www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Валерій Шевчук
Пізнати народ свій
Шановні пані й панове, шановне товариство!
Бачу
сьогоднішній акт символічним. Ми з’їхалися і зійшлися сюди, щоб
продемонструвати єдність всесвітнього явища – української літератури. Так
складалося, шо ми все були розмежовані, штучно поділені й розділені – не з
волі українського народу й нас це діялося. Але ми мали й маємо визначальну
рису: хоч які залізні стіни між нами зводилися, сила нашого взаємного
притягання була вища залізних стін, бо ми були зв’язані в душах, а такого з’єднання
не може подолати й найзалізніша поліцейська машина.
Нас завжди живила, може, в деякі періоди й малонадійна віра, що хоч би де жив
український письменник, його духовна, витворена ним енергія, рано чи пізно ввіллється в загальнонаціональне річище – все вимірюється
одним: ділами нашими і наскільки діла наші світлоносні.
Моя доля, як митця, не складалася
безхмарно, але я ніколи на неї не нарікав. Ніколи не шукав слави для себе, але
шукав слави для народу свого і своєї літератури. Зрештою, я й полюбив народ
свій через те, що він був упосліджений, гнаний, битий і обкрадений.
Ще з юності поставив перед собою
кілька мет, до яких іду й до сьогодні. Перше: пізнай його, народ свій, і його
культуру, його велич і ницість, його вершини й низини. Друге: не шукай принад
світу, бо ти посланий у нього не задля задоволень, а задля чорної, яка може
залишитися й неоплаченою, праці. Третє: бери вершину і матимеш середину.
Четверте: не зважай на сильних світу цього і їм не служи
– вони не для твого розуміння. П’яте: не примушуй служити музу собі, а сам будь
їй слугою.
Дозволю собі коротко зупинитись на
цих постулатах. Пізнати народ свій і його культуру – це не значить стати
народником і творити апологію народу, як якоїсь нерушної, законсервованої
субстанції – це значить бачити й націю свою й культуру при всій складності
їхнього буття у системі світової культури, не рвучи національного коріння, бо
без найглибшого національного коріння й гумусу землі, для якої культура
твориться, вона буде немічна й малокровна. Не вірю я
й у духовну силу того митця, який добре знає світову культуру, а свою зневажає,
тобто не знає її; водночас не вірю я й у потугу хуторянської літератури, яка
живиться тільки власними соками й не виходить мислительно
на світові обшири – пізнання свого народу і його культури неодмінно включає в
себе пізнання й бачення цілого духовного всесвіту.
Наша література не мала такого
державного сприяння, яке побудоване не на диктаті, примусі та невсипущому
контролі, а на дбайливому плеканні її свободи. Через це вона часто розвивалася
саморушно й самоініціативно,
і на подвижництві. До чого довів диктат держави над духовним життям зримо
бачимо на культурі так званого соціалістичного реалізму. Через це дуже часто
той, хто брав собі за місію, як казав Валеріан Підмогильний, «серйозність у
літературі», мусив свідомо прирікати себе на нестатки, нерозуміння,
непризнання або й загибель, а корону йому або надягали, інколи й дуже
урочисто, хіба по смерті, або й зовсім забували її надягти. Але ми вижили і
тільки завдяки тому, що в усі часи з’являлись у нас десятки таких, що
відрікалися принад світу, а задоволення шукали саме в чорній і часто
неоплаченій праці.
Відома антична мудрість, яку любив
повторювати Григорій Сковорода: «Бери вершину, а матимеш середину». Ніколи я
не признавав естетичним мірилом так звану народність і масовість
культури, а завжди був переконаний: без плекання елітарних форм естетичного
мислення «серйозності в літературі» не досягти. Ще на початку шістдесятих
років я проголошував, що література мусить розвиватися триіпостасно:
на елітарному, середньому й масовому рівні, а коли вона не матиме хоч одного з
цих компонентів, буде неповна. Елітарна ж література мусить задавати тон, бути
камертоном літературного процесу, бути тим небом, до якого має прагнути митець,
саме вона творить свою вищу честь і чим культурніша нація, тим дбайливіше має
плекати культуру саме елітарну. Отже коли митець ставитиме перед собою естетичні
надзавдання й досягне доброго рузультату
– він своє призначення виконав. Без прагнення до естетичного надзавдання ми будемо безнадійно копошитися на нашому
провінційному літературному базарі.
Ще Фірдовсій
в поемі «Шах-наме» подав прецікавий діалог між царем
і поетом. Цар вважав, що без державної служби, тобто підпорядкованості йому,
митець непотрібний. Поет же вважав, що тільки тоді матиме силу, коли поставить
себе вище служби цареві. Життя неодноразово доводило цю істину: велике
мистецтво немислиме на державній службі, вона має служити вічним людським
цінностям і для вічності. Це стосується і політичної заангажованості митця.
Не системою суспільно-політичних коньюнктур визначається естетична вартість твору, а тільки
силою духовної енергії, яку він несе, отже ніколи я не признавав і не признаю
жодної партійності літератури, бо партійність культури, на моє переконання – її самогубство.
Нарешті останнє: не примушуй служити
музу собі, а будь їй слугою. Йдеться про продажність літератури – один із
найголовніших її самознищувальних пороків.
Письменник, який пише, вганяючись за матеріальним зиском, а не задля
витворення духовних цінностей – естетична проститутка. На жаль, українська
література в двадцятому столітті пройшла, може, й не завжди з власної волі,
сумний і важкий шлях естетичної проституції. Через це питання письменницької
честі й чистоти його духовного «я» – одна з принципових позицій, на якій я стою.
Цього року минає якраз тридцять років
від часу, коли я надрукував перше своє оповідання, отже пройшов немалий шлях.
Не мені оцінювати те, що створив, на те буде суд часу і часові виміряти й
оцінювати плоди життя мого. Але одне можу сказати чистосердечно:
виділених мені Богом днів я не марнував.
Кожен з нас – гість у цьому житті,
але кожен у ньому, як уміє і як може, будує свій храм. Той храм і є душею нашою
– чистим серцем. Все минає, все зникає й нищиться, одна тільки любов вічна.
Вона живильна сила нашого духу, вона спонука праці нашої та життя. Вона долає
малість нашу і зло наше, і в ній надія наша.
Дякую сердечно, що Ви оцінили так
високо маленький храм мій. Це стане спонукою для мене й далі жити так, як жив,
і працювати так, як працював. Маю ще силу в дусі і віддам
її тим людям, до яких слово моє дійшло й
доходитиме.
|