|
Андрій Любка, письменник, перекладач, есеїстЧому «культурного фронту» не існуєДнями українське суспільство знову жваво заговорило про роль діячів культури під час війни, прозвучали навіть абсурдні максими про «Азовсталь» і
Кліщіївку, які буцімто є і перед знаковими фігурами української культури в цей складний час. Дозволю собі висловити кілька думок з цього приводу, але
зроблю це знеособлено, адже тут важливі не так прізвища, як ціннісні концепти. Співставляти фронт із сидінням на сцені в європейській столиці – блюзнірство. Отож, мало що мене бісить так, як фрази про «культурний фронт». Бо в цьому словосполученні
є приниження і для фронту, і
для культури водночас. Фронт –
один. На ньому гинуть, травмуються,
калічаться, звідти якщо й виходять цілими, то психологічні наслідки переслідуватимуть людину до кінця життя. Порівнювати чи співставляти фронт із сидінням на сцені в європейській столиці, яке природно переростає в звану вечерю у
дорогому ресторані в колі вишуканих осіб – блюзнірство. Кадр з відео
бою під Кліщіївкою. Донецька область. Серпень 2023
року Культура – важлива Але це не означає, що культура неважлива, несуттєва. Значною мірою саме культура допомагає нам формувати міжнародну коаліцію на підтримку України й отримувати західну зброю. Бо завдяки
культурі світ дізнається про українців, бачить нас як рівних, усвідомлює, що російські заяви про неіснування українського народу – нацистська маячня. Так, якщо на Сході наша незалежність виборюється в
окопах, то на Заході – в оперних
ложах і університетських аудиторіях. Завдяки культурі світ дізнається
про українців Бо побачивши, якою багатою й сучасною є українська культура, осягнувши, якою складною й древньою є українська історія, західний реципієнт (який є виборцем і впливає на політику свого уряду) усвідомлює, яким страшним і всеосяжним є російський злочин проти українців,
бачить контури реального (й
розтягненого на століття)
геноциду в цій страшній війні. Наслідком є емпатія і відчуття солідарності, яке конвертується у
підтримку зброєю. Тож культура впливає, це без сумніву. Зрозуміло, не слід применшувати вплив культури і всередині країни. Саме вона цементує суспільство, прокладає невидимі містки між регіонами й людьми, створює не просто уявну, а цілком конкретну спільноту, яка сама себе окреслює
– ми. Проводить лінії поділу
з чужими, здійснює демаркацію
ментального (чи менталітетного?)
кордону, що на карті стає кордоном державним. Пам'ятник Тарасу
Шевченку, пошкоджений обстрілами
російських військових під час масштабного вторгнення Росії до України. Бородянка, 6 квітня 2022 року Росіяни невипадково знищують ракетами українські музеї й театри, вивозять награбовані експозиції й колекції, спалюють книжки зі шкільних бібліотек,
у пориві оскаженілої зневаги стріляють в українські пам’ятники, як було з монументом Тарасу Шевченку у Бородянці. Знищуючи українську культуру – бодай ту матеріальну,
до якої можуть дотягнутися руками й кулями – вони руйнують
підвалини існування українського народу, його окремішності, торують собі стежку до стирання меж і наступного поглинання українців у сифілітичному імперському тілі Російської імперії. Культура є запереченням війни Тож, повторюся, культура неймовірно важлива – і не тільки під час війни. Але словосполучення «культурний
фронт» ображає й принижує
культуру, бо заперечує її первісну функцію.
Культурний фронт за суттю є
оксюмороном, бо культура є запереченням
війни. Суттю війни є знищення, антонімом до війни є (с)творення, культура. Війна – це руйнація, вогненний
хаос, що знищує людей, тварин, рослин, загалом землю і Землю як планету. Знищує
невидиме – соціальні зв’язки, віру в людство, емоційний і психічний стани, піддає корозії основи людяності. Тому запереченням війни не є мир. Мир
– це лише проміжна точка між війною і її справжнім
антонімом. Бо якщо суттю війни
є знищення, то антонімом до
війни є (с)творення,
культура. Через це мене й дратує подання слів «культурний
фронт». Культуру – з
огляду на історію нашої цивілізації і український контекст – краще порівнювати з полем. Сіянням і вирощуванням, осілим способом життя, який і творить противагу кочовому варварству, роботою на довгу перспективу – в очікуванні жнив і врожаю. Сьогодні час фронту,
але фронт воює за те, щоб після війни для нашого народу настав час культури,
час творення. Не плутаймо і не знецінюймо обидва ці поняття
– і фронт, але також і культуру. 23 09 2023 |