на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Ленс Морроу, старший науковий співробітник Центру етики та публічної політики

Реквієм для книг у смітнику

Магія друку в тому, що він кодифікує величезні людські надбання у фізичній формі. Жоден екран не може цього зробити

 

 Сміттєвий контейнер за мистецьким центром у нашому містечку на півночі штату Нью-Йорк до країв заповнений книжками – тисячами томів, які тепер, після дощового серпня, розмокли і почали розчинятися, перетворюючись на жалюгідну макулатуру. Братська могила – бентежне видовище для тих, хто був вихований в пошані до книги.

 

Смітник на задньому дворі суперечить вивісці перед мистецьким центром, яка проголошує щорічний Фестиваль книг: "понад 15 000 недорогих, дбайливо використаних книжок" на продаж, усі вони подаровані місцевими жителями. Тисячі томів у смітникуце відбраковані екземпляри, які були визнані занадто пошкодженими, смердючими або знівеченими, щоб їх можна було продати.

 

Звісно, багато щойно виданих книжок є сміттям, але бачити палітурки у смітнику якось нестерпно. Люди, які шанують книги, вважають, що знищувати їх – святотатство і профанація. Ми – старовіри культу друку. На своїх полицях накопичуємо десятки і сотні книжок. Коли полиці переповнюються і провисають, ставимо нові. Книги – це друзі, оракули, домашні боги, персонажі в безперервній драмі нашого розуму. Якщо у нас є непрочитана книжка, насолоджуємося усвідомленням того, що вона стоїть на полиці й чекає на нас, як гроші в банку.

 

Якщо ви письменник, то насолоджуєтеся інтелектуальним багатством, знаючи, що книжка, яку прочитали, скажімо, у 1991-му, може нагадати про себе через роки, коли ви згадаєте цитату, яку схочете процитувати (вона десь на сторінці 110, у верхній частині лівої сторінки). Ви скануєте полиці і знаходите том, який весь цей час чекав вашого повернення. І ось вона, на сторінці 113, – світла думка з живого розуму людини, яка померла за 50 років до вашого народження.

 

У цьому є своя теологія. Ліброцид – справа рук сатани: ми згадуємо про ритуальне спалення нацистами "ненімецьких" книг у містах по всьому Райху в травні 1933 року. Так, це правда, що певні книжки також можуть бути справою рук сатанизгадайте "Mein Kampf" або "Протоколы сионских мудрецов". А коли дискусія вироджується в культурну політику, з'являються люди, які стверджують, що "Гекльберрі Фінн" і "Над прірвою в житі" – це зло.

 

Чи є поклоніння книгам мертвою релігією?

 

Анітрохи. Але правда також, що книжковий смітник на Фестивалі книг у моєму містечку відображає факт життя власників книжок XXI століття: бракує полиць. Фестиваль книг запропонував жертводавцям ефективне розв’язання проблеми, що робити з непотрібними книжками: пожертвувати їх для перепродажу. Книжки знайдуть нові домівки. Але вживані книги купують тільки справжні книголюби.

 

Нашим синам і дочкам не потрібен наш мотлох. Вони живуть у маленьких квартирах. Вони переїжджають з міста в місто, а книги важкі. У мене тисячі книжок. Що з ними станеться? Намагаюся не купувати їх більше, окрім свого Kindle. Ношу майже 700 книжок у пристрої, що поміщається в кишені моєї маринарки. Можу зануритися в безмежне розмаїття писань, сидячи в лікарняних почекальнях, поки мою смертність перевірять і подбають про неї. Мій старший син в Австралії, фанатик старої релігії, має власну велику бібліотеку й насміхається з мого Kindle як з блюзнірської інновації.

 

Але бібліотеки світу однаково стрімко оцифровуються, трансформуються зі своєї застарілої форми життя і відтворюються в новій: невагомій, переконливій, абстрактній, доступній у нескінченному електронному поширенні. Друковані книги з'явилися багато століть тому яко сакральні об'єктикультові, сповнені таємниць і загадок. Чи може бути містичним щось відтворюване одним клацанням миші? Старі примірники, залишки Ґутенберґа, з вицвілим шрифтом на крихкому вже папері, з пошарпаними розклеєними палітурками, уподібнюються на кістки 18–19 століть, що лежать на цвинтарі пресвітеріанської церкви через дорогу від мистецького центру.

 

Викидання книжок на смітникице тривіальний епізод довгої драми XXI століттявідмови від фізичного світу на користь плинного світу екранів. Магія друку в тому, що так вихоплюють ідеї й образи з інтелектуальної та духовної атмосфери, з персональної пам'яті та традицій народів, з досвіду століть, великого людського надбання – і кодують їх у письмовій та друкованій формі яко книги, які можна тримати в руках і поглинати розумом. Технології XXI століття також вихоплюють ідеї й образи з атмосфери. Новий спосіб змінює метафізику інформації в спосіб, який ми ледве починаємо розуміти.

 

Днями друзі перебирали книжки на смітнику і витягли з цієї письменницької липкої маси презентабельні видання Шекспіра та Лори Інґолс Вайлдер. Я й сам врятував кілька. Мені подобається думати, що коли зникне електрика і всі екрани погаснуть, стануть мертвими й непотрібними, то книги, які ми врятували, залишаться, можливо, єдиними на землі. Мандрівне плем'я тих, хто вижив, натрапить на ці дорогоцінні речі і (якщо хтось ще вмітиме читати) буде вражене романами сера Вальтера Скотта. А може, нічого не підозрюючи, спалять їх, щоб зігрітися.

 

https://zbruc.eu/sites/default/files/images/2023/09/z1694514510a14i.jpg

Ленс Морроу – старший науковий співробітник Центру етики та публічної політики, автор книги “The Noise of TypewritersRemembering Journalism.” [Шум друкарських машинок: Згадуючи журналістику].

 

Lance Morrow

Requiem for a Dumpster Full of Books

The Wall Street Journal, 09.09.2023

 

https://zbruc.eu/node/116396