|
![]() ![]() Віталій ПортниковБристольУ перші дні
великої війни, коли все тільки починалося, хтось з іноземних колег запитав, чи дійсно я припускаю, що росіяни будуть гатити по історичних центрах Києва, Харкова, Одеси чи Львова. Я не
припускав – я був впевнений.
Я добре знаю росіян з їхньою
мантрою «так не діставайся ж ти
нікому!» Я усвідомлював, що все, до чого вони могли дотягнутися, вони будуть намагатися спаскудити, а те, до чого не зможуть дотягнутися – знищити. Я знав, що до памʼяті – як до чужої, так і своєї – вони ставляться без емоцій, що знести історичну
будівлю і побудувати на її місті нову
і мертву, але «краше прежньої»
для них звичайна справа. Я усвідомлював,
що вони не відчувають душі ані в людях, ані в будівлях. Що для них милуватися морськими пейзажами чи старовинними храмами – насамперед
атрибут, а не потреба, намагання імітувати
присутність душі й емоції. Я не забув Кеніґсберґ, «зачищений» від руїн своїх
старовинних споруд і перетворений на безглуздий Калінінград. Я не забув
і того, що за вісім десятиріч після Другої світової війни жоден із
провідних російських письменників не згадав про трагедію цього великого міста, одного з головних цивілізаційних центрів Європи. Єдиною літераторкою, яка доторкнулася до
ран Кеніґсберґу, виявилася
Галина Пагутяк – і цей
її плач на чужих руїнах
став передбаченням того, що
Москва хотіла б зробити з українськими містами. Вона б хотіла вбити їхню душу, вона б хотіла зруйнувати їхню атмосферу. Бо коли ти вбиваєш місто
– ти вбиваєш і надію його мешканців
на те, що все повернеться
до норми і вони знову будуть ходити спокійними
мирними вулицями повз знайомі будівлі.
Бо якщо немає
вулиць і немає будівель – яка там душа! Після того, що відбувається майже кожного дня на вулицях Харкова, після зруйнованих камʼяниць у історичному центрі Львова, після ударів по музеях і театрах
нас, звісно, вже нічого не може здивувати. Але здивування і туга
– різні відчуття. Ракетний удар по «Бристолю» викликає
відчуття туги і розпачу: як
можна бути такими бездушними?
Колись, після Другої світової війни, про цю бездушність чудово написав блискучий польський есеїст Єжи Стемповський, який на руїнах Європи наголошував, що у тих, хто планував
ці знищення, не було відчуття безперервності
цінностей, що продовжували жити у знищених будівлях, які й були спадщиною
Європи, її атмосферою, її скромністю і надмірністю, її шиком і її тихою молитвою. Кожний загиблий храм і кожний померлий будинок відбирав у Європи те, чого вона вже ніколи
після двох великих війн не могла собі повернути. Такі ж відчуття зʼявляються в мене сьогодні, коли я думаю про спроби
знищити історичні центри наших міст, про варварів, які нічого
не забули і нічому не навчилися. Я думаю, що люди, які віддають накази
і запускають ракети, ще кілька років
тому могли ходити вулицями,
які вони сьогодні знищують, сидіти на літній терасі одеської
кавʼярні і говорити супутниці, що якраз
дивилася на «Бристоль», – «смотрі,
какой красівий дом». Чи
думали вони, що колись намагатимуться
знищити цей будинок? Як на мене, їм і тоді було байдуже… «Бристоль» завжди відрізнявся від класичних європейських готелей. Звісно, Бернадацці будував саме класичний європейський готель, але інтерʼєри нагадували вам, що розкоші й вишуканості
ніколи не буває багато. Європейський готель часів «Бристолю» зачаровував вас строгістю форм і зручністю життя, а от сам
«Бристоль» давав вам можливість показати
себе у всіх люстрах цієї одеської Європи – і навіть «гостініца
"Красная"» не змогла це
змінити! Так, «Бристоль» – це
завжди була надмірність. Але хіба не за цю надмірність, не за цю вітальність, не за це вміння посміятися
над власною самовпевненістю
ми любимо Одесу? От у «Бристолі» завжди
було все від надмірності, хвалькуватості та іронічності великого міста на Чорному морі – міста, яке росіяни, як той потворний Голум з романів Толкієна, завжди вважали «своїм золотцем», завжди заздрили і казилися, що воно наше, а не їхнє. І от по центру цього міста вкотре прилетіла
ракета. І потрапила прямісінько
у «Бристоль». Я завжди любив такі готелі, застиглі
у своєму часі. Готелі, у вестибюлях яких можна фізично
відчути присутність гостей,
які щойно залишили свої номери
сто років тому. Я уявив собі, як зі своєї
кімнати в «Бристолі» повільно спустилася до бару Віра Холодна, і побачив жах в її
очах, коли вона почула удар чогось
жорсткого і невблаганного зовсім поруч з готелем. Чорні глибокі очі Віри
Холодної. Келих шампанського, який вислизнув з рук і розбився на шиплячі уламки. Переляканий зойк готельних каріатид. Відгомін ракетного удару в нічному
місті. Тепер я буду згадувати все це разом. І це теж буде атмосфера – атмосфера
іншої Одеси, яку все одно
не вдасться знищити. 02.02.2025 |