|
Андрій БондарДе взяти нові очі?"Чомусь
вважається, що країна, яка здійснює геноцид іншого народу, всього лише "помиляється":
просто країні і її народу
"не пощастило" з режимом", - Андрій Бондар, спеціально для DW. Європейців часто дратує, коли українці наполягають на прямому зв'язку між російськими ракетами і російською ж культурою. Мабуть,
не перебільшу з твердженням,
що саме інтерпретація
цієї культури і стала тим каменем спотикання,
який породжує принципове нерозуміння між нами протягом останніх двох з гаком років повномасштабної
російської навали. Іноді здається, що ченцеві-анахорету,
який просидів десятиліття без жіночої статі, легше пояснити
про секс, ніж західній людині про російську
культуру. Західній людині,
а надто якщо вона освічена і читала оповідання Турґєнєва про таємні закамарки тонкої російської душі, важко впоратися з кричущим дисонансом: така велика культура не здатна на такі злочини. Вона не приймає, що народ, який дав світу Наташу Ростову,
"Обломова" і "Доктора Живаго", може
вільно випорожнитися на вишиту старовинну подушку десь в окупованому селі на півночі Сумщини, дощенту розбомбити музей Григорія
Сковороди на Харківщині чи розстріляти групу полонених - тільки тому, що хочеться. Відповідно
й реагує, чим може - категоричним неприйняттям і роздратуванням:
"Це хтось інший". Неприйняття і роздратування - ще м'які слова. Частіше це пасивно-агресивна впертість, що, як і будь-яке тримання за останню соломинку,
критики, зрештою, не витримує.
Впертість, якій набагато легше виписати всім українцям
діагноз про їхнью "необ'єктивність" і "травмованість".
А разом із тим плекають переконаність, що от, мовляв, усе лихе минеться, а Хорь і Калінич залишаться. Залишиться образ вічної російської бабушки в хустці і ватнику. Залишиться Ростроповіч з віолончеллю,
"спутник", "баня, водка, гармонь и лосось, и ситец, и
парча". Вічні цінності,
що не проминають. Реальність, яку щодня спостерігають українці, входить із прекраснодушним всеприйняттям розмаїття світу пересічного західного обивателя у непереборний конфлікт. Світу, що занадто розслабився
і занадто довірився. Світу, що давно розподілив усі ролі. Світу, що
не збирається посувати віхи й орієнтири і, головне, позбуватися ілюзій. Серед іншого - насамперед ілюзії існування віртуально-уявленої
"прекрасной России будущего", що чомусь складається лише з самого минулого - минулих заслуг, звитяг і духовних подвигів. Війна в Україні порушила зону комфорту західної
людини, але ніяк досі не здатна переконати її в банальному зв'язку між (а) тим, з чого складається
російська людина (її ідентичність, цінності і культура), (б) тим, що ця людина робить
на російсько-українській війні і
(в) тим, що війна рф* проти
України має всі ознаки геноцидної
і не може не випливати з іншої культури, крім російської. Тому вперто
не погоджуючись на реінтерпретацію
російської культури, з якої складається сучасна російська людина, світ толерує
геноцидну війну росії* проти українського народу. Раптом з'ясувалося, що геноцид живий. Убивати цілі народи на очах у всього людства знову стало нормою.
Нормою стало не соромитися телебачення
"Тисячі пагорбів",
з якого щодня вже впродовж 15 років ллється бруд
і ненависть на сусідній народ. Нормою стало називати терористом країну, яка захищається від окупації і агресії. Нормою стала ганебна і цинічна формула "не дати Україні перемогти - не дозволити росії програти". З геноцидом ручкаються, з геноцидом торгують, з геноцидом грають у теніс. Людство
любить входити в становище нації,
яка творить і здійснює геноцид. Бо
людству так цікавіше. Людство чомусь проявляє небачену великодушність до людожерів. Мабуть, це від
стокгольмського синдрому. Чомусь вважається, що країна, яка здійснює геноцид іншого народу, всього лише "помиляється":
просто країні і її народу
"не пощастило" з режимом. Тому їм прощають просто на ходу їхніх маніяків. Буча,
"Бучанський М'ясар"...
Хто тепер так називає путіна*? Ніхто. Ця наличка не прижилася. А знаєте чому? Тому що це
- неполіткоректно. Прощають
на ходу, бо не вважають, що це щось
ненормальне. Прощають, бо сподіваються, що політкоректність і відкритість їх порятує у відповідний момент від загибелі. Цим
і підбадьорюють на подальші
злочини. У сучасних людей
коротка пам'ять на злочини проти далеких і абстрактних. І навіть коли ви розповісте їм, що росіяни вбивали гранатами корів на Чернігівщині і з'їли в Ірпені алабая під
час окупації північної Київщини, перше, що вони роблять - перепитають, чи це, бува,
зробили не чеченці, тувінці або буряти.
А коли, не дай Бог, дізнаються, що
буряти, тувінці або чеченці, то з полегшенням махнуть рукою. Для них існує різниця. І цим рухом полегшення
вони ніби щоразу воскрешають того ірпінського
алабая, а разом із ним - свою непохитну
віру в особливий стрій російської душі, що разом із великими злочинами здатна на неймовірні подвиги
духу. Балет, фігурне катання,
хокей з мячем, шашки, ґородкі, жалєйкі, ґуслі та, звісно ж, вічний громовідвід на всі випадки життя
- Достоєвскій, Чєхов і
Толстой. Як така висока
культура здатна на найгірше
- вбивство алабая? Ні,
алабая русскій чєловєк не вб'є. Людину - так. Це можна і вибачити, і зрозуміти. Ну, бо ж війна. Але от не алабая. Вони не бачать прямого зв'язку між їхньою культурою і сатанинською жорстокістю проти мирних людей у Бучі та Ягідному. Не хочуть навіть припустити,
що культура для росіян
- така сама службова функція і всього лише інструмент у системі державного тероризму. Бо насамперед виправдовує
душогубів і дає сховок людожерам. А більше функцій і не має, бо нічого
з усього, що відбувається нині з рф*, не попередила і не змінила. Бо якби
було по-іншому, то і алабай
в Ірпені був би живий, і теличка під Ізюмом, і зебра в зоопарку під Харковом, і весь живий світ в околицях Каховської ГЕС. Неназвані багато десятків тисяч загиблих від російської зброї цивільних і військових - часто-густо фігура умовчання, бо наші жертви
чомусь не викликають таких емоцій, як зміни у віртуальному світі, де порушено табелі про ранги і назавжди затверджено, в кого широка і незбагненна
душа та велика культура, а в кого - просто "травма, яка через вас промовляє". Європейська людина часто бачить російську культуру як щось протилежне до зруйнованого Маріуполя і Бахмута, а не як її
суть, сенс і головний
цемент. І як цим західним
людям довести, що з'їсти
алабая і розірвати теличку
гранатою - це і є російська
культура в її найбезпосереднішому
прояві, а кадировець і
бурят є її поневоленими
манкуртами (=росіянами) - невідомо.
Точніше, відомо, але для
того потрібно пережити щось, чого я прекраснодушним
європейцям аж ніяк не можу побажати. Проте дружньо закличу готуватися до найгіршого. Поки "травмовані" і
"необ'єктивні" українці
тримають свій східний фронт, у них є час прочитати
новими очима "Злочин і кару" Достоєвського.
Але де взяти нові очі? 27 03 2024 https://amp.dw.com/uk/andrij-bondar-de-vzati-novi-oci/a-68670192 |