|
Проповідь Папи Франциска на інавгураційній МесіДорогі брати і сестри! Дякую Господу за те, що можу звершувати цю Святу Месу
на початок Петрового служіння в урочистість святого Йосифа, Обручника Пресвятої
Діви Марії і покровителя Вселенської Церкви. Цей збіг має дуже глибоке
значення: на цей день припадають також іменини мого шанованого попередника. Ми
єднаємося з ним у молитві, сповненій любові та вдячності. Люб’язно
вітаю братів-кардиналів і єпископів, священиків, дияконів, ченців і черниць та
всіх мирян. Дякую за присутність представникам інших Церков і церковних
спільнот, а також представникам єврейської громади й іншим релігійним
спільнотам. Звертаюся із моїм щирим привітанням до глав держав та урядів, до
офіційних делегацій численних країн світу і дипломатичного корпусу. Ми чули у Євангелії, що «Йосиф зробив, як звелів йому ангел Господній:
прийняв свою жінку» (Мт 1, 24). У цих словах уже
міститься та місія, яку Бог довірив Йосифові, тобто бути custos (лат.)
– охоронцем. Охоронцем кого? Марії та Ісуса. Однак ця охорона згодом
поширюється на Церкву, як підкреслив блаженний Йоан
Павло ІІ: «Подібно як святий Йосиф із любов'ю опікувався Марією та присвятив
себе радісному завданню виховання Ісуса Христа, так він охороняє і захищає Його
Містичне Тіло, Церкву, образом та взірцем якої є Пресвята Діва» (Esort. ap. Redemptoris
Custos, 1). Як Йосиф
здійснює цю опіку? Зі скромністю, зі смиренням, у тиші, однак він постійно
присутній і цілковито вірний, навіть і тоді, коли не розуміє. Від одруження з
Марією й аж до випадку, коли дванадцятилітнього Ісуса знайшли у Єрусалимському
храмі, Йосиф кожної миті супроводжує їх із турботою і любов’ю. Він поряд із
Марією, своєю дружиною, і в радісні, і у важкі моменти життя: прямуючи до Вифлеєма на перепис і в трепетні та радісні години пологів;
у драматичний момент утечі до Єгипту і під час відчайдушних пошуків свого Сина
у храмі; і згодом у щоденному домашньому житті в Назареті,
у майстерні, де навчав Ісуса свого ремесла. Як Йосиф
переживає своє покликання опікуна Марії, Ісуса та Церкви? Він постійно уважний
до голосу Бога, відкритий на Його знаки, готовий виконувати Божий задум, а не
власні плани. Саме цього Бог вимагав і від Давида, як ми чули в Першому
читанні: Бог не хоче дому, збудованого людиною, а бажає вірності Його Слову,
Його задуму. Це сам Бог будує дім, але із живого каміння, позначеного його
Духом. Йосиф є «опікуном», тому що вміє слухати Бога, дозволяє, аби його вела Божа
воля. Саме тому він надзвичайно вразливий на довірених йому осіб, уміє
реалістично відчитувати значення подій; він уважний до того, що його оточує, і
вміє приймати мудрі рішення. На його прикладі, дорогі друзі, бачимо, як треба
відповідати на покликання Бога – з відкритістю, з готовністю, але бачимо також,
хто є центром християнського покликання – це Христос! Оберігаймо Христа в
нашому житті, щоб оберігати інших, щоб оберігати творіння! Однак
покликання до оберігання стосується не лише нас, християн – воно має вимір,
який передує всьому і який є просто людським, охоплює всіх. Оберігати все
творіння, красу творіння, як сказано в Книзі Буття і як нам показав святий
Франциск Ассизький, - це мати пошану до кожного
Божого створіння та довкілля, у якому живемо. Це означає оберігати людей,
турбуватися з любов’ю про всіх, про кожну особу, а особливо про дітей, літніх
осіб – тих, хто слабший і часто перебуває десь на маргінесах наших сердець. Це
турбота одне про одного в сім’ї: подружжя взаємно себе оберігає, потім батьки
турбуються про дітей, а з часом діти стають також опікунами батьків. Це також
означає зі щирістю переживати дружбу, яка є взаємним оберіганням у довірі,
пошані й добрі. По суті, усе довірене опіці людини. Це відповідальність, яка
стосується нас усіх. Будьте хранителями Божих дарів! Коли ж
людина не відчуває цієї відповідальності, коли ми не турбуємося про створіння і
братів, тоді нищення торує собі шлях і серце стає твердим. У кожну історичну
епоху, на жаль, є свої «Іроди», які вигадують образи смерті, нищать та
спотворюють обличчя чоловіка і жінки. Хочу дуже
попросити всіх, які виконують відповідальні завдання в економічній, політичній
і суспільній сферах, - усіх чоловіків і жінок доброї волі: будьмо «хранителями»
творіння, задуму Бога, вписаного у природу, хранителями інших людей і довкілля;
не дозвольмо, щоб ознаки знищення і смерті супроводжували шлях нашого світу!
Проте, щоб «охороняти», ми мусимо також піклуватися за нас самих! Не забуваймо,
що ненависть, заздрість, пиха засмічують наше життя! Отже, охороняти – означає
чувати над нашими почуттями, над нашим серцем, тому що звідти походять добрі і
злі наміри: і ті, що будують, і ті, що нищать! Ми не повинні боятися доброти і
ніжності! Тут додам ще
одне зауваження: турбота, опіка вимагає доброти, вимагає жити з ніжністю. У
Євангеліях святий Йосиф показаний чоловіком міцним і відважним, робітником,
однак у його душі присутня велика ніжність, яка є не чеснотою слабкої людини, а
навпаки, свідчить про душевну силу та здатність виявляти увагу, співчуття, справжню
відкритість на іншу людину, а також любов. Ми не повинні боятися доброти і
ніжності! Сьогодні
разом зі святом святого Йосифа святкуємо і початок служіння нового Єпископа
Рима, Наступника Петра, яке також містить у собі владу. Безсумнівно, Ісус Христос
дав Петру владу, але про яку владу йдеться? Після триразового питання, яке Ісус
ставить Петрові про його любов, слідує триразове запрошення: паси Мої ягнята,
паси Мої вівці. Не забуваймо ніколи, що справжня влада є служінням, що Папа
також, аби здійснювати владу, мусить дедалі більше входити у це служіння, яке
сягає своєї осяйної вершини на хресті; мусить дивитися на покірне служіння –
конкретне, сповнене багатства віри святого Йосифа, і так, як він, відкривати
обійми, щоб оберігати увесь народ Божий та приймати з любов'ю і ніжністю ціле
людство, особливо найбільш убогих, слабких, найменших – тих, яких Матей описує в Остаточному суді любов'ю: голодних,
спраглих, чужинців, голих, ув'язнених (пор. Мт 25,
31-46). Лише той, хто служить із любов’ю, вміє оберігати! Читайте: Папа не від світу цього У Другому
читанні святий Павло говорить про Авраама, який «проти надії надіявшись, повірив» (Рим 4, 18). Проти надії надіявшись, повірив! Також і сьогодні посеред численних
ділянок сірого неба ми потребуємо бачити світло надії і давати надію самим
собі. Оберігати творіння, кожного чоловіка і кожну жінку, з поглядом, сповненим
ніжності та любові, - це означає відкрити горизонт надії, відкрити промінчик
світла посеред безлічі хмар; це нести тепло надії! І для людини віруючої, як-от
Авраам, як святий Йосиф, для нас, християн, надія, яку несемо, містить горизонт
Бога, який був нам відкритий у Христі; ця надія побудована на скелі, якою є
Бог. Оберігати
Ісуса з Марією, оберігати все творіння, оберігати кожну особу, особливо
найубогіших, оберігати нас самих – ось служіння, яке покликаний виконувати
Єпископ Рима. Однак до цього служіння покликанні ми всі, щоб засяяла зоря
надії. Тож оберігаймо з любов’ю те, що Бог нам подарував! Прошу
заступництва Пресвятої Діви Марії, святого Йосифа, святих Петра і Павла,
святого Франциска, аби Святий Дух супроводжував мене у служінні, а всім вам
кажу: моліться за мене! Амінь. Переклад Католицького Медіа-Центру |