на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Сергій Чаплигін, філософ, історик релігії, перекладач та громадський діяч

Ефект Медічі...

У Флоренції XV століття сім'я Медічі зібрала найосвіченіших та найталановитіших людей свого часу. Скульптори та поети, художники та вчені, воїни та філософи вчилися один у одного, руйнуючи межі між дисциплінами та культурами, створюючи на їх стику справжні шедеври.

Феномен креативного поєднання непоєднуваногоефект Медічі») полягає у тому, щоб створювати нове на перетині різних ідей, руйнуючи асоціативні бар'єри та виявляючи несподівані на перший погляд зв'язки.

В чому була новизна та цінність Флорентійської Платонівської Академії?

Тезово:

1. Вона стала центром тяжіння для видатних мислителів, художників, громадських діячів та вчених свого часу, сприяючи міждисциплінарному обміну ідеями та знаннями.

2. Члени Академії працювали разом над проектами, обмінювалися знаннями та методологіями, що сприяло розвитку не лише індивідуальних, а й колективних інтелектуальних здібностей.

3. За підтримки Медічі учасники Академії могли вільно займатися дослідженнями та творчою діяльністю.

4. Академія активно залучала видатних особистостей із різних куточків Італії та Європи, сприяючи обміну культурними та інтелектуальними традиціями.

5. Академія сформувала майбутнє покоління мислителів та творців, забезпечивши спадкоємність знань та культурних цінностей.
Сьогодні, коли картина світу та багато важливих знань беруться не в освітній, а медійній сфері системі, відповідно руйнуються численні «апріорні» властивості - відбуваються антропологічні зміни. Тобто народжується зовсім інший, посткультурний тип людини.
Одна з властивостей, яка характеризує цей тип - відсутність системності мислення.
Виявляється сьогодні багато хто вже не знає, де в її картині світу присутні прогалини. І навіть якщо їх показати – вони навіть не уявляють, де і як узяти відомості, аби заповнити ці прогалини.
Тобто відсутність вміння здобувати нові знання.
Звичайно, якщо вказати конкретне джерело і сказати «вивчи це», вони скоріш за все вивчать це конкретне джерело. Але, якщо не вказати – вони не здатні відшукати джерело знань і зрозуміти, що воно означає для них в пізнанні світу.
Тому, сьогодні як ніколи потрібне відродження ідеалів цілісного розвитку особистості.
А для цього потрібно переосмислити саму суть освіти та її роль у розвитку суспільства.
Досвід родини Медічі є одним з найкращих зразків.