|
Матеріал підготувала культурна менеджерка та дослідниця Валерія НаседкінаМистецтво мислення: з історії та сучасності гуманітарного знанняЧим є і чим
не є гуманітарне знання? Як дослідники реагують на виклики свого часу? Як
розуміти кризу в гуманітарній освіті? У цьому оглядовому тексті розповідаємо
про шлях, який здійснила гуманітаристика впродовж історії і яка роль відведена
їй у період війни. Під час підготовки матеріалу довелося змиритися з
неможливістю охопити всі важливі імена та думки, пов’язані з цією галуззю.
Втім, ми поспілкувалися з лекторами Культурного Проекту та іншими експертами,
які запропонували свою перспективу. І В історії
науки під знанням розуміється здійснений людством перехід від простих розумових
висновків до логічно обґрунтованих систем уявлень про навколишній світ. Хоча
фактично перші наукові знання з’явилися ще у стародавніх цивілізаціях Шумеру,
Вавилону, Єгипту, Китаю і мали справу з безпосередньою практичною функцією,
перехід до більш узагальнених уявлень та теоретичних висновків відбувався в
період з VIII до IV ст. до н.е. вже у давньогрецькій культурі. Дільтей вважав, що основна
пізнавальна функція наук про природу — пояснення, найчастіше в термінах причини
і наслідку, в той час як у ядрі наук про дух знаходиться акт розуміння:
гуманітарні науки прагнуть зрозуміти прояви життя людини. Як зазначає
культурологиня, авторка курсу "Що таке культура" Лариса
Осадча: ІІ Катерина Лисовенко, з серії "Шість сюжетів, можливих в міжвоєнний і
міжмирний час", 2022 Тривалий
період у нашій історії, впродовж існування Радянського Союзу, гуманітарне
знання, як і мистецтво, стояло на службі ідеології. Однією з перших речей, які
зробив режим після закріплення своєї влади, було свідоме винищення
науковців-гуманітаріїв. Показовим у цьому є процес у сфабрикованій справі
“Спілки визволення України”: у списку обвинувачених,
засуджених до розстрілу, концтаборів чи заслання зустрічаємо імена академіків,
професорів, педагогів — істориків, мовознавців, письменників. Тих, хто зміг
пережити “велику чистку”, наздоганяли у приватному порядку:
так, до прикладу, у 1929 році був усунений від науково-викладацької роботи в
академічних установах України обдарований історик-сходознавець, мовознавець,
перекладач кримсько-татарського походження Агатангел Кримський. І все це не
випадково. Адже якщо ключовою задачею
гуманітарних наук є продукування критичних запитань, спроможних порушити
існуючий “статус кво”, зрозуміло, що зовсім не така наука була потрібною
партії, яка збиралася існувати вічно. Важливим
фактором, з яким ми стикаємося і досі, була повсюдна русифікація: це означало
що праці у гуманітаристиці (та й не тільки) могли перекладатися здебільшого
російською мовою. “Українським гуманітаріям не вистачає якісних
перекладів навіть не десятків — сотень принципово важливих праць, а ще
важливіше — усвідомлення того, що і як треба робити зараз”, — зазначає
літературознавець, письменник Михайло Назаренко. Втім, і ця
поступка тривала недовго, після чого радянська влада доклала неабияких зусиль
для усунення будь-яких відмінностей на всіх рівнях. Літературознавець,
письменник, лектор курсу “Українська література у зв’язках зі світовим
письменством” Ростислав Семків так коментує ситуацію із
гуманітарним знанням в цей період: Українським вченим–гуманітаріям була
фактично невідома більша частина світових теорій, що домінували в ХХ ст. Зараз
необхідно рухатися до рішучого скорочення присутності російських наукових
концепцій у нашій академічній сфері. Не так багато вчених із півночі й справді
запропонували щось вартісне, причина чому – контроль та ізоляція. Одна справа —
М. Бахтін, О. Лосев, Ю. Лотман, В. Пропп, концепції яких дійсно важливі (до
слова, вони завжди були дисидентами в радянській науці), інша — маса прохідних
науковців та засилля “зацікавленості” російською літературою та культурою.
Спільною справою всіх українських науковців зараз повинна бути значна
диверсифікація методологічної бази, введення у реальний обіг великої кількості
західних джерел, які більш адекватно інтерпретують світ довкола нас.” ІІІ Катерина Лисовенко, "Я не згодна зі світом, який відтворює
концентраційні табори", 2022 Гуманітарне
знання іноді стереотипно сприймається як щось позірно легке, таке, що нібито не
потребує якихось спеціальних знань чи особливих розумових зусиль, на противагу,
наприклад, математиці, фізиці чи іншим прикладним наукам. Натомість неочевидна
складність полягає якраз у тому, що людська поведінка не є такою ж
передбачуваною, як математична формула, і не піддається жодним “жорстким”
законам. Її дослідження базується на якісних методах, застосування яких вимагає
величезних вкладень часу на пошук необхідних джерел і зусиль для глибокого
знайомства з матеріалом. Так само
складно однозначно говорити і про так звану“практичність”, яка нібито немає
нічого спільного із гуманітарним знанням. Сучасний
філософ, теоретик культури та літератури Ганс Ульрих Ґумбрехт вважає, що в ХХІ
столітті слід розглядати гуманітарні науки як Humanities and Arts (“Гуманітарні
науки та мистецтва”), тобто щось, не менш наближене до мистецтва, ніж до науки
як такої. Він пригадує ідеї Вільгельма фон Гумбольдта, висловлені в 1810 році
програмі для нового університету в Берліні. На думку Гумбольдта, передача знань
і навчання практичним рішенням є задачею закладів середньої освіти, в той час,
як в університет має бути точкою зіткнення поколінь, де виробляються нові
непередбачувані запитання і проблеми. Надихаючись зокрема ідеями Гумбольдта та
Дільтея, Ґумбрехт розглядає гуманітарні науки як інституціалізований простір
для “ризикованого мислення”, у чому, на його думку, захований їхній найбільший
потенціал: Коли ми
говоримо про кризу гуманітарної освіти,
маємо на увазі такі процеси, як зменшення престижності гуманітарних програм і
скорочення їхнього фінансування в університетах світу. В тій чи іншій мірі ці
процеси не є новими, і мають місце хвилеподібно ще з 1970-х років минулого
століття. Для цього є низка суто економічних пояснень: враховуючи високу
вартість освіти, особливо в західних університетах, студенти та їхні батьки (а
нерідко й студенти під тиском батьків, які фінансують освіту) тяжіють обирати
програми, які гарантують випускникам перспективи вдалого працевлаштування та
високий прибуток у подальшій професійній кар’єрі — тобто йдеться про економічну
доцільність інвестицій в освіту. Цей тренд посилився економічною кризою 2008
року, і нині, в епоху надзвичайно стрімкого розвитку технологій, студенти все
частіше обирають вивчення “орієнтованих на майбутнє” дисциплін у природничих
науках, технологіях, інженерії, математиці (STEM), на тлі яких гуманітарні
дисципліни здаються відсталими, а їхнє вивчення — марною тратою часу, якщо
дивитися на питання вибору з утилітарної точки зору. "Студенти, що вивчають
мистецтво і літературу, вчаться ставити себе на місце інших, а така навичка — є
основою успішної демократії". Отже
гуманітарна освіта має неабияку роль у формуванні освічених, самостійних,
відповідальних громадян з широким світоглядом. В новому
столітті перед гуманітаріями світу постала низка нових викликів: кліматична
криза, штучний інтелект, біотехнологічний прогрес, пандемія. У своїй книжці
“Історія та сучасна гуманітаристика” історикиня Ева Доманська аналізує
постгуманітарну парадигму, яка виходить за межі антропоцентричної
гуманітаристики. Своїй появі вона завдячує Бруно Латуру, який від другої
половини минулого сторіччя разом із групою інших дослідників розробляв новий
підхід, що враховував би у дослідженнях, раніше зосереджених лише на людині,
нелюдських суб’єктів — рослини, тварини, речі. Відтак, усе частіше соціальні та
гуманітарні науки перетинаються із поняттями наук природничих, підважуючи
доцільність сформованого у минулих століттях розподілу. У своїй
книжці "Переконструювання соціального” Латур сформулював запитання, яке
стало засадничим для багатьох сучасних дослідників: “Чи можемо ми жити разом?”,
і як таке співіснування можна осягнути навіть у ситуації конфлікту. Питання ж,
яке формулює для себе Ева Доманська: яким чином гуманітарні науки можуть
продукувати знання, яке було б позитивнішим стосовно майбутнього. Катерина Лисовенко, "Море не може мовчати про злочини", 2022 Ситуації турбулентності і кризи
можуть змінювати ставлення людей до гуманітарного знання: вони створюють
потребу переосмислення і провокують шукати відповіді на свої запитання в науці. Філософ,
лектор Культурного Проекту Тарас Лютий пов’язує зростання уваги до
гуманітаристики в Україні з подіями Революції гідності: IV Катерина Лисовенко, "Кінець", 2023 Окрім
екзистенційних питань, пов’язаних з війною, існує також низка цілком
практичних: в умовах постійних інформаційних атак з боку ворога усі ми
стикнулися з необхідністю перевіряти на достовірність будь-яку інформацію, випрацьовувати
в собі стійкість до маніпуляцій і пропаганди. V Також від
початку вторгнення росії перед кафедрами славістики по всьому світу постало
питання, яке знання вони обстоювали увесь цей час. Річ у тім (і на цьому
невтомно наголошують українські інтелектуали, зокрема літературознавиця Віра
Агеєва) — світова славістика переважно була русистикою. Це означає, що саме
росія знаходилася в центрі численних досліджень, в той час, як ціла низка інших
культур та голосів регіону залишалися без належної уваги (або ж, що ще гірше,
дослідження інших культур здійснювалися через нав’язувану росією оптикою). Якщо
подивитися на цю проблему ретроспективно, західна русистика отримала потужний
поштовх для розвитку саме через обставини Холодної війни як дисципліна know
your enemy. Наприклад, у випадку США це були добре фінансовані державні
програми, що готували фахівців з міркувань державної безпеки. Після розпаду СРСР більшість з них
просто продовжували йти торованою стежкою, багато в чому підіграючи імперським
наративам, до траслювання яких росія доклала величезних зусиль. Фантом
“великої російської культури” без колишніх ідеологічних засторог отримав
карт-бланш. Хоч як би це
прикро не було, лише повномасштабна війна змогла порушити цю проблему
ґрунтовно, змусивши дослідників розпочати ревізію своїх підходів до
вивчення предмета, звільнити простір для інших національних культур східної
Європи. У наукових (і не тільки) колах актуалізувалися жваві дискусії про
деколонізацію. У цій справі не обійтися без українських фахівців, готових
свідчити “про нас від нас”. VI Катерина Лисовенко, "Школа", 2022 З-поміж
іншого, гуманітарне знання в умовах сьогодення може виконувати і певну
психотерапевтичну функцію: називати явища, які викликають тривогу, деконструювати
їх на окремі поняття і перезбирати наново — усе це справді може бути
допоміжним, щоб залишатися людьми і зберігати здатність мислити попри все.
Прикладом такої взаємодії може бути серія подкастів “Мислити в темні часи”
на Kult:Podcast ,
співавторами якого є лектори Культурного Проекту — літературознавиця Тетяна
Огаркова і філософ Володимир
Єрмоленко. Наведу назви деяких випусків: “Що таке зло?”, “Час під
час війни: як ми його проживаємо?”, “Простір під час війни: який він?”, “Світло
крізь темряву: блекаут як культурна метафора”. В одному з подкастів цього
циклу, присвяченому пам’яті художника Олександра Ройтбурда, Володимир Єрмоленко
і філософ Вахтанґ Кебуладзе обмірковують запитання, як культура може подолати
німоту, спричинену болем війни: Здається, що останній рік ніби
відкинув нас назад у минуле. Похитнулася світова безпека, вкотре після
десятиріч відносного спокою по завершенню Холодної війни до нашого повсякдення
повернувся ядерний шантаж. Побутування в умовах війни вимагає від людини стійкості,
осмислених та чітких рішень у надзвичайно нестабільних умовах. Виклики, з
якими стикнулося наше суспільство нині, складно і боляче осмислювати, більше
того — існує велика спокуса сховатися або хоча б відкласти у часі таке
осмислення. Але рано чи пізно це доведеться робити, і до цього потрібно бути
готовими. Причому дуже важливо, аби цей процес був спільний і відкритий до
усієї множини голосів і досвідів, враховуючи ті, що ми мало або зовсім не чуємо
нині, — людей, що пережили або досі перебувають в окупації, військовополонені,
майбутні ветерани, люди з інвалідністю, особи, яким довелося пережити втрату
близьких, діти війни, які прямо зараз, і то передчасно, дорослішають.
У матеріалі
представлені роботи української художниці
Катерини Лисовенко.
Катерина народилася у 1989 році. Закінчила Одеський художній коледж ім.
Грекова, Національну академію образотворчого мистецтва і архітектури та
Київську академію медіа мистецтв. Художниця працює з темами травми, насильства
та дегуманізації. У роботах, створених після
повномасштабного вторгнення, Катерина фокусується на зображенні жертв цієї
війни — тих, хто більше вже нічого не скаже, намагаючись у такий спосіб
повернути їм суб’єктність. Авторка використовує образи фантастичних створінь,
як-от кентаврів чи русалок. Така міфологічність дозволяє їй окреслити
неможливість катастрофи. Своє завдання як культурної діячки художниця вбачає у
тому, щоб застерігати суспільство від архаїчного мислення. 9 06 2023 https://culturalproject.org/journal/tpost/3ytvtazpi1-mistetstvo-mislennya-z-stor-ta-suchasnos |