|
Юлія БаірСвіт без чоловіківКілька тижнів тому дочитала роман Стівена
Кінга “Сплячі красуні”. Я не належу до фанатів Кінга, але ціную його хист неабиякого
соціопсихолога. Також мені імпонує, що
кожна з його книг закінчується гепіендом. Здебільшого пронизливо драматичним або ж навіть трагічним, проте все ж таки гепіендом. Але
не “Сплячі красуні”. Цей роман (написаний у співавторстві
з сином Кінга Овеном) завершується жорстоко реально. Безапеляційно реально. Гіркий післясмак тієї безапеляційності не минає після прочитання, нагадуючи про себе, тільки-но
думка хоч якось торкнеться дотичної до центральної теми роману. А не торкатися
її неможливо, бо це одне
з центральних питань людства: жінки vs чоловіки. “Сплячі красуні”
— це історія про те, як
одного дня світом починає
шириться дивний феномен: засинаючи,
жінки (чоловіків ця пошесть не торкається)
опиняються загорненими в чудернацькі сувої — невідомого походження кокони з тонких шовковистих
ниток, що щільними обіймами полонять їхні сонні тіла. Притомними
залишаються лише ті, які з тих чи
інших причин не спали в той час, коли і їхню місцину запопав
фантастичний вірус, – та й
тих, оскільки опиратися сонливості важко, а зрештою й майже неможливо, з кожною годиною стає дедалі менше. В позбавленому природного гендерного балансу — тобто жінок — «бадьорому» світі більшість чоловіків немов показилися, кинувшись розв’язувати проблеми найпершим відомим їм способом: силою зброї та агресії, винищуючи один одного з захланних, мстивих чи геть ілюзорних
причин. Тим часом жінки, що
позасинали, залишаючись
коконами в нашому рідному світі, водночас цілком тілесно опинилися в паралельній реальності, де зовсім немає чоловіків. Поки чоловіки чубилися
тут, там жінки тендітними,
але працьовитими руками на власний,
суто жіночий розсуд почали будувати утопічне суспільство, де вони в тамтешньому часоплині встигли прожити багато місяців. Усвідомлюючи власну силу і цінність у нових обставинах, можливостях і ролях, насолоджуватися безпечним життям у товаристві подруг і доньок (плюс одного новонародженого
сина!). Ця дуже феміністична провокація, написана двома чоловіками, врешті закінчується добровільним — через
морально важке, проте демократичне голосування — поверненням втеклого було жіноцтва до старого й добре знайомого патріархального світу. Вже там, себто тут, деякі героїні повною мірою осягають свою цілковиту самодостатність. Інші ж — цілковиту самотність. Але глибоко пораненими почуваються всі. Відтак і брак гепіенду. Світ без жінок міг би бути хіба короткою гульбою з пиятикою і жертвами, світ без чоловіків — максимум довгою відпусткою «на буряках». І те й інше врешті мусять
закінчитися втомою. На початку квітня, якраз коли я дочитувала “Сплячих красунь”, (анти)утопічна одностатевість постала переді мною ще й з театральної сцени. Шекспір обходився на сцені без жінок, також і сьогоднішній театр цілком міг би обійтися без чоловіків. Принаймні авторки одної з вистав (за п’єсою Анни Захожої “Стара, товста, розумна”) IV Фестивалю сучасної драми у Львові зробили крок в цьому напрямку. Усі ролі під
час перформативного читання — чоловічі
також — виконували тільки жінки. Отака
українська повоєнна дистопія. У жінок немає жодного вибору,
їм доводиться тягнути світ на власних плечах. І власне через відсутність вибору кардинально змінюється
парадигма цього суспільства.
Жінка повоєнного світу начебто так само, як і Кінгові “сплячі красуні”, будує новий світ на руїнах
колишнього, але акцент з можливостей
зміщується на наслідки. Жінки з Кінгового роману не мали вибору засинати
чи ні, але потому мали вибір: залишатися
в “їхньому місці” чи повертатися назад у світ чоловіків. Жінки з української антиутопії “розгрібають” наслідки. Сплачують податок на і без того страшну ціну перемоги. То була несмішна для мене трагікомедія. Бо попри те, що зараз я серед тих мільйонів жінок, які умовно затишно
живуть у своєму умовно мирному жіночому світі, призвичаївшись виконувати ту роботу, що прийнято вважати чоловічою, я волію мати вибір. Я належу до прихильників непопулярної, але, як на мене, неуникної
в доволі близькому майбутньому ідеї — запровадження загального військового обов’язку громадян України призовного віку всіх статей. Прецедентів на цій планеті було
вдосталь і до нас. Україна має
єдиний шлях до вільного майбуття — це мілітарне
суспільство. Україна або перетвориться на антиутопічну, приречену занепасти і пропасти країну
амазонок з безрадісної жіночої
п’єси, або ж українські жінки зуміють вчасно масово стати поруч українських чоловіків у війську. Рівність можливостей означає рівність обов’язків. Як і багатьох моїх друзів, мене часом охоплює не цілком обґрунтоване (в моїх обставинах), але відчайдушне бажання піти воювати.
Стати пліч-о-пліч з кращими до захисту своєї землі, замість
залишатися тиловою. Надто в ті миті,
коли доня особливо допікає бешкетами, а власне безальтернативне материнство здається
невдячною й глобально хоча
й гідною, проте не завжди вигідною справою. Майже восьмирічна доня в такі моменти
не розгублюється: “Потерпи, мамо,
трішки підросту — підемо служити разом”. Такий варіант майбутнього
здається цілком імовірним і далеко не найгіршим. 25.06.2024 |