на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Володимир Єрмоленко, український філософ, президент Українського ПЕН, головний редактор UkraineWorld

Хто ми є

українська культура: Дергачі

Це з’явилося не вчора, не 24 лютого, не 2014 року. Жорстокість російського насильства проти України, цей імперський культ садизму і приниження, були тут давно, століттями. Росія діяла у Східній Європі як нахабна рабовласниця, яка вважає свободу головною аномалією. Яка випалює землю, перетворюючи життя на смерть, свободу на рабство, енергію на байдужість. Стираючи, знищуючи, пожираючи будь-які свідчення, що проти неї повставали.

І навпаки: впертий, безстрашний спротив України проти цієї агресії має глибоке коріння. Він жив тут століттями, час від часу проявляючись у повстаннях та спротиві. Це коріння зарите в українському чорноземі аж до серця цієї землі. Воно зарите в пам’яті тих, хто загинув, але не зламався. Цей спротив живе у їхньому диханні, яке досі можна відчути у повстанських піснях.

Сьогодні багато хто нас питає: хто ви такі? Звідки ви взялися? Чому ви не здаєтеся? Нарешті ми починаємо про себе розповідати. Нарешті нас готові (як ми віримо) слухати.

Дозвольте я розповім вам про нас. Точніше, про українську культуру. Хай це будуть кілька штрихів до портрету.

1. Українська політична культура антитиранічна. Тиран, самодержець, царїї головний ворог. У вічній суперечці між ідеєю імперії та ідеєю республіки вона виступає на боці республіки. Українське республіканство можна побачити в політичній організації козацтва, вільних воїнів, які сьогодні перероджуються у воїнів ХХІ століття. Можемо бачити його у Pacta et constitutiones гетьмана Пилипа Орлика початку XVIII століття; у тлумаченні угоди між українськими козаками і Московією XVII століття як контракту з взаємними зобов’язаннями, а не як рабського підпорядкування, як вважали у московського царя. Ми можемо побачити республіканську ідею в протистоянні "самодержавному пануванню", яке висловлювали українські інтелектуали першої половині ХІХ століття; в ідеї громади як базового організму політичного життя у ключового з українських філософів тієї доби, Михайла Драгоманова. Це протистояння тиранії тягнеться крізь українські повстання і визвольний рух – аж до українських майданів XXI-го століття. Можна провести лінію від української політичної культури до "шляхетської республіки" Речі Посполитої та Великого князівства Литовського, до децентралізованого устрою середньовічної Русі, про який у ХІХ столітті писав український історик Костомаров, до "німецького права", що регулювало автономію міст Східної Європи, і що своєю чергою було вкорінене в ідеї автономії німецьких та італійських міст-держав. Ця лінія сягає вглиб століть, аж до давньогрецької ідеї полісу та тлумачення держави як політеїоб’єднання вільних і відповідальних громадян. Коли Драгоманов писав про українську "громаду" як основу політики, вінвикладач давньої історіїописував її приблизно так, як Аристотель описує походження полісу. Українська політична культура тлумачить політику як процес "знизу вгору", як об’єднання людей у громади, громад у держави, держав у міждержавні об’єднання, а не як імперський процес політики "згори вниз", де все вирішують на вершині піраміди, і політика перетворюється в вертикальний рух наказів та покарань. Перебуваючи у Східній Європі, в точці зіткнення різних імперій, часто з тиранічними моделями управління, Україна дивовижно протягла крізь століття цю європейську ідею республіки та античної політеї.

2. Українська культура має своє особливе ставлення до часу. У ній немає великого конфлікту між минулим та майбутнім, між традицією та модерністю. Минуле та майбутнє переплітаються в цій культурі як візерунки на ботанічних орнаментах українських хат. Оскільки вона часто розвивалася в ситуації, коли зовнішні завойовники вели війну проти її традиції, епохи культурної емансипації та культурного відродження характеризувалися подвійним стрибком – у глибоку традицію та в небачене майбутнє. Головний розрив останніх кількох століть у Європі, від Французької революції до сьогодні, розрив між традицією та модерністю, для української культури значно менш характерний. Тарас Шевченко, "батько-засновник" української літератури, перевідкриває українську традицію, але для свого часу він був модерністом-революціонером, і тому Дмитро Горбачов, один із найвизначніших спеціалістів з українського аванґарду, порівняв його тексти із текстами футуристів початку ХХ століття. Ключові "модерністи" епохи fin de siècle – Леся Українка, Михайло Коцюбинський, Ольга Кобилянська, Василь Стефаникмодернізували українську мову та стиль української літератури, водночас здійснюючи стрибок в глибинне минуле чи традиції українського селянства. Український аванґард, від футуристів до Малевича, бачив в українській візуальній та словесній традиції підґрунтя для революційного стрибка. І навіть сьогодні головний тренд української музикице поєднання етнічних традицій та сучасної ритміки: послухайте DakhaBrakha, Onuka, Go-A, Kalush Orchestra, Мар’яну Садовську, і ви це дуже добре відчуєте.

3. Земля – один із ключових архетипів та лейтмотивів української культури. В цій культурі багато ботанічного, рослинного, органічного. Слова і звуки в цій культурі виростають з-під землі і в неї повертаються. Ще у Сковороди, ключового українського барокового філософа, ви побачите ідентифікацію думки з сіменем: стара християнськадавня аграрна) метафора, яка в Україні знаходить для себе ще один ґрунт. Засновники своїх модерних літератур ХІХ століття, українець Шевченко та росіянин Пушкін, радикально відмінні: Пушкін створив літературну російську мову, перенісши на неї культ легкості французьких belles lettres епохи рококо, сплітаючи слова у повітряприємне, декороване, але необов’язкове і політично гнучке; Шевченко витягує свої слова немов з-під землі, вони проростають у нього і крізь нього, немов поліські ліси; вони вросли своїм корінням в цю землю і нікуди не збираються з неї йти, – тому вони політично незламні. Коли російський письменник-поміщик Тургенєв описував друзям-росіянам "Народні оповідання" юної письменниці Марії Маркович (Марко Вовчок), він казав, що "все це росте саме із землі, як деревце". Українська література створювалася радше із землі і вогню, ніж із повітря; тому вона щодо імперії були завжди непоступлива і тверда, вона обпікала і землю свою не віддавала.

9 10 2022

https://www.zeit.de/kultur/2022-10/ukraine-kultur-russland-krieg-geschichte-ukrainisch/komplettansicht