|
Олександр БойченкоАнтропологічний тупикДіло було в Торонто. Або
в Торонті – це вже кому як подобається. Мав я у них
наприкінці жовтня, сказати б, літературно-публіцистичну імпрезу. На відміну від
Чернівців чи Львова, публіка там зібралася майже винятково поважного віку. Але
на відміну від, приміром, вересневого Харкова, вона там зібралася. Попри
пронизливий вітер з Онтаріо, дощ зі снігом і мистецьку фундацію десь на
транспортній околиці міста. На відміну від погідного харківського вечора в пішохідно зручному центрі. Ну, імпреза – вона і в
Канаді імпреза: презентація книжок, читання, запитання-відповіді, взаємні
подяки і марні сподівання на нові зустрічі. Аж раптом посеред того всього
підводиться певна – не за віком активна – пані і каже: «Все це чудово, що ви
нам тут читаєте й розказуєте. Але чому ви не їдете рятувати наших братів на
Сході?». Я, зрозуміло, подумав, що вона має на увазі участь в АТО. «Нема, –
кажу, – в мене ні вогнепальної зброї, ні решти спорядження, а людям, які
здійснюють так зване керівництво Збройними Силами України, я чомусь не надто
довіряю. Та й східних братів на гілках свого генеалогічного дерева – щось не
пригадую. Навіть двоюрідних чи бодай троюрідних». Виявилося натомість, що
пані запитувала про інше. А саме: чому я дотепер не спакував книжки в торбу і
не поїхав українізувати жителів якоїсь, припустимо, Горлівсько-Єнакіївської
агломерації. Треба ж, мовляв, знати силу слова і ставити його на сторожі коло
їх – малих отих рабов німих. На це я вже нічого не
відповів. Бо куди б це годилося – крити поважного віку канадську українку не
дуже, мабуть, знаними їй східними матюками. А інших слів на тему нашого
обов’язку нести світло українізації на Схід у моїй, як то кажуть, не
знаходиться мові (мовчу вже, що світло – не мішок передвиборної гречки, тож я
взагалі не уявляю собі, як його можна носити). Менше з тим. Не знаю,
який гріх страшніший: надмірне очорнення дійсності чи її надмірна ідеалізація.
У кожному разі я завжди виразно тяжів і тяжію до першого. Тим часом, наприклад,
Сергій Жадан – навпаки. Що, ясна річ, жодним чином не
применшує його поетичного таланту. Проте факт є фактом: ніхто в нашому
письменстві не підносить так послідовно й на такі метафоричні висоти всіляких
позбавлених історичної перспективи олігофренів, як це робить Жадан. Чим, безперечно, збагачує українську літературу і,
так би мовити, гуманізує довкілля, але водночас – і
трохи замилює нам очі. Зокрема в одній з
відносно недавніх колонок про Щастя і щастя (певно, не мушу нагадувати, що Жадан і в колонках залишається передусім поетом) він пише:
«Як ми всі тут жили? ... Не думаю, що в інших маленьких містечках було якось
інакше. Всюди те саме – бажання спокою, потреба впевненості, необхідність
стабільності. Звісно, місцевий колорит – дикі райони, непередбачувані
характери, карколомні сюжети. Але це на рівні винятків. На рівні норми – дати
дітям освіту, забезпечити власний побут, брати від життя стільки, скільки
зможеш підняти. І ще, на рівні відчуттів, снів і любові – розжарене повітря
літа, небо над безмежними степовими широтами, пересохлі піднебіння й колодязі,
пісок і кров на зубах, простір, наскрізь прошитий вітром і наповнений сонячним
світлом, ріки, які протягом року помирають і відроджуються...» – одне слово, я
ж кажу: поет. Біда однак у тім, що
поезія і правда не завжди аж такі споріднені, як заповідав таємний радник фон Ґьоте. Точніше, біда в тім, що вони вимальовують свої
картини світу у дещо відмінних пропорціях, бо дещо по-різному сприймають речі
важливі та другорядні. А ще точніше, правд буває багато, серед них і поезія має
свою – про небо, ріки, прошитий вітром простір, пересохлі піднебіння тощо. І
звичайне приватне життя теж має свою правду – про спокій, стабільність і
забезпечений побут. Але свою правду має й еволюція. І те, що поетичній правді
Жадана видається другорядним, для еволюційної правди є найважливішим: «постійне
озирання назад, спроба застигнути в часі, страх перед рухом уперед. Можливо,
його, цього озирання, тут завжди було дещо забагато, можливо, це справді щось,
притаманне лише місцевим, щось наше, що нас вирізняло, що нами керувало й що
зіграло з нами, врешті, злий жарт. Триматись за минуле, не довіряти
теперішньому, боятись майбутнього». Для Жадана, повторю, це
річ другорядна. Тому він вважає, що «з цим можна жити. Доволі спокійно й
розмірено, не роблячи клопоту ні собі, ні тим, хто поруч із тобою. Адже у
всьому іншому – тут усі жили так само, як і деінде. І всі вони тут
заслуговували на цю війну не більше за інших». Але з погляду еволюції саме це –
«триматись за минуле, не довіряти теперішньому, боятись майбутнього» – і є
головним. У сенсі головним чинником еволюційних поразок. Бо якісь, грубо
кажучи, неандертальці тому й вимерли, поступившись місцем тим, хто не тримався
за минуле, довіряв теперішньому і не боявся майбутнього. Хоча «в усьому іншому»
неандертальці либонь теж «не більше за інших» заслуговували на зникнення:
любили місця свого проживання, дбали про дітей, хотіли спокою, впевненості і
стабільності. Ось тільки не вміли своїм недорозвиненим мозком зрозуміти, що
світ, у якому вони живуть, не стоїть на місці і постійно змінюється. І так само мусять
зникнути тепер представники людського підвиду «гомо совєтікус»,
якими вщерть заселений (чи був заселений) оспіваний Жаданом
Донбас. Просто тому, що давно зникла совєтська
дійсність, яка їх породила, а вони все ніяк не можуть цього зауважити. Еволюція
– штука безжальна: тими, хто за нею не встигає, вона поповнює колекції
природничих музеїв. 11.11.2014 |