|
Ленс Морроу, старший науковий співробітник Центру етики та публічної політикиРеквієм для книг у смітникуМагія друку в тому, що він кодифікує величезні
людські надбання у фізичній формі. Жоден екран не може цього зробити Сміттєвий контейнер за
мистецьким центром у нашому
містечку на півночі штату
Нью-Йорк до країв заповнений
книжками – тисячами томів, які тепер, після
дощового серпня, розмокли і почали розчинятися, перетворюючись на жалюгідну
макулатуру. Братська могила – бентежне
видовище для тих, хто був вихований в пошані до книги. Смітник на задньому дворі суперечить вивісці перед мистецьким центром, яка проголошує
щорічний Фестиваль книг: "понад
15 000 недорогих, дбайливо використаних
книжок" на продаж, усі вони подаровані місцевими жителями. Тисячі томів у смітнику – це відбраковані екземпляри, які були визнані занадто
пошкодженими, смердючими або знівеченими, щоб їх можна
було продати. Звісно, багато щойно виданих
книжок є сміттям, але бачити палітурки у смітнику якось нестерпно. Люди, які шанують книги, вважають, що знищувати їх
– святотатство і профанація. Ми – старовіри
культу друку. На своїх полицях накопичуємо десятки і сотні книжок. Коли полиці переповнюються і провисають, ставимо нові. Книги – це друзі, оракули, домашні боги, персонажі в безперервній драмі нашого розуму. Якщо у нас є непрочитана книжка, насолоджуємося усвідомленням
того, що вона стоїть на полиці й чекає на нас, як гроші в банку. Якщо ви письменник, то насолоджуєтеся інтелектуальним багатством, знаючи, що книжка, яку прочитали, скажімо,
у 1991-му, може нагадати про себе через роки, коли ви
згадаєте цитату, яку схочете
процитувати (вона десь на сторінці 110, у верхній частині лівої сторінки).
Ви скануєте полиці і знаходите том, який весь цей час чекав вашого
повернення. І ось вона, на сторінці
113, – світла думка з живого розуму
людини, яка померла за 50 років
до вашого народження. У цьому є своя теологія. Ліброцид – справа рук сатани: ми згадуємо про ритуальне спалення нацистами
"ненімецьких" книг у містах
по всьому Райху в травні 1933 року. Так, це правда,
що певні книжки також можуть бути справою рук сатани – згадайте "Mein Kampf" або "Протоколы сионских мудрецов". А коли дискусія вироджується в культурну політику, з'являються люди, які стверджують, що "Гекльберрі Фінн" і "Над
прірвою в житі" – це зло. Чи є поклоніння книгам мертвою релігією? Анітрохи. Але правда
також, що книжковий смітник на Фестивалі книг у моєму містечку відображає факт життя власників книжок XXI століття: бракує полиць. Фестиваль книг запропонував жертводавцям ефективне розв’язання проблеми, що робити
з непотрібними книжками: пожертвувати
їх для перепродажу. Книжки знайдуть нові домівки.
Але вживані книги купують тільки справжні книголюби. Нашим синам і дочкам не потрібен наш мотлох. Вони живуть у маленьких квартирах. Вони
переїжджають з міста в місто, а книги важкі. У мене тисячі книжок.
Що з ними станеться? Намагаюся не купувати їх більше, окрім
свого Kindle. Ношу майже 700 книжок у пристрої, що поміщається
в кишені моєї маринарки. Можу зануритися в безмежне розмаїття писань, сидячи в лікарняних почекальнях, поки мою смертність перевірять і подбають про неї. Мій старший син в Австралії, фанатик старої релігії, має власну
велику бібліотеку й насміхається з мого Kindle як з блюзнірської інновації. Але бібліотеки світу однаково стрімко оцифровуються, трансформуються зі своєї застарілої форми життя і відтворюються
в новій: невагомій, переконливій, абстрактній, доступній у нескінченному електронному поширенні. Друковані книги з'явилися багато століть тому яко сакральні об'єкти – культові, сповнені таємниць і загадок. Чи може бути містичним щось відтворюване одним клацанням миші? Старі примірники, залишки Ґутенберґа, з вицвілим шрифтом на крихкому вже папері, з пошарпаними
розклеєними палітурками, уподібнюються на кістки 18–19 століть, що лежать на цвинтарі пресвітеріанської церкви
через дорогу від мистецького
центру. Викидання книжок на смітники – це тривіальний епізод довгої драми
XXI століття – відмови
від фізичного світу на користь плинного світу екранів. Магія друку в тому, що так вихоплюють ідеї й образи з інтелектуальної та духовної атмосфери, з персональної пам'яті та традицій народів, з досвіду століть, великого людського надбання – і кодують їх у письмовій
та друкованій формі яко
книги, які можна тримати в руках і поглинати розумом. Технології XXI століття також вихоплюють ідеї й образи з атмосфери. Новий спосіб змінює
метафізику інформації в спосіб, який ми ледве починаємо розуміти. Днями друзі перебирали книжки
на смітнику і витягли з цієї письменницької липкої маси презентабельні
видання Шекспіра та Лори Інґолс Вайлдер. Я й сам врятував кілька. Мені подобається думати, що коли зникне електрика і всі екрани погаснуть, стануть мертвими й непотрібними, то книги, які ми врятували, залишаться, можливо, єдиними на землі. Мандрівне плем'я тих, хто вижив, натрапить на ці дорогоцінні речі і (якщо хтось
ще вмітиме читати) буде вражене романами
сера Вальтера Скотта. А може, нічого
не підозрюючи, спалять їх, щоб зігрітися. Ленс Морроу – старший науковий співробітник Центру етики та публічної політики, автор книги “The Noise of Typewriters: Remembering Journalism.” [Шум друкарських машинок: Згадуючи журналістику]. Lance Morrow Requiem for a Dumpster Full of Books The Wall
Street Journal, 09.09.2023 |