|
Ніл ГейманЧому наше майбутнє залежить від читанняЛюдям важливо
пояснювати , на чиєму вони боці і чому , а також чи не упереджені вони. Це свого роду декларація
інтересів . Отже , я збираюся поговорити з вами про читання. Про те ,
що читання художньої літератури , читання для задоволення є однією
з найбільш важливих речей у житті людини. І я , очевидно , дуже упереджений, адже я письменник , автор
художніх текстів. Я пишу і для дітей , і для дорослих. Вже близько 30 років я
заробляю собі на життя за допомогою слів , здебільшого
створюючи речі і записуючи їх. Безсумнівно я зацікавлений , щоб люди читали ,
щоб люди читали художню літературу , щоб бібліотеки та бібліотекарі існували і
сприяли любові до читання й існуванню місць , де можна читати. Так що я упереджений
як письменник. Але я набагато більше упереджений як читач . Одного разу я був у Нью - Йорку і почув розмову про
будівництво приватних в'язниць - ця
індустрія стрімко розвивається в Америці. Тюремна
індустрія повинна планувати свій майбутній ріст - скільки камер їм знадобиться
? Яке буде кількість вязнів через 15 років? Вони виявили , що можуть передбачити все це дуже легко , використовуючи
найпростіший алгоритм , заснований на опитуваннях , який відсоток 10 і 11-літніх дітей не може читати.
І, звичайно , не може читати для свого задоволення . У цьому немає
прямої залежності , не можна сказати , що в освіченому суспільстві немає
злочинності . Але взаємозв'язок між цими
двома факторами видний. Я думаю , що найпростіші з цих зв'язків мають основу в очевидному. Грамотні люди читають художню літературу. У художньої
літератури є два призначення. • По-перше , вона відкриває вам залежність від читання
. Жага дізнатися , що ж станеться далі , бажання перевернути сторінку ,
необхідність продовжувати , навіть якщо буде важко , тому що хтось потрапив у
біду , і ти повинен дізнатися , чим це все скінчиться ... в цьому є справжній
драйв . Це змушує дізнаватися нові слова , думати по -іншому , продовжувати
рухатися вперед. Виявляти , що читання саме по собі є
насолодою. Одного разу усвідомивши це , ви на шляху до
постійного читання . Найпростіший
спосіб гарантовано виростити грамотних дітей - це навчити їх читати і показати , що читання - це приємна розвага . Найпростіше - знайдіть
книги , які їм подобаються , дайте їм доступ до цих книг і дозвольте їм
прочитати їх. Не існує поганих
авторів для дітей , якщо діти хочуть їх читати і
шукають їх книги , тому що всі діти різні . Вони знаходять потрібні їм історії
, і вони входять всередину цих історій. Заяложена
ідея не заяложена для них. Адже дитина
відкриває її для себе вперше. Не відбивайте в дітей бажання читати лише тому , що вам здається , ніби вони читають неправильні речі . • І друга річ , яку робить художня література , - вона породжує емпатію .
Коли ви дивитеся телепередачу або фільм , ви дивитеся на речі , які
відбуваються з іншими людьми. Художня проза - це щось, що ви виробляєте з 33
букв і пригорщі знаків пунктуації , і ви , ви один ,
використовуючи свою уяву, створюєте світ , населяєте його і дивитеся навколо чужими очима.
Ви починаєте відчувати речі, відвідувати місця і світи
, про які ви б і не дізналися. Ви дізнаєтеся , що
зовнішній світ - це теж ви. Ви стаєте кимось іншим , і
коли повернетеся у свій світ , то щось у вас трішки зміниться. Емпатія - це
інструмент , який збирає людей разом і дозволяє бути не самозакоханими самітниками. Ви також знаходите в книжках дещо життєво важливе
для існування в цьому світі. І ось воно: світові не
обов'язково бути саме таким. Все може змінитися. У 2007 році я був у Китаї ,
на першому схваленому партією конвенті з наукової фантастики та фентезі . У
якийсь момент я запитав у офіційного представника влади : чому? Адже наукова
фантастика довгий час не схвалювалося. Що
змінилося? Все просто , сказав він мені
. Китайці створювали чудові речі , якщо їм приносили схеми . Але вони нічого не покращували і не
придумували цих речей самі.
Вони не винаходили . І тому вони послали
делегацію в США , в Apple , Microsoft , Google і розпитали людей , які
придумували майбутнє , про них самих. І виявили , що , коли вони були хлопчиками і
дівчатками, вони
захоплювалися науковою фантастикою. Література може
показати вам інший світ . Вона може взяти вас туди ,
де ви ніколи не були . Один раз відвідавши інші світи , як ті , хто скуштував чарівних плодів , ви ніколи не зможете
бути повністю задоволені світом , в якому виросли. Невдоволення - це хороша річ. Незадоволені люди можуть змінювати і покращувати свої
світи , робити їх кращими
, робити їх іншими. Інший спосіб
зруйнувати дитячу любов до читання , це, звичайно ,
переконатися , що поруч немає книг. І немає місць , де діти б могли їх
прочитати. Мені пощастило. Коли я ріс , у мене була
чудова районна бібліотека. Бібіліотека - це свобода .
Свобода читати , свобода спілкуватися. Це освіта (яка не закінчується того дня
, коли ми покидаємо школу або
університет) , це дозвілля , це притулок і це доступ до інформації. Я думаю , що тут вся справа в природі інформації. Інформація має
ціну , а правильна інформація безцінна. Протягом всієї історії людства ми жили
в часи нестачі інформації. В останні роки ми подолали
брак інформації і підійшли до перенасичення нею . Як стверджує Ерік Шмідт з
Google , тепер кожні два дні людська раса створює стільки інформації , скільки
ми виробляли від початку нашої цивілізації до 2003 року. Це щось близько п'яти
ексобайтов інформації в день , якщо ви любите цифри .
Зараз завдання полягає не в тому , щоб знайти рідкісну квітку в пустелі , а в тому ,
щоб розшукати конкретну
рослину
в джунглях. Нам потрібна допомога в навігації , щоб
знайти серед цієї інформації те
, що нам дійсно потрібне. • Бібліотеки -
це місця , куди люди приходять за інформацією. Книги -
це тільки верхівка інформаційного айсберга , вони
лежать там , і бібліотекарі можуть вільно і легально забезпечити вас книгами . Сьогодні більше дітей беруть
книжки з бібліотек , ніж коли-небудь раніше, і це різні книги - паперові ,
електронні , аудіокниги.
Але бібліотеки - це ще , наприклад , місця , де люди ,
у яких немає комп'ютера або доступу до інтернету , можуть війти в мережу. Це надзвичайно важливо в часи, коли
ми шукаємо роботу , розсилаємо резюме , оформляємо
пенсію в інтернеті . Бібліотекарі можуть допомогти цим людям орієнтуватися у
світі. • Бібліотеки -
це ворота в майбутнє. Так що дуже шкода , що по всьому
світі ми бачимо , як місцева влада розглядає
закриття бібліотек як легкий спосіб зберегти гроші , не розуміючи , що вони
обкрадають майбутнє , щоб заплатити за сьогодення . Вони закривають ворота , які повинні
бути відкриті. • Книги - це
спосіб спілкуватися з мертвими. Це спосіб вчитися у тих ,
кого більше з нами немає. Людство створило себе , розвивалося , породило такий тип знань , які можна
розвивати , а не постійно запам'ятовувати . Є казки , які старші від багатьох країн , казки
, які пережили культури та
стіни , в яких їх
вперше розказали . Необхідно підтримувати бібліотеки.
Використовувати бібліотеки , заохочувати інших
користуватися ними , протестувати проти їх закриття. Якщо ви не цінуєте бібліотеки ,
значить , ви не цінуєте інформацію , культуру чи мудрість . Ви заглушуєте голоси минулого і шкодите майбутньому. • Ми
повинні читати вголос нашим дітям . Читати їм
те , що їх тішить.
Читати їм історії , від яких ми вже втомилися . Читати на різні голоси ,
зацікавлювати і не припиняти читати тільки тому , що вони самі навчилися це
робити. Ми маємо робити читання вголос
моментом єднання , часом, коли ніхто не дивиться в телефони , коли спокуси
світу відкладені убік . • Ми
повинні користуватися мовою . Розвиватися ,
дізнаватися , що значать нові слова і як їх застосовувати , спілкуватися
зрозумілою мовою
, говорити те , що ми маємо на увазі. Ми не повинні намагатися заморозити мову
, прикидатися , що це мертва річ , яку потрібно тільки шанувати . Ми повинні використовувати
мову як живу річ , яка рухається , яка несе слова , яка дозволяє їх значенням
та вимови з часом змінюватися. Письменники -
особливо дитячі письменники - мають обов'язок
перед читачами. Ми повинні писати правдиві речі , що
особливо важливо , коли ми складаємо історії про людей , що не існували , або про місця , де не бували ,
розуміти , що істина - це не те , що трапилося насправді , а те , що розповідає нам самим, хто ми такі.
Зрештою , література, крім усього іншого - це правдива брехня. Ми не повинні
стомлювати наших читачів , але робити так , щоб вони
самі захотіли перевернути наступну сторінку. Один
з кращих ліків
для тих , хто н хоче читати - це історія , від якої він не може відірватися. • Ми
повинні говорити нашим читачам правду , озброювати їх , давати захист і
передавати ту мудрість , яку ми встигли почерпнути з нашого недовгого
перебування в цьому зеленому світі. Ми не повинні проповідувати , читати лекції
, пхати готові істини в відкриті роти наших читачів , як
птахи , які годують своїх пташенят попередньо розжованими черв'яками . І ми
не повинні ніколи , ні за що на світі , ні за яких
обставин писати для дітей те, що б нам самим не хотілося прочитати. • Всі
ми - дорослі і діти , письменники і читачі - повинні
мріяти. Ми повинні вигадувати. Легко прикинутися ,
що ніхто нічого не може змінити , що ми живемо в світі , де суспільство повністю домінує, а особистість є нічим , атом в стіні , зернятком на рисовому полі. Але правда
полягає в тому , що особистості знову і знову змінюють світ, особистості
створюють майбутнє , і вони роблять це , саме
тому, що вони можуть уявити, що речі можуть бути
іншими. Озирніться . Я серйозно .
Зупиніться на мить і подивіться на приміщення , в якому ви перебуваєте . Я хочу показати щось настільки очевидне ,
що всі про це давно вже
забули . Ось воно: все, що ви бачите , включаючи стіни , було колись придумане. Хтось вирішив , що набагато легше буде сидіти на стільці , ніж на землі ,
і придумав стілець. Комусь довелося придумати спосіб , щоб я міг говорити з усім вами в Лондоні прямо зараз , без ризику промокнути . Ця
кімната і всі речі в ній , всі речі в будівлі , в цьому місті існують тому , що
знову і знову люди щось вигадують. • Ми
повинні робити речі прекрасними. Не робити світ
потворнішим
, ніж він був до нас, не спустошувати океани , не залишати наші проблеми наступним
поколінням. Ми повинні прибрати за собою , і не
залишати наших дітей у світі , який ми так нерозумно зіпсували , обікрали і
знівечили . Одного разу
Альберта Ейнштейна запитали , як ми можемо зробити
наших дітей розумнішими . Його відповідь була простою і мудрою . Якщо ви хочете , щоб ваші діти
були розумними,
сказав він , читайте їм казки . Якщо ви хочете , щоб вони були ще розумнішими, читайте їм ще більше
казок. Він розумів цінність читання і уяви. Я
сподіваюся , що ми зможемо передати нашим дітям світ ,
де вони будуть читати , і їм будуть читати , де вони будуть уявляти і розуміти
. |