|
Дмитро ДесятерикСкромна чарівність Люцифера«Ось що мене зараз турбує: якби я
не задумав написати роман-саспенс майже
40 років тому, чи було б сьогодні навколо стільки релігійних фундаменталістів?» Айра Левін, автор роману «Дитина Розмарі» Восени
1965-го молоде подружжя Гай (Джон Кассаветіс) і Розмарі Вудхаус (Міа Ферроу) в’їжджає в нові апартаменти в будинку «Брамфорд» на Мангеттені просто поруч із Центральним парком. Гай – актор, причому не дуже вдалий, його
стеля – телереклама чи мало кому відомі
спектаклі «Лютер» і «Ніхто
не любить альбатроса», Розмарі – домогосподарка.
Хоча в будинку погана слава, вони облаштовуються,
роблять ремонт, швидко здружуються з парою літніх сусідів Мінні і Роман Кастевет (Рут Гордон і Сідні Блекмер). Останні беруть над Вудхаусами майже батьківську опіку. Одного разу вночі Розмарі ввижається,
що її ґвалтує
якась пекельна істота. Пізніше дівчина дізнається, що вагітна. Вагітність
проходить важко й нетипово,
до того ж, Розмарі починає підозрювати, що Кастевети та їхні друзі — чаклуни й відьми, які хочуть
викрасти її ще не народженого сина. Про роль екранізації Романа Поланського «Дитина Розмарі» (1968) в становленні
герметичного горору сказано чимало.
Але не менш цікаві оповідні мотиви, що виходять за межі жанрової риторики. Зокрема, в палітрі фільму є стале сполучення кольорів: жовтий і білий. На самому початку Розмарі носить коротку жовту сукню з білими
візерунками; потім клеїть шпалери з подібним малюнком і гамою. Жовті фіранки
й стіл та білі шафки на кухні, лимонні простирадла і біла подушка в жовту смужку на ліжку, жовті квітки на стінах у кухні і в спальні. Жовтий і білий – кольори прапору Ватикану.
І це не збіг. Згадки про католицьку церкву розсипані по сюжету.
Запросивши Вудхаусів на обід,
Роман заводить розмову про марнотратство
Священного Престолу; Гай погоджується з ним: «Релігія – це шоу». Пізніше згадують, шо Папа не приїздить туди, де страйкують газетярі. Зрештою, сам Папа виринає в телевізорі, ще й на стадіоні. В сцені демонічного зґвалтування, яке Розмарі спочатку сприймає як вечірку на яхті та пропонує ще запросити
гостей, їй відповідають: «Тільки для католиків». Коли
жертва починає здогадуватися,
що насильство відбувається насправді, з’являється один з учасників
ритуалу, переряджений у Папу, та дає
їй своє благословення
(«Ви мене прощаєте, отче? – Звісно»):
ця санкція заспокоює героїню, унормовує події для неї. З другого
боку, жовтий за пізнього середньовіччя символізував зраду, гріх, віроломство.
Ці конотації безумовно враховувались американською письменницею
Шарлоттою Перкінс Гілман в оповіданні «Жовті шпалери», написаному від імені жінки,
яку чоловік закриває в чотирьох стінах, аби «вилікувати» її від післяпологової
депресії. Спочатку все
тихо, але пацієнтку дратують
жовті шпалери на стінах кімнати. Вона починає бачити за візерунками іншу жінку, що повзає
всередині малюнка і ніяк не може вибратися
на волю, а згодом і сама тікає
в той же уявний простір.
В узголів’ї за стіною, прикрашеною шпалерними жовтими квіточками, Розмарі чує дивні
хорові вигуки, химерні сусідські суперечки, а одного разу стіна взагалі розступається, аби впустити тяжкий сон-спогад про католицьку школу. «Жовті шпалери» стали одним з ранніх маніфестів фемінізму, втім, Поланський на позір не виказує емансипаційних намірів. Розмарі – зразкова дружина (Ферроу з її типажною невинністю чудово відпрацьовує цю лінію). Живе
інтересами чоловіка, слухається його у всьому, мріє про трьох дітей, не має ані роботи,
ані інтересів поза домом. Жінка як покірний інкубатор для продовження роду – осердя соціальної доктрини всіх авраамічних
релігій. Але й окультистам Кастеветам потрібна сумирна дівчина, спрагла материнства; запах монастирського
ладану їх не відлякує. За таку ідеальну жертву вони мають подякувати добрим черницям і, вочевидь, багатодітній сім’ї Розмарі («троє братів, дві сестри,
безліч племінників і племінниць» – де вони всі? Чому вона не підтримує жодного зв’язку з рідними? Від чого
втекла в Нью-Йорк з посереднім актором?) Роман Кастевет спокушає чоловіка, граючи на його марнославстві, а жінку навіть і спокушати не треба – бо вона взагалі не суб’єкт: «дружина
нехай боїться свого чоловіка». Коли ж Розмарі намагається боротися – ставить незручні питання про ніч зґвалтування, про подряпини на боках, про нетиповий
біль при вагітності, навіть намагається втекти, – навколишні чоловіки застосовують весь патріархальний арсенал упокорення:
маніпуляції, газлайтинг, проголошення божевільною (тут знову варто згадати
«Жовті шпалери»), та й саме зґвалтування, вчинене завдяки обпоюванню наркотиком – класика аб’юзу. Через рік після виходу
«Дитини…» сектанти Чарльза Менсона вбили вагітну дружину Поланського, Шерон Тейт. В тому, що
стосується фільму, ці події виглядають
як випадковий, але від того
не менш монструозний коментар на маргіналіях. «Родина»
Менсона мутувала з контркультури 1960-х. Однак сатаністи Поланського – зразкові обивателі, типовий середній клас. Чи не найбільша
іронія в тому, що забезпечити народження Антихриста
випало саме цим літнім платникам
податків, а не патлатим ізгоям, накачаним ЛСД. Ба більше, у фіналі, коли відкривається моторошна правда
про новонародженого, поважне
товариство виглядає майже анекдотично. Бунюель глузував з католиків, доводячи до абсурду їхню святобливість і канони. Поланський учиняє простіше: залучає цілком собі католицьку традицію зображення нечистої сили, коли фарсери на паперті в перервах між молебнями
грали бісів, здирників та іншу гріховну потолоч. Мінні поводиться як настирлива
цокотуха, яка весь час пхає ніс
у чужі справи. В прикінцевому епізоді вона у повній незлагоді з інфернальним пафосом ситуації кидається затирати пальцем подряпину від ножа, що випав з рук Розмарі. Подруга Мінні – Лора Луїс – кумедна пані в окулярах, ні сіло ні впало показує
злощасній породіллі Розмарі висолопленого язика. Серед тлуму
дияволопоклонців затесався зразковий японський турист із незмінною посмішкою,
окулярами й «Полароїдом». Власне,
і Люцифер, що з’являється в
галюцинозі на яхті,
оснащений хрестоматійними рогами, кігтями
й котячими баньками – такий
самий балаганний біс. І саме це
вертепне збіговисько має влаштувати Апокаліпсис. Тож без применшення всіх надбань саспенсу, структурування оповіді і параноїдальної атмосфери, в Поланського вийшов не тільки еталонний горор, а ще й влучна антицерковна,
антибуржуазна сатира. Лишається тільки одне питання.
Чорт є – а де ж тут Бог? Але ж усе і так зроблено згідно з Його приписами, хіба ні? 6
012024 https://korydor.in.ua/ua/bez-rubriki/17182.html |