|
Тарас ПрохаськоІдейний матеріалізмУ війську я багато читав. І не тільки тому, що з дитинства мав таку звичку.
Пам'ятаю, що у дитинстві чи не єдине, що могли сказати мамі вчителі
на батьківських зборах, то
– начитаний. Було якесь таке поняття,
певна невиразна
характеристика для школярів, котрі
не були ні надто успішними, ні виразно проблемними.
Начитаний, та й годі. Зрештою начитаність ставала певною підлітковою стратегією. Певним відмежуванням від суспільного життя, певною компенсацією
неможливості інакшої відвертості і духовної близькості у школярських колективах. Легальне прочитане нерадянської літератури давало можливість прожити неможливі у власному житті досвіди. Уявляючи собі свої перспективи,
розумів, чого можна очікувати, тож читання не мало ніякої прикладної цінності крім тої,
що ставало інтимним прожиттям недоступного в інший спосіб. Це навіть
не ескапізм, заповнення повноти. У війську я багато читав, бо почалася гласність і усі радянські літературні
журнали публікували щось заборонене, щось із шухляд,
щось
з андеґраунду. А у полковій
бібліотеці було багато цих найсвіжіших
грубих журналів. А моє життя у довготривалих
автономних виїздах на радіостанції, попри години перенапруженої роботи в етері, передбачали також самостійне, вільне від будь-яких інших робіт
перебування у лісах і
полях. Зі всього прочитаного у певний момент вразили воєнні оповідання великого німецького письменника. Вразили, правду кажучи, передовсім ненавмисні згадки про матеріальний світ німецького солдата пів століття тому. І не коньяк,
вино, помаранчі, шпроти і
цигарки мали тут вирішальне
значення. Йшлося про продуману, ужиткову і багатофункціональну забезпеченість
необхідними при воєнному
житті предметами. Хоча у той час я
вже розумів, що основною моделлю усіх радянських інституцій – від дитячих садків і санаторіїв
до потужної армії –
є тюрма, зона, лагер або, кажучи заокруглено,
місця позбавлення свободи. І знав, що ціла ця система тримається на принципі обов'язкової витратності людського матеріалу. Та все
ж не міг втямити, чому головне питання їхньої філософії – про первинність матерії чи ідеї – затяті
матеріалісти втілюють у такій руйнації матеріального світу. Потім вже подумав: може тому, що саме
поняття незнищенності матерії є прямим в'їздом у царину ідеалізму. В кожнім разі
там все було супроти матеріального. Світ речей солдата
жахав своєю примітивністю, заповнюючи виразки ідеологічною контратакою. Щоденна
форма одягу не мала достатньо
кишень. Чоботи були з найгіршого матеріалу і цивілізаційно були на рівні лаптів. У речовий мішок вміщалися
тільки одоробний комплект загально-хімічного захисту і
котелок з ложкою. Штик-ніж пасував
для розрізання дротів, але навіть консерви із сухого пайка ним було відкривати незручно. У пілотці нащось мусили бути дві голки з мінімальним запасом білої і чорної ниток. Аптечка містила кілька уколів, анальгетик лиш один з
них. Ще конче було мати власну
зубну щітку, пасту і кусник мила. І – абсурдна елеґанція
– шмат білої бавовняної тканини, щоби у перерві між боями пришивати свіжий комірець (між іншим,
це мені начитаному
виглядало сентиментальною деталлю,
бо аскетичний Шерлок Голмс часто їхав кудись надовго, прихопивши у саквояж кільканадцять білих ковнірчиків). І така убогість
страшенно пильно оберігалася. Ранкові огляди, які були аналогією
тюремного шмону, перетворювалися на виявлення і ліквідацію будь-яких речей, які могли би полегшити життєдіяльність
солдата. Особливо вишукувалися незаконні
утеплення – якісь светерки, камізельки, тепла білизна, капчурі, шалики і хустки, рукавиці і аптечні пояси на крижі. На тому ж рівні загрози ладові
перебували складні ножики, маленькі ножиці та інші люксусові аксесуари, які можуть полегшити побут неоковирної людини. Свої, скажімо,
я ховав між металевою
флягою і тканинним чохлом
для неї. Флягу у періоди повальної дизентерії завжди треба було носити ззаду на ремені. А от на тривалих автономних виїздах напаковував свій закритий секретністю транспортер випозиченими у полковій бібліотеці грубими літературними журналами. Тому й читав багато. 18.04.2024 |