|
Марта КузійГра в творчістьПолюбила незручні запитання. Ставлю їх тепер як собі, так і людям навколо. Особливо людям культури.
Наприклад, яка мета вашої діяльності? Чи усвідомлюєте наслідки певної своєї поведінки
і кінцеву особисту відповідальність,
тобто
масштаби впливу
культури? Такі роздуми трохи отвережують
від загальної ейфорії презентації “українського феномену” в світі і спонукають, хоч як це звучить малопрогнозовано,
але таки поглянути в майбутнє:
своє і держави. Мистецтво притягує, воно оголює внутрішні
проблеми і потреби, заспокоює
або провокує, але що точно – підносить нас над буденністю. Нам
важливо, які враження на нас справить мистецтво,
до чого спонукатиме, де затримає, змусить задуматися і переосмислити. Це і є смак життя. Відтак митець має бути наповненим і відважним: від-важувати, безстрашно ділитися вагою, котру має. Вагою митця, крім таланту, у всі роки були також його
переконання і позиція. І
коли незалежно від життєвих буремностей і світових зламів митець стійко втілює
декларовані раніше цінності, тоді мистецький акт можна вважати таким, що відбувся, все інше – гра в творчість. Ми живемо в час, у якому може і не хотіли б опинитися, але є так, як
є, у світі таки
складно жити, абстрагуючись
від політики і не цікавлячись суспільними процесами. Сьогоднішнього весняного дня anno domini 2023, де доступ до інформації
повний, і свобода слова –
необмежена, ми зобов’язані
приймати виклики часу. Аби лиш відваги
прибуло... Культура стала важливою складовою образу України в світі й через війну українські митці отримали за кордоном небачені досі індульгенції і можливості реалізації. Колись нам
треба було добряче постаратися, щоб організувати закордонний концерт чи виставку, тепер
же західний світ сам
просить показати йому Україну!
Сотні і тисячі митців виїхали за кордон, вони грають, співають, розповідають і нарешті отримують визнання і захоплення, на яке, можливо, чекали ціле життя,
– а це і залучення
до великих цілей, і зрештою
фінансова стабільність. Більшість з них досі не відчували, що були
потрібні країні, їх не обліковували і не фіксували, найчастіше ці люди працювали pro-bono і тепер, живучи за
кордоном, навіть за таких умов, вони люблять країну і долучаються до боротьби! Та правда все ж така, що, на жаль, певна частина того величезного десанту артистів, висаджених у світі, – наша потенційна
діаспора. Поки що за кордоном вони представники відважної і незламної країни. І чудово, коли артист має розуміння, що місія так званого амбасадора країни, покладена на нього, виражається у постійній промоції української культури і своєю творчістю вони креують в умах іноземців образ України, зґафтований власними локальними спогадами і живим досвідом, власними враженнями і совістю. Але як щодо тих, чиї шляхетні наміри
існують “поза політикою”,
поза амбасадорством? Чи є тепер місце для чистого мистецтва? Чому той, хто прагне мистецтва
без кордонів, дивним чином
все ж акцентує присутність російського елементу в загальній картині культури? Хто добравшись до статусних позицій і з висоти придбаного прибраного
авторитету, публічно відбілює
хороших рускіх, виправдовує
мистецтво поза політикою і тим самим нівелює кілометро-години боротьби за ідентичність, самобутність і упізнаваність українства. Чи самі митці свідомі своєї значимості і чи готові взяти на себе відповідальність за те, що саме вони транслюють? І де межа власної інтерпретації чи трансляції інформації
державного рівня? Фестивальний буклет. Ситуація із музичним конкурсом Горовиця, котрий відбувається в ці дні в Женеві, набирає
обертів. До участі в ньому допустили кілька десятків піаністів з цілого світу, серед
яких опинився російський, до того ж військовослужбовець
2014-2015 (!) років. Конкурс Горовиця –
найвідоміший український
фортепіанний конкурс міжнародного
рівня, котрий цьогоріч взяла під свій патронат престижна світова федерація WMFMC. Вона, до слова, ще
в березні минулого року офіційно відмовилися підтримувати петицію обмежити доступ російських музикантів до конкурсів і також задекларувала рівні можливості для учасників всіх рас і віросповідань, до чого зобов’язала і цей конкурс. Станіслав Корчагін. Під час війни, очікувано, у Києві його скасували
та завдяки розголосу проблеми й старанням організаторів конкурс знайшов фінансування і ситуативно змінив місце проведення на Женеву. Так
от, конкурс цей не є ініціативою приватною й отримує
підтримку Міністерства Культури, а отже держава, по ідеї, має мати
вплив на його політику, вибір журі (котрі допустили такого
претендента!) і просто хоча б на розуміння
меж. Абсурдність ситуації є
в запитаннях, які залишаються без відповіді: де ця межа толерантності? які наслідки окрім
суспільного осуду є допустимі в разі насмішки організаторів конкурсу
над всіма стражданнями та жахливими втратами українського народу? хто повинен їх притягнути до відповідальності за таку ганебну глузливість? і яким, властиво, має бути покарання? Позиція МКІП. Ці питання вкрай дипломатичні
і майже невловимі, поки немає закону, котрий би, як мінімум, обмежував майбутні маніпуляції щодо колабораціонізму в сфері культури, особливо підтримуваних Міністерством Культури проєктів. Співзасновник видання The Claquers
Станіслав Невмержицький зауважив цей
кричущий момент на етапі півфіналу конкурсу, до якого дійшов росіянин. А якщо б не зауважив? Ймовірно журі його
оцінювали б “по справедливості”
і не виключено, що піаніст цей (можливо
навіть цілком грамотний) міг би претендувати на нагороду. Нагороду! З виконанням творів російських композиторів. Російський піаніст на українському конкурсі! Під час війни!... Здається, комусь потрібно нагадати принципи адекватності й логіки. Такі показові моменти,
як допущення росіянина до українського конкурсу –
це неймовірний тригер для кожного свідомого українця! Чи є це найбільшою проблемою сучасної культури України –
ні, чи є показовою – однозначно, так! Організатори конкурсу, на чолі з
директором Юрієм Зільберманом
і головою журі Кирилом Карабицем нам показують, що не рахуються із тенденціями народу і країни, яких представляють.
Але ніби-то підтримують державу в свій
особливий спосіб (нам чомусь не зрозумілий). Позиція організаторів конкурсу. А що не так? У їхньому світі є бажання примирення, є універсальність мови музики, але ще також є і лобіювання російської музики, котра присутня у репертуарі конкурсу! На кого працюєте,
панове? Забуваючи про публічність і місію, яку берете
на себе, все таки намагаєтесь
догодити руці-годівниці? Бо скидається на те, що хто платить, той замовляє музику, значить платять росіяни? І українське міністерство тут першу
скрипку явно не грає, а якщо
не грає, то навіщо патронує? Під виглядом
вагомої мистецької події ми бачимо тільки грайливий флюгер... Я далека від того, щоб вважати організаторів
конкурсу Горовиця колаборантами,
але причина такої поведінки
мусить бути. Може, йдеться про відчуття меншовартості, – як у національному, так і в професійному
аспектах. Проблематика національної свідомості тепер широко висвітлюється і гаряче обговорюється назагал, тож не потребує додаткових пояснень, але щодо професійного аспекту, то
схоже, що за останні 100 років або й взагалі
в Україні митці не відчували себе вартісними і вагомими. Їхні судження і ініціативи не враховувалися, а поодинокі персоналії, що мали міцний внутрішній
стрижень були або гноблені, або
знищені. Українські митці поколіннями мали відчуття викреслених,
знецінених нікому не потрібних одиниць без права
голосу. Совкове гасло “я – маленька людина, від мене нічого не залежить” став парадигмою. Ти собі можеш бути хоч 100 разів талановитим,
але краще не висовуйся. Працюй і задовольняй локальні потреби. А хочеш добитися визнання, – переходь
на наш (читай росіянський) бік.
Сповідуй наші, може і авторитарні, а може і деспотичні, але цінності! Працюй на нашу культуру
і будеш мати й концерти, і квартири, і далі по списку. Звідси випливає інша парадигма, роками успішно імплементовувана в уми українських митців: російська культура (у
тому й музика) єдиновартісна,
монолітна, основна і непохитна в останній інстанції, інші – похідні,
недолугі, смішні тощо. Особам, особливо відданим
таким переконанням, складно навіть
уявити, як зробити конкурс
без москалів?... Роки минають, війна продовжується, а ми, куди йдемо, браття?!
Що пропонуємо? До чого спонукаємо? В чому переконуємо Захід? Війна закінчиться,
а з нею й індульґенції. І ми не можемо
залишитись пережитком союзу. Тільки
самодостатньою країною із чіткою позицією. Нехай би як пафосно це звучить, але в ці дні ми творимо власний кейс пост-емоційного сприйняття України саме через глибоку культуру і мистецтво. Ці речі завжди
вважалися потрібними і цінними, але не першочерговими. І
вже точно не найвпливовішими.
І от раптом, після року війни ми бачимо, що перемога (читай: постачання зброї, санкції і т.п.) залежить у тому числі і від особистих
вражень безпосереднього
контакту рандомного іноземця
з живим українцем. Від цінностей, які він декларує, від
ідей, які відстоює. І якщо навіть звичайна людина стає амбасадором
України, то митець на своїй ділянці несе
в сотні разів більшу відповідальність і отримує справжній шанс залишити слід в історії і повною мірою зреалізувати талант, втілити Божу іскру
для кращого життя майбутніх українців! 26.04.2023 https://zbruc.eu/node/115217?fbclid=IwAR0zLRacZw2-sa4ttUKqk8BYvMvrdZ6PsP5qK_zNmwbxuT6y9TSoHWObvkI |