|
Михайло МінаковПерспективи гібридної політикиВійна в Україні і досі сприймається як щось неможливе.
Кому саме в Україні потрібна ця війна? Хто її основні інвестори і чиї інтереси
вирішує війна? Україна – завжди особливий випадок в політичній теорії. Останній рік лише
підкреслює надзвичайність української політичної ситуації. Війни припиняють політичні процеси. Політика як комунікація щодо спільного
блага неможлива в часи війни. Однак той військовий конфлікт, що відбувається в
Україні, порушує цю аксіому. Порушення аксіоми війни відбувається через суперечливість нашої ситуації. З
одного боку, наша війна – локалізована, обмежена територіально, що зберігає для
частини народу України простір політики. З іншого боку, цей конфлікт – справжня
війна, нехай навіть вона гібридна, тобто поєднує війну з іноземним загарбником,
громадянську війну та інформаційну війну одночасно; відповідно, політичні
процеси мають припинитися, віддавши правління в руки військових. Співіснування
взаємовиключних елементів у ситуації “гібридної війни” робить українську
політику такою ж гібридною. Гібридна політика веде до появи фінансово-політичних груп, які не тільки
експлуатують напівмир/напіввійну в своїх інтересах,
але й відтворюють її. Частина цих груп є суто українськими, частина має
транснаціональний характер, а частина репрезентує інтереси владних еліт Росії
на території України. Для частини українських владних еліт війна виявилась не тільки ризиком, але
й чудовим прикриттям нового етапу олігархічної контрреволюції. У мороці наших
ЗМІ, що перейшли до роботи в умовах інформаційної війни та малокерованої
пропаганди, для загалу непомітною залишається фрагментація України на регіони,
контрольовані олігархічними угрупуваннями. Продовження війни, лімітованої
Донбасом, в якій гинуть колись потужні ФПГ Ахметова, Колеснікова, братів Клюєвих
та інших, вигідні і дніпропетровській групі, і вінницькій, і фірташевцям, та кільком іншим осколкам “регінального”
союзу ФПГ. Війна в її нинішньому вигляді почасти вигідна тим політичним групам, які
йдуть на вибори з критикою президента. Ці паркетні “яструби” намагаються
отримати додаткові бали для своїх новостворених партій на войовничій риториці
та популістичних проектах на кшталт “Стіни”. Але й групи, що виступають за мир, передусім пропрезидентські сили, також
експлуатують страхи населення для посилення власних позицій. ФПГ, що виграли від Євромайдану, зацікавлені у
продовженні лімітованої війни в її нинішньому стані – з повільним переходом до
миру, але після приватизації майна, регіонів і центральних органів влади. Сепаратисти зацікавлені у ескалації війни. Внутрішні конфлікти між
поміркованими і радикальними сепаратистами дедалі зростають. Відсутність
владних структур скоро приведе до проблем із харчуванням і здоров`ям населення
на контрольованих сепаратистами територіями. Аби уникнути масштабного конфлікту
між сепаратистськими угрупуваннями та відповідальності за соціально-економічний
стан перед місцевим населенням, сепаратисти зацікавлені у продовжені “гарячого”
конфлікту. Наступні кроки Кремля важко передбачити: на відміну від інших зацікавлених
сторін, у Володимира Путіна є можливість для розвитку подій – від встановлення
миру до підтримки лімітованого конфлікту і до поширення війни на більшу
територію України. Після “путінської революції”, Росія стала постмодерною
монархією, де надра і пропагандистські мережі забезпечують тимчасову єдність
розваленої федерації. Для Володимира Путіна і його оточення вартість війни
виявилася неочікувано великою через санкції Заходу та значний опір України
кремлівському експансіонізму. Але ця ціна – і відсутність контролю з боку
громадян – можуть спонукати Кремль і до миру, і до війни. Політичні групи і групи населення, яким війна
невигідна, допоки не мають вирішального впливу на ситуацію. Як це не страшно
проговорювати, та ціна, яку Україна і Росія заплатили за цю війну, ще надто
мала, аби змусити народи двох країн примусити еліти до розв’язання конфлікту.
Зважаючи на досвід пострадянських “заморожених конфліктів”, еліти призвичаються до ситуації нерозв`язності і облаштують
політичні системи під наявність цих конфліктів. Якщо зазначений опис груп інтересів вірний, то в коротко- і середньо-терміновій перспективні нам не варто
очікувати встановлення стабільного миру. Чи можна говорити про мир, поки у нас залишаються окуповані території? На мою думку, у довготерміновій перспективі, пострадянські
політичні системи вичерпали свій ресурс міцності. І Україна, і Росія, й
інші режими, що виросли на експлуатації ідеї забезпечення демократичної
політики й економіки достатку в рамках національних держав, підійшли до
моменту, коли пострадянська лабораторія політичної креативності почне
пропонувати інші – імовірно транс- та суб-національні – проекти. Диверсантські мережі, створені Кремлем в Україні, та альтернативні (щодо
офіційних режимів) військово-політичні організації сповідують ідеології дедалі
більш радикальних змін. Для багатьох з них і європейський принцип непорушності
кордонів та легітимності політичної системи на основі соціокультурної та
економічної інклюзивності, і пострадянські
націонал-олігополії є чужими. Спецслужби, що підтримували їхнє створення та
перші роки існування, тепер не спроможні їх контролювати. Мало того, частина
офіцерів цих служб сама переймає ідеологічні переконання колишніх підопічних.
Хіазм “охранки” і “гапонів” веде не так до
керованості радикалами, як до зменшення ефективності ФСБ і подібних їй
пострадянських організацій. Цинізм пострадянських еліт та їхніх
інституцій вичерпуваний, і веде до прийняття владними
агентами утопічних радикальних ідеологій. Пропагандистські мережі Росії і України, а також утопічні ідеали Майдану та
Антимайдану розкачали і українське, і російське
населення. Чи зможуть пострадянські олігархи і автократи утримати ситуацію під
контролем? – Я сумніваюся в цьому. Як на мене, запущені процеси деструкції в
Східній Європі і Західній Євразії вже не піддаються нічиєму контролю. Кількість
“гарячих точок”, “заморожених конфліктів” і режимів, що не враховують базові
інтереси пострадянського населення, переходять в нову якість
пост-пострадянської історії. У цьому контексті мир і стабільність для України можливий лише
за умови укладання україно-українського договору (про
який я писав ще 2011 року) та започаткування нової 3-ї Республіки. Надзавданням цієї Республіки має бути створення інклюзивної
політичної, соціально-економічної та культурної системи водночас із сильною
системою безпеки для своїх громадян. Проте, чимдалі від лютого 2014 року, тим менше шансів на реалістичність
цього варіанту подій у теперішній період. Як позначиться на соціально-економічному кліматі в Україні поява «нових
післявоєнних бідних» територій, зростання безробіття, закриття містоутворюючих підприємств? Які саме гуманітарні наслідки
війни і чи можна їх подолати? Ці наслідки ми вже можемо спостерігати на прикладах цьогорічних виборів
(президентських та парламентських). По-перше, змінилася політична географія України. Баланс інтересів між
двомовними, україно- та російьско-мовними
спільнотами порушився внаслідок втрати Криму і неучасті в політичних процесах
колись системотворчих ФПГ з Донбасу. Російсько-культурних
громадян стає менше, їхній вплив на політику тяжіє до нуля. Це веде до того, що
контроль за центрами влади переходить до груп, які з різною мірою щирості
експлуатують етно-націоналістичні ідеології. Це, в
свою чергу, ще більше збіднює ідейний потенціал української політики, а отже й
здатність до ефективного управління та реалістичного стратегування. По-друге, і старі, і нові бідні не обирають своїх представників до
парламенту. А невпливовість місцевих рад в гіперцентралізованій Україні робить нашу політичну систему
максимально нерепрезентативною і неефективною.
Соціальна база чинного українського політичного режиму дедалі зменшується. Ці фактори перешкоджатимуть будь-яким щирим реформістським намаганням.
Однак це не має змушувати нас опускати руки. Обшир проблем має
спонукати до швидшого та радикальнішого будівництва 3-ї Республіки. Зволікання
з реформами – вбивство України. В цьому плані, євроінтеграція – це процес будівництва Республіки Україна в
термінах таких політичних, соціальних та економічних інститутів, які будуть
розв’язувати проблеми, а кризи використовуватимуть як ресурс для суспільного
розвитку України. Якщо ми зможемо перейняти інституційну логіку Євросоюзу, то
навіть така криза як війна України і Росії – при всіх найкричущих
негативних наслідках – приведе до побудови такої політичної системи, що матиме
беззастережну підтримку українських громадян, посилюватиме шанси України на
членство в Європейському Союзі та викликатиме у російського населення залучити
модель українського успіху для переоблаштування
путінської монархії. Чи можливий громадянський мир в Україні і за яких умов? Чи здатна
нинішня влада до «зшивання», до об`єднання країни? На яких підставах? За яких
ключових питань можливий внутрішньоукраїнський
консенсус? Я виходжу з тої реалістичної засади, що інших владних еліт у нас
немає. Так, це – корупціонери, олігархи, популісти, невігласи, що
потрапили до влади внаслідок “негативного відбору”. Але й у їхніх серцях та
мізках є ідеали, цінності... Ну й інстинкт самозбереження не слід виключати. Перебування при владі дає наявним елітам можливість “зібрати” країну. Цей
шанс є навіть у найтемніші та найскладніші часи. А в Україні ситуація може бути
набагато гіршою вже досить скоро. Однак і тоді потенціал для
побудови Республіки як спільної справи громадян залишається. Умовою для побудови української Республіки є початок суспільного діалогу
про спільне благо і готовність до компромісів між соціальними класами й етномовними групами. Відповідальність наявних
поколінь в Україні полягає у відмові від колективного егоїзму. Інтереси
груп мають поважатися, однак добра воля щодо побудови
спільної держави і взаємоповажне ставлення до ідеї
спільного блага мають стати фундаментом. Історичний аргумент у державному
будівництві має бути замінений на аргумент прав людини і громадських та
економічних свобод. Яким може бути формат відносин Сходу України та Києва і решти країни? Чому
не звучить відповідь на питання НАВІЩО нам жити РАЗОМ? Насправді, це – ключове питання. І знов-таки, відповідь мають дати владні
еліти, лідери України. Головне, що легітимує виключну позицію еліт – це
метафізичний вибір. 1991 року цей вибір місцеві еліти УРСР зробили. Час дії
цього вибору давно вичерпався. Зараз я не бачу того лідера, який би здійснив новий метафізичний вибір:
вільна та багата Україна чи ізольована й бідна Україна чи неіснуюча Україна. За відсутності такої відповіді, наше населення дає свої “відмовки”. Тут і вишиванково-фарбувальний візуальний карнавал, і мілітарність, і внутрішня еміграція. Та все це –
неконструктивні відповіді. На моє переконання, єдиною вірною відповіддю на виклики
сучасності є побудова вільної та багатої України, де політичні й економічні
свободи громадян є основою політики. Нам варто жити разом, аби бути
вільними у себе вдома, в своїй громаді і в своїй країні. Нам варто бути разом,
аби мати можливість реалізувати себе в економічній, політичній, науковій,
соціальній та мистецькій творчості. Наша Республіка має забезпечувати простір
свободи и соціальну безпеку своїх громадян та зменшувати геополітичні
суперечності в регіоні. Нехай утопічність цих цілей очевидна. Проте цинізм, війна і політичний
радикалізм – це шлях до колективного самогубства. Конструктивна утопія – це
ще-не-реальність, однак її втілення є терапевтичною і для людей, що населяють
Україну, і для присутніх тут колективів. Бесіду вела Євгенія Тхор http://dialogs.org.ua/ru/dialog/page168-2620.html |