|
Андрій СодомораДозвілля«Дозвілля
без книги¹ – смерть і гробівець для живої людини». Сенека Для зайнятих, а якщо латиною, то «окупованих» людей (homo occupatus), надто філологів, поняття «дозвілля» одразу в’яжеться зі словом «стіл, папір», а водночас – із поглядом
у живий світ природи: «О тиха пристане робочого стола...» (поза ним – житейське
море, яке й «окупує» людину)
– чуємо зітхання Максима Рильського. Тут же – Микола Зеров («Возовиця»):
«Спочинку кращого немає та й не треба! / Високий літній день піднявся в ясне небо / І вовну білих хмар тримає
при землі. / Папір пожолобивсь на довгому столі...» Далі – Космос, який з відходом від живої природи,
від філології, гуманітарії втрачаємо: неосяжний світ образів, звуків, барв, ритмів розміреного,
налаштованого на камертон Природи
життя... Хто б хотів по-справжньому відчути, що таке
дозвілля для римського інтелігента імператорської доби, – мав би спромогтися увійти у «схоплений» («Carpe diem!») літній день, що в поезії Миколи
Зерова (до речі, молоде покоління вже не знає, що таке возовиця). Міркуючи над поняттям «дозвілля» («Дозволь...
Дозвольте... Дозволю собі... Дозвіл...
Відпустка... Вседозволеність...»),
я пригадав собі діалектне «урльоп». А що це один із
численних у нашій мові германізмів, то зателефонував Юркові Прохаську (часто ділимось філологічними «цікавинками»). Йому і завдячую баченням того, що стоїть за цим «урльопом»... Післяжнив’я... Сільський старійшина Ур (Ur- пра-, стародавній) разом із платнею за працю на полі дає юнакам і дівчатам дозвіл (Erlaubnis) на відпочинок, на виїзд із села у своїх справах (такий звичай – десь до ХVІІ ст.)... «Дозвіл», зауважмо, але не «вседозволеність», бо це щось несумісне
з поняттям «людська спільнота». Потім перед очима постали рельєфи
Гаврила Красуцького (це вже ХІХ ст.) за мотивами Вергілієвої
поеми «Про хліборобство», що на вул. Вірменській,
23; чотири пори року – чотири
рельєфи. Під словом «Зима»
(Hiems) – селяни на санях (фірман таки на коні) з вітерцем їдуть у гості: в одного – пляшка в руці, в іншого – струнний інструмент («музика й вино»), решта – у передсмаку веселого застілля... Одне слово – зимовий «урльоп». Під цим образком – гекзаметри Вергілія: «Щойно зима – селяни здебільш утішаються жнивом: / Поміж собою гуртом веселі вряджають гостини». А далі – думка сягає постійного дозвілля, що було
в «золотому» віці, як про це
Овідій: «Вік золотий було вперше
посіяно. Чесність і Правду
/ Всюди без примусу, з власної
волі в той час шанували...
/ В тихім дозвіллі спокійно жили-вікували племена. /
Без обробітку й земля, що
не відала ран од заліза, /
Щедро, по волі своїй, усіляку приносила живність»... А втім, постійна
весна («Вічна стояла весна...»), як і постійне дозвілля – це вже й не весна, й не дозвілля: весна – після зими, дозвілля – після праці (тут уже інші слова потрібні)... Врешті, замість золота в переносному значенні прийшло справжнє золото, а з ним
– «клята до нього жага», вбивче залізо, війни, важка праця,
винаходи, які мали б вивільнити для людини час для такого жаданого дозвілля, як про це елліністичний поет у зв’язку з винаходом млинового колеса:
«Дайте, нарешті, спочити
рукам, жінки-мукомели! / Спіть,
а світанку вістун, півень, хай піє собі: / Німфи річок
замість вас уже трудяться з
волі Деметри...» Далі – опис цього
винаходу, а насамкінець: «Давній всміхнувся нам вік золотий: без марудної праці / Можемо знов смакувать
щедрі Деметри дари!»... Коби-то!.. Що хитромудріші винаходи – то швидших обертів набирає міський час: «зрана до ночі гуде колесо темних турбот» (М. Зеров). Хто б із цим не погодився
сьогодні, за такої стрімкості технічних удосконалень?.. Навіть вимкнувши мобільний, знаємо, що в ньому
з хвилини на хвилину наростає кількість пропущених дзвінків... Мав би Горацій той винахід – ще не такої заспівав би у своїх «Сатирах», як, скажімо, у шостій другої книги: «...Та ось і
на людний / Я вже ступив Есквілін. А тут тобі справ чужих сотні / Так і наскакують зліва і справа: "Прохав тебе
Росцій / Завтра о другій у
претора бути"... "Є діло важливе, / Спільне й нове; нагадують скриби і дуже прохають,
/ Щоб не забув ти про це. Гляди ж, не запізнюйся, Квінте!"»... І тих персоніфікованих
справ, що цілими загонами наскакують звідусіль «на голову й
на боки», – не злічити... Подібно – й Пліній Молодший у «Листах»: Іноді аж диво бере, як
то в місті кожен день або заповнений усілякими справами, або видається таким, а приглянешся до
низки тих днів – побачиш порожнечу. От запитай когось: «Що поробляєш сьогодні?»
– «Брав участь, – відповість, – у святі
повноліття, побував на заручинах або на весіллі; той попросив мене підписати
заповіт, інший – виступити захисником на суді, а ще інший
– прийти на раду». Займаєшся цим
упродовж дня – все воно начебто потрібне, а подумаєш, що робив
усе це день-денно, – видається
геть безглуздим, надто, коли виїдеш із міста. Тоді-то,
озирнувшися, зітхнеш: «Скільки ж то днів на такі марниці розтрачено!» Дозвілля для тодішнього римського інтелігента – це прагнення (спрага) вихопитись із міста
в село – відживити себе ковтком
джерельної води, дихнути свіжим повітрям, поспілкуватися з природою, яку античний
письменник мав за співавторку своїх писань, урятуватись від тих нескінченних «треба»
(«требовать» – вимагати, наказувати)... Та чи тільки
античний?.. Найболючіший вияв тієї «спраги»
– в «Intermezzo» Михайла Коцюбинського... Втеча від міста, де «фактично стаєш невільником сього многоголового звіра», від «ревучих потоків людського життя» («многоголовий звір», зауважмо, – метафора, запозичена з Горація: Посл., І,
І, 76). Але місто – не пускає:
«Здавалось, город витягує в
поле свою залізну руку за мною і не пускає»...
Нарешті: «На небі сонце – серед нив я. Більше нікого. Йду...» І ближчий до нас голос – Ліни Костенко: «Іду в полях. Нікого і ніде. Півнеба захід – золото червоне»... Природа, мовою сучасної техніки, – наче велетенський «pоwerbank», з якого людина черпає життєву
енергію, наснажується. Але винайдено замінник – віртуальну реальність. Куди може завести ця стежка – у Рея Бредбері («451° за Фаренгейтом»): вона, ця
«реальність», якщо поринути в неї з головою, – виснажує. Про таке виснаження йдеться у найвідомішому з міфів – про Антея
(ось що стається – застерігає міф – навіть з наймогутнішим велетнем, якщо він утратить зв’язок із Землею). Але механістично-комп’ютерна
цивілізація, що формує «мережеву особистість», не стоїть на місці: на черзі – штучний інтелект, який саме тому, що штучний, хай як його вдосконалюймо, інтелігентом не стане: про поля, де «нікого
і ніде», не мріятиме... Як
тут, уже вкотре, не зацитувати
Овідія: «Хитра природо людська, ти сама себе
перехитрила: / Надто вигадлива
ти, жаль, що на шкоду собі»?.. Дозвілля – тема неосяжна й чи не найважливіша в морально-етичній філософії стоїків (у Сенеки – окремий діалог, присвячений дозвіллю: «De otio»). Обмежимось
лише коротеньким листом цього
ж таки Плінія Молодшого, який він адресує
своєму другові. Лист, що зворушує болем
людини, яка розривається між обов’язками – й прагненням бути собою, з собою, зі
словом (згадаймо Франкове:
«сам з собою у роздорі»): Щось
обдумуєш, рибалиш, полюєш чи займаєшся
усім цим водночас?.. Таку можливість дає наш Ларій: тут і риби в озері вдосталь, і звірини в лісах, що довкола
того озера, одне слово, повний,
по вінця, спокій, затишок – запрошення до усамітнених студій. Та чи втішаєшся усім
цим разом, чи зайнятий чимось одним – не можу сказати «заздрю»,
лишень сумую, що я того позбавлений. А так хотілося б, як хворому – вина, лазні,
джерельної води!.. Невже ж
то ніколи не обрубаю, якщо вже розв’язати їх годі, ті
пута, що так мене туго
опутали?.. Гадаю, що ніколи.
Бо до старих обов’язків долучаються нові, хоча й з давнішими я ще не впорався... Так ото з дня на день, вузлами
й кільцями, оплутуючи мене,
видовжується той ланцюг нескінченних моїх справ та обов’язків!.. Бувай здоровий! «Вузли», «кільця», «ланцюг»... – слова, які знову ж ведуть
до Івана Франка, до сотні разів повторюваних у його поетичних творах цих же слів
«пута», ланцюги», «кайдани», «болі»... Та якщо римський письменник
мріє обрубати ті пута, то голосом нашого поета чуємо:
«Не покидай мене, пекучий болю...» Інакше, без цього болю, Каменяр, «син народа», став би осторонь свого стражденного народу. «Обов’язок»
– одне з ключових слів у творчості Франка, що засвідчує його
стоїчну позицію за нових умов життєвої боротьби – позицію борця: «Краплю, щоб в бою сильніше стояти, / Дай і мені!» – звертається поет до "всеплодющої
матері» – Землі. * «Так і роби, мій Луцілію: відвойовуй
себе – для себе самого...» – таким закликом починає Сенека перший зі своїх «Листів»... Сьогодні впору перефразувати заклик римського стоїка (сам же він казав, що пише
для прийдешніх поколінь):
«Так і робіть! Відвойовуйте
себе для себе, для світу – того, який
бореться за світло!»... Впору й за Франковим закликом – «у світлу ціль зострілити весь ум»... _________________ ¹ «Книга» – в широкому значенні
слова: читання, писання, роздуми, спостереження, одним
словом – студії. 10.04.2023 |