на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Тарас Шевченко – творець народної дипломатії, основи порозуміння і дружби між народами.

 

Обніміться ж, брати мої Молю вас, благаю!

Тарас Шевченко.

 

Taras Shevchenko selfportrait oil 1840.jpgВ героїчних подіях, пов’язаних із небаченим мирним спротивом озвірілій банді при владі багатонаціональним народом України – в Києві, на сході, заході, півночі і півдні нашої Батьківщини, із підтримкою нашої боротьби європйською спільнотою, вбачаю величезний вплив народної дипломатії.

Подпись: Тарас Шевченко, автопортрет. 1840-1841 рр.Яскравим прикладом цього є неймовірна підтримка словом і ділом Української Революції Гідності, із боку польського уряду і народу Польщі. Пройшло менше двох років, від того часу коли кремлівські маріонетки розвернули нечувану кампанію проти власного народу, бажаючи вбити клин у дружні відносини між народами України і Польщі, використовуючи трагічні для обох народів події на Волині 1942 року. І тільки народна дипломатія, а саме, багаточисленні зустрічі представників українського і польського духовенства, діячів культури і мистецтва, артистів і спортсменів, десятків тисяч молодих людей – створили нові можливості. Громадяни двох країн - стали творцями нових справедливих і кращих відносин між народами, зламали минулі образи і непорозуміння .

На протязі багатьох років по народній ініціативі львів’ян на Різдво в “бандерівський” Львів приїздили тисячі мешканців Донецька. Наслідком такого спілкування було то, що багато представників Донбасу були разом із львів’янами на Київському майдані. А декілька днів тому, підтримуючи ініціативу львів’ян до порозуміння, Донецьк заговорив по-українські і більшість донеччан не підтримала сепаратистів.

На жаль, кримчани дуже рідко були запрошені в західну Україну і нав’язаний Кремлем стереотип галичанина – “фашиста - бандерівця” став одним із чинників підтримки кримчанами сепаратизму і закликів колишнього президента – злодія.

Безумовно, кризу недовіри буде подолано, якщо всі зрозуміють, що народна дипломатія, це не нав’язування іншим людям своїх ідеологічних штампів, це взаємоповага до погляду іншого, поступки у малому за ради досягнення великої мети, побудови оновленої України, про яку мріяв Тарас Шевченко, і віддавали своє життя борці за її волю, починаючи від героїв Крут до героїв “Небесної сотні”.

Щоби зрозуміти причини і наслідки непорозумінь між народами в минулому і велич морального подвигу Тараса Шевченка, необхідно згадати час і обставини перебування різних поневолених народів в межах Російської Імперії.

Німецькі правителі Росії із династії ГольдшейнГотторп, яка панувала в Російській імперії від часу царювання Петра III, тобто із 1762 року і до завершення свого існування у 1917 році робили все, щоби сіяти ненависть між іншими народами, які на свою біду були приречені проживати в цій Імперії. Російські царі виказуючи себе публічно в якості правовірних християн, своїми діями повністю відкидали велику християнську тезу: “Перед Богом немає ні Елліна, ні Юдея… перед Богом всі рівні”.

Особливо жахливими для поневолених народів були часи правління колишньої німецької принцеси Російської імператриці Катерини II 1762 – 1796 роки. Саме в час її правління горді нащадки запорізьких козаків українці були перетворенні на рабів-кріпаків. Була знищена державність Кримського ханства, елліни-греки були вигнані з Криму, де вони проживали багато століть, в крові було потоплено польське повстання під керівництвом Костюшки і Польська держава перестала існувати, євреї були загнанні у своєрідні гетто, без жалю винищувалося народи Кавказу, Уралу і Сибіру. Російська імперія перетворилась у гігантський табір поневолених народів. А для того, щоби спокійно володарювати Російські царі стравлювали різні народи, сіючи між людьми злобу і невіру, безпричинну ненависть і лють.

Не кращим був час, в який народися і зростав Тарас Шевченко. Змалку бачив величезну несправедливість до свого народу. Пізніше ця несправедливість відобразилась в його поетичних рядках. Вважаю, що гнівні слова проти гнобителів – представників різних народів не слід розглядати в ні якому разі, як прояв крайнього націоналізму. Не менш гнівні звернення були в його поетичних рядках направлені проти українців – поневолювачів і зрадників свого народу.

Події, пов’язані з встановленням Шевченка художника і поета, а саме із навчанням і спілкуванням його у місті Вільно і в Санкт-Петербурзі із найкращими представниками різних народів допомогли сформувати його світогляд. Першим вчителем професійного живопису став для Тараса, професор Вілінської художньої школи при університеті Йонас Рустемас 1762-1835р. Литовський живописець вірменського походження, приділяв багато уваги юному Тарасу в оволодінні фахом живописця.

Перебування Шевченка в Петербурзі відкрило для нього нові можливості творчого і культурного розвитку. Талановитий росіянин, сам колишній смоленський кріпак, Василь Ширяєв став для нього не лише вчителем живопису, а й другом і наставником. Великі симпатії до обдарованого українського митця проявили представники російської інтелігенції. Вони приклали неймовірні зусилля, для викупу Тараса з кріпацької неволі ї по визволенню Шевченка, а саме, академік живопису Карл Брюлов (син француза і німкені) і поет Василь Жуковський(син росіянина і турчанки) їх дії , можуть слугувати прикладом в умовах тодішньої Росії прояви дієвої народною дипломатії і кращих чеснот різних народів. Ставши вільним, Тарас, з допомогою своїх російських друзів, пізнавав історію і культуру російського і інших народів, багато читав і за короткий час став відомий не тільки своїми творчими здобутками, а й своїм високим інтелектуальним рівнем.

Вболіваючи за долю свого народу, він один з перших в Російській імперії, піднявся на захист поневолених народів Кавказу. В поемі Кавказ Шевченко, звертаючись до Кавказьких народів, написав рядки, значення яких не стерлося і через сотні років:

 

І вас слава, сині гори,

Кригою окуті.

І вам, лицарі великі,

Богом не забуті.

Борітеся – поборете,

Вам бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!

 

Ці рядки, натхненно повторені першим героєм “Небесної сотні” Сергієм Нігояном, облетіли цілий світ.

 

&Fcy;&acy;&jcy;&lcy;:Shevchenko-kazashka.jpg…Трагічні події, пов’язані з його арештом 5 квітня 1847 року і його засланням рядовим в Оренбурський окремий корпус, не підірвали незламний дух Шевченка, не породили в його серці ненависть і жорстокість. Навпаки, перебуваючи в Орській фортеці, спостерігаючи за життям знедолених казахів, він перейнявся їх тяжкою долею. Тарас вивчав їх пісні і легенди й малював сценки з їхнього побуту. Саме під впливом цих легенд, поет створив свій проникливий вірш У Бога за дверима лежала сокира. А серед численних малюнків, сепій і акварелей, створених пензлем геніального митця під час його заслання, необхідно особливо виділити портрет юної казахської дівчини. В цьому портреті він зумів, створюючи романтичний образ дівчини з сходу, донести до нас її внутрішній світ.

Казашка Катя (папір, сепія, 1856).

 
В Оренбурзі Шевченко зблизився з засланцями поляками-учасниками героїчного постання 1831 року проти національного гноблення в окупованій російським царатом Польщі. Тарас заприятелював з Броніславом Залеським та Єдвардом Желіговським. Наслідком цієї дружби став вірш-звернення Полякам, написаний Шевченком у 1847, в якому він висловив свої щирі почуття і заклик до дружби в словах: О, так то, ляше, друже, брате!

Після визволення в 1857 році Шевченко через Астрахань їде до Нижнього Новгороду, де він затримався на півроку. В його серці немає ненависті до росіян, навпаки, він зав’язує дружні відносини з представниками російської інтелігенції, починає вести свій щоденник російською мовою. Коли він побачив у Нижньому Новгороді портрети страчених декабристів, Шевченко у своєму щоденнику записав такі слова: “..портреты первых наших апостолов-мучеников, меня так тяжело так грустно поразили, что я до сих пор не могу отдохнуть от этого мрачного впечатления. Как бы хорошо было, если выбить медаль в память этого гнусного события. С одной стороны-портреты этих великомучеников с надписью “Первые русские благовестители свободы”, а на другой стороне медали - портрет неудобозабываемого Тормоза с надписью “Не первый русский коронованный палач”.

Український народ, який, в ці дні напередодні 200–річчя з дня народження геніального сина України Тараса Шевченка, проходить тяжкий іспит на свою спроможність відстояти свою Незалежність перед загрозою військових дій з боку Росії, так само, як і Шевченко, відрізняють російський народ від того, хто є “не первый русский коронованный палач”.

Я вірю, що перемога Українського Народу над силами зла і розбудова справедливої України буде найкращим подарунком до ювілею великого Пророка.

    

 

Кореспондент з питань мистецтва Форум Інтернаціональний Прес Тв Марко Сімкін

 

 





 

Яндекс.Метрика