www.ji-magazine.lviv.ua
Володимир Литвинов
Що потрібно змінити в армії, щоб підвищити мотивацію громадян мобілізуватися? Дискусія
Публікуємо конспект обговорення соціологічного опитування, яке
на замовлення Texty.org.ua провела агенція Info Sapiens.
У дискусії взяли участь Владислав Грезєв,
CEO рекрутингової агенції Lobby X, Віталій Дейнега, колишній заступник міністра оборони України, дослідниця агенції Info Sapiens Анастасія
Шуренкова.
Анастасія Шуренкова:
Головні чинники, які впливають
на готовність служити, — це захист України
та своїх рідних (71 %) і помста (65%). Серед інших готовність йти служити, коли отримають повістку, і втома від буденності.
Найменше респондентів приваблювали висока зарплата і стабільність доходів.
Загалом 35% чоловіків серед тих, хто не має броні,
так чи інакше готові мобілізуватися. І 30% учасників онлайн-опитування відповіли, що зовсім
не готові.
Як підвищити ефективність мобілізації?
Владислав Грезєв:
Процес мобілізації має бути максимально спрощеним і клієнтоорієнтованим. Саме зрозумілість усіх процедур, зменшення бюрократії та прозорість покращать мобілізацію в Україні, але це не головний чинник.
На мобілізацію впливають фактори, які мотивують
і які демотивують. Для громадян країни, яка захищає своє існування,
мотивація більш-менш зрозуміла. Але що демотивує?
Страх потрапити до поганого командира зрозумілий,
бо коли людина йде в конкретний підрозділ, то вона, так би мовити,
делегує своє життя командиру. Звісно, якщо вона буде впевнена, що командир професійний, піклується про життя та здоров’я бійців, то з таким керівником бажання служити буде значно більше.
Але станом
на сьогодні у війську не існує поняття звільнення
чи розжалування. Якщо в приватному секторі людину через невиконання обов’язків звільняють, то в ЗСУ це трапляється вкрай рідко. Практика така, що людину
можуть навіть підвищити у званні й перевести на
інші завдання для того, щоб просто прибрати з посади, бо вона провалює роботу.
В Україні має працювати
санкційна система до тих командирів,
які не бережуть особовий склад і марнують доступні можливості.
ЛЮДИНА
ДЕЛЕГУЄ СВОЄ ЖИТТЯ КОМАНДИРУ
Віталій Дейнега:
Коли я ще працював у міністерстві,
ми ще влітку розуміли, що насувається
криза з мобілізацією, і визначили
стратегію її подолання. Вона мала дві складові: рекрутинг і примусова мобілізація. Це зараз і реалізується, але досить криво.
Конкурс на цікаві, безпечніші чи привабливіші посади в ЗСУ існуватиме за умови примусової мобілізації на посаду стрільця, тобто рядового солдата. Тому чоловік
призовного віку має розуміти: або
ти будеш дізнаватися секрети посадок Донбасу, або ти
сам підеш і виграєш конкурс
на посаду, на якій зможеш реалізувати свій потенціал. Тоді більш інтелектуальні
й здібні люди потраплять на
такі посади, а решта, хто намагався уникнути
мобілізації, опиниться на бойових, менш привабливих
позиціях.
Але, щоб ця стратегія
працювала, добровільна частина мобілізації має супроводжуватися примусовою.
ДОБРОВІЛЬНА
ЧАСТИНА МОБІЛІЗАЦІЇ МАЄ СУПРОВОДЖУВАТИСЯ ПРИМУСОВОЮ
З війни більшість повернеться, але повернеться тільки тоді, коли буде достатня кількість людей, щоб підтримувати таке співвідношення втрат ворога і наших, як зараз.
Проте якщо армія втомиться
або в ній буде менше людей і там, де має стояти десять людей, стоятиме п’ять, ми можемо опинитися в іншій пропорційній ситуації, коли наші втрати будуть
більші, ніж у росіян. Що я маю на увазі? Якщо позицію,
наприклад, тримає десять
людей, то з них потенційно може
загинути лише кілька. А якщо замість десяти п’ять, то загинути можуть усі п’ятеро і позицію
ми втратимо.
Розкручені бригади
Владислав Грезєв:
Держава має показати, що
навчання в усіх центрах підготовки, а не тільки в деяких вибраних має високий якісний
рівень і що всі, хто потрапляє
на бойові завдання, були підготовлені фахово. У людей справді величезний страх і купа упереджень
щодо того, що таке армія.
Після початку обговорень законопроєкту про мобілізацію кількість звернень до служби підтримки нашої компанії зросла умовно вдесятеро. Чому? Бо люди не мали інформації і телефонували нам, щоб розпитати про зміни в мобілізаційному законодавстві. Тут держава провалила комунікацію.
Нам довелося у своїх скромних масштабах взяти на себе цю роль. Ми провели кілька прямих ефірів на нашій платформі, відповідаючи на запитання
годинами.
Я нещодавно спостерігав за розмовою з хлопцем у ТЦК, який був в істериці, бо думав, що завтра опиниться в посадці під Авдіївкою. Йому кажуть: «Чувак, заспокойся, ти будеш ще півтора
місяця на навчанні, тим паче ти знаєш
англійську і, може, поїдеш за кордон». А хлопця
трясло.
І це упередження дуже багатьох людей. І ми не пояснюємо, що прихід
у ТЦК — це не штурм посадки наступного
дня. Це недокомуніковується.
Але найважливішим чинником, який впливає на готовність людей мобілізуватися, має бути підготовка сержантського та офіцерського
складу на найвищому рівні, щоб вони не припускалися помилок. І коли суспільство бачитиме й знатиме, що посади офіцерів і сержантів обійматимуть підготовлені й фахові люди, то довіра зросте і люди зможуть делегувати свої життя командирам.
ЯКЩО ВСІ ЦІ
ПРОБЛЕМИ ВИРІШАТЬСЯ, ЛЮДИНА ПРИДУМАЄ ІНШІ
Віталій Дейнега:
За всіма відповідями про різні недопрацювання в ЗСУ, які демотивують до служби, ховається банальний страх. Якщо всі ці проблеми
(з поганими командирами, з низьким
рівнем навчання) вирішаться, людина придумає інші причини, чому вона не хоче або не може. У людей, яким страшно, завжди будуть відмазки.
Владислав Грезєв:
Справді, є люди, які відповідатимуть так в усіх соціологічних опитуваннях. Але ми як держава, як армія
маємо тільки один шлях — зняти всі ці
об’єктивні причини, які лякають. Це збільшить
гіпотетичну кількість тих, хто самостійно хоче долучитися до армії. Тому над цим працювати точно потрібно, коли ми
все зробимо й скажемо: «Ми
все зробили, є всі умови, щоб конкретно ти пішов воювати,
що тепер не так?», тоді працюватимемо з тим, що залишиться.
Віталій Дейнега:
Ті, хто ще не пішов
у військо, дуже цього бояться й так чи інакше уникають. Ті люди, які хотіли
опинитися в ЗСУ і хотіли воювати, вже воюють,
а комусь потрібен поштовх, сильніший чи слабший.
МИ ЯК
ДЕРЖАВА МАЄМО ТІЛЬКИ ОДИН ШЛЯХ — ЗНЯТИ ВСІ ЦІ ОБ’ЄКТИВНІ ПРИЧИНИ, ЯКІ ЛЯКАЮТЬ
Владислав Грезєв:
Я знаю приклади, коли через наш сервіс хлопець добровільно мобілізувався саме на посаду стрільця. У нас багато заявок і на бойові посади,
якщо це відомий
підрозділ, скажімо, спецназ
ГУР.
Люди готові служити стрільцями в тих частинах, які знають.
В Україні на слуху десять бригад, і за результатами нашого опитування, яке ми зараз
проводимо, але я вже маю попередні
дані, фігурують саме вони. Про інші не знають. Можливо, інші не мають прессекретарів.
Недоторканні полковники
Віталій Дейнега:
Я не прихильник умовної конкуренції бригад, бо домогосподарка не повинна відрізняти,
чим краща 110-та за 44-ту. Мені здається, треба працювати над брендом інституції,
тобто ЗСУ.
У попередньому керівництві був Залужний, і його всі любили, але чомусь знизу в нас є командири, яким не довіряють, і з цим нічого не відбувалося. У нас армія як інституція має стати престижною.
МАЄМО
ВЕЛИЧЕЗНИЙ ЗАТОР У ГЕНШТАБІ, ЩО ПОЧИНАЄТЬСЯ З ПОЛКОВНИКІВ, ЯКИХ НЕ МОЖНА
ЗВІЛЬНИТИ
У комерційних компаніях робиться оцінка 360 — це коли тебе оцінюють твої підлеглі, колеги твого рівня,
керівництво і ти сам себе.
І з огляду на це приймаються кадрові рішення. Так потрібно робити і в ЗСУ.
У НАТО є такий принцип, як Up or Out («Вгору
або на вихід»). Я знаю особисто тризіркового генерала британських сил спеціальних операцій, який дослужився до того моменту, коли міг
піти вгору тільки на одну посаду, і на неї було два претенденти. І він програв конкурс, через це його автоматично звільнили з війська. При тому що це людина
якихось просто екстраординарних
компетенцій.
На жаль, у
ЗСУ існують дві паралельні вертикалі: вертикаль звань і вертикаль посад. І ми маємо
величезний затор у Генштабі,
що починається з полковників, яких не можна звільнити.
Звільнити полковника іноді означає ліквідацію
всього підрозділу, інакше ти його
не посунеш. І нам, у хорошому
сенсі, потрібно пустити нагорі кров. Для цього треба змінити законодавство й статути, щоб дозволили звільняти офіцерів.
НАМ
ПОТРІБНО ЗМІНИТИ ЗАКОНОДАВСТВО Й СТАТУТИ, ЩОБ ДОЗВОЛИЛИ ЗВІЛЬНЯТИ ОФІЦЕРІВ
Бо зараз, якщо ти звільняєш
полковника чи генерала, ти маєш його підвищити
і знайти йому посаду. Без звільнення багато кого нічого не буде.
У нас величезна кількість людей, які розігнали собі
звання до полковника чи
генерала. Їх значно більше, ніж посад, і їхня кваліфікація досить сумнівна. Чим мені подобається нова команда
Генштабу, то це тим, що багато офіцерів
пішло на підвищення і відповідно знизу війська на їхні посади підтягнуться нові люди, а відтак кров піде вгору.
Попередня команда
Генштабу була першою, яка особисто воювала в АТО. Нинішня команда — це військові, які воювали вже під
час повномасштабного вторгнення
і фізично були присутні на різних операціях, а не просто малювали
на карті.
І це правда хороша новина. Але без механізму
Up or Out
і без звільнень прогресу не
доб’ємося. Поки не буде багато прикладів усунення генералів чи полковників через втрати, люди не повірять.
Дивіться повне відео дискусії
за посиланням.
4
03 2024
https://texty.org.ua/articles/111906/sho-potribno-zminyty-v-armiyi-aby-zbilshyty-motyvaciyu-hromadyan-mobilizuvatysya-dyskusiya/
|