|
Тарас ПрохаськоФільозофія на трьох пальцяхПопри всі страждання, героїзм і великі наміри, якими наповнена
теперішня Україна, переповнена вірою у власну глобальну значимість, правильно є подивитися
на нас самих поглядом іззовні.
Не тільки вимагати емпатії від інших,
а й самим спробувати уявити,
що ті інші
відчувають стосовно нас. І тоді може виявитися,
що ми аж ніяк не є чимось таким вагомим для цілого світу, як нам хочеться здаватися. Бо говорячи про страшенну несправедливість з боку
москалів, ми передовсім наголошуємо на тому, що ці москалі порушують
світовий лад. І то правда. Але при цьому не слід забувати,
що не ми, а ті ж москалі були співавторами
актуального світового ладу. Тобто вони
порушують то, що самі співстворили. І відповідальні вони тільки перед тими, хто був
співавтором контемпоральної
редакції цього договору. Власне це ми наївно
хочемо донести іншій стороні. Але та сторона це бачить і знає вже
давно. І те, що вона думає передовсім про порушення домовленостей із собою, а не про
долю конкретної України, вилазить нам боком як найбільша
проблема. Допомагаючи нам у різному
ритмі, вони в такий спосіб уже ведуть невербальні переговори із тим, хто образив
параграфи попередньої умови. Бо усі
розуміють, що розвал того права, на який ми досі уповаємо, стався ще у дев'яностих
роках. Це означає, що тридцять років
де-факто переглядалася принципова
доктрина, затверджена у сорокових.
Врешті такі речі на нашому континенті допроваджують до світової війни і наступного ретельно-залізного
договору. Саме до цього все
і йде. Війна вже є. Навіть у такому вигляді вона є світовою. І ця війна є сходами до оновленого договору. Україна у цьому всьому черговий
раз виконує роль світового полігону і лабораторії. Геополітика є консервативнішою від богослів'я. Вона зашкорудла, як астрологія зі всіма
своїми знаками і планетами. А у фундаменти
сучасної геополітики закладена стійка таблиця історичних, напівісторичних та неісторичних націй. Москалі належать до першої категорії. Ми – до третьої. Звичайно, що з часом усі фундаменти трохи лібералізуються. Тим паче – постмодернізм.
Неісторичні нації набирають ознак і арґументів новітньої оцінки цінностей. Тому й українська проблема розглядається
вже не так, як після першої, як після другої світових воєн. Але. Але вона все
одно розглядається не в Україні.
Спокійне прийняття цього зовсім не означає, що має
далі культивуватися почуття меншовартості чи пасивне віддання
себе на розгляд світової змови. Досить того, щоби розуміти, що самі ми свою споконвічну проблему з москалями не вирішимо.
Полишені один на один, ми можемо
тільки породити нову міфологію, яка протримається у андеґраунді до наступного у далекому часі перегляді світового ладу. Тож тепер, викладаючись і потерпаючи, скорочуючись і випростовуючись, слід думати передовсім про те, як доказати свою надійність. Як проявити, що ми не просто симпатичні, але дуже корисні. Тому краще не уявляти себе єдиним пупом світу (хоч так і є), а попросту максимально реалізувати
себе у всілякий спосіб. Тобто вижити, не збочинити. Бути самодостатніми
без хуцби. Триматися доти, доки тоті не вирішать, що нам буде уділено. Бо не нам підписувати їхні протоколи. Нам своє робить. Головне – не
боятися бути собою. І мати
на увазі, що таких, як ми,
по цілому світі тьма. Але ми єдині. 11.01.2024 |