|
Мирослав МариновичУкраїна в новій архітектоніці ЄвропиПОВОЄННІ ПРИПУЩЕННЯ Виступ у Фундації Робера Шумана, Париж, 24 жовтня 2023 року Дозвольте кілька слів напочатку про свій статус. Я не є ні політиком, ні дипломатом, а відношу себе до українського громадянського суспільства.
У радянський час як в’язень
сумління я вибрав цінності перед особистою безпекою, і в правильності цієї позиції я переконуюся впродовж усього мого життя.
Той, хто надає перевагу безпеці, жертвуючи цінностями, врешті-решт втрачає і одне, й інше. Почати я хотів би з одного парадоксу. Історики
твердять, що у ХХ ст. українське питання стало центральним: ось кілька прикладів¹.
Британський історик Домінік Лівен: «Більш за все інше Перша світова війна залежала
від долі України». Тімоті Снайдер: «Гітлер та Сталін пов'язували свої плани на світове
панування з контролем над Україною
та її ресурсами». А нинішній
директор Всесвітньої продовольчої
програми ООН Девід Бізлі заявив, що коли не будуть відновлені поставки українського врожаю, світові загрожує пекло на землі. І водночас Україну знали в Європі чи не найменше. Українська ідентичність в очах світу була невиразною.
Народ не був суб’єктом своєї долі. Голосу України в Європі не було чутно, а самі
українці не мали змоги активно пояснювати себе світові. Українці знали, що вони – європейці, але довести це не могли. Все почало мінятися на Помаранчевій революції (2004) та Революції гідності (2013/14), і, реагуючи на
них, головний редактор «Газети
виборчої» у Польщі Адам Міхнік назвав їх «втіленням європейських цінностей». Відтак прагнення українського суспільства ввійти у ЄС
стало домінантним. А нинішня
повномасштабна війна з Росією зробила цю ідею практично
безальтернативною. Проте відносини між Україною
та Європою переходили різні
етапи. З одного боку, Європі
було важко розпізнати модерну європейськість
у дивній мішанині квазірадянських звичок і стереотипів. З іншого боку, українці також часом не розпізнають у нинішній Європі ту, яку вони досі собі уявляли. Змінилося
надто багато. Отже, завдання мають обидві сторони. З одного боку, Україна, як і будь-яка інша
держава, що раніше входила
в ЄС, мусить усвідомити і засвоїти європейські «acquis»².
На жаль, українці це мало усвідомлюють. Їм часто видається, що ЄС має прийняти політичне
рішення, а процедури будуть засвоєні згодом. Зі свого боку, і в ЄС мають добре розрізнити, що саме в нинішніх українських правилах є наслідком відсталості (совковості), а тому має бути зміненим, і що є наслідком нашої історії чи
культурних особливостей, які вимагатимуть більших «margins of appreciation»³. ЄС є успішним проєктом другої половини ХХ століття. Як сказав український дипломат Олександр
Щерба, «ЄС досяг неможливого:
зробив цінності важливішими за кордони та підняв політику над національним егоїзмом⁴».
Але сьогодні у світі й Україні щораз більше
обговорюють інше питання: чи буде цей проєкт настільки
успішним у ХХІ столітті в новій геополітичній конструкції, яка тільки-но почала
формуватися? Адже що більше розширюється
ЄС, то більше культурних ареалів він охоплює.
Відтак процедурна уніфікація починає в чомусь суперечити неоднорідності європейського
простору – неоднорідності культурній, економічній, а почасти й ціннісній. Яскравими ілюстраціями цього стали Brexit і загроза Hungarexit, Polexit і
чимало подібних проблем. У 1990-х роках нам, українцям,
здавалося, що всі колись підкомуністичні центральноєвропейські народи рвонули
вперед і розпрощалися з комуністичною
неволею. Проте сьогодні не можна не помітити, що ми, посткомуністичні народи,
все ще несемо на собі печать тієї давньої неволі – не всі однаково, але всі. І маркером тут є невміння вирішувати неминучі конфлікти інтересів у взаємоприйнятний спосіб. Прикладом таких конфліктів є
зернова суперечка з Польщею, яка зачепила й увесь ЄС.
З одного боку, подібні конфлікти
неминучі: уявляти собі безконфліктні стосунки було б цілковитою утопією. З іншого боку, невміння вирішувати їх цивілізованим
способом обертається бідою,
оскільки вони створюють ілюзію, що рятівним
стане національний егоїзм. Тоді політичні й економічні інтереси стають важливішими за спільні європейські цінності, а це означає, що доцентровий
рух спинився і поступився динамікою рухові відцентровому. Здається, Україна відчує це сповна, коли справа дійде до її членства в Європейському Союзі. Скільки її сусідів
накладе вето, висунувши практично неприйнятні
ультиматуми? Зі здобуттям незалежності Україна тривалий час була troublemaker, якщо не «гидким каченям» Європи. Її поява спричинила
певні деформації в усталеній конструкції безпеки та співробітництва, а її спроби утвердитися
часом сприймалися її сусідами як надмірні претензії. Скажімо, дуже ілюстративним є приклад угорських звинувачень на адресу України в питанні Закарпаття – західного регіону України, який межує
із Угорщиною. Україна має законне
право домагатися, щоб державну мову своєї
країни знали всі її громадяни, включно
з її етнічними меншинами. Угорщина натомість вважає це наступом на угорську меншину і домагається винятку для етнічних угорців, які живуть на території
України. Отже, процес адаптації України до ЄС і ЄС до України
буде нелегким. Однак я бачу
одну важливу особливість українців, яка може виявитися дуже помічною. Так склалося історично, що в Україні слабка вертикаль, проте сильні горизонталі.
Це українцям не раз оберталося втратою державності, однак часом давало несподіваний позитивний ефект – як-от, для прикладу, на недавніх революціях. Однак нинішній «знак часу» в європейській цивілізації – це якраз і є акцент на потужнішій адаптації на низовому,
горизонтальному рівні. Україна
вписується у цей тренд, і
за умови обопільної гнучкості це може
дати великий ефект. Відомо, що жити на межі
епох непросто. Але я оптиміст
і переконаний, що нинішній процес фрагментації та взаємовідштовхування
є тимчасовим. Він сигналізує, що проблеми накопичуються і поки що не знаходять
розв’язку. Однак я певен, що альтернативи
європейській єдності немає. Мине короткий час, і в Європі
знову запрацюють доцентрові сили, а ідея європейської єдності знову стане сильною, але вже на іншому, вищому рівні її
втілення. Ясна річ, довести
справедливість цієї інтуїції я не можу, але це припущення сповнює
мене надією. У майбутній Європі, я певен, зміниться і те, що було особливістю повоєнної системи безпеки, а саме москвоцентрична оптика бачення Східної Європи. Увесь цей простір контролювала
Москва, тоді як Заходу зручно
було мати справу лише з нею однією. Цей світ уже відійшов
назавжди. У новій Східній Європі увиразняться нові обличчя, нові повноцінні
суб’єкти. Зокрема Україна матиме шанс стати регіональним лідером. Але це буде світ відновленого
добросусідства і співпраці,
а не «русскій мір» з його блоковим мисленням
і стилем упокорення та шантажу. Мало того, я поділяю переконаність українського історика Ярослава Грицака, що «Україна є
не лише проблемою, Україна є також розвʼязком».
Але щоби стати ним, Україна
має пережити радикальну суспільну трансформацію. А Європі треба допустити, що в побудові майбутньої архітектоніки Європи можливе існування альтернатив згаданій москвоцентричній оптиці, які досі
здавалися неймовірними. _________________ ¹ Всі цитати взяті зі
статті Ярослава Грицака «90 секунд до півночі» ² Аcquis
(з франц. – «доробок») — тут: комплекс прав і обов’язків держав – членів ЄС. ³ Тут: межі
допустимих відхилень від прийнятої норми. ⁴ Олександр
Щерба. Щеплення від
мороку, с. 34, 42. 29.10.2023 |