|
Сергій Чаплигін, філософ, історик релігії, перекладач та громадський діячПро побудову в Україні держави «креольської нації»Останнім часом нам почали активно втюхувати якусь соціальну абстракцію - проєкт існування громадян без національної держави, побудову «креольської нації», зміст без форми, без позитивної колективної ідентифікації та прив‘язки до свого етносу, традиції, культури чи моралі. Мовляв, саме територія,
а не культура, є характерною національною ознакою. Секст
Емпірик говорив мудрі речі - «без відсутності чіткого критерію стає неочевидним і істинне, а розбіжність у думках
про істину призводить до утримання від судження». Тому
давайте визначимося. Націоналізм, і як ідеологічна
доктрина, і як політична практика, формувався в різних регіонах в унікальних, властивих конкретної території та історичному відрізку часу умовах. В тому числі і в Україні. Така
історична різноманітність вплинула на появу безлічі підходів і теорій, які прагнуть
пояснити феномени нації та націоналізму, виявити умови їх
виникнення, сутнісні риси, види та типи. Для початку розглянемо два полярні погляди на сутність «нації» - органічний (примордіалістський) і механічний
(конструктивістський). З
XIX століття і до середини
XX в., в осмисленні питання
сутності нації переважає примордіалістський підхід, який і досі залишається одним із провідних поглядів. Він
розглядає «націю», як відпочаткову природну спільність людей, поєднаних постійними ознаками (те, що сьогодні прийнято
називати грецьким терміном «етнос»). Тут
приналежність до нації є вродженою характеристикою індивіда. Але
у другій половині XX ст. до
аналізу цього питання з‘являється новий підхід - конструктивізм, який розглядає суспільні феномени не як заздалегідь об'єктивно задану реальність, а як продукт людської
свідомості та діяльності, -
тобто штучні соціальні конструкти. Початок
становлення конструктивізму
пов'язують із виходом 1967 р. праці П. Бергера
і Т. Лукмана під назвою «Соціальне конструювання реальності». Велику роль тут відіграв професор
Бенедикт Андерсон, який в 1983 р. опублікував
працю під назвою «Уявлені спільноти». У
ній він говорить, що нація - це
уявна цілісність, мислимий конструкт, а не заздалегідь
сформована біологічна чи соціально-історична даність. Тут
нація розглядається як
феномен Нового часу та епохи капіталізму
- поява нації відтворює для індивіда осмислену та зрозумілу картину світу, втрачену після занепаду цілісної складової релігійного світогляду монархічно-станової системи в епоху Реформації та Просвітництва. Такий
собі продукт штучної організації, заснованої на договорі та колективній волі громадян. А
оскільки основою національної
ідентичності є трактування нації її носієм,
то ми маємо дати відповідь на те, що ми розуміємо під «нацією». Аби
нас в подальшому не зводили
на манівці різні напівграмотні шарлатани від політики. Екскурс до історії №1. Розуміння
нації: Ренан vs Гердер. Слово
"нація" (natio),
яке латинською спочатку
означало - "народження" і мало на увазі "місце народження", а в розширеному
сенсі означає - "колективну ідентифікацію за місцем народження". Цей
термін по різному використовувався на різних етапах історії, але є тісно пов’язаний з розумінням спільності громадян, що належать до певної держави, розмовляють офіційною мовою цієї держави
та проживають на її території. Є
два полярні погляди на сутність
"нації" - механічний
(штучний) та органічний (природний): 1.
Ернеста Ренана, який бачив у "нації" продукт
штучної організації, заснованої на договорі та колективній волі громадян. 2.
Йоганна-Готфріда Гердера, який
навпаки розумів під "нацією" природну спільність людей (те, що сьогодні прийнято
називати грецьким терміном "етнос"). Екскурс до історії №2. Етнос. Грецьке слово «eθνος» («етнос») - одна з назв народу, яка
поступово стала науковим терміном. Воно
близьке до слова «eθος»
(«етос»), від якого утворено поняття «етика». «Етос» означає «вдача», «поведінка», «мораль». А етика – є смисловим синонімом моралі. Архаїчний давньогрецький корінь
«eθ», від якого утворені обидва слова «етнос» і «етос», означав «населену місцевість», «місцевість, в якій знаходиться село чи поселення». Таким
чином, у нас є просторове уявлення
про населення сільської місцевості (eθ), є поняття «вдачі», «моралі» та «звичаю» (eθος), які спільно поєднується в понятті «етнос». Тому
«етнос» - це органічна спільнота, яке перебуває на певній території та відрізняється спільною мораллю. Екскурс до історії №3. Креольство. Креоли - нащадки іспанських
колонізаторів, які народилися поза метрополією, прижилися в країнах Латинської Америки - колишніх іспанських колоніях, вибороли незалежність цим державам та розбудували їх. Відрізняючись від корінних народностей колоніальних
територій вони створили ці держави для себе, а не для тубільного
населення - індіанців, яких всіляко маргіналізують. «Креоли», які живуть
в Україні, є класичним
видом Homo sovieticus -
вони мислять себе в московській
культурі та є «русскоязычными», не від того, що вони її люблять, - просто вона їм досталася в спадок від імперії. Їх
батьківщина не московщина,
а СССР. Відповідно у них присутні
зовсім інші міфологеми та етнотравми. Головна
їх «традиційна цінність» – це перемога у Великій Вітчизняній війні. Жодних цінностей часів
царату чи «нової росії» часів
перебудови чи єльцинської демократизації в їх свідомості (як і у всіх московитів) немає. Тому
єдиними «традиційними цінностями» у них можуть бути тільки «радянські цінності». Ми
знаємо, що людина не просто пізнає навколишній світ, а й свідомо описує його сенс, зміст
та параметри. І
цей процес відбувається лише в просторі мови. Тому,
- як структура мови, так і структура суспільства являють собою нероздільне ціле. І ми не можемо сказати, що є первинним - «мова» чи «суспільство». Відповідно їх уявлення
про минуле України та, відповідно і її майбутнє, зовсім інакше ніж у українців. |