www.ji-magazine.lviv.ua
Олдувай
(Історико-ретроспективна фантасмагорія)
Ви чули, що сказано: “Індіянська
стежка, загублена поміж хай-веїв, хмарочосів та полів
для гольфу, назавжди залишиться шрамом на тілі Америки”. Я ж кажу вам: Хто не
розгледить стежини мурахи поміж травами, не пізнає той Світу і Світобудови, яко Божого замислу. Не пізнає той Бога. І лихо йому буде
останнього дня…
70000 років тому, на острові Суматра сталося надпотужне виверження вулкану Тоба. Викид попелу у атмосферу спричинив шестилітню
глобальну зиму. У тій Зимі вижило лишень близько 10 тисяч представників виду Homo sapiens sapiens.
Нашого виду. Висновки, що випливають з цього факту, прозорі. Кілька мільярдів
людей розумних, що населяють Землю сьогодні, походять від цих лише десяти
тисяч. Вони вижили завдяки мові, спілкуванню й культурі взаємодопомоги, відомій
з етнографії т. зв. традиційних суспільств, більше
знаних як “дикунські” народи.
Я довідався про це з науково-популярного фільму ВВС, який ішов якось по
телебаченні, на котромусь із перших національних, після опівночі. Коли мені не
спалося й не палилось.
І чого ніхто більше не побачив того фільму?!...
Усе почалося із кримських татар, одного політика й “бандерівців”. Я не знаю,
чому усе почалося з татар. Хоча й зрозуміло, що із них усе почалося тільки
наприклад. Але чому саме із цього прикладу? Можливо тому, що вчора у ВР Криму
пообіцяли, що відтепер киримли будуть любити. Можливо
також через те, що вони були останніми в межах України, за ким визнано статус
автохтонів, і усіх хто приходив потому називали вже братами-освободітєлями,
або ж національними меншинами.
А втім, річ звісно не в тому, - річ узагалі не в татарах. Просто прийшов до
Криму одного сонячного дня один, власне, принаймні поки що відомий політик-освободітєль і просто сказав: “Мы
будем защищать наших соотечественников, где бы они не находились”.
Співвітчизників, проте, у того політика чимало. Чому саме до Криму? А тому що
Крим, у геополітичному пляні, дуже схожий на Південну
Осетію, Придністров’я, або ж Абхазію. Тому що він, той політик, і льотчик, і
розвідник, а звідти, либонь, краще видно, де чиї межі закінчуються і де й кого
потрібно захистити.
А вже відтак, у відповідь на безкінечні й надокучливі заяви Меджлісу, - то їм
мечеть якась на базарі ввижається, а то землі їм треба: а якої їм, ординцям,
землі; чи ж вони що у земельці-матушці тямлять-розуміють; та й де ж їм її взять, коли тут усюди городи й здравніци
слави русской, - у відповідь на усі ці несанкціоновані
й нелегітимні, одним словом, заяви, політик зібрав прес-конференцію і зробив
офіційну заяву й собі. Що їх, мовляв, зі всіма їхніми Меджлісами й Курултаями,
іще у 40-х потрібно було всіх не до Самаркандів, але
одразу на історичну батьківщину, до Внутрішньої Монголії, на сміх китайцям
відправити...
Важко повірити, але якось я чув подібну тезу на власні вуха, – із вуст,
щоправда, звичайного громадянина Російської Федерації й на адресу чеченців, а
не татар.
Залишається останнє запитання – а до чого тут “бандерівці”? Та ж до того, що
“мазепинці”. І це було зрозуміло віддавна. Проте, уповні я усвідомив це допіру
тепер, однієї сонячної днини року Божого 2014…
Ось так усе й почалось. Нараз Крим було звільнено й від уявних “бандерівців”, і
від живих татар, а співвітчизники могли зітхнути із полегшенням. Та все,
властиво, щойно починалося. Бо ж відомо, що не буває першого без другого, –
причини без наслідку. Тому що фізика. Кінетика, здається.
Не встиг, отже, патріярх всєямосковський
й землі за бусурманами покропити, коли це прийшли недобрі гості й до самого
політика. Додому, здавалося б, до Москви. Кілька Йванів у хрещенні
православному, від народів чудь, весь і мурома. Прийшли, та й повернули його
нагло-негадано, зі всім чималим родом-племенем нам, в Україну, на їх, себто,
батьківщину історичну. Було несподівано – усе ж таки не татари. А що робить?
Хотіли вони до щойно звільненого Криму того ж таки податись, - туди мовляв, де
Володимир святий да Красно Солнишко
хрещення із шапкою Мономаха приймав. І Бог вже із нею, тюбетейкою тією, аж там
вже осетини воз’єдналися – з обох Осетій,
та инші нащадки таврів, скитів й готів. Не пустили.
А далі, за висхідною. Зачувши про такі перспективи, на Балканах – а точніше над
ними, позаяк, зрозуміло, повітрям, як і належиться орлинодзьобим
янголам демократії – з’явилися північноатлантичні альянти
у гермошоломах і чемно – скинувши кілька гуманітарних
бомб на стратегічні лікарні, попросили сербів, хорватів, македонців,
чорногорців, босняків, словенців, болгар звільнити окуповані ними території
албанців, румунів і молдаван (инших фракійців й
іллірійців їх бортові радники не знайшли). Декого, кажуть, навіть судили
згодом, – за етнічні чистки у V-VII століттях. А румуни, на радощах, подарували
Україні до віку острів Зміїний й Північну Буковину.
У Евросоюзі пригадали тоді ж, користуючись нагодою,
про Східну Римську імперію й падіння Константинополя 1453 року (про 1204
згадувати не стали), про Трою, а також геноцид вірменів та правові утиски
курдів – теж індоевропейців, між иншим.
І попросили хлопців хрестоносців на бомбардувальниках демократії попросити за
одне й турків з Босфору, Кіпру й цілої Малої, а все ж таки Азії. Право для тих
хлопців святе, а отже демократія укотре перемогла.
Здається, знову перейменованому місту Константина при
цьому знову принагідно дісталося, - як, власне, й у 1204-му.
Та ось халепа. Щойно крилаті рицарі повернулися на рідну потомацьку
землю, всюди, де би вони не сідали – і в Академії ВПС США у Колорадо-Спрінґс,
і на кожнім меншім аеродромі, на Алеутах, Гавайях, Багамах, і у Гренландії, і
навіть на мисі Канаверал, просто на злітно-посадковій
смузі їх вже зустрічали. Без квітів і жінок (це мало б насторожити одразу),
зате із дивним, ворожбитсько-ритмічним музичним супроводом натомість
традиційного оркестру. І не чотириста звісно, але десь близько сотні Джонів й Майклів у англікано-методистському
охрещені, а як за пазухою – усе Повхатанів й Понтіяків із Сидячим Татанкою, –
представники заціліх од 400-х колись індіянських народів Сполучених Штатів й Канади. І Канади,
бо вони й евро-канадійцям пригадали, заразом із евро-американцями, що й “канада”,
то “селище” в ірокезьких мовах.
Дещо загальмувалася справа у країнах Мезо- й
Південної Америки. Це було пов’язано із тривким, кількасотлітнім
процесом кровозмішення. А отже, коли, наприклад, в Аргентині, або ж, навпаки, у
Гватемалі, як також на Малих і Великих Антильських островах своїх інородців
позбулися швидко (і вітер загуляв знелюдненими пампою
й Карибами), у Мексиці і Еквадорі, Колумбії і Перу усе ще точилися дискусії –
щирий індіянець потребував чітких критеріїв
визначення. Перемогли врешті-решт молоді й дужі радикали з ацтецького
культурно-просвітницького угруповання “Мерці”. На пожертви свідомих громадян,
мільйонним тиражем вони видали надакадемічне наукове
дослідження під назвою “Шлях Кетцалькоатля”, у якому
ґрунтовно й фактологічно, із посиланням на таємничих
жерців, які вижили у бійні Кортеса і Пісарро, а також Карлоса Кастанеду
доводили, що метисоване населення – дітей від
змішаних шлюбів европейців та індіян,
слід розглядати не інакше як незаконнонароджених байстрюків і
колабораціоністів, занапащених зрадою Теночтітлана й Мачу-Пікчу. Відтак, їм запропоновано на вибір – очищення
шляхом жертвопринесення і зустріч з Великим Пернатим Змієм, або ж виїзд на
батьківщину одного з батьків по европейській
лінії.
Деяка мішанина народів, отже, сталася за поспіхом Ісходу
і у Старому Світі. Але тут місцеві свідомі хутко перебіглися
натовпом з лінійкою й штангель-циркулем та, змірявши ними креольські вуха й
носи, розставили усіх по своїх місцях.
Ось тільки місця у Европі бракувало чимраз дужче. В
Україні українці – як україно-, так і російськомовні
– із розгубленим подивом спостерігали за протистоянням між сербами й росіянами
у самозахопленні їх присадибних ділянок. Петиція до угро-фінських народів
басейну Ведмежої ріки від терміново й спеціяльно
створеного Конгресу українських науковців, у якій останні відчайдушно
намагались довести неслов’янськість братнього
російського етносу, була першими категорично відхилена. Їх контраргументи
стосовно широти душі, мелодики пісень, а також принципової тотожности
таких напоїв як “водка” і “горілка” заперечити було
годі. Болгарів спробували виселити на Волгу, але вони
уперто трималися думки, що й собі від кореня слов’янського. В Іспанії активно
обговорювали питання переселення мексиканців до Бурятії й Красноярського краю,
посилаючись на дані генетичних досліджень і антропології. Угорців переконували
у тому, що їх Буда і Пешт чудово дивитимуться й на
берегах річки Урал. А в Англії почали виокремлювати нормандців та звичайних
скандинавів, хоча валійці, шотландські ґели й ірландці наполягали на відселенні з островів і самих
англосаксів.
Усе це, проте, мало зараджувало, а приплив мігрантів-біженців натомість не
вичерпувався. Над’їжджали усе нові й нові европейці –
з Африки і Австралії, Нової Зеландії і Західного Самоа, з острова Святої Гелени
і архіпелагу Кергелен. До України стали прибувати
росіяни – а з ними й українці – з Казахстану й Татарстану, Сибіру й Далекого
Сходу. Тим більше, що внутрішні процеси коренізаціі прийшли у дію вже й там.
Евенів і евенків потіснили ближче до Маньчжурії; якутів – до Алтаю, назустріч
туркам і азербайджанцям. Саха, щоправда, пробували
говорити – про “шепіт зірок” і оленярство с торбасами
(від якут. етербес). Але юкагири їм, на казання ті,
слушно звернули увагу на їх коней, кумис і стрічки на шаман-дереві. Тож
діватись нікуди – пішли уверх по Лєнє.
Не вирішили демографічної проблеми, як на те багато хто сподівався, й
репатріаційні програми “Брама Сіону” та “Остаточне вирішення”. А обоз ромів до Індії повернувся колісницями аріїв, дорогою
зібравши їх також і по цілій Центральній Азії. Отож, ситуація на малесенькому,
як усім тепер стало зрозуміло, Европейському
півострові перетворилася на катастрофічну.
Аби знайти у цьому армагеддоні духовної опори – чи то
у папи римського, а чи в брахманів у Жмеринці, а чи то в котрогось із київських
патріярхів, годі було пропхатися межі плечі людські
(вистелені яблуками).
І ось тоді, коли гірше, здавалося б, бути вже не може, коли ми витоптали усі
газони й клюмби великої европейської
цивілізації, раптом вийшли найбільш набурмосені з посеред нас – невисокі такі,
знаєте, навіть приземкуваті, великоголові, але головне, з густими бровами й
відсутнім підборіддям, - видерлися на пам’ятки архітектури зі списку світової
спадщини ЮНЕСКО та, набравши на повні свої широкі груди повітря, голосно звідти
повідомили. Що земля ся, звана нами Европою, була і є
від віку мамутового не нашою, але їх – неандертальців. І жеби
ми, відтак - кроманьйонці, себто, і вельми розумні, – забиралися звідси до себе
домів, до своєї Африки.
Чоло у тих серйозно налаштованих парубків було косо зрізане, що свідчило про
слабку розвиненість лобних долей мозку і емоційну,
відтак, нестримність. Тіснявою й штовханиною ми були доведені до відчаю вже
напередодні, а й без того темні та безграмотні у питаннях еволюції власного
виду (або ж і взагалі її відсутности?), ми не те щоби
повірили цим людям, але не маючи чим заперечити, мусили скоритись.
Забутим шляхом, через Кавказ і Балкани, через Близький Схід, заволікаючи з
собою й семітське гілля кроманьйонське (бо ж неандертальці в них там розумніші,
але тим небезпечніші), не хрестовим походом та без
жодної місії, почовгало неквапно живе море депортованих нелегалів до Чорного
континенту.
А вже там, і південніше од Сахари, й не дуже, на нас вже чекали. Чорношкірим
(та й не зовсім) хлопцям вельми кортіло пригадати нам про століття “White power”. Проте дісталося
тільки першим, бо далі ми знову перехопили ініціятиву
в свої руки. Чого тільки не зробить людина у відчаї. “Брати!”, - кричали ми їм,
- “Схаменіться! Згадайте, як добре, у злагоді жили ми колись! Тоді іще, до початку
расогенезу!”. Таким чином нам вдалося взяти паузу, але їх відповідь так і
залишилася невідомою. Тому що, з одного боку, африканці й собі дуже швидко
захопилися нашою переселенською грою, - пігмеї усвідомили раптом, що майже не
бачать сонця, а бушмени – води. А з иншого – а
точніше, з ліва і ззаду, – щось хитнуло у цю мить усіма нами й потік знову
прийшов у рух, захоплюючи чимраз більше народів, що розмовляють на мовах банту
й кордофанської групи. Про те, що сталося, ми
дізналися лише згодом.
Остаточно звільнену Америку було вже незабаром перейменовано на Острів
Черепахи. А відтак, зібрано Велике, Всеамериндсько-Паніндіянське
Пау-Вау. Проте, друга частина пророцтв Вавоки не справдилася, - загиблі у битвах з Кастером і “довгими ножами” воїни (старі, жінки й діти) не
воскресли під час виконання ритуальних співів й Танцю Духів. Натомість,
позбувшись багатомільйонної та багатотонної (а особливо від другої половини ХХ
століття й поширення мікрохвильових печей) білої маси, Черепаха несподівано припіднялася з глибин Великих Вод. Солоні потоки океанів із
шумом заструменіли її кам’яним панцерем, а на місці Берінгової протоки – на північ і на південь від неї – знову
зацвіли пушицею тундрові простори країни Беренгії. Мільйони убитих Бафало Білом та иншими піонерами Заходу
бізонів також не воскресли, але на звільнених від казіно
й мотелів землях відновили свою популяцію у природний спосіб. Теж стосувалося й
оленів карибу, і решти звірів. (Як от бобрів, хутро яких просто втратило ринок
збуту). А коли тварини виснажили власні, американські пасовища, вітер приніс їм
запах свіжих отав з-за океану, і як і кількадесять
тисяч років до того вони знову рушили Берінгійським
мостом – на цей раз у зворотному напрямку. Наївні ж оджибвеї
та инші араваки, що зовсім
здичавіли тим часом без благотворного впливу алкоголю та
торгівельно-розважальних факторій, потяглися, відповідно, за ними.
І так попливли: північні – дикі й напівдикі – олені Азії; за ними чукчі й інуїти, кереки й коряки,
ітельмени й юкагири; слідом – бізони та карибу з Острова Черепахи; а вже за
бізонами атапаски й алгонкіни, сіу-хока і юто-ацтекі…
Їх приплив призвів до спустошення, своєю чергою, також і Великого Евразійського Степу. Велика китайська стіна не врятувала
Піднебесної перед натиском татанок. А Індія та
Індокитай зазнали колапсу у наслідок зібрання дравідами своїх з Австралії й
Океанії. Бандформування племен Папуа Нової Гвінеї
саме вступили у локальні сутички з регулярними підрозділами в’єтконгу
й червоних кхмерів, коли на дахах пагод й мінаретах з’явилися місцеві
набурмосені із міцною приземкуватою статурою, які оголосили й себе прямими
спадкоємцями яванського пітекантропа та синантропа з гротів Чжоукоудяня.
А отже, саме ця нова хвиля афроазіятів й австролоїдів хитнула тоді нами з боку Синаю.
Знедоленим Гольфстрімом, різнокольоровим Куросіо
гордих іще вчора нащадків Августів й Чинґізидів,
магараджів й сахемів, брели ми, шпортаючись і
падаючи, пустелями і саванами, лісами і долами, Ефіопським нагір’ям й Великою рифтовою долиною. Проклинаючи діда кроманьйонця із його
непевним походженням, істориків і антропологів, карму – кожен свого – етносу,
раси, виду.
Брели, аж раптом зупинились. Передні лави уперилися в
урвище. Перед нами був глибокий кам’янистий яр. Ущелина. Малопривабливий
краєвид, - випалені сонцем і майже позбавлені рослинности,
за виключенням поодиноких кущів й жорсткої трави крутосхили. “Олдувай”, - поголосом перебігло безпритульним багатомільйардним натовпом.
У цілковитій невизначености стояли ми понад тим
безрадісним урвищем, і вже навіть горнулися один до одного – білий до чорного,
і жовтий до білого, об’єднані спільним генетичним лихом, та рахували розкопи й
кілочки від наметів польових таборів доктора Л.Лікі.
Коли це дрібонька, а проте постать, з’явилася на иншому
краю ущелини. Пряма, хоча й дещо зсутулена постава; зріст 1-1,5 метра; великий
палець руки протиставлений решті, що дозволяє не лише використовувати, але й
виготовляти знаряддя праці із каменю; об’єм мозку – 680 см³.
Презинджантроп, здогадалися ми. Або ж Homo habilis – Людина уміла.
Він постояв з хвилину на своєму боці Олдуваю,
звіддаля споглядаючи наше обшарпане й подерте збіговисько. А тоді посміхнувся
сам до себе й наблизився до нас. “А ви це що тут робите?!”, - каже. “Ви що,
хіба журналів наукових не читаєте? “National Geographic”, бодай, або ж “Вокруг
света”? Та ж вам і Homo neanderthalensis тільки родич далекий, - у 1998-му,
здається, частину ДНК йому виділили. А вже я й поготів. Розплодилося цих гомінідів!”. І додав, не дочекавшися
відповіді: “А ну геть із відси! Бачте, мені гальку затесувати
тре?”…
Ось так все нічим і не закінчилося. До Антарктиди нас не пустили пінгвіни. Я й
не ходив, бо вже не сила. Про це мені розповів друг, із яким ми розсварилися
вчора через розбіжности у поглядах на існування
Атлантиди.
Остання надія – уповаємо на Сіріус…
|