|
Доповідач Мирослав Маринович Тези вступної доповіді (профільна група №3) на Регіональному круглому
столі у м. Львові, 21 вересня 2012
року Як уникнути зростання протистояння в громадському житті країни?
(Методологія нашого самозахисту) -
Прийняття мовного
закону остаточно розкрило антиукраїнський
характер нинішньої влади. Втратила сенс фраза: «Українська держава мала б
робити для утвердження української державності те і се, але цього не робить».
Уже ясно, що держава цього й не робитиме, – точніше, робитиме прямо протилежне.
-
Натомість набирає
аргументованості фраза: «Чому ми чекаємо чогось від
держави, а самі не робимо нічого?». Держава руйнує українство зверху –
ми повинні розбудовувати його знизу. Наше завдання – позбутися залишків радянського патерналізму. -
Патерналізм
прирікає нас на пасивну залежність від влади – натомість активна
самоорганізація знизу змушує владу бути залежною від нас, тобто суспільства. -
Той, хто залежний
від влади, рано чи пізно береться за вила, коли вже несила витримувати зневагу
з боку влади. Той, хто розбудовує державність знизу, береться не за вила, а за розум. Як позбавити політиків можливостей маніпулювати проблемами минулого? -
Нас таки справді «розвели як котенят»,
бо ми поводимося, як ті механічні ляльки: кремлівський «фокусник» натискає кнопочку, і з української «коробочки» неминуче
вискакують заведені фігурки. -
Ось приклад.
Натиснули на кнопку «мова», і багато з нас кинулись нападатися на російську
мову й на російськомовних, вважаючи, що цим захищаємо своє. Хоч цілком очевидно,
що цим ми тільки тішимо «фокусника». Бо принцип «наступи на когось, щоб
піднятися самому» – це принцип конфронтаційний, а в суті своїй – глибинно
сатанинський. -
Якщо ж приструнити емоції, а включити розум, то
зразу стає очевидно: російськомовні в Україні – не моноліт. Між ними вочевидь є
вороги українства, задля яких і руками яких влада робить свої чорні справи. Але
є й ті, що стояли поряд із нами на Майдані й кого так само принижує цинізм
влади. Як писав один молодий хлопець в інтернеті, звертаючись до регіоналів,
«не надо меня защищать!». Так само приниженими почуваються й інші національні
меншини (див. Заяву Конгресу національних громад України). -
Отже, якщо ми
хочемо бути державною нацією, не треба піддаватися на провокації, а виробляти спільний фронт із тими
російськомовними українцями, росіянами та іншими нацменшинами, які так само, як
і ми, хочуть жити в цивілізованій державі. Чи повинна існувати державна політика національної пам’яті в Україні і
якою вона може бути? -
Та сама зміна
методології стає нашим імперативом і в питанні наших міжрегіональних
суперечностей. Виступаючи на НКС, я, зокрема, висловив такі дві думки: o
по-перше,
суспільство має вважати недопустимою пропаганду міжрегіональної ворожнечі та
використання цього інструмента в передвиборчих перегонах. Обстоювання своїх
регіональних особливостей не має призводити до приниження особливостей інших
регіонів. o
по-друге, має
бути накладено табу на публічну конфронтацію з питань історичної пам’яті.
Духовна єдність України можлива і досяжна, якщо ми пошануємо біль одне одного й
довіримось Богові любові та милосердя. -
Іспанія зуміла
запровадити таку політику тимчасової й добровільної амнезії – і виграла своє
майбутнє. Проблема українського суспільства полягає в тому, що в нас практично неможливий суспільний договір: якщо одна
частина суспільства домовиться щодо нього, «мудрагелики» з другого політичного
табору агітуватимуть, щоб зробити навпаки. -
Я не знаю, чи
нинішнім поколінням вдасться справитися з цією проблемою, але за будь-яких
обставин ми мусимо формувати учасників цього
суспільного договору, а саме – спільноти. Які передумови для відродження спільноти? -
Україна одвіку
була країною громад – сьогодні вона є багатомільйонним скопищем роздрібнених
атомів. -
Одна з причин
нашої неспроможності ефективно опиратися злу є відсутність довіри між людьми, а
значить і відсутність міжлюдської солідарності. -
Подібно до того,
як у пошкодженому організмі нервова система регенерує нервові волокна і
зв’язки, так і суспільство повинно регенерувати міжлюдські контакти і
спроможність діяти разом. -
Утім, мій рефрен
«суспільство повинно» повисне в повітрі, якщо ми не усвідомимо, що головна трансформація
має відбутися в нас самих. Як ініціювати масовий рух духовного оновлення? -
Якщо фактично
паралізованим є наш політичний самозахист, має вступити в дію самозахист
духовний. Так у людини, що осліпла, загострюються всі інші відчуття. -
Я закликаю до духовної непокори – передусім нинішній
владі, але також нашим хибним колективним стереотипам і нашим власним спокусам. А це означає утвердження духовної альтернативи
всьому, що руйнує наш духовний світ: o
нас схиляють
зраджувати – ми будемо вірними своїм ідеалам; o
нас змушують
продаватися – ми станемо непідкупними; o
нас привчають
брехати й халтурити – ми будемо відповідальними; o
нас штовхають до
ворожнечі – ми шукатимемо порозуміння; o
нас переконують,
що жити чесно означає приректи себе на програш, – ми ж будемо певні,
що від цинічної аморальності програють, навпаки, безчесні. -
Нам потрібен
масовий рух духовної непокори, а якщо висловитися позитивно – рух духовного оновлення (аджорнаменто). |