|
![]() Тарас Шевченко –
творець народної дипломатії, основи порозуміння і дружби між народами. Обніміться ж, брати мої Молю вас,
благаю! Тарас Шевченко.
На протязі багатьох років по народній
ініціативі львів’ян на Різдво в “бандерівський” Львів приїздили тисячі
мешканців Донецька. Наслідком такого спілкування було то, що багато
представників Донбасу були разом із львів’янами на Київському майдані. А
декілька днів тому, підтримуючи ініціативу львів’ян до порозуміння, Донецьк заговорив
по-українські і більшість донеччан не підтримала сепаратистів. На жаль, кримчани дуже рідко були
запрошені в західну Україну і нав’язаний Кремлем стереотип галичанина –
“фашиста - бандерівця” став одним із чинників
підтримки кримчанами сепаратизму і закликів колишнього президента – злодія. Безумовно, кризу недовіри буде
подолано, якщо всі зрозуміють, що народна дипломатія, це не нав’язування іншим
людям своїх ідеологічних штампів, це взаємоповага до погляду іншого, поступки у
малому за ради досягнення великої мети, побудови оновленої України, про яку
мріяв Тарас Шевченко, і віддавали своє життя борці за її волю, починаючи від
героїв Крут до героїв “Небесної сотні”. Щоби зрозуміти причини і наслідки
непорозумінь між народами в минулому і велич морального подвигу Тараса Шевченка,
необхідно згадати час і обставини перебування різних поневолених народів в
межах Російської Імперії. Німецькі правителі Росії із
династії Гольдшейн – Готторп,
яка панувала в Російській імперії від часу царювання Петра III, тобто із 1762
року і до завершення свого існування у 1917 році робили все, щоби сіяти
ненависть між іншими народами, які на свою біду були приречені проживати в цій
Імперії. Російські царі виказуючи себе публічно в якості правовірних християн,
своїми діями повністю відкидали велику християнську тезу: “Перед Богом немає ні
Елліна, ні Юдея… перед Богом всі рівні”. Особливо жахливими для
поневолених народів були часи правління колишньої німецької принцеси Російської
імператриці Катерини II 1762 – 1796 роки. Саме в час її правління горді нащадки
запорізьких козаків українці були перетворенні на рабів-кріпаків. Була знищена
державність Кримського ханства, елліни-греки були вигнані з Криму, де вони
проживали багато століть, в крові було потоплено польське повстання під
керівництвом Костюшки і Польська держава перестала існувати, євреї були
загнанні у своєрідні гетто, без жалю винищувалося народи Кавказу, Уралу і
Сибіру. Російська імперія перетворилась у гігантський табір поневолених
народів. А для того, щоби спокійно володарювати Російські царі стравлювали
різні народи, сіючи між людьми злобу і невіру, безпричинну ненависть і лють. Не кращим був час, в який
народися і зростав Тарас Шевченко. Змалку бачив величезну несправедливість до
свого народу. Пізніше ця несправедливість відобразилась в його поетичних
рядках. Вважаю, що гнівні слова проти гнобителів – представників різних народів
не слід розглядати в ні якому разі, як прояв крайнього націоналізму. Не менш
гнівні звернення були в його поетичних рядках направлені проти українців –
поневолювачів і зрадників свого народу. Події, пов’язані з встановленням
Шевченка художника і поета, а саме із навчанням і спілкуванням його у місті
Вільно і в Санкт-Петербурзі із найкращими представниками різних народів
допомогли сформувати його світогляд. Першим вчителем професійного живопису став
для Тараса, професор Вілінської художньої школи при університеті Йонас Рустемас 1762-1835р.
Литовський живописець вірменського походження, приділяв багато уваги юному
Тарасу в оволодінні фахом живописця. Перебування Шевченка в Петербурзі
відкрило для нього нові можливості творчого і культурного розвитку. Талановитий
росіянин, сам колишній смоленський кріпак, Василь Ширяєв
став для нього не лише вчителем живопису, а й другом і наставником. Великі
симпатії до обдарованого українського митця проявили представники російської
інтелігенції. Вони приклали неймовірні зусилля, для викупу Тараса з кріпацької
неволі ї по визволенню Шевченка, а саме, академік живопису Карл Брюлов (син француза і німкені) і поет Василь
Жуковський(син росіянина і турчанки) їх дії , можуть слугувати прикладом в умовах
тодішньої Росії прояви дієвої народною дипломатії і кращих чеснот різних
народів. Ставши вільним, Тарас, з допомогою своїх російських друзів, пізнавав
історію і культуру російського і інших народів, багато читав і за короткий час
став відомий не тільки своїми творчими здобутками, а й своїм високим
інтелектуальним рівнем. Вболіваючи за долю свого народу,
він один з перших в Російській імперії, піднявся на захист поневолених народів
Кавказу. В поемі “Кавказ” Шевченко, звертаючись до Кавказьких народів, написав рядки, значення яких
не стерлося і через сотні років: І вас слава, сині гори, Кригою окуті. І вам, лицарі великі, Богом не забуті. Борітеся – поборете, Вам бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая! Ці рядки, натхненно повторені
першим героєм “Небесної сотні” Сергієм Нігояном,
облетіли цілий світ.
Казашка Катя (папір, сепія, 1856). Після визволення в 1857 році
Шевченко через Астрахань їде до Нижнього Новгороду, де він затримався на
півроку. В його серці немає ненависті до росіян, навпаки, він зав’язує дружні
відносини з представниками російської інтелігенції, починає вести свій щоденник
російською мовою. Коли він побачив у Нижньому Новгороді портрети страчених декабристів,
Шевченко у своєму щоденнику записав такі слова: “..портреты первых наших апостолов-мучеников, меня так
тяжело так грустно поразили, что я до сих пор не могу отдохнуть от этого
мрачного впечатления. Как бы хорошо было, если выбить медаль в память этого
гнусного события. С одной стороны-портреты этих великомучеников с надписью “Первые
русские благовестители свободы”, а на другой стороне
медали - портрет неудобозабываемого Тормоза с
надписью “Не первый русский коронованный палач”. Український народ, який, в ці дні
напередодні 200–річчя з дня народження геніального сина України Тараса
Шевченка, проходить тяжкий іспит на свою спроможність відстояти свою
Незалежність перед загрозою військових дій з боку Росії, так само, як і
Шевченко, відрізняють російський народ від того, хто є “не первый русский коронованный палач”. Я вірю, що перемога Українського Народу
над силами зла і розбудова справедливої України буде найкращим подарунком до
ювілею великого Пророка. Кореспондент з питань мистецтва Форум Інтернаціональний
Прес Тв Марко Сімкін |