|
Віталій ПортниковКоло жовтої зірки18 червня Франція прощалася з великою кінозіркою
60-х Анук Еме, виконавицею
головної ролі у класичному фільмі Клода Лелюша «Чоловік і жінка» – фільмі, що став справжнім гімном тендітної інтимності справжніх стосунків, а сама Еме – втіленням
елегантної, майже ідеальної жіночності і, до речі, саме французької
жіночності. Головна музична
тема фільму Лелюша й досі переносить нас до Франції
наших мрій, Франції Анук Еме і Жана-Луї Трентіньяна, виконавця головної чоловічої ролі у стрічці. Однак за народженням Анук Еме була не француженкою, а єврейкою із промовистим
прізвищем Дрейфус. Її
батьки не дуже про це
й пам'ятали – дівчинка
виховувалася у католицьких традиціях і повернулася до своєї справжньої ідентичності тільки у зрілому віці. Однак
Друга світова війна, окупація Франції нацистами і
держава маршала Філіпа Петена
про все нагадали, тож батьки тривалий
час ховали маленьку Ніколь
(яка стала користуватися своїм
другим, «кращим» імʼям
Франсуаза і прізвищем матері
Дюран) у сільській місцевості, а згодом змогли організувати її виїзд до Англії…
Трагічне, але в порівнянні
з іншими єврейськими дітьми щасливе дитинство – Ніколь не носила «жовтої зірки», її не кривдили, не зґвалтували, не спалили. Зрештою,
вона стала символом Франції, з якої
змушена була тікати дитиною. Співвітчизниці Анук Еме з паризького передмістя Курбевуа пощастило менше. У день смерті знаменитої
акторки стало відомо про звинувачення у зґвалтуванні, предʼявлене трьом підліткам. Вони знущалися над
12-річною дівчиною насамперед
з антисемітських міркувань
– можна, звичайно, сказати, що антисемітизм
став тільки приводом для злочину,
однак і в роки Другої світової антисемітизм був для багатьох насамперед приводом, який виправдовував свободу знущань. Головним тут є те, що через 80 років після того, як маленька Ніколь ховалася від потенційних
вбивць і ґвалтівників, ровесниця цієї дівчини не врятувалася. І зараз Франція водночас прощається з одним зі своїх найважливіших символів і виходить на мітинги проти антисемітизму
– які, втім, не виглядають такими вже масовими на тлі антисемітських демонстрацій останніх місяців. При цьому не залишається непоміченим, що багато активістів так званих «прогресивних» організацій зґвалтування не
засудили, хоча один з насильників
так прямо і сказав – учинив злочин саме тому, що жертва «погано відгукувалася про Палестину». Втім,
від засудження дій ХАМАСу проти ізраїльських жінок і дітей ці прогресивні активісти також утримуються… Так що ж відбулося?
А нічого нового, просто день 18 червня став символічним часом ходіння по історичному колу – тому самому колу, яке й призвело до російської війни проти України.
Через вісім десятиріч після Другої світової,
зі зникненням тих, хто був носіями
пам'яті про весь її жах, зник страх перед війною і смертю. Ми зараз іронічно ставимося до риторичного
запитання російського поета Євгенія Євтушенка
«хотят ли русские войны», однак маємо
усвідомлювати, що вони писалися якраз тоді, коли страх перед війною (після зруйнованих міст, селищ і втрати мільйонів життів) був головною національною ідеєю російського народу і
дозволяв його лідерам будь-які знущання над підданими – «тільки б не було війни». А потім ті, хто
жили памʼяттю про війну,
поступилися тим, що вивчали її пропагандистську історію у школах і навіть живого учасника війни в очі не бачили. Страх змінився жадобою
реваншу, скорбота – «побєдобєсієм».
І все це визначило готовність до великої війни у Європі. Однак Євтушенко у ті самі часи написав й іншій вірш, про Бабин яр, після чого на довгі
роки став небажаною персоною у Радянській
Україні, керівники якої намагалися приспати у власного населення пам'ять про Голокост. Однак Євтушенко, як і інші шістдесятники, вважав, що ця пам'ять
– і відповідальність за трагедію
– стала тією вакциною, яка вилікувала
післявоєнну Європу. І недарма комуністичні функціонери й пропагандисти не бажали цих ліків
для власних громадян. Сьогодні термін дії і цієї
вакцини закінчився. Ожили
буквально всі демони минулого, як це вже бувало перед світовими війнами. Й залишається тільки сподіватися, що у ХХІ сторіччі цих демонів
вдасться перемогти солідарністю демократичних держав
і здоровим глуздом демократичних суспільств. Інакше на цьому новому колі на всіх нас очікують випробування значно серйозніші, ніж під час попередніх катастроф. 23.06.2024 |