|
Тімоті Снайдер, історик, професор Єльського університету“Війна в Україні важлива для світової демократії”23 червня на
ХІ Книжковому Арсеналі американський історик і великий прихильник України Тімоті Снайдер прочитав
онлайн лекцію “Чому свобода
значить більше за все”. Він
розповів про нову книгу,
над якою працює вже 5 років, і пояснив тези цієї книги на прикладах війни в Україні. Пропонуємо конспект лекції. Фото: Роман
Шаламов/Мистецький Арсенал Сьогодні я хотів би поговорити з вами про
свою нову книгу. Це книга
про свободу. Вона не історична, а філософська,
і я працюю над нею вже 5 років. Декілька разів мені вже
здавалося, що вона
завершена, але потім я розумів,
що ще ні,
і це, зрештою, нормальний процес роботи над книгою. Про свободу
складно говорити, адже
складно визначити, чим вона
є. Так чи інакше, я підходив до цієї теми і в попередніх моїх книжках. У книзі “Про тиранію. Двадцять уроків ХХ століття” я писав про відсутність
свободи; у книзі “Шлях до несвободи. Росія, Європа, Америка” йшлося про відмову від свободи;
в історичних книжках, таких як, наприклад,
“Криваві землі: Європа між Гітлером
і Сталіним”, я писав про те, якою
жахливою є відсутність свободи. Але все це не відповідає на питання, що таке
свобода і як її досягти. Щоб пояснити моє філософське
твердження щодо свободи, я хочу звернутися до прикладу Книжкового Арсеналу. Він відбувається під час війни, але не є цілком і повністю присвячений війні. Це дуже важливо
з різних причин, у тому числі
і для того, що я хочу ствердити.
Війна в Україні — це один з тестів цього твердження. Твердження таке: свобода є найвищою цінністю, адже лише вона уможливлює всі інші цінності.
Не важливо, якими саме є ці цінності:
це може бути чесність або лояльність,
патріотизм або універсалізм, але всі вони стають можливими лише за умови, що є свобода. ХХ століття — це час розчарування в цінностях; і це дуже добре видно, наприклад, у риториці російської пропаганди. Вона вчить нас, що цінності
нереальні, що це фікція, що
реальною є лише сила. Але заперечення
реальності цінностей, твердження “ніщо не важливо” — це шлях до тиранії, до відсутності свободи. Це можна
побачити і в Росії, і в Китаї, і в Америці. Натомість я хочу ствердити, що цінності
цілком реальні, що вони (хай це звучить наївно) — це п’ятий вимір
існування людства. Тобто вони не менш реальні, ніж час або простір. Важливо також, що цінності
не лише реальні, а й суперечливі. Чесність і лояльність — обидві прекрасні речі, але нам часто
доводиться обирати між
ними. Так само патріотизм та універсалізм
—- вони далеко не завжди можуть
співіснувати. Суперечливість
цінностей веде до плюралізму, що дуже важливо. Повертаючись до риторики
Росії: заперечуючи цінності, вона заперечує і плюралізм; вона вчить нас, що існує лише
одна хороша річ, і це — сама
Росія; що Росія завжди права, а зроблене в ім’я Росії не може бути хибним, що вона є виправданням будь-чого. Такий штиб мислення
має в Росії доволі глибокі традиції: можемо згадати, до прикладу, Івана Ільїна (російський
філософ першої половини ХХ ст., якого часто цитує Путін. — Ред.), який багато писав про “невинність” Росії, про “очевидність серця”, що є її засновком. Фото: Роман
Шаламов/Мистецький Арсенал Отже, моїм твердженням є те, що свобода не просто уможливлює
цінності, але й робить можливими їх комбінування,
вибір між ними. І це підводить нас до питання, як свобода співіснує з урядуванням (government). У вільному суспільстві ми виховуємо дітей так, щоб вони вміли робити вибір; ми намагаємося створити таку інфраструктуру для молоді, щоб вона могла реалізовувати свій вибір, наприклад, переїжджаючи з місця на місце. Усе це вимагає
кооперації, яку забезпечує
уряд — і тоді уряд працює
над реалізацією свободи, а
свобода стає виправданням існування уряду. Я також хотів би перерахувати деякі типові помилки, які ми робимо, розмірковуючи про свободу. Це важливо, адже такі
помилки перетворюються на політичні пастки. Першою помилкою є твердження, що ми маємо жертвувати
свободою заради безпеки.
Я вважаю, що це твердження є неправдивим. Саме такою риторикою
послуговуються такі лідери, як Путін, щоб змусити людей відмовитися від свободи. Така риторика створює враження, ніби відмова від
свободи автоматично веде до
безпеки. Й іноді це правда — наприклад, ми обмежуємо свою свободу, спускаючись
у бомбосховище, і отримуємо
там захист від бомбардувань. Але найчастіше
свобода та безпека якраз ідуть разом, і це дуже добре видно на територіях, які звільняють ЗСУ: ці території стають
безпечними через те, що стають вільними, і навпаки. Другою помилкою є негативне розуміння свободи як відсутності утисків. Щоб людина виросла
вільною, недостатньо просто
прибрати з її життя всі перепони;
свобода є тим, що треба створювати, над чим треба працювати. Неконструктивним є сприйняття уряду як структури, що обмежує свободу; слід по-іншому ставити питання і шукати, яким саме
має бути уряд, щоб він працював на забезпечення свободи, на реалізацію цінностей. Позитивним розумінням свободи є усвідомлення, що позбавлення утисків є необхідною, але не достатньою її умовою.
Для свободи потрібні також, наприклад, можливість бачити майбутнє, можливість впливати на нього. Це дуже добре видно на прикладі Ягідного, де окупанти місяць тримали мешканців села в підвалі школи. Після звільнення для них була важливою не просто відсутність полону, але і збереження
тієї школи, де їх тримали, майбутнє
цієї школи. І саме тому для України зараз важливе не просто звільнення територій, а їхнє відновлення та відбудова — не в сенсі повернення до 2021 року, а
в сенсі розбудови кращої версії України.
Третьою помилкою є розуміння свободи як можливості робити що завгодно.
Справжня свобода накладає
на людину обмеження, і цей парадокс мені допомогли з’ясувати для себе українці. Коли президента Зеленського
після 24 лютого запитували,
чому він не поїхав з України, він відповідав, що не міг зробити
нічого іншого, крім залишитись, що в нього не було
вибору. Але подивімося, звідки береться така відсутність вибору. Таке відчуття
можливе лише за умови високого рівня свободи, адже свобода розвивається в часі. Вільна людина
щодня робить вибір між конкурентними
цінностями і таким чином вибудовує
свій характер. Зрештою, саме цей характер і призводить до відчуття відсутності вибору. Це і є ознакою вільної людини, яка може викристалізуватися лише в умовах демократії. ХХ століття було часом розуміння демократії як
результату природних процесів,
як неуникного етапу історії. Але це не так. Демократія — це рідкість, це складний
конструкт, який вимагає зусиль. Щоб демократія
існувала, люди мають вірити в те, що це правильний лад, мають робити вибір
на її користь. Для її існування потрібні
вільні люди, що вірять у свободу. Війна в Україні важлива для світової демократії як приклад такого вибору
і такої віри. Але ще важливішою вона є в метафізичному, філософському плані, адже демонструє, як демократія залежить від свободи,
а свобода — від світу цінностей, від етики, від хоробрості
українців. Ксенія Білаш, редакторка відділу "Культура" 24 06 2023 https://lb.ua/culture/2023/06/24/562013_timoti_snayder_viyna_ukraini.html |