|
Віталій ПортниковНовий РейхНе знаю, скільки разів у своєму житті я проходив повз будівлю московського
театру на Бронній – одного з численних
театрів у центрі російської столиці, про вистави якого не так вже й часто згадували рецензенти. Але для мене ця будівля мала особливе значення. Я знав, що саме тут до 1949 року знаходився московський державний єврейський театр –
ГОСЄТ, найважливіший театральний
колектив у історії культури на ідиш, повʼязаний насамперед із імʼям великого актора й режисера Соломона Міхоелса, єврейського короля Ліра. Міхоелса, звісно, важко назвати
не те щоб театральним дисидентом, але й експериментатором,
як вбитого Сталіним Всеволода Меєрхольда
чи опального Сергія Ейзенштейна. Однак чим точно відрізнявся актор від інших
діячів радянської, та ще й московської, культури – так це неприхованою національною й
культурною ідентичністю. Міхоелс
поважав єврея в собі, поважав ідентичність
інших. Саме в його театрі намагався
врятуватися від неминучої загибелі Лесь Курбас, саме він
поставив для ГОСЄТ «Короля Ліра» із
Міхоелсом у головній ролі перед арештом і вбивством… Втім, вже тоді російські
шовіністи сталінського виробництва дивилися на чужу ідентичність скоса – і на курбасівську, і на міхоелсівську. Міхоелс, проте, знадобився Сталіну під час Другої світової – саме як геній єврейської
культури. Актору дозволили відвідати США, Канаду, Велику Британію – і всюди він як голова Єврейського антифашистського комітету збирав гроші для Червоної армії й закликав до підтримки СРСР у війні з Рейхом.
А от після війни популярність – і ідентичність – Міхоелса стали бісити Сталіна, й він вбив актора в інсценізованій чекістами «автомобільній катастрофі». За два роки після цього вбивства «у звʼязку із відсутністю глядачів» був назавжди закритий
ненадовго названий імʼям
Соломона Міхоелса ГОСЄТ. У будівлю
театру згодом впустили інший
– російський – колектив, який, втім, так ніколи не зажив слави попередників. Для того, щоб якось «оживити» цей театр, вже у наші часи його очільником російська влада зробила популярного режисера Костянтина Богомолова, чоловіка
не менш популярної світської діви й похресниці самого Путіна Ксенії Собчак. Особливих досягнень Богомолов у театрі не мав, проте в лютому 2021
року опублікував у медіа «маніфест», у якому назвав Європу «новим етичним
Рейхом» й закликав росіян перестати
орієнтуватися на європейські
– тобто на загальнолюдські
– цінності. Влада гідно
оцінила це плазування одного з прихильників путінської війни і в нагороду Богомолов отримав… ще один московський театр – театр
Романа Віктюка, який залишався без керівника після смерті знаменитого режисера. Від своїх московських колег Віктюк, як відомо, відрізнявся не тільки своїм знаменитим
епатажем й фонтануючим життєлюбством – він відрізнявся ще й українською ідентичністю, якої ніколи не соромився і якої ніколи не приховував, на відміну від багатьох
інших вихідців з українських земель, які знайшли своє місце
на російській – тоді ще радянській – сцені. Віктюк не тільки намагався бути присутнім в українському
культурному житті, а й публічно
підтримував незалежність України й висловлювався – вже літній і тяжко хворий – проти анексії Криму і нападу на Донбас. Звісно, забути цього йому не могли навіть мертвому. Так що завданням культурного «оберфюрера»
Богомолова (якщо вже дотримуватися його власної метафори про Рейх) було не врятувати, а знищити – знищити памʼять про Романа Віктюка, перейменувати його театр, закрити його знамениті
вистави. Що він і зробив. Коло замкнулося. В одному з театрів, яким керує Богомолов, сорок років поспіль не згадували вбитого Соломона Міхоелса – хіба що у роки
перебудови відкрили меморіальну дошку, про яку швидко забули. А в іншому театрі не будуть згадувати Романа Віктюка, зусиллями і талантом якого цей театр взагалі зʼявився на землі. Як на мене, кращої ілюстрації тези про зміст «культурного партнерства» росіян
з українцями чи євреями і не знайдеш. Ну і не знайдеш іншого чудового (просто до «маніфесту» Костянтина Богомолова) доказу
того, за якою саме географічною адресою у наші часи знаходиться
«новий Рейх» – етичний, політичний, який завгодно. 14.07.2024 |