|
Юрій РадухінНаціональна ідентичність і виклики XXI століттяЄ
великі сумніви як у здатності України стати нейтральною державою, так і в
доцільності цього шляху. Тому, на тлі всіх численних проблем, сьогодні все ще
існує питання - з ким, в якості кого і як країна буде інтегруватися в
глобальний світ? Очевидно, тут існує два варіанти. Або Україна увіллється в
глобальний простір як член ЄС і Північноатлантичного військового альянсу. Або в
черговий раз стане творити свою історію в якості сателіта Російської імперії,
під копірку переписавши її політичні досягнення. Третього варіанту не дано. Природність
географічного розташування України в центрі Європи неможливо заперечити. Тому
важко зрозуміти неприродну логіку політичних проектів, згідно з якими нам слід
інтегруватися в політичні простори євросибіру та Азії. Сьогодні це той полюс
світової політичної системи, який є протилежним демократичному полюсу країн з європейськими цінностями. Що в
цьому таборі робити географічно європейській України,
не ясно. Нині
сама доля ставить проблему визначення національної ідентичності для України надзвичайно гостро і в більш широкому контексті. Перше,
країні необхідно вирішити питання зовнішньополітичної ідентичності: чітко
визначивши свій зовнішньополітичний курс, пора не тільки озвучити «куди ми
йдемо», але і підтвердити, нарешті, свої наміри реальними діями. Друге,
всередині країни завершити формування єдиної для України національної
ідентичності громадянського типу. Враховуючи
взаємозумовленість цих процесів, доцільно їх проводити паралельно. Глобалізація
є системоутворюючим фактором для викликів 21
століття. На національну ідентичність глобалізація спричиняє вельми суперечливий вплив. Крім
можливостей для розвитку і процвітання, навіть країни зрілої національної
ідентичності відчувають певний дискомфорт від глобальних процесів. Глобалізація
прагне перемолоти національну ідентичність, вона намагається її розчинити в
глобальних процесах економізації, демократизації, інформатизації, культурної
стандартизації та ціннісної універсалізації. Підйом націоналізму в усьому світі,
включаючи розвинені країни Заходу, виявляється однією з відповідей на виклики
культурної глобалізму через затвердження «відчутних» етнокультурних орієнтирів
ідентичності. Так націям комфортніше. Після
революції 2004 року західна і центральна частини України здобули політичну
національну ідентичність, яка сьогодні в цих регіонах послужила опорою для її
наповнення громадянської суттю. Водночас, південь і схід країни відчули себе
зайвими, не розгледівши власних перспектив у «помаранчевому проекті». За минулі
дев'ять років демократичні політичні лідери і сили держави так і не зуміли
переконати жителів сходу і півдня у зворотній думці.
Тому національна ідентичність у цих
регіонах все ще залишається у форматі «совкової» української ідентичності, де
провідним мотивом для багатьох є наявність старшого брата, і тісна приналежність до нього. Правда,
сьогодні класична «совкова» ідентичність півдня і сходу дещо модифікована
втратою або розмитістю колишніх ціннісних орієнтирів самоідентифікації,
і перетворена роками незалежності.Однак в
основі розколу українського суспільства і внутрішньої політичної кризи, як і
раніше, залишається конфлікт ідентичностей, яким вітчизняні політикани
безсовісно маніпулюють. У
цьому зв'язку Україна не в змозі «підйомом свого націоналізму» протиставити викликам глобалізації. Очевидно, становлення глобального громадянського
суспільства і формування світового уряду - краще залишити віддаленому
майбутньому, а сьогодні розмова повинна бути прагматичною. Якщо хочете, в
секторі актуальних проблем дня насущного. У цьому зв'язку, заслуговують на
увагу взаємозв'язок понять «національна ідентичність», «нація», «національні
інтереси» і «національна безпека». А також їх особливості в контексті України
та процесів глобалізації. Посилання
на початки глобалізації,
демократизації світової спільноти
і перспективи світового порядку,
в якому не буде статусу великих держав, не можуть служити доказом і підставою
для нехтування національними інтересами і національною безпекою. Національний
інтерес і національна безпека залишаються базовою категорією політики всіх без
винятку держав світу. І нехтувати ними було б непросто помилково, але і вкрай
небезпечно. Заслуговують
на увагу взаємозв'язок понять «національна ідентичність», «нація», «національні
інтереси» і «національна безпека». А також їх особливості в контексті України
та процесів глобалізації. Концепція
національних інтересів виникає в ході становлення нації. Перш ніж будуть
усвідомлені інтереси, повинен з'явитися суб'єкт інтересів - нація. Тому логічно
первинним є формування іншої найважливішої характеристики, що складається національного цілого -
національної самосвідомості. Нація виявляє себе в національній самосвідомості, яка виступає силою, що народжує та
відтворює національну державу.
Йдеться про національну психологію,
життєву філософію, розуміння сенсу буття і змісту історії, - які поділяються більшістю суспільства.
Ці рефлексуючі сутності накладаються на об'єднуючий
суспільство стійкий комплекс традицій і культуру, пережиті як ідентичність та складі її ядра. Таким чином, національна
самосвідомість виражає консенсус базових цінностей суспільства. Сформована
національна ідентичність - критерій становлення нації, і в Україні з цим поки
що проблеми. Безумовно, нас радує статистика, що віддзеркалює дані, згідно з якими з серед країні тих, хто вважає себе
українцями, удвічі більше говорять українською. І
одночасно пригнічує суперечливе ставлення українців, з цієї ж статистичної
вибірки, до питань базової ціннісної орієнтації. Таких, як інтеграція в ЄС і
НАТО, відносини з Росією, нетерпимість до різних культур, мови та історії -
сьогодні єдиної держави Україна. Суспільство тут не має єдності. Тому процес
формування національної ідентичності, її ідентифікації - в Україні навряд чи можна вважати таким, що відбувся,
завершеним. Іншими
словами, якщо сьогодні ми не можемо говорити про сформований суб'єкт інтересів, або націю,
згуртовану спільною ідентичністю,
- то проблематичною стає і формування адекватної концепції національних
інтересів. Її відсутність в умовах глобалізації несе в собі більшу загрозу розсіювання і
асиміляції нації, ніж багатовікове домінування Російської імперії. Крім того,
відсутність концепції національних інтересів не дозволяє створити адекватну
концепцію національної безпеки і нівелює зусилля відповідних служб, спрямовані
на її забезпечення. Якщо
трактувати націю як результат розпаду традиційних спільнот і формування
спільноти автономних особистостей, то Україна, - країна «застрягла» у минулому.
СРСР розпався, а от з формуванням суспільства автономних особистостей в країні
проблеми. Безпрецедентне зростання злиднів, лівих політичних поглядів і
популярності маргінальних партій, непомірна, з кожним днем, все зростаюче навантаження, яке несе напівзруйнована соціальна служба
- цьому об'єктивне підтвердження. Ми «дорозвивалися»
до того, що в 21 столітті наявність холодильника і телевізора в будинку є для
вітчизняних соціальних служб критерієм фінансового благополуччя. Сумішшю такого
гротеску, драми і трагікомедії - влада сьогодні щільно огорнула щоденне життя
нашого суспільства. Тільки
становлення автономної особистості, як масове явище, в перспективі призведе до
утвердження адекватних їй політичних інститутів - правової демократії, громадянського
суспільства та відповідних їм цінностей. Таким чином, формуванню нації та
національних інтересів відповідає рух у бік правової демократії. Всі тенденції,
що ведуть до імперського переродження суспільства, утвердження олігархії і авторитаризму, відчуженню
держави від суспільства, реставрації феодального свідомості – це ті процеси,
що блокують становлення нації і формування національної ідентичності, що
пригнічують її ядро - автономну особистість. Ці тенденції
суперечать становленню національної держави та національних інтересів. Саме тут
Україна досягла успіху, і. замість
становлення реальної плюралістичної політичної системи і демократії, розвитку
ліберального ринку та економіки, становлення масового середнього класу та
громадянського суспільства – побудувала
режим зрілої олігархії. Правова
демократія і справжня свобода слова, нація і національні інтереси, середній
клас і громадянське суспільство, єдині для бізнесу правила гри і конкуренція -
все це перші вороги живильного середовища для олігархічного капіталу, вороги
корупції. Отже, демократичні цінності перші вороги олігархії. Саме завдяки
олігархії і державному менеджменту,
обслуговуючому тільки їх і свої інтереси, проблеми ідентифікації національної
ідентичності, формування нації та концепції національних інтересів - в Україні
не вирішені і по сьогодні. Тут державні «діячі» різного калібру просто
переплутали свій особистий інтерес - з національним і державним. У таких умовах
ризики від викликів глобалізації для України суттєво
зростають. Зате
корупція, ручний парламент, кишенькові суди та правоохоронні органи, абсурдне
податкове законодавство і тіньова економіка - найкращі попутники олігархії.
Здавна куполами криють собори або цирк. Святого місця з нашої ВР явно не
вийшло, але її архітектор В. Заболотний все одно виявився пророком - балаган під куполом ВР відбувається
за всіма класичними канонами циркового мистецтва. Правда, все більше в
клоунському жанрі. Вражає
і, одночасно, лякає звичка, терпимість і байдужність нашого суспільства до цих
явищ. Можновладці
та олігархи довгі роки незалежності стурбовані лише однією проблемою -
досягненням особистого прожиткового максимуму. Свій особистий прожитковий
максимум в нашій країні вони завжди забезпечували за рахунок ретельної щоденної
турботи про збереження прожиткового мінімуму народних мас. Надмірні зусилля в
цьому напрямку навіть дозволили реалізуватися «економічному генію» другого
президента. Він явив світу економічне диво - концепцію «межі бідності». Згідно
їй, життя народу в країні можливе лише
в трьох вимірах - перед самою межею бідності, на межі бідності і за нею. На
національному владному Олімпі дерзати вище нікому і ніколи в голову не
приходило. Іншому не навчені, по-іншому не вміють. Очевидно масове виживання
народу в злиднях - це не той фон, який забезпечує підйом національної гідності
громадян, їх гордість за країну, сприяючи, тим самим, формуванню національної
ідентичності. Сьогодні
підсумком такої політики є: падіння ВВП; переміщення України з десятки світових
лідерів на рівень центральноафриканських країн; катастрофічне зниження рівня
життя і провал соціальних програм; бюджет, який незважаючи на закладені убогі
параметри, все одно відчуває перманентний дефіцит, і ніколи не виконується;
одвічно розтаскану і напівпорожню
державну скарбниця. Іншою стороною медалі стали безробіття і неспроможність мільйонів
батьків перед своїми дітьми, розпад сімей і безпритульність, дуже висока смертність і падіння
народжуваності. Очевидно,
що соціально-економічна катастрофа, що нині
набирає оберти в Україні, є наслідком тривалих псевдореформ, які протягом тривалого часу проводяться
українською владою на догоду своїм особистим інтересам та інтересам
олігархії. Реальні
реформи - задоволення не з дешевих, і
здійснювати їх з гостродефіцитним бюджетом і постійно порожньою скарбницею
проблематично. У світових кредиторів Україна давно вийшла з довіри, і кредити
світових банків, з нашим популістським урядом, крім боргової ями і
розграбування економіки вже майбутніх поколінь, більше нічого країні не
приносять. Крім того, реформи потребують політичної волі керівників держави. І
з цим у нас теж гострий дефіцит! З іншого боку, про які реформи в Україні може
йти мова (?), якщо боротьба
партій за владу ведеться ними не заради здійснення своєї політичної програми, а
з метою отримання головного призу переможця - можливостей кланового контролю
ресурсів і фінансових потоків у країні. Без
реформ розмови про вступ до НАТО, інтеграцію в
ЄС тощо - не більше, ніж політична риторика і порожні
декларації. З іншого боку, стабільність великомго капіталу гарантують не демократія і
реформи, а авторитарний режим! Тому давня широка популярність особистостей, які
володіють високими рейтингами в останньому політичному забігу за
президентством, вселяє впевненість тільки в одному - в Україні навряд чи варто
чекати змін після виборів. Думається,
доречно було б ще до початку
виборчої кампанії провести в країні референдум всього з одним питанням:
«скільки разів підряд Вас
повинні обдурити одні й ті ж політики, щоб ви перестали їм віддавати свій
голос?» Структурною
одиницею громадянського суспільства в країні, що відбулася як
правова демократія, є автономна особистість. Автономна
особистість бачить світ крізь призму своїх приватних інтересів. Її масове
становлення народжує націю, у якої є ясне розуміння власних національних
інтересів, особистих і загальних цілей. Така нація в змозі їх донести до уряду,
проконтролювати його в частині дотримання своїх національних інтересів і
захистити їх у разі необхідності. З такою нацією нинішнім володарям зоряних
рейтингів у президентській кампанії ще до її початку довелося б шукати іншу
роботу. Сьогодні
Україна перетворилася на руїну політики та економіки, надій і доль. Адже
будь-який, бодай трохи обізнаний, обиватель
розуміє:очікування і надії це одне, а реалії - зовсім інше. З одного боку,
хочеться сподіватися, що демократичні вибори послужать зміцненню та подальшому
розвитку демократії, але з іншого - не спостерігається жодного прогресу в
просуванні правових реформ, в тому числі в частині виборчого законодавства.
Надія на подолання регіональних відмінностей нівелюється політичними процесами,
які їх лише посилюють. Різко поляризуючи регіональні відмінності національної
ідентичності, політикани штучно створюють дві України і зіштовхують їх лобами в
політичному протистоянні. Надія на те, що уряд приступить, нарешті, до
структурних реформ, і загальне поліпшення економічної ситуації послужить
підвищенню рівня життя і поліпшенню культури ведення бізнесу, - нівелюється
розумінням того, що в боротьбу за володіння і контроль над ресурсами залучені
представники вищого керівництва країни. Надія на те, що в стінах судів та
правоохоронних органів не буде корупції, а силові структури нарешті стануть
професійними і відповідальними - кудись випаровуються після побіжного погляду
на їхню роботу, яка випадково
стає надбанням громадськості. У такій ситуації, коли політиканство бере верх
над політикою, коли так багато говориться про захист національних інтересів,
але реально нічого не робиться - ці надії тануть на очах. У результаті
суспільство вражене зневір'ям,
апатією і депресією. А це не найкраще тло для
формування громадянської національної ідентичності і нації, настрою народного
духу на великі звершення. На якісь національні
прориви і успіх. Словом, суспільству вкрай не вистачає того, чим можуть громадяни
нашої країни пишатися, до чого їм хочеться мати відношення, з чим виникає
бажання себе ототожнювати. Увічнення пам'яті Голодомору справа Свята й потрібна. Правильна справа, і важко переоцінити її значення. Але чому необхідно геть
забувати нині живих, не ясно… Заради
благополучного майбутнього в світовому співтоваристві Україна вже сьогодні
зобов'язана знайти національну ідентичність громадянського типу, єдину для
заходу і сходу, центру та півдня. Любов і ненависть, спокій і страх, вдячність
і невдячність, гордість і сором - все це сфера почуттів та емоцій, які у людей,
у відмінності від світогляду та ідеологій, однакові як у жителів заходу і
сходу, так центру та півдня країни, і тому в змозі об'єднати Україну краще
політики. Якщо держава забезпечить людині гідні умови і рівень життя, -
цивілізовані можливості ведення бізнесу, роботу і її оплату,умови для створення сім'ї та отримання житла, охорону здоров'я і соціальне
забезпечення, стабільність і впевненість у майбутньому, можливість народжувати
і виховувати дітей, давати їм освіту - то тоді людина буде відчувати до своєї
країни почуття вдячності. Якщо з його країною у світі рахуються, завдяки рівню
життя і дотриманню прав людини, її досягненням в галузі науки і техніки, - то
людина буде такою вітчизною
пишатися. Ось такий об'єднавчий стрижень позитивних емоцій, які викликає у
людини і суспільства країна, сформує національну ідентичність громадянського
типу, таку необхідну сьогодні Україні. Будь-кому хочеться жити гідно і
ототожнювати себе з міццю, успіхом і процвітанням своєї країни. Кожному
хочеться бути громадянином такої країни. Красива фразеологія політиканів,
ідеології, складні теорії з пересадки різного, розмноженого під копірку,
світогляду регіонів на новий грунт - в 21 столітті
все це маніпулювання, приречене на негативний провальний результат. Тому
основне завдання держави створити в країні атмосферу або середовище для
формування єдиної для неї національної ідентичності - ідентичності громадянського
типу. Таке середовище - це рівень життя, культивування честі й гідності особи, подяки своїй країні за надані можливості так
жити, гордість за її досягнення і ставлення до України світової спільноти. Ось
реальний і найкоротший шлях формування єдиної для країни національної
ідентичності. Коли
народ замість досягнень і успіху має багаторічний досвід виключно невдач і
розчарувань, життя навколо «межі бідності», трагедій і трауру - йому важко
стати нацією! Людина не бажає систематично купатися в драмі, ототожнювати себе
тільки з трагедією, злиднями і виживанням. Вона не хоче асоціюватися з кимось або з
чимось, що несе поразку, програш; що лякає, або породжує в ній невизначеність
та непевність у завтрашньому дні, песимізм і настрої поразки. Так вже людина
влаштована! На
жаль, нічого іншого в цій країні поки немає, і такий її формат прирікає
Україну! Парадоксально,
але факт: у 21 столітті найнебезпечніші виклики для нашої національної
ідентичності виходять від української влади та еліти. Їм поступилася першістю
навіть нещадна глобалізація! Думається,
в ситуації, що вихід у наступному: 1.
Політична і судова реформи, цивілізоване виборче законодавство. 2.
Структурні реформи в економіці, цивілізоване податкове законодавство для економіки
розвитку та оптимального інвестиційного
клімату. 3.
Введення діючого (реального!) інституту
імпічменту для президента та концептуальний
підхід до боротьби з корупцією. Зазначені
заходи повинні виконуватися одночасно і паралельно. 4.
Громадянський рух «Третя Українська Республіка» на виборах зобов'язаний підтримати того кандидата в
президенти, у якого буде реальна програма розвитку України, що включає три
концептуальних пункти, викладені вище;
того кандидата в президенти, який до виборів підпише проект Соціального
договору з суспільством і візьме на себе зобов'язання його ратифікувати в Раді
(без Соціального договору з державою і владою країна жити більше не може, а
іншого шляху підписати повноцінний Договір не проглядається). 5.
Невиконання цих умов, в контексті домовленості з майбутнім президентом,
зобов'язане, згідно з ними, передбачати імпічмент. На мій
погляд, виключно такого кандидата у президенти може підтримати Громадянський
Рух «Третя Українська Республіка». |