|
Надир БекіровКров в Києві: передчуття громадянської війниЯкщо
державні органи, їх посадові особи, рядові співробітники державних органів застосовують насильство щодо людей «недержавних» не у відповідності до закону, а у відповідності
зі своїми фобіями і смаками, - то держава скінчилося. Почалася
громадянська війна. Після
кривавих зіткнень в Києві в інтернеті
та інших ЗМІ йде дискусія, хто перший почав і хто, тому, винен. Питання, хто перший почав, міліція/влада, протестанти, олігархи або спеціально підготовлені провокатори,
які також за різними версіями організовані або владою, або кимось
ще, безумовно, має сенс. Звичайно
ж, провокація насильства або неспровоковане насильство - злочин (статті в КК є, зараз не про це мова). Однак
чомусь ніхто з коментаторів не обговорює питання, наскільки взагалі ці зіткнення, або,
якщо хочете, пролиття крові,
правомірні/неправомірні в умовах протистояння всередині українського суспільства? Опубліковані міркування про це мають більш - менш
моралізаторсько-пропагандистський характер в дусі Міністерства правди Оруелла
: «Ми не починали - почали вороги!» Однак
протистояння і зіткнення всередині одного суспільства принципово відрізняються
як від війни між різними державами, коли за визначенням, кожна людина, яка є представником іншої
воюючої сторони, поки не укладено мир, - є ворогом,
так і від кримінальних розборок, де, щоб знищити конкурентів «у нас на районі», всі засоби
хороші. Може,
хтось і не замислюється,
але, як не дивно на перший погляд це
прозвучить, закон встановлює
чіткі правила, як можна придушувати
протести всередині суспільства, в тому числі незаконні і насильницькі. Порушення цих правил/норм законом
не допускається незалежно ні від
яких обставин, а якщо таке трапилося,
то це перетворює зіткнення поліції з демонстрантами в громадянську війну. Що значить кровопролиття
з точки зору закону? Міліція
та інші органи державного примусу відрізняються
від простих громадян тим, що,
з одного боку, у них є найширші права, можливості та технічні засоби для насильства, якими не можуть законно володіти та користувантися прості громадяни. Наприклад водомети, гумові палиці і вогнепальна збря. За деяких обставин ці органи (беркут/не беркут - неважливо)
можуть на законних підставах,
підкреслюю, на законних використовувати ці крайні форми насильства - стріляти з вогнепальної зброї з прямим наміром вбити. Але
це тільки за деяких, чітко обумовлених
у законі обставин. І тільки стосовно абсолютно певної категорії осіб - тих, хто своїми діями створює
загрозу життю інших осіб, в
тому числі і «правоохоронців».
Не можна, допустимо, стріляти не в тих, хто нападає, а в тих, у кого зручніше
цілитися. Точно
так само, коли обговорюється питання
про поведінку «Беркута» (і хто
там ще з ними був ) на Майдані Незалежності та Банковій, потрібно розуміти,
що хто б і як би не провокував міліцію (війська чи хто
там ще з них був), насильство могло бути застосоване лише і виключно щодо цих
провокаторів або нападників на міліцію та інших правоохоронців. Зрозуміло,
що в такій
штовханині важко розібратися, хто
протягом 5 годин нападав, а хто
ні. Але з моменту, коли напади припинилися,
хоча б тому що «Беркут» перейшов у наступ, і натовп демонстрантів побіг - все, крапка! - Бити вже нікого
не можна, знову-таки, поки хтось не обернувся
і не почав знову нападати. Цим
поліцейська операція відрізняється від
звичайної війни, в якій, якщо ворог втікає, то його добивають і вбивають, доти, доки руки доходять
або не дано наказ зупинитися. Той,
що тікає,
той що стоїть і не чинить жодного
опору, а тим більше лежить вже
не може бути об'єктом міліцейської атаки, спрямованої
на знищення або виведення з ладу, навіть, якщо за хвилину до цього він брав участь в нападі. Його
можна затримати, в тому числі скрутивши і зв'язавши, його можна просто проігнорувати, якщо він, наскільки можна судити з ситуації, не з
числа нападників, але його не
можна бити, топтати, добивати, використати проти нього спецзасоби, волочити по землі, полювати за ним по всій окрузі і т.д. Можна,
в момент безпосереднього зіткнення,
не розібратися, хто нападає,
а хто ні, але не можна заплутатися в тому, лежить людина чи
ні, тікає вона чи стоїть, опустивши руки. В
арсенал допустимих законом дій
не входять такі, як удари палицею по голові або затоптування лежачого. Закон ні під яким
приводом не дозволяє бити жінок, та й кого б то не було, якщо вони не нападають. Все це
все не просто попри закон, а категорично проти
закону. Тому
такі дії міліції, незалежно від того, чи була
вона спровокована чи ні - чистісінької води тяжкий злочин (стаття в КК теж є). Місця
для суперечки і навіть
просто обговорення з точки зору
закону тут просто немає. До питання
про відповідальність за кровопролиття Тепер
14 більш - менш випадкових людей з числа побитих
і покалічених затримали. Здебільшого,
мабуть, тих, хто не встиг втекти і був без розбору побитий беркутівцями. На них і валять провину
за напади в кращих українських традиціях відсутності доказів і неправосудности. Мені
це все знайоме по безлічі справ, щодо
кримських татар. Таким чином засадили у в'язницю Даніяла
Аметова (вийшов уже, на щастя). Таким
же чином намагалися засадити
Вільдана Аедінова (теж уже на волі
). Так
засудили в 2004 році 5 молодих
кримських татар за побоїще
у барі «Коттон» у Сімферополі,
в якому вони не брали участі
(один з них в той момент сам просто лежав на операційному
столі, що не завадило українському суду визнати його активним
учасником бійки). Таким
самим чином ще в 1992 році пробувади скалічити долі 24 кримським
татаринам в Червоному Раю під
Алуштою, і тільки штурм Верховної Ради
Криму тисячами кримських татар врятував цих людей від гіршого. Все
це нам
знайоме десятиліттями у вигляді звичайної/повсякденною політики української держави по відношенню до кримських татар. Якщо тут і є щось шокуюче, то тільки для тих, хто думав, що з кримськими татарами так можна, а з українцями так не можна. Виявилося, що якщо дуже
хочеться, то можна. Це шокує тих, кому до кримських татар ніколи не було справи, це їм здалося дивним, що так можна поводитися
з українськими студентами. Наведення правопорядку або
громадянська війна? Зрозуміло,
в жилах кожної людини, включаючи поліцейського чи
солдата, тече справжня
кров, і йому так само боляче,
коли б'ють, ріжуть
або палять вогнем. Однак це специфічна
професія, яка в самій суті своїй
передбачає згоду на ризик, на можливість отримання травми або навіть втрату
життя при захисті закону і
прав громадян. У цьому суть
їхньої роботи і сенс їх присяги. Якщо людина з цим не згодна, то вона повинна перекваліфіковуватися
на водія, співака чи
пекаря, а не залишатися в так званих
правоохоронних органах. У
зв'язку із цим калічення людей на Площі Незалежності
чи на Банковій - це не просто перевищення меж повноважень.
Це широкомасштабний і
тяжкий злочин, з використанням
свого службового становища
і технічних можливостей, які надані державою
і законом, а в кінцевому рахунку – суспільством, цим «правоохоронцям». У них не було не
тільки «юридичного», а й
морального права застосовувати насильство
до тих, хто безпосередньо
на них не нападав, або після закінчення, якщо хочете, такого нападу. Палиця,
рифлені черевики, щити, газ
та ін. даються їм в руки не для того, щоб відводити душу, топчучи тих, хто їм попався. Той,
хто в державних органах діє з огляду на помсту чи політичної ненависті
- вже сам по собі злочинець. Безглузді
аргументи, на кшталт «погарячкували» або «перегнули палицю», повинні кваліфікуватися як пособництво цьому злочину у формі допомоги у приховуванні злочину. Якщо
нерви не витримують і ти, будучи беркутівцем або міліціонером, кидаєшся не на тих, хто нападає або чинить опір, а на тих, хто начебто теж
з того боку, - ти злочинець
йгірший, ніж той, хто до цього нападав на тебе. А
вже якщо ти просто добиваєш нездатного чинити опір, чого
там було понад усяку міру, так твої безпосередні співслуживці і командири
повинні негайно тебе роззброїти, затримати, взяти під варту
і передати правосуддю. Як
би не так!.. Тому
посилання на те, що хтось провокував, для виправдання найжорстокішого насильства проти цивільних, які не брали участі в цих провокаціях,
або чия участь не доведена, або
після того як напади припинилися (якщо хочете - були спацифіковані) просто недоречне. У
дискусії я зіткнувся з
аргументом, на зразок того, що
«держава завжди і скрізь
вдавалася до цього... » Історичні
відсилання тут абсолютно ні до чого. Україна за Конституцією відрізняється і від Римської імперії,
і від гітлерівської Німеччини і від більшості держав в історії, де це робилося завжди
і скрізь... До пори, до часу робилося. Але відповідно
до Конституції України та Кримінального Кодексу України така
поведінка як рядових міліціонерів, так і їх командирів - тяжкий злочин. Серед обставин, що виключають кримінальну відповідальність у подібному випадку, немає того, що «держава завжди і скрізь чинила саме так». За
законом в Україні ніхто так чинити не міг і, відповідно, всі, хто до цього
причетний, повинні бути встановлені і притягнуті до відповідальності відповідно до їх
особистої вини. Якщо
державні органи, їх посадові особи, рядові співробітники державних органів застосовують насильство щодо «недержавних» людей не у відповідності до закону, а у відповідності
зі своїми фобіями і смаками, - то держава скінчилося, - почалася громадянська війна.
Але тоді вже і з тих, хто нападає на «правоохоронців», з правової або моральної точки зору
осуджувати не можна. З
цього моменту включаються зовсім інші правові
норми - правила і звичаї війни та міжнародного гуманітарного права, хоча і на
них, як на те пішло, в ненависті і жадобі вбивства, не дуже й звертають увагу. Як показує історія, хтось, зрештою, перемагає, іноді уряд, іноді повстанці. А потім той, хто,
зрештою, переможе, той і «пояснює» пост-фактум всьому світу в дипломатичних байках і майбутнім поколінням у шкільних підручниках, що саме він діяв
«законно» і що правда з самого початку була по його стороні, а не на стороні цих
огидних переможених. Україна вже піднесла
ногу, щоб ступити на цей шлях. Надир Бекіров,
президент Міжнародної громадської організації «Фонд досліджень і підтримки
корінних народів Криму». Ресурс «Аргумент» |