|
Володимир Єрмоленко, український філософ, президент Українського ПЕН, головний редактор UkraineWorldДесять тез про Центрально-Східну ЄвропуДосвід Центрально-Східної Європи є інакшим, ніж досвід Європи
Західної. Нам варто постійно цей досвід
осмислювати, бо ці відмінності допоможуть краще зрозуміти причини і наслідки російської війни проти України. Отже, десять коротких тез, які допоможуть ці відмінності
окреслити і зробити висновки для наших дій зараз і в майбутньому: 1. Кінець Другої світової
війни означав для Західної Європи перемогу добра над злом; для Центрально-Східної Європи він означав перемогу одного зла над іншим
злом. У першому випадку це означало, що осердям рефлексії є те, як уникнути зла у майбутньому (бо зло вже переможене,
і треба лише не допустити його повернення); у другому випадку — як боротися проти зла у теперішньому (бо зло було і є тут і тепер, поруч, на твоїй же вулиці, у твоєму хронотопі). 2. Міжвоєнний період 1920-х – 1930-х
років сприймають у Західній Європі часто як період небезпечних націоналізмів, які призвели до Другої світової війни. Для Центрально-східної Європи це був час створення
крихких національних
держав, які треба було захистити від нової
імперської експансії з боку
Німеччини і Росії. Відповідно, ключовим «уроком»
того формотворчого періоду
для Заходу стала проблема націоналізму; для Центру і
Сходу — проблема імперіалізму. 3. Міжвоєнний період на Заході сприймають як історію про «поранений» німецький
та італійський імперіалізм,
а Другу світову — як спробу
їхнього союзу та спільного
реваншу. Для Центрально-східної Європи
це був період
конкуренції і зіткнення двох імперіалізмів, німецького і російського. Це був час їхнього
подвійного прагнення
реваншу за поразку у Першій
світовій — причому реваншу
коштом Центрально-Східної Європи,
— а тому й прагнення спільного
поділу регіону. 4. Відповідно, кінець Другої світової для Західної Європи означав процес деімперіалізації, тобто падіння імперій;
для Центрально-східної Європи
— процес реімперіалізації, тобто повернення імперій. Адже попри відновлення незалежності низки
Центрально-Східно-Європейських
країн після 1945 року, вони
продовжували залишатися васальними країнами совєтської російської імперії — або й взагалі частинами цієї імперії — аж до падіння берлінського муру та розпаду СРСР. 5. Рефлексія про те, що Центрально-Східна Європа є колоніальною землею, тобто
незаконно окупованою та експлуатованою,
призвело до антиколоніальної
рефлексії в регіоні, що можна унаочнити
знаменитою фразою Мілана Кундери
про Центральну Європу як «вкрадений Захід». На жаль, у мисленні Кундери межі цього «вкраденого
Заходу» збігалися з західними
кордонами СРСР, що відсунуло
рефлексію про російський колоніалізм всередині самого СРСР
у майбутнє. Це майбутнє наступило 2008-го року, з вторгненням
Росії в Грузію — і воно триває зараз. 6. Через те,
що критика імперіалізму розвивалася у західному та незахідному світі здебільшого як критика ліва, імперіалізм тлумачився здебільшого як наслідок капіталізму. Це закривало розуміння інших типів імперіалізму
— наприклад, релігійного чи ідеологічного. Зокрема, це було
барʼєром для розуміння
того, що імперіалізм може бути також комуністичним, а не лише капіталістичним. Відповідно, такі злочини як Голодомор чи репресії 1930-х, чи 1970-х років рідко тлумачилися за межами СРСР
як злочини імперіалізму. 7.
Центрально-Східна Європа є
не меншим топосом рефлексії про майбутнє Європи як «республіку республік», ніж Європа західна. Моделі обʼєднаної Європи, що зʼявилися
після Другої світової у Робера Шумана чи Жана Монне, спиралися на ідею «Все-Європи» австрійця Рихарда фон Куденгофе-Калергі (1923). Ця остання була своєрідним
переосмисленням ідеї Габсбурзької імперії як республіки монархій, і «перетлумаченням» її в ідею «все-Європи» як республіки республік. У ній, однак, був
виразний антиімперський елемент, адже головний
сенс створення такої республіки республік для Куденгофе-Калергі полягав у необхідності захисту Центрально-Східної Європи від німецького
та російського імперіалізмів.
Їхні експансії і призвели зрештою до Другої світової війни. 8. Український внесок в осмислення Центрально-східної Європи є значним саме через факт трагічної затиснутості поміж кількома імперіалізмами і подвійною складністю морального
та політичного вибору в
таких умовах. Цей досвід ще не є достатньо осмисленим; його значущість для світу недостатньо проговорена. 9. Нерішуча реакція Заходу на нову експансію російської імперії від 2008 року до сьогодні пояснюється саме неповним тлумаченням історії ХХ століття, в якому російський імперіалізм залишався або непоміченим, або тлумачився як «хороший» імперіалізм проти «поганого» німецького, турецького, американського чи будь-якого іншого. 10. Саме досвід Центрально-східної Європи свідчить про те, що поширеною тенденцією у світовій історії є реімперіалізація, а не деімперіалізація,
тобто прихід нових імперій на місце старих, а не утвердження республік і демократій на їхніх уламках. Цей досвід
свідчить, що демократії крихкі та вразливі, але можуть і мають захищатися разом проти імперської агресії. Лише коаліції республік здатні перемогти імперії — про що також часто свідчить історія, зокрема і російська. Якщо ж російський імперіалізм в Україні переможе, світ ХХІ століття буде світом нових імперій, нічим не кращих за попередні. І тоді «кінець історії» відбудеться з геть протилежним знаком. Але все, як завжди, залежить від нас. 11 10 2024 https://infopost.media/desyat-tez-pro-czentralno-shidnu-yevropu/ |