|
Р.Кльочек – В.Габсбурґ ДуґласУкраїна потрібна Європі, щоб відновити ЄвропуРОЗМОВА З ЛІДЕРАМИ ПАН’ЄВРОПЕЙСЬКОГО РУХУ Василь Полуйко: Коли
людина запрошена на конференцію чи просто зустріч, вона завжди, мабуть, міркує
про дві речі: що я хочу донести і чого очікую. Отже, які ваші очікування від
візиту в Україну і що б ви хотіли донести до української аудиторії? Райнгард
Кльочек, президент Пан’європейського руху Австрії і член президії
Пан’європейської унії, віцепрезидент Міжнародного товариства Ріхарда Коденгофа-Калергі Райнгард Кльочек: Ми маємо два основні меседжі.
Перший меседж – це те, що Україна захищає не лише сама себе, а і європейську
свободу. Власне наше завдання як Пан’європейського союзу – у Європейському
Союзі це пропагувати і всім пояснювати, що ми повинні надавати масивну
підтримку Україні, щоб вона могла з цим справитись. Ми маємо дякувати Україні
за все, що вона робить. А окрім гарних слів, які завжди промовляють на
конференціях, ще необхідні ефективний спосіб й ефективне рішення – і ми повинні
обмінюватись інформацією в двох напрямах. Ціль Пан’європейського союзу в даній
ситуації – двосторонній обмін інформацією. Вальбурґа
Габсбурґ Дуґлас, віцепрезидентка Міжнародної пан’європейської унії,
віцепрезидентка Міжнародного товариства Ріхарда Коденгофа-Калергі Вальбурґа Габсбурґ Дуґлас: Ми як
пан’європейці повинні запевнити тут українців, що представляємо не просто
Європейський Союз, який захищає і стоїть наче в тилу України, а також ми як
пан’європейська організація, пан’європейська унія підтримуємо Україну. Зокрема
необхідним є створення певної робочої групи для обміну інформації. Кожен має
свої бульбашки, свої мережі, які потрібно залучати у цей процес. – До слова, досить часто наші політики кажуть
європейцям, що Україна захищає Європу – бо якщо Україна впаде, то наступною
буде країна НАТО. Інші ж навпаки: коли б, не дай Боже, Україна впала, то росія
досягне свого результату без військової сили – до влади у європейських країнах
почнуть приходити проросійські ультраправі чи ультраліві, таким чином весь
європейський механізм розбалансується і Європа перестане бути єдиною. Чи цей
другий процес вже не почався? Р: Абсолютно правильно
стосовно другої тези: треба представляти це власне таким чином, що розвиток у
країнах піде шляхом того, що проросійські крайні праві та крайні ліві сили
стануть провідними. Не йдеться про те, що, наприклад, післязавтра російські
танки будуть у Відні. Треба звертатися до розуму і працювати саме з ним, зі
способом думання. Бо якщо ми допустимо, що росія візьме собі Україну, ми
допустимо руйнування нашого порядку. Тобто йдеться про духовний захист. В
Австрії є таке поняття, як масштабний захист країни, а його частинами є
духовний, ментальний захист, захист розуму так само, як і економічний захист.
Слід звернути увагу, що йдеться не лише про ультраправих, а й про лівих. Старі
комуністичні мережі все ще існують, вони добре функціонують. В Австрії
комуністи набрали 3%. Вони, ці ліві сили, дотепер мають дуже сильне лобі. Так,
у Німеччині Клара Вагенкнехт ходить на всі ток-шоу і говорить там цілком дурні
речі. Вона заснувала невелику партію, яка в Тюрингії увійшла в Ландтаг. Тобто
вона має маленьку партію, яка ввійшла тільки до парламенту
Тюрингії, але поводиться так, ніби представляє уряд цілої Німеччини, ніби це
така собі загальнонімецька партія. – Чи успіх Клари Вагенкнехт і крайніх правих на
виборах в Австрії а також у Німеччині (в Східній Німеччині зокрема) варто
пов’язувати з тим, що у Східній Німеччині не відбувся процес денацифікації,
який пройшла Західна Німеччина? А ще ж і тут, і там був період радянської
окупації, після якої залишилися радянські впливи. Р: Ну, все ж потрібно
розрізняти: Австрія таки пройшла цей процес. Австрійську партію свободи не
можна порівнювати з партією «Альтернатива для Німеччини», хоч вони дещо
перегукуються. Австрійська партія свободи має історичні корені з часів
Австрійської імперії, коли у так званого «третього табору» постала ідея про
німецьку національну державу. У складі «третього табору» було дві групи:
«великонімці» та «нова генерація малих німців». [Великонімці підтримували
Габсбурґів і прагнули в наднаціональній імперії зберегти свою мову та культуру
– В.П.]. «Малі німці» виступали за об’єднання всіх німців проти
Габсбурґів, за створення великої національної німецької імперії з
німецькомовною культурою. Австрійська партія свободи була до 1990-х дуже малою
партією – але вони почали отримувати велику електоральну підтримку,
впроваджуючи популістську політику. Вони тематизували всі помилки великих
партій, не пропонуючи жодного рішення натомість, – і таким чином зібрали (і
продовжують збирати) багато голосів невдоволених виборців. Щодо Східної Німеччини цілком погоджуюсь, що там не
відбулося денацифікації – там один тоталітарний режим замінив інший. Багато
нацистів фактично зробили кар’єру в Німецькій Демократичній Республіці, за
часів НДР там були неонацисти. На мою думку, в НДР так сталося, бо при девізі
комуністів «нацисти погані» цілком очевидним було, що поганими є комуністи. І,
можливо, виникала в людей думка, що навпаки нацисти хороші – тому краще бути
нацистом, а не комуністом. Проте це моя особиста оцінка ситуації. – Тобто драматизувати ситуацію, що в Австрії прийшла
до влади Австрійська партія свободи, не варто – не буде якихось катастрофічних
наслідків? Р: У жодному разі цього не
можна недооцінювати. Тому я хотів пояснити, як виникла ця партія і на яких
засадах вона ґрунтується. Тепер вони з Орбаном і рештою є у фракції, яка
називається «Європейські патріоти», але це зловживання терміном «патріот». Так,
скажімо, Андрей Бабіш з Чехії був працівником у комуністичній в’язниці. Коли,
наприклад, український Президент був з візитом в Австрійському парламенті, то
що зробили представники Австрійської партії свободи? Вони не пішли слухати його
промову, але проводили демонстрацію перед парламентом з російськими прапорами –
за нейтралітет. Тобто не йдеться про патріотизм. Можна знайти багато прикладів,
де вони так діяли. Небезпека криється в іншому – у тому, що ті партії,
які були раніше сильними (якщо говоримо про Австрію, то це, наприклад,
Соціалістична партія Австрії або ж Народна партія Австрії), не здатні
пропонувати рішення. Якщо ми уважно проаналізуємо австрійські вибори або вибори
в Євросоюзі, то завжди є два переможці: для прикладу,
в Австрії це Австрійська партія свободи і NEOS (Нова Австрія і Ліберальний
форум) – невелика ліберальна партія. З одного боку, Австрійська партія свободи
мала свою доволі чітку відому позицію – але й NEOS теж мали свою позицію з усіх
питань загалом і щодо розвитку Європейського Союзу зокрема. Для порівняння:
Австрійська народна партія більше не знаходить відповідей на всі питання,
водночас Соціалістична партія Австрії має очільником прихильника старих
марксистських ідей – відповідно, вона не може дати собі раду з таким
керівником. Знову ж, перемога Австрійської партії свободи – результат того, що
інші партії настільки слабкі, що не можуть запропонувати жодного рішення.
Небезпека є великою, потрібно дивитися, що саме трапилось і чому та як до цього
дійшло. – Ми говорили про процеси у Східній Німеччині. Чому,
на вашу думку, Захід не ставить знак рівності між сталінізмом і гітлеризмом,
між комуністами й нацистами? Р: Можливо, їм потрібно прочитати Фрідріха Авґуста фон
Гаєка, його відому книжку «Шлях до рабства» 1944 року видання. Саме у ній
автор говорить про тоталітаризм – і він ставить знак рівності. Коли
націонал-соціалісти були переможені комуністами, а комуністів сприймали як
рятівників, цього знаку рівності не поставили. В нас далі існує радянський
наратив, що всі, хто не на боці комуністів – це фашисти; тому українці – це
також фашисти, бо вони проти москви; отже той, хто підтримує Україну –
підтримує фашистів. Таке от перекручування фактів. – Ментальна матриця, яку важко змінити... На тлі таких
процесів постає глобальне питання – куди рухається Європа? Ми намагаємося йти в
Європу, але вона теж розвивається і кудись рухається. У нас кажуть – так, ми
хочемо в Європу – але в ту, яка була умовних двадцять років тому. Р: Так не буде, так не вийде.
Власне Україна нам потрібна, щоб вона допомогла зробити Європу такою, якою та
була десять чи двадцять років тому. В Європейському Союзі надто довго тривала
оця фаза добробуту, коли все було добре. Залізна завіса впала без жодного
пострілу. Пролилося багато крові в Югославії, але потім це питання вирішили – і
було таке враження, що все в порядку і так завжди
триватиме. Відповідно, було дуже багато ідей розвитку добробуту – тобто перед
нами стояло питання, як Європу такою зберегти. Зовнішня політика і політика
безпеки в такій ситуації не відігравали жодної ролі. Якщо понад п'ятдесят років
такий процес відбувається, то складається ситуація, коли вже немає політиків,
які здатні давати раду цій темі. Але все ж таки позитивною тенденцією є те, що
поступово виникають ініціативи, які такими темами займаються – цього, власне,
Європа вчиться від України. Але в Європейському Союзі є такий вислів, що Європа
від своїх криз зростає – і він є правдивим стосовно багатьох сфер. Сподіваюся,
що і сьогоднішня криза певним чином призведе до зміни мислення. – Чи можемо стверджувати з ваших слів, що Європа вже
відчуває кризу? Р: Абсолютно. Коли ми говоримо про те, що старі партії
не знаходять відповідей, то в цей вакуум проникають радикальні, екстремістські,
божевільні партії – наприклад, Партія пива. – Громадські організації відрізняються від політичних
партій тим, що виникають на основі певних спільних інтересів – наприклад, того
ж пива. А політичні партії – це завжди про спільні цінності. Й оці всі приклади
можна назвати громадською організацією, а не політичною партією. Якщо ж ідеться
про цінності, то чи в цій майбутній Європі є місце для
християнсько-демократичних цінностей? Р: Завжди було місце. Але проблема в тому, що
християнсько-демократичні партії фактично не представляють своїх основних
цінностей, тобто неправильно їх пропагують, а водночас не пропонують рішень.
Буду обережний у своїх висловлюваннях, тому що не є політологом, науковцем, –
спробую сформулювати це по-іншому і хочу продовжити прикладом. Ось, візьмімо, є
поняття політики порядку, як і соціально-ринкової економіки, які впроваджував
Людвік Ерхард; в Австрії також колись були прем’єр-міністр Юліус Рааб, міністр
фінансів Йозеф Клаус, і вони провадили схожу політику, як і Ерхард, – тобто
впроваджували певні рамки, а правова держава слідкувала, щоби їх дотримувалися.
В межах цих рамок підприємства і підприємці працюють цілком вільно – але
держава не робить жодних приписів, які суспільні цілі мають бути в економіці.
Важливо згадати, що правова держава не може нав’язувати жодних переконань,
ідеалів благополуччя, а передусім має захищати права і свободи. Загальні норми,
як люди мали б поводитись і чого вони мали б дотримуватись, – так. Але жодних
приписів, жодних заданих вказівок, як жити. Тобто це щось схоже на категоричний
імператив Канта – і раніше християнсько-демократичні держави цього
дотримувались. Отут криється велика помилка, зокрема Церков, які в певний
момент припинили свою місіонерську діяльність, а перетворилися начебто на
соціальні недержавні організації. Тобто фактично все, що тримає суспільство на
правильних цінностях, втратили. – Дуже дякую за цікаву розмову. Важливо, коли говоримо
про Європу, чути думку самих європейців. Переклад:
Олена Павлишинець 22.10.2024 |