених і благополучних, це відчуття "білої заздрості" відразу ж перероджувалося у розпач. Коли ти оглядаєш церемоніальні
мантії, скіпетри, корони, то дуже тяжко обігнатися від думки — а де ж
наше? Коли стоїш перед вітриною,
за якою корона імператорів Священної Римської імперії, то тяжко стримати крик —
а де ж корона Данила Галицького? Від
неї залишився тільки примарний слід у вигляді митри перемишльських єпископів, на яку, ймовірно, була перероблена ця корона. І тут же зринає в пам’яті сюжет зі спогадів Марії
Савчин, коли Йосафата Коциловського, єпископа перемишльського, комуністична безпека везла в ув’язнення на відкритій вантажівці. Коли оглядаєш знамена і штандарти французьких королів чи тих же імператорів Австрії, мимоволі згадуєш: усе, що залишилося від
гетьманських інсигній, — це стяги мазепинців, збережені у Швеції. А де ж булави Богдана Хмельницького,
Петра Дорошенка, Івана Мазепи?
Де воно? Це вже не згадуючи про те, що коли бачиш крізь
вікно автобуса замки Німеччини
чи Франції, то мимоволі ведеш підрахунок наших — і розумієш, що це, власне,
перелік або руїн, або чудом врятованого подвижниками на кшталт
покійного Бориса Возницького.
Воістину, інколи великі знання породжують
великі печалі. Але, зрештою, не треба їхати. У 2018–2019 роках нашими західними
сусідами прокотилася хвиля відзначень столітніх ювілеїв незалежності Польщі, Литви, Латвії, Естонії. Під час цих святкувань апелювалося до дат, які у нас пов’язані з подіями Української Народної Республіки і боротьби проти зразу двох російських армій — білої та червоної. Поки наші сусіди відзначали
роковини державності, українці відновлювали власну пам’ять — цей процес уже, мабуть, навіки запишеться в пам’яті суспільства під назвою "декомунізації".
Втім, у цьому не менш важливий, ніж усунення комуністичних
назв, той факт, що у назвах вулиць, населених пунктів і взагалі в побутовому просторі з’явилися назви та імена, пов’язані з українською національною історією. І власне тільки цей
факт спонукав багатьох із наших співгромадян поцікавитися власною минувшиною. Це бажання каталізувало вторгнення Росії в Україну 24 лютого 2022 року. Бувають
моменти, коли історія стає дуже практичною наукою. Утім, цей практицизм часто нагадує саркастичний вищир — і напевно стосується часів, коли людям, які люблять спокій, краще не жити. Але епоху не вибирають. Незалежність, три революції (від Революції на граніті до Революції гідності), війна (спершу в "обмеженому форматі" АТО, а з
лютого 2022 року в цілком повноцінному
масштабі) — всі вони поставили
перед нами запитання: чому? Чому росіяни нас убивають? Чому вони знущаються з цивільного населення? Чому вони безжально вбивають не лише людей, а й тварин? Чому знищують
музеї й культурні
установи? Чому викрадають музейні колекції? Чому вивозять дітей? Чому, чому, чому... Певно, це було найчастішим
запитанням, яке я чула від журналістів та відвідувачів Музею, де працюю, протягом весни-літа 2022 року. У цей самий час я, як і чимало колег по фаху, перебувала у стані "це ж було вже!" Бо це і справді
"було вже" — у 1917-му, 1918-му, 1919-му, 1920 роках, повторилося
у 1939–1954 на Західній Україні. І повторилося зі сторічним інтервалом.
І не тільки щодо нас — наші західні сусіди,
вшановуючи столітні ювілеї своєї незалежності,
згадували також про "ювілеї" чергових російських вторгнень. У Польщу вони вторглися 1920 року,
ще до того спробували захопити балтійські держави і навіть Фінляндію. Під час Другої світової та за її результатами Москві таки вдалося окупувати Балтію і перетворити на своїх сателітів не лише Польщу,
а й практично всю Центральну Європу.
Фінляндія відбилася у
1939–1940 роках, але після війни
була змушена перейти на особливий режим відносин із могутнім і агресивним
сусідом, який дістав назву "фінляндизації". Саме у факті цього досвіду
криється відповідь на запитання, чому практично вся Східна Європа не тільки допомагає нам, а й час від часу лобіює інтереси нашої оборони перед
"старим" Євросоюзом і перед НАТО. Питання "чому", за великим рахунком, висіло над нами ще з 2014 року. Позаяк воно з площини
теоретичної перейшло у суто практичну, стало наслідком потреби пояснити собі та зрозуміти все, що відбувається. А вже далі — визначатися
з власною позицією та її мотивацією. Події війни після
повномасштабного вторгнення
каталізували всі ці процеси. З очевидних
причин — щоби не тільки пояснити собі ситуацію,
а й зрозуміти, чого чекати далі. Але на цьому не кінець. Тривання бойових дій і наростання
емоційної втоми винесли на поверхню екзистенційну кризу. На масовому рівні це, згрубша,
коли загал не розуміє,
"задля чого це все". Причому не просто в
стані відтворити, а саме відтворити своїми словами, демонструючи розуміння. Це знову було хардовою
версією ситуації 2014–2022 років. Величезна кількість людей просто не уявляла
сенсу війни, яка тривала, — аж поки війна прийшла в їхні домівки безпосередньо.
Мало того — не завжди це
знали навіть військові й ветерани. Особисто довелося кільком на пальцях пояснювати, що, чому і звідки
в нашій історії та як це пов'язано з бодай останнім століттям і безпосередньо з подіями минулих десяти років. Але не тільки це. На щодень наші
співгромадяни часто не в стані
зв'язати свої дії з "великими" наративами
і моральними поняттями та повсякчас шукають "істинного" героя. І їм дуже тяжко пояснити суть дій політиків. Бойові дії прояснили, яким чином історія стосується повсякдення. А також як і чому незнання історії
становить загрозу національній
безпеці. Мав рацію Бісмарк з постулатом про
те, що битви виграє шкільний учитель. І має рацію Оксана Забужко, що школа в гуманітарній сфері не виконує свого безпосереднього завдання — тобто пояснювати сенс існування політичної нації та держави. Пояснити сенс цінностей. Тим часом без пояснення цього сенсу, без зв’язування в логічну послідовність і водночас ланцюжок асоціацій історії та сучасного неможливо створити національний міт — тобто внутрішньо логічну і зрозумілу в певній культурі символічну модель осмислення минулого, через яку пояснюється теперішнє. Бо структури такого міту заповнюються цілком реальними людьми, ситуаціями і подіями, які внаслідок своїх
дій та їхніх наслідків стають уособленням певних якостей і способів дії. Без такої суто конкретної начинки міт перетворюється на фантазію — що яскраво
демонструють прихильники історичних схем у творах Івана Білика. Наявність у головах чіткої структурованої й осмисленої схеми історії безпосередньо
впливає на розуміння того, хто ми, хто наш друг і ворог та чого чекати від
останньої категорії. Таким
чином знання історії безпосередньо впливає на те, які рішення ми приймаємо. А в таких умовах, як наші, історія прямо впливає на те, чи ми виживемо — і кожен зокрема фізично, і ми загалом як нація. Тут варто нагадати, що все вище викладене чудово розумів і розуміє наш ворог. Тому вбивали священників
і нищили церкви. Тому національні
епоси спихали на рівень смішних історій для тубільців. Тому горіли бібліотеки. Тому нищили субкультури ретрансляторів епосу — у нашому випадку це були кобзарі.
До речі, наш міт запам'ятав і це — я про "розстріляний кобзарський з'їзд": це саме міт і водночас
частка епосу — як належить, буквалізований і спресований у часі та просторі. Тому забороняли стрілецькі та повстанські пісні — бо це
вже був не просто епос, а епос модерний.
Його аналоги в наших союзників
— та хоч би етос Війни за незалежність у американців, чи тема "червоних маків" у англійців, чи Варшавське
повстання у поляків. І тут мушу також пом'янути незлим тихим словом наше постсовєцьке
виховання, яке приписувало передусім "аби було здорове і нагодоване" та "аби чого не вийшло". Тобто наперед ставило цінності виживання й уникаючий тип реакції на виклики (власне оте "замри" або "тікай" — але в жодному разі не "бий"). Таке виховання не дає і дати не може відповідей
на запитання "хто
я", "нащо я", "для чого все" і тому подібні, які ще посилюються
в час війни. А ось спонукати
чи то красти мільйони, чи то терміново вивозити чоловіків і хлопчиків на порозі повноліття за кордон — може цілком. Бо
перше і друге — про суто фізичне
виживання у своїй основі. Тим часом приклад в’язнів нацистських концтаборів довів, що насправді
більші шанси на виживання за інших рівних умов має той, хто не концентрується на суто фізичному вцілінні, а той, хто має власне розуміння
логіки подій і мети своїх зусиль. З цієї точки зору для нас "зв’язування кінців" у власній історії — це умова
виживання. Й аби справді зв’язати ці кінці, треба не більше і не менше, як зануритися в історію, переосмислити події півстолітньої і столітньої давнини, порівняти їх із сучасністю.
І це теж питання "долання минулого" — у сенсі розуміння його суті та проговорення. Заодно і пошуки відповідей на запитання, умовно, "де наші інсигнії". І більш практичні — чому на нас напали і чому поводяться так, як поводяться. Зрозуміло, що на рівні умовного
"споживача історії"
з таким завданням доволі
складно впоратися. Тут на допомогу
приходять свого роду "порівняльні таблиці", де фахівці розповідають про очевидні аналогії в подіях столітньої давнини з сучасними і пояснюють логіку цих аналогій. Наприклад,
"Наша столітня".
Історія цієї книжки прикметна у світлі написаного вище — вона починалася як серія дописів у соціальних мережах, де її автор на щодень розповідав про аналогії столітньої давнини до подій весни-літа 2022 року. Пізніше їх об’єднали
у книгу. Яку варто прочитати, якщо відчуваєте себе дезорієнтованими
у подіях і шукаєте відповіді на питання, куди нас несе вир подій... 06.12.2023 |