|
Тарас ВознякВійна і політики мистецтвПерш ніж
розпочати посутню дискусію, я хотів би розширити розуміння того, що я б запропонував розуміти під мистецтвом.
Як правило під мистецтвом мають на увазі, скажімо, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, літературні практики, пластичні мистецтва, архітектуру
і т.д. Але чому до мистецтв
– практично майстерності, якщо
відчитати це слово буквально, - здатності щось робити досконало, не віднести, скажімо кулінарне мистецтво, майстерність самоорганізації суспільства у її різних вимірах
– в тому числі і у майстерності співдії
– чи то у цивільному, чи то у військовому аспектах? У цьому
аспекті мистецтво є не лише мистецтвом вираження і відображення, як література, образотворче мистецтво, мистецтва пластичні і т.д., але і мистецтвом/майстерністю творення структур, які не лише нас оточують, але й творять нас – у всіх аспектах – від формування естетичних преференцій до суспільної самоорганізації. Так тлумачене
мистецтво/майстерність, звісно ж, називається культурою –
культурою у вужчому сенсі слова як мистецтва, що дійсно відображають
дійсність, так і культурою як формою творення цієї дійсності
– культивування цієї дійсності. І тоді
ми виходимо на поняття «культури суспільної самоорганізації» з її традиціями (тим, що вже
є, є каноном даної культури)
і тенденціями (тим, що ми творимо тепер і тут, спрямуванням розвитку даної культури). І саме у цьому сенсі ми виходимо на політики нашої спроможності чи політики нашої
культури, де політики і є стратегіями чи мистецтвами/майстерностями. Таким чином я б пропонував тлумачити мистецтва не лише як мистецтва балету, але і як мистецтва творення демократичних структур, мистецтва суспільної самоорганізації, військове мистецтво і т.д. Але і мистецтво використання мистецтв у вузькому сенсі слова (літератури,
музики і т.д.) в обстоюванні
свого, створеного всіма цими мистецтвами
(але вже у широкому сенсі слова) світу. Звісно,
що «обстоювання» є «настоюванням-на-своєму» і «проти-стоянням-иншому». Тобто в банальному сенсі слова – війною. Війною, яка грекою називається πολεμικά
– полемікою. Як на мене грецьке розуміння війни, як зударяються різні мистецтва/майстерності чи культури в найширшому сенсі слова, як зударяються літератури, музичні тренди, суспільні тенденції, традиції ведення війни, дуже істотне для сьогоднішнього зудару мистецтв/майстерностей чи культур України і Росії. Як на мене, то в
Україні ми більше відповідаємо саме грецькому тлумаченню сутності війни, яке бачить її не як диктат, а як полеміку. Бо що
є πολεμικά
? Це і заперечення,
і діалог – і теза, і антитеза, і синтез, якщо він можливий,
тобто компроміс, і згода,
і незгода – спектр інструментів
полеміки є дуже широким. І Західний Світ, напевно не до кінця
розуміючи, що таке сучасна Росія,
Росія Путіна, безкінечно (принаймні до останніх днів,
до маршу Прігожина) пробував вести з Росією саме полеміку. І це виявилося непродуктивним.
Західний Світ пробував вести полеміку у всіх мислимих сферах – і у формі так чи
инакше прихованої чи явної війни,
і у формах дискусій щодо ефективності суспільних моделей чи практик, які є на Заході і у Росії, - що не те що краще,
а що ефективніше – демократія чи новітній тоталітаризм,
який демонструє Росія Путіна. Але теж він пробує дискутувати
і у царині мистецтв у вузькому сенсі цього слова, коли західний гуманітарний дискурс опонує російській ортодоксії (забудьте про постмодерністичність
Росії – Пелєвін виявився
у Росії Путіна повним маргінесом – мейнстрімом виявився Дугін). Скрєпи «руского мира», як не дивно у ХХІ сторіччі, диктують сьогоднішній порядок денний, а не
витончена гіперіронія Пелєвіна. І Росія в цій ортодоксії не одинока. Ту
саму ситуацію на своє здивування у ХХІ сторіччі
ми маємо і з ортодоксійним шиїтським ісламом аятолів Ірану, і теж з маоїстсько-конфуціанським ортодоксалізмом новітніх імператорів червоного Китаю. Як бачимо
з практики в Европі, «політика
мистецтв/майстерностей», «політика вмінь», «політика
культур» постійно перебуває
у «полеміках», «війнах» як
з собою подібними (і це ми називаємо
конкуренцією культурних пропозицій), але водночас «політика мистецтв/майстерностей», «політика вмінь», «політика культур» полягає і у зударі з ортодоксальними,
автократичними, тотальними
«політиками мистецтв/майстерностей», «політиками
вмінь», «політиками
культур» - як от з російською. Західний
дискурс постійно пропонує
і партнерам, і відвертим ворогам якісь
пропозиції, втягує у якісь дискусії, апелює якщо
не до емоції, то до раціо.
І намарно… Ортодоксія не відповість. Але чому? У
мене є одна спекуляція, яка може задати хоч
якийсь шаблон для відповіді. Свідомо чи не свідомо, бо ж ми виросли у якщо вже не тоталітарному
сталінському, то у авторитарному постсталінському совєтському світі, ми як правило, коли ведемо
мову про поняття
і сутність війни, то нав’язуємо до римської військової/мілітарної традиції де війна зводиться
до подолання, нав’язування
і агресії. Все протиставне
просто знищується і замінюється
на своє.Militaris – воїн – й гадки не має вступати в якийсь діалог – чи то діалог культур, чи то діалог суспільних
устроїв. Ми переконані, що це не його
справа. Його справа – перемогти
– а задля чого, це не важливо. Задля Сталіна чи
Гітлера – не важливо –
честь воїна полягає
у тому, щоб перемогти, настояти на своєму. В результаті ці солдати
Червоної Армії чи Вермахту у-тверджують істини Сталіна і Гітлера і у цьому неначе і полягає їхня честь як військових.
Натомість у Західних суспільствах, до яких ми скромно пробуємо відносити і себе, справа мається зовсім по-иншому. Ми полемізуємо – тобто даємо все ж опоненту шанс на відповідь.
Хоча часто це теж призводить до трагедій, правда иншого штибу. Спектакулярним і трагічним
для мене був приклад наших військових, які навесні 2014 року виходили з прапорами з своїх гарнізонів у Криму, сподіваючись на якийсь діалог, на якесь розуміння, не кажу про співчуття, з боку російських окупантів – виходили до «вєжлівих зєльоних чєловєчков»
і «русскіх афіцероф», які клялися своєю
офіцерською честю, а потім обманювали і стріляли
у спину. «Чєловечкі» та «афіцери» прийшли їх вбивати, тоді
як наші офіцери хотіли вступити
з ними у якусь полеміку. Imperare як правління і диктат, а
росіяни індокриновані імперською ідеологією, просто виключало
будь-який шанс на діалог,
на якусь смішну в очах імперіалістів полеміку – яка πολεμικά?!
Вони опиралися і опираються
на диктат, який традиційно реалізується через militaris. У
2014 році в Криму Рим
вступив у війну з Грецією.
Ну і тактично переміг. Хоча стратегічно,
як ми бачимо на цій стадії війни, радше
всього програє. Натомість
у греків πολεμικά
– це стан суперечки, дискусії, а не диктату ( від диктатура – dictatura),
диспуту при обговоренні і розв’язанні
проблеми – для греків істотними були дебати
та дискусія. Може не завжди на полі бою, але в мистецтвах/майстерностях, культурних стратегіях – то напевно. Мені здається, хоча це, звісно, певна
ідеалізація, що нам, українцям, ближче поняття війни як πολεμικά,
полеміки, тоді як для росіян війна є радше імперським dictatura. Дві країни, дві традиції. Росіяни переконані, що, як ортодокси, вони «мають» і «знають» «правду». Залишається її тільки
у-твердити через dictatura.
Що вони і роблять всіма доступними для них
способами на Сході
і Півдні України. Але те саме стосується і культури – тут теж для росіян має бути повний диктат – чи у формі русифікації,
чи у формі асиміляції, чи у простацькому знищенні – як от Музею Григорія
Сковороди. Натомість українці, як і всі справжні европейці та можливі спадкоємці Давньої Греції, її шукають,
постійно перебувають у
πολεμικά, у діалозі. І не важливо, чи йдеться про поле бою, чи
про культуру. Це
і наша сила, і наша слабкість – як і всіх европейців. 4
липня 2023, Львів |