|
Валентин БушанськийМаска "Свободи"Леся Українка якось
завважила: українським поетам треба заборонити писати про любов до України,
можливо, тоді вони навчаться писати гарні вірші. Це
міркування було висловлене доволі давно, але, як здається, й досі є актуальним. Утім,
я пропоную розширити тезу Лесі Українки й сформулювати її так: українцям
узагалі треба заборонити висловлюватися про любов до України. Можливо, тоді
вони навчаться говорити щось варте уваги. Виняток
із цієї максими я зробив би лише для школярів і дитячих поетів. Однак,
наголошу: це – виняток. І не всяку школярщину варто
волочити в життя. Звідки
у тебе такий максималізм, Валентине Бушанський? –
спитають читачі. – Хіба є щось погане в любові до Батьківщини? Звісно, ні, –
відкажу я. – У любові до Батьківщини немає нічого поганого. Це – гідне почуття.
Але, – уточню, – просторікування про любов до Батьківщини та рідного порогу,
базікання на тему віри в Бога – викликають лише огиду. Чому?
Бо про сокровенне й інтимне не можна говорити посеред майдану. Сокровенне на те
і є сокровенним (тобто, со-кров-енним – закритим),
щоб про нього мовчати. Бо публічні ідеї, слова та почуття, мов публічні дівки,
– коштують дешево. Демонстративний
патріотизм і демонстративна набожність, показна гуманність і моральність – це моветон. Про любов до України так само соромно кричати на
кожному розі, як і про зневагу до України. І в цім відношенні й
"патріоти" зі "Свободи", й анти-патріоти з Партії регіонів
– одного поля ягоди. Брутальна аналогія Про те, що являє собою Партія регіонів, про її
антропологічний вимір, – сказано достатньо. Й ілюзій щодо цього, напевно, вже
ні в кого не залишилося. Тож, говорити про це – жодного сенсу. Поговорімо
про свободівців. Поговорімо про естетику цієї
політичної сили. Тобто про те, в яких óбразах
ці люди сприймають світ і себе зокрема. Звернімося
до першоджерела – сайту ВО "Свобода". Я наведу лише дві цитати.
Повірте, все наповнення сайту стилістично витримане. Тож,
що ми читаємо про лідерів цієї організації: "Олег
Тягнибок народився у Львові в сім’ї медиків. Найбільшими цінностями родини
споконвіку були патріотизм і вміння відстоювати переконання. (…) З дитинства
Олег запам’ятав обшуки кагебістів у своїй квартирі (хто кого обшукував – незрозуміло, бо
речення неузгоджене. – Прим. – В. Б.). Через роки Олег скаже, що
підсвідомо свій вибір зробив ще тоді – коли під час обшуків зникли безцінні
родинні реліквії – старі фотографії, листи". Ірина
Фаріон "народилася у Львові. Українка.
Батьки виховували доньку прикладом свого життя – чесно, правдиво, оптимістично.
І завжди з Богом". Вульгарні політичні маски Процитовані
сентиментальні соплі позначаються в гуманітаристиці
поняттям "кітч". Що
є кітч? – це несмак. Кітч завжди сентиментальний і моралізаторський, це –
вдавана праведність і доброчесність, наприклад, патріотичність. Одне слово –
цілковита вульгарність. Як
ілюстрацію кітчевості (окрім згаданих опусів) можна
згадати монумент "Молода Україна" на Майдані Незалежності – отой
позолочений кошмар. Або ж – меморіал пам’яті жертвам Голодоморів біля
Києво-Печерської Лаври. Можна згадати й не такі "пафосні" взірці –
скажімо, мордатих янголят, які вилітають з-під пензля Євгенії Гапчинської. Та
суть в іншому: кітч – це не лише мистецький феномен, а й феномен світоглядний,
а отже – й психологічний. Аби
не ходити колами, я напишу в лоб: кітч – це маска; кітч – це ширма. Це маска,
коли людина репрезентує себе в кітчевім образі. І ширма – коли накидає
ідилічний образ поверх виразок життя. Картини
Гапчинської – це ширма, на яку приємно дивитися
кожній інфантильній персоні, дивитись і мріяти, плутаючи мрії з реальністю. Однак,
нарізі не мистецькі курйози є предметом уваги. Наразі важливі не ширми, а –
маски. Що
приховується за маскою? Звісно, справжнє обличчя (або інша маска). Проте питання:
що ж то має бути за обличчя, аби для того, щоб з’явитися перед людьми,
знадобилася маска? Повернімося
до Адольфа Гітлера. Від істориків ми знаємо, що його батько був закінченим
садистом, а матір – мазохісткою. І ніякої любові вона
"порівну" не ділила поміж дітьми. І ще велике питання, чи була
взагалі любов у тій родині. Чому
Гітлер відверто не пише про те, що його батько був сволотою,
а він – улюбленцем матері? Тому й не пише, що досвід дитинства був настільки
кошмарним, що піддавався лише витісненню.
Це – перша причина. І друга: тому що для усвідомлення травматичного досвіду та
перетворення його на текст, тобто, мистецький акт-одкровення, потрібен певнийінтелектуальний рівень. Лев Толстой
міг написати "Сповідь", а Гітлер – ні. Я
не стверджую, що в шафах Олега Тягнибока й Ірини Фаріон
конче заховані скелети. Звісно, ні. Я лише бачу, що ці особи годні розповісти
про себе лише в кітчевій формі. А це – характеризує їхню свідомість. "Ідилія" та "лайно" Мене,
загалом, мало цікавить психологія згаданих персон. Мене цікавить
суспільно-політичний бік справи. І цей суспільно-політичний бік у наступному:
кітчеве самосприйняття з необхідністю зумовлює певне
сприйняття світу. Це
уявлення про світ влучно розкрив Мілан Кундера. У
книзі "Нестерпна легкість буття" він пише (цитую за російським
перекладом): "китч есть абсолютное отрицание говна в дословном и переносном смысле слова; китч исключает из своего
поля зрения все, что в человеческом существовании по сути своей неприемлемо". Краще,
напевно, не скажеш… Утім, потрібне уточнення. Куди ж поділося лайно в прямому й
переносному сенсі? Якщо лайна немає в житті Адольфа, Олега й Ірини, то десь
таки воно має бути? Відповідь
очевидна: в ролі "вигрібної ями" виступають Інші. Хто ці Інші? Про це
Адольф, Олег, Ірина та їхні однопартійці пишуть прямо: кагебісти,
комуністи, російськомовні, українофоби та, звісно, євреї. От
світ і поділився, чітко та зрозуміло: по один бік Ми (чесні й порядні), а по
другий – Інші (які вони – відомо). Одразу
після парламентських виборів багато-хто сподівався, що от тепер "свободівці" набудуть певного елітарного лоску. І їх
спіткало жорстоке розчарування. Панове,
суть справи в тім, що маргінальність "свободівської" політичної риторики – це не данина
пропагандистському жанру. Ця маргінальність – нападки
на російськомовних, євреїв, гомосексуалістів, тощо – це їхній органічний спосіб мислення. У
головах цих людей немає нейронних зв’язків, які уможливлюють здатність
сумніватись у собі, критично сприймати догми й традиційні уявлення. Ці люди в
полоні власного чорно-білого мислення. І сáме
мислення за такою чорно-білою схемою дає їм відчуття існування. Два виправдання "Свободи" і не тільки Блогер Андрій Черніков
написав: "Партия жуликов
и воров у нас уже есть. Теперь есть партия
дураков". Я сміявся, читаючи статтю Чернікова. А потім мені робилося дедалі сумніше й сумніше. З
психологічного погляду, "свободівців" не
можна назвати дурнями. Це просто особи з певним типом мислення. Одначе,
питання: що зумовило
суспільний запит на такий тип політичного мислення? Відповідь
на це питання дав Вальтер Беньямін – німецький літературний критик, представник
певної ненависної "свободівцям"
національності. Той писав: кітч – це не деградація естетичного сприйняття; кітч
– це закономірний етап у розвитку естетичного сприйняття, адекватний масовій
культурі. Політичні
наслідки такої естетичної закономірності Беньямін відчув на власній шкурі, коли
до влади прийшли нацисти. Сумно,
але, згідно з Беньяміном, "свободівська"
політична риторика, комуністичний нафталін, шароварництво
Віктора Ющенка, "берёзовый рай" "русского мира" – це надовго. Мов виловлені рибини, ми
приречені борсатися в сітці примітивізованих
політичних образів. Вдамся
ще до однієї цитати. Мілан Кундера: "политические движения
строятся не на рациональных
подходах, а на представлениях,
образах, словах, архетипах, которые все вместе создают тот или иной политический китч". Міркування
Беньяміна та Кундери – це два виправдання
"Свободи" й інших суб’єктів партійної системи. Кому це вигідно? Володимир
Ленін захлинався від сарказму: яка може бути демократія в буржуазному
суспільстві, коли всі впливові газети належать капіталу? Судження
Леніна можна повторити і нині, замінивши лише слово "газети" на слово
"телеканали". Тож,
напрошується закономірне питання: хто випустив джина з телевізійної пляшки? Двадцять
років "свободівці" проходили вишкіл на
полонинах. Вони б і досі там "вишколювалися",
якби впливова рука не вийняла "корок", і Олег Тягнибок не опинився в
студіях політичних ток-шоу. Кому
це вигідно? Наразі – лише Партії регіонів. А в перспективі – "русскому миру", який, окрім "пряника"
(Пушкіна та "дешевого газу"), може скористатися тепер і "кнутом" – Тягнибоком-Фаріон-Мірошниченком. Чи
розуміють Тягнибок і Фаріон відведену їм роль пугала,
призначеного лякати український схід? Якщо розуміють, то тим ганебнішою є їхні
роль. |