|
Лекція Ярослaва ГрицакаІнфантильні революціонери: як молоді українці змінюють країну«Ви –
найчисельніше покоління в історії, і вже за означенням маєте силу впливати.
Якщо захочете, звісно, - усміхається Ярослав Грицак. Він – один із небагатьох
істориків в Україні, хто досліджує питання генерації. Про це й говорив на
зустрічі «Покоління та їх роль в історії: приклад сучасної України», яка відбулася
3 листопада у Палаці мистецтв. «Є
думка, що наш світ творять люди покоління 60-их. Із часу, коли добре жилося і
була чудова музика, - починає Грицак. – Але то було аполітичне покоління, і
зараз вони й творять таку собі лайтову політику».
Історик має на увазі більшість політиків, які порядкують світом – їм зазвичай
шістдесят, і вони зростали в часи, коли було доволі спокійно, стабільно
розвивалася економіка, і вони могли були ким заманеться – хоч би й хіпі. Як
результат, на відміну від «сталевих» поколінь-попередників, «шістдесятники» виростали
без цінностей. Не мають цих цінностей і в політиці. «Путін би не мав таких
шансів, якби європейські політики були з іншого покоління, - пояснює Грицак. –
Тетчер, Аденауер чи Рузвельт такого би не допустили». Але
що, власне, визначає покоління? Про нього почали говорити у ХІХ столітті, і
досі в Україні про нього не так часто згадують, підміняючи це поняття класом чи
прошарком. Коли Грицак говорить про «ігреків» - молодих людей від 14 до 25, то
згадує Гаррі Поттера і «Океан Ельзи». Бо це те, що
часто молодь єднає. А ще – європейські цінності і багато інших рис. Загалом,
покоління – це не лише біологічний фактор «хто коли народився», а те, як ми
себе почуваємо у нашому середовищі та які пріоритети обираємо. І якщо вірити
Грицаку, то саме «ігреки» мають величезний потенціал. «Ви
не лише найчисельніше покоління у світі, ви ще й найосвіченіше, - звертається
історик до аудиторії. – Ми є в топ-десятці країн світу із вищою освітою, бо
сімдесят відсотків українських випускників йдуть в університети. Це не завжди
добре, але не можна забувати, що саме університети формують ваші цінності, і ви
дуже відрізняєтеся від нас саме через освіту». Звісно,
в освіченості українського суспільства можна засумніватися, беручи до уваги
корумпованість освітньої системи. Тим більше, що багато випускників йдуть до
вишів не за власним бажанням, а тому, що так хочуть батьки. Звідси виникають
загрози перед «ігреками», які часто заважають їм змінювати країну. «Подумайте
про своїх батьків, про те, як багато з вас втрапили у вузи, про те, як училися
чи халявили, - історик натякає на хабарі, які молодь
сама часто й пропонує. – Тому ви – покоління, яке легко скорумпувати.
Корупція - це майже ваш стиль життя, і вона тягне за собою халяву, бо ви часто
отримуєте те, чого не заслужили». Та
все ж молодь має шанс, якщо вирішить упливати на країну – прийти на вибори,
проголосувати та активно включатися у життя держави. Тим паче, що Євромайдан показав - молодь готова змінювати долю країни. «Зараз
світом котиться хвиля студентських протестів, - пояснює історик. – І те, що
було на Майдані, і те, що бачимо у Гонконгу чи Occupy
Wall Street – це все
результати цієї хвилі… Ми часто забуваємо, якими молодими були люди, які
творили революцію 1917 року». Одним
із феноменів цього покоління є панування горизонтальних зв’язків. «Раніше ти
був або дурень, або керівник, і спілкування йшло по вертикалі. Facebook це знищив. Тепер або всі дурні, або всі керівники,
- сміється історик. – До того ж, ви перше не-провінційне покоління, бо у вас
нема кордонів». Оцінки
Грицака нового покоління дуже різні: історик говорить про його революційність,
та водночас попереджає про те, що вище голови своїх батьків воно не скочить.
«Моє покоління – це покоління соціальних ліфтів. Ми переважно вихідці із сіл,
наші батьки не були інтелігенцією і займалися чимось відмінним від нас. Я от не
вмію шити, тому став професором, - сміється Грицак. - Ми дуже відрізняємося від
батьків, бо здобули щось інше, і тому мислимо утопічно масштабно, згадуючи
власний досвід наверх. Молодь, натомість, живе життям дуже подібним до батьків,
і цього соціального розриву не відбувається». Однак
відбувся розрив цінностей, на чому наголошує історик. За його словами, молодим
українцям ближча молодь із Європи, ніж старше покоління в Україні, бо з
останніми у них різні погляди на життя та те, чого вони від нього хочуть. «У
Росії, наприклад, не стався розрив поколінь, бо цінності в усіх однакові.
Середній клас там росте, але він складається із таких же антизахідних
фундаменталістів, як і покоління перед ним, - говорить Грицак. – Те саме
склалося в Китаї, тому, думаю, події в Гонконгу приречені на поразку. Україна,
натомість, буде іншою країною через 20-25 років, коли ваше покоління прийде у
владу». Попри
революційність, у сучасних «ігреках» багато парадоксів. Вони - мрійники, які
хочуть розтягти дитинство, залишаючись інфантильними. «Ви – це покоління теплих
цінностей, яке не прагне слави, а хоче бути добрими батьками, - пояснює Грицак.
– Ви думаєте, що поганими батьками були ми, бо не приділяли вам достатньої
уваги і вкрали у вас дитинство. Тому зараз ви всіляко відтягуєте процес
дорослішання». Однак
відтягнути відповідальність навряд чи вдасться, бо, за словами Грицака, «всі
люди, народжені пізніше, матимуть щораз менше шансів, і це зумовлює
революційність нових поколінь». А ще історик розповів про українськість
як феномен сучасної молоді. «Коли здобули незалежність, то думали, що більшість
говоритиме українською, - ділиться він. – Однак, попри російську мову, все
більше молодих людей виділяють свою українськість.
Така от цікава особливість, бо говорять російською, але мислять не
по-російськи». Записала:
Анна Романдаш |