www.ji-magazine.lviv.ua
Павло Казарін
«Ідентичність — це сума подій, які сталися у твоєму житті, і які не сталися»
Павло
Казарін — про настрої в рідному Криму, чому обрав бути українцем та як
його змінила війна
Наталія
Балюк та Павло Казарін
— У мене в гостях непересічна особистість: журналіст,
публіцист, телеведучий, а з перших днів великої війни — солдат Збройних
сил України, який пішов добровольцем, Павло Казарін. Мій знайомий Тарас Возняк
якось сказав, здавалось би, просту, але надзвичайно глибоку фразу: «Бути
українцем — це вибір». Коли ти цей вибір зробив?
— Я зі Сімферополя, все життя
прожив у Криму. А Крим був найбільш прорадянським з усіх регіонів України. На
80-ті роки минулого століття припав «золотий час» існування півострова. В
умовах залізної завіси він був найбільш привабливим радянським курортом. І
коли радянський союз зруйнувався, у Криму це не сприймали як факт того, що
радянська модель не витримала конкуренції із західною, як руйнування тюрми
народів. Вони сприймали 1991 рік як історію про закономірну руйнацію імперії:
ну, прийшла невідома Україна і пришпилила нас тризубом до соціального дна. І
довгий час люди у Криму хотіли повернутись назад, в умови, коли усі мріяли або
жити, або відпочивати в Криму. В такій атмосфері вкрай складно було відшукати
себе, перед собою я ставив запитання: «Ким ти є? Як ти себе визначаєш? Хто
ти? В якому місці розташована твоя столиця?». Бо для багатьох досі це була
Москва, для інших, безумовно, Київ. Легко бути українцем, коли мама умовно зі
Львова, тато — з Вінниці, коли з дитинства бачиш портрет Кобзаря на стіні,
рушники. Коли державна мова є мовою твоїх колискових… І набагато складніше,
коли, наприклад, мама з Далекого Сходу, батько — зі Саратова, ти
народився в Україні, але мова твоїх колискових — російська, ти вивчав
російську мову та літературу у школі. Відшукати самого себе у таких
умовах — це квест, на який витрачаєш багато часу. Ідентичність — це
сума подій, які сталися у твоєму житті, і які не сталися. У моєму житті сталася
анексія Криму, яка поставила питання ребром — треба було визначатись, на
чиєму ти боці, яку країну вважаєш своєю. Але в чиємусь житті анексії Криму
могло не статися, оскільки він жив десь на українському материку, не
спостерігав за ситуацією на півострові. Її цілком можна було не помітити, бо не
було вуличних боїв, не було запеклої рубки, як пізніше на Донбасі. Зрештою,
були люди, які намагалися не помічати вторгнення на Донбас. Тому що ці події
були локалізовані на території двох областей, десь далеко, відтак можна затишно
жити у глибокому тилу, не перетинаючись з війною. 24 лютого минулого
року — монументальна історія, вона увійшла в життя дуже багатьох українців.
Вкрай важко не помічати війну, коли усі жителі країни знають, як в їхньому місті
лунає сигнал повітряної тривоги, коли твої діти знають, де найближче
бомбосховище. Якщо я шлях до своєї ідентичності почав у
2014-му, то хтось почав цей шлях до самого себе сьогодні.
— А не запізно почався твій
шлях? Бо був Майдан у 2013-му…
— Я був за Майдан, але і Майдан
ще сприймав через майбутнє рідного Криму. Як я це бачив: ось український потяг,
який намагається вирватись з пострадянського депо і піти в європейське депо.
Одним із вагонів у цьому потязі буде мій Крим, який може протестувати, навіть
рвати стоп-кран, але разом з усім українським потягом таки піде в європейські
правила суспільного життя. А потім прийшла росія і відчепила твій вагон від
українського потяга та причепила до свого потяга, який прямує у минуле.
До 2014-го відповіддю на питання,
ким ти себе вважаєш, була регіональна ідентичність. У Криму казали, що вони не
українці, не росіяни, а — кримчани. Винятком були кримські татари, для
яких національна ідентичність завжди чітка — кримськотатарська. Після
анексії Криму для того, щоб залишитись вдома, змушений покинути дім. Тоді
відмовляєшся від регіональної ідентичності на користь загальнонаціональної.
— Оця регіональна ідентичність,
чи не ховалися кримчани за нею? Бо немає такої ідентичності - «кримчани».
— Незважаючи на те, що Крим —
півострів, завжди мав острівну ідентичність. Люди відчували, ніби живуть на
острові. Рідко їздили за межі Криму відпочивати, у них був розвинений товарний
патріотизм: якщо п'ємо вина, то лише кримські. На 80% кордонів регіону
плещеться море. Коли ти живеш, наприклад, у Дніпрі і через місто проходять
шляхи із заходу на схід, з півночі на південь, не виникає запиту на
ізольованість. Тобто перший фактор так званої кримської ідентичності -
географічний. По-друге, Крим після депортації
кримських татар у 1944 році був регіоном з переважно переміщеним населенням.
Це наслідок нелюдських радянських експериментів зі зміною демографії регіону,
коли народ корінний для Кримського півострова, був позбавлений права жити на
батьківщині на наступні 40 років. А для того, щоб життя там тривало, в Крим
завозили людей з російських регіонів. Звісно, це призвело до змін ідентичності.
— Твої батько і мати —
етнічні росіяни?
— Не зовсім. Мій дідусь по мамі
єврей. Батько так — переважно етнічний росіянин. Але вони з родин
військових. Як складалася доля дітей військових у XX столітті? Це
постійна зміна шкіл, бо родина завжди переїжджає. Мої батьки приїхали до Криму
з Владивостока за пів року до мого народження. І один дідусь, і другий служили
на далекому сході, і там їхні діти — мої батьки вступили в університет,
де і познайомились.
— Батько — російський
філолог, професор, пушкініст. Ти виріс у російськомовному середовищі, на
російській літературі. Тобто у тебе ідентичність мала бути чіткою.
— У Криму панувала радянська
ідентичність з усіма її традиційними стереотипами. Зокрема, що на заході
України живуть люті бандерівці, зрадники тощо. Кримські татари — також
зрадники, бо розвалили радянський союз. Але десь у 2007-му у
мене почало виникати багато питань, бо не складалися пазли.
— Скільки тобі років було?
— Близько 23-ох. У мене почали виникати сумніви щодо тих речей, в які вірили
люди, що мене оточували: чому ви вважаєте кримських татар зрадниками, чому
сталася депортація, чому ви вважаєте, що це було справедливо?
— Сам почав задавати собі ці
питання чи хтось вплинув?
— Тато, він пересилав мені
багато матеріалів електронною поштою, мовляв, подивись ось цей текст, зверни
увагу на цю думку.
Але остаточна крапка — 2014
рік. Тоді постало питання руба — яка ідентичність для тебе важливіша:
регіональна, кримчанина, чи загальнонаціональна, як українця. Регіональна
ідентичність є в різних регіонах нашої країни. Є міста з потужною міською
ідентичністю — Львів, наприклад. Тут потужна міська ідентичність.
— Так, але вона не перекриває
української ідентичності. Є її складовою.
— Безумовно. Так само у
Донецьку була сильна міська ідентичність, чи в Одесі. Зараз ми живемо у
просторі множинних ідентичностей, коли людина одночасно може вважати себе
українцем, одеситом, євреєм…
— Колись ти сказав фразу, що ти
сьогоднішній навряд чи знайшов би спільну мову з собою, скажімо, 2011-го чи
2013 року. Який навів би аргумент тодішньому Казаріну, який ще не обрав для
себе українську ідентичність?
— У мене
є особистий нічний кошмар — прокинутись у вересні 2013 року з тими
знаннями, які маєш нині. Ти знаєш, що буде попереду: Майдан, Небесна сотня,
янукович втече, росіяни анексують Крим, вторгнуться на Донбас, малазійський Боїнг…
Ти все знаєш, але хто тобі повірить. Та навіть якби зараз повернутися у вересень
21-го лише на два роки, і сказати, друзі, чи знаєте ви, хто буде на Заході
обличчям свободи і символом вільного світу? Підказка номер один —
президент. Підказка номер два: ні, це не президент Сполучених Штатів. І
коли б ми сказали, що це буде Володимир Зеленський, нам би покрутили
пальцем біля скроні. Бо повірити в іміджеву метаморфозу українського
президента може лише той, хто занурений у події останніх 18 місяців. Я до того,
що ми живемо в країні, коли заднім числом дуже зручно казати: «Ну, це ж
було так очевидно, чому ми усі не звертали на це уваги?». Потім виявляється,
що у кожному періоді історичного часу є події, на які ми не звертали уваги…
— А сам себе ти здивував, коли
вирішив 25 лютого піти у військкомат?
— Я був одним з тих, хто
припускав можливість повномасштабного вторгнення, того, що це буде не лише
загострення на Донбасі. Що зосередження російських військ навколо українських
кордонів — це не демонстрація сили, а підготовка до вторгнення. І це дуже
дивно. У 2014-му я якраз не вірив в анексію Криму. Був
одним з тих, хто вважав, що у сучасному світі так не робиться. Мовляв, навіщо
силою змінювати кордон, наражатися на санкції, коли набагато простішими є
механізми економічної окупації. Ми ж не живемо в 40-х роках минулого
століття. А це сталося. І, напевно, через цю травму 14-го року у 22-му я казав, що треба готуватись до гіршого — ми
все це бачили в 14-му. Мене переконували, що путіну недостатньо сил, щоб
окупувати Україну. Кажу, вони вважатимуть, що ми будемо здаватись, вони переоцінюють
себе, недооцінюють нас. путін не думає про економіку, він думав: «Хто за
катерини ІІ пам’ятає, який був курс валюти. Відтак у підручниках історії не будуть
писати, який був курс рубля до долара при путіні, але усі будуть пам’ятати, що
і Крим підкорив, і Україну роздерибанив…». Він живе в інших горизонтах
планування. І я казав, що варто готуватися до найгірших сценаріїв, тому мої дії
у момент вторгнення не були для мене несподіваними…
24 лютого я ще працював як журналіст,
був ранковим ведучим на ICTV. У мене на п’яту ранку
був виставлений будильник. Але прокидаюсь за 10 хвилин до 5-ї як і вся країна,
від вибухів. Зрозумів, що війна. Телефоную продюсерам, запитую, що робимо? У
нас попереду 2,5 години ефіру, а всі сюжети, які підготували заздалегідь, вже
не мають жодного сенсу. Люди вмикають телевізор, щоб отримати бодай якусь
інформацію. Ще встиг заправитись без черг о 5.30 ранку. Їду на
роботу і співаю під радіо якісь дуже агресивні пісні, тому що у мене тремтить
голос від страху, від невпевненості. Це був найдивніший ефір у моєму житті:
нескінченний стендап. Потім вдень ми з Юрою Мацарським, напарником, з яким
робили програму «Подвійні стандарти», ще відвели денний ефір. А наступного дня
ми з Мацарським пішли в військкомат у Шевченківському районі міста Києва. 25
лютого, до речі, був останній військкомат, який ще брав до лав Збройних сил і
видавав зброю, в усіх інших ще 24 лютого закінчились вакансії. Тоді люди запитували,
кому дати хабаря, щоб потрапити до війська. А в Шевченківський військкомат
привезли зброю, камаз з автоматами, нам видали їх, поділили на роти. Нас
відправили у найближче приміщення чекати наказів. У другій ночі нас підняли,
з’явилась інформація, що можуть піти російські колони з Житомирської траси.
Сказали, що основну дорогу тримають кадрові частини, а ми — сили
Територіальної оборони — повинні тримати додаткові дороги. Ми тримали
вулицю Дегтярівську і, на наше щастя, не було жодного прориву російської
колони — кадрова армія затримала їх у Київській області. Бо якби вони
дісталися нашої вулиці, я не впевнений, що ми могли б завдати їм серйозної
шкоди. Ми були цілком цивільні люди з нульовим досвідом, мали по автомату, по 4
магазини. Але було багато рішучості і одночасно страху.
— Кажеш, були величезні черги.
Чому тоді були величезні черги, а зараз ловлять на вулицях?
— Усі, хто волів потрапити до
лав Збройних сил, вже служать. Зараз у тилу є і ті, хто категорично не хоче
йти до лав Збройних сил, і ті, хто грає з долею у фаталізм, тобто якщо
пришлють повістку, піду, але першим у військкомат не зголошуюсь. Я їх можу
зрозуміти: у когось діти, у когось старі батьки… Коли виловлюють на вулицях,
це — про невдалу роботу співробітників військкоматів. Думаю, навіть зараз
тисячі, а можливо, і десятки тисяч людей доєднались до лав Збройних сил
України. Але через те, що держава не може нам повідомити цю статистику, ми
дивимось ці кілька відео, як на вулиці ловлять людей, що не хочуть іти в армію,
і думаємо, що це катастрофа, коли саме так виглядає мобілізаційний процес…
— Чи змінила тебе війна?
— Я став емоційно закритіший.
На війні ти повинен бути готовим до того, що можуть прийти погані новини про
твоїх знайомих, твоїх друзів. І вони приходять, на жаль. Тому бути емоційно
закритим — це спосіб захистити свою менталочку, свою свідомість.
— Соціолог Наталія Черниш
сказала парадоксальну річ, що війна зробила українців щасливішими. Ти це
відчув?
— До війни було багато
соціологічних опитувань з приводу того, чи вважаєте ви себе щасливими. І люди
казали, що не почуваються щасливими, заможними — вони занижували свій
майновий стан. Я ще думав, з чим це пов’язано, можливо, це те побоювання, що
«вречуть», тому треба прибіднятися. Мені здавалося, що прибіднятися — це
українська національна риса. Але коли відбувається величезний зсув у житті -
такий, як війна, можливо, тоді стаємо трохи чеснішими, вже не прибідняємося у
розмовах з соціологами, оцінюємо якість свого життя реалістичніше. Коли у
твого сусіда «Бентлі», а в тебе лише «звичайнісінький «Вольво», можеш
почуватися нещасливим. А коли у сусідньому місті ракета зруйнувала вщент
будинок, розумієш, наскільки ти щасливий.
— Особисто ти відчув себе щасливішим?
— Я бачив людей, які знайшли
себе на війні і які кажуть, що після війни хочуть залишатися в лавах Збройних
сил, будувати свою військову кар'єру. Вони себе знайшли. Зі мною такого не
сталося. Я в ЗСУ не тому, що мені там подобається, не тому, що це моє
покликання, а тому, що я віддаю борг. Я не пішов у військо у 2014, у 15-му
роках, до 22-го року дотягнув на плечах тих людей, які пішли в армію замість
мене під час фази війни, яку ми назвали АТО. Відчував, що маю борг, і 25 лютого
пішов його повертати. Але коли в генштабі приймуть рішення про демобілізацію, я
залюбки повернусь до свого довоєнного життя і, напевно, повернусь у професію.
Коли чую фразу про те, що хтось не
створений для війни, думаю, що я теж не створений для війни… Багато людей пішли
на фронт тому, що мусять там бути, вони там потрібні зараз. Тому почуття
щоденного щастя у мене немає. Але зараз я там, де
повинен бути. Мені кажуть, мовляв, ти журналіст, міг би проявити себе на
інформаційному фронті, пояснюючи іншим, що відбувається. Але так само якийсь
комунальник міг сказати, що мусить лагодити сантехніку у людей. Чи лікар може
сказати, що міг би оперувати хворих у тилу… Якщо представники усіх професій так
вважатимуть, то виявиться, що у лавах Збройних сил
нікого не повинно бути. То чому журналісти повинні робити для себе якісь
винятки? Не повинні.
— А ті, що знаходять собі
виправдання і уникають служби, роблять це через страх? Як його побороти?
— Багато хто боїться. Я пішов у
лави Збройних сил, бо я не одружений, у мене немає
дітей, мої батьки не потребують догляду. А я знаю людей, батьки яких догляду
потребують. Втім, страх — це цілком нормально. Але страх не повинен бути
основою неправильних рішень.
— Ти осуджуєш цих людей?
— Осуджую лише тих людей, які
намагаються зривати мобілізацію, прикриваючись якимось пацифістським рухом,
хто у соцмережах розповідає, що повістки в армію — це порушення свобод,
що повинні воювати лише ті, хто хоче. Або заводять Тelegram-канали, де сповіщають
про те, як відбитись від співробітників військкоматів. Це діяльність на користь
ворога.
— Що тебе найбільше розчарувало
за півтора року в армії?
— Напевно, радянський
спадок — бюрократія. Як жартують — «українська паперова армія». Мої
знайомі логісти по тилу жартують, що коли ми переможемо, відсвяткуємо, і усі
повернуться у цивільне життя, логісти будуть ще два роки служити і списувати
майно, яке підрозділ втратив під час бойових дій. Бо там гігантська купа
паперів, службові розслідування, з залученням військової служби правопорядку,
військової прокуратури тощо.
— А курйози?
— Ну, наприклад, солдату
належить дві пари шкарпеток на осінньо-зимовий період і дві пари літніх. У полях чим більше шкарпеток, тим краще, бо не завжди є
можливість митися. А сухі шкарпетки збережуть твої ноги і твою рухливість. Або,
наприклад, солдату не видають шампуню. Це ще, напевно, з радянських часів, коли
призовника голять налисо, відтак, мило йому потрібне, а шампунь навіщо? І
шампуні маємо лише від волонтерів. Ну, мені теж шампунь не потрібен, я якось
обійдуся (сміється. — Авт.).
— Чого найбільше на війні забракло?
— На початку
нічого не було, служили у джинсах. Форма з’явилася через місяць. Спальники
надсилали друзі з Закарпаття, друзі з Львівщини надсилали каремати. Не було
бронежилетів, усього бракувало.
— Що ти про владу в цей момент
думав? Я до того, що влада не дуже готувалась до війни…
— У нас ніхто, на жаль, до
такої війни не готувався. Я очікував війни, але теж не придбав бронежилет. І
коли в тебе армія раптово виростає з двохсот тисяч людей майже до мільйона,
зрозуміло, що буде дефіцит усього.
— Чого ще, крім амуніції,
бракувало?
— Дефіцит тілесності. Якщо
вважати, що дорослому 40-річному мужику не потрібно, щоб його хтось дві години
мовчки гладив по голові, то це не так. Дуже потрібно, а з тим нема до кого
піти. Я ж не можу сказати: «Мацарський, починаємо» (сміється.
— Авт.). Комусь пощастило служити в одному підрозділі з дівчиною,
закохатися, і щоб вона у нього закохалась. У мене
армійського роману не було… Ще в армії бракує сніданку з яєць. Коли
повертаєшся з передка у тил, то найбільша розкіш — сніданок з яєць.
Побутові речі воєнної буденності у
підрозділі залежать від спроможності командира. У хорошого командира все буде
нормально. Важливо потрапити до командира, якому ти довіряєш. Був різний
досвід, тому розумію цінність якісних командирів. Якщо ти довіряєш його
наказам і тому, як він оцінює реальність, як ставиться до особового складу, у
тебе менше сумнівів. А сумніви завжди з’являються, бо виконання наказу
пов’язано з ризиком.
— На чому ця довіра
ґрунтується? Які якості найбільш цінні на війні?
— Досвід. Те, як він вміє
тверезо ставитись до меж своєї компетенції, що не є самодуром, для нього
віддавання наказів — не спосіб компенсувати проблеми власного его. Що він
вміє, зокрема, будувати дистанцію. Я зустрічав у Бахмуті командира роти —
йому 24 роки. Мені 39. Він віддає мені наказ, а у мене
не виникає жодного сумніву, бо розумію, це кадровий військовий, він чотири
роки навчався, служив до повномасштабної війни. У свої 24 роки має стільки
досвіду, скільки я навряд чи встигну отримати. І те, що я старший за нього на
15 років, жодним чином не дає мені права нехтувати його наказом.
— Яка найгірша риса на війні?
— Безвідповідальність. На війні
ціна помилки значно вища, аніж у тилових умовах.
— Трохи про політику. Твоє ставлення
до Андрія Єрмака?
— Поява Андрія Єрмака в Офісі
президента — це рішення президента. Єрмак — виконавець бажань
президента, він не є самостійною фігурою, як, наприклад, голова Верховної Ради чи міністри.
— Тобто у тебе ставлення до
Єрмака як до президента?
— Радше, це його зона
відповідальності. Коли оцінюємо президента, беремо суму його здобутків, суму
його помилок і зважуємо, чого більше. У тому числі і кадрову політику
президента.
— Ставлення до Арестовича?
— У нас є багато людей в
країні, які торгують фейковою експертизою. Арестович був одним з тих людей,
експертизі яких мені ніколи не хотілося довіряти. З одного боку, розумію, що
мантра про 2−3 тижні на самісінькому початку війни, напевно, допомагала.
Люди були дуже налякані, геть не знали, за що зачепитися, і історія про
два-три тижні давала їм якусь впевненість у завтрашньому дні. Але все інше, що
потім лунало з вуст Олексія Арестовича, це класична історія про торгівлю
фейковою експертизою. Нещодавно був рейтинг соціологічного опитування Центру
Разумкова, і там Олексій Арестович увійшов у четвірку людей з найбільшим
антирейтингом в Україні. Тобто якщо хтось боїться того, що Олексій
Арестович — це майбутній президент країни, то, за станом на зараз, соціологія, швидше за все, прогнозує йому поразку.
— Хто для тебе найбільший
моральний авторитет зараз у країні?
— Я ніколи серед
військовослужбовців не зустрічав неповаги до Валерія Залужного. Але навіть на
низовому рівні зустрічаєш людей, чия біографія, вчинки викликають безумовну
повагу. У нашому батальйоні була дівчина Юля Бондаренко, вчителька української
мови та літератури. Нічого більш несумісного, ніж вона та автомат Калашникова,
не можна було собі уявити. Вона була разом з усіма іншими і досі продовжує
нести службу. У Бахмуті бачили дівчину — бойового медика зі 125-ї бригади
на позивний «Вітамінка» — власницю косметологічної клініки. Вона пішла
разом з батьком і братом у Збройні сили. Нещодавно загинула. Чи є вона
моральним авторитетом? Безумовно!
Наталія
Балюк
19 09 2023
https://wz.lviv.ua/ukraine/497809-identychnist-tse-suma-podii-iaki-stalysia-u-tvoiemu-zhytti-i-iaki-ne-stalysia
|