|
Ігор СаламадінНайбільш просунуті не бачать свого місця в УкраїнiЗ
виступу на круглому столі «Як змінити Україну?» У Харкові 26 червня Зміни здійснюють ті, хто хоче змін. І, якщо підходити без
демагогії, то зміни робляться не тільки для майбутніх поколінь, а й для самих
себе. Адже жити так, як ми зараз живемо, неможливо. І починати потрібно не з
планів взагалі, а з цілком конкретних речей. Я працюю в школі і не можу говорити зараз про все, а хочу сказати
конкретно про свою справу. Якщо коротко, то бачу масу речей, які років через 10
призведуть до такої ситуації, що нинішній рік - 2013-й - будемо згадувати як
дуже хороший час. Адже без змін через десять років настане колосальна криза. За родом своєї діяльності я постійно спілкуюся і з школярами, і з
нашими випускниками. Найбільш просунуті з них не бачать в Україні для себе
місця. Вони мріють працювати за кордоном, і це зрозуміло. І мені, чесно кажучи,
нічого їм заперечити. Та й соромити їх я не маю права, адже люди повинні думати
про те, як себе забезпечити. А тут, займаючись наукою і освітою, зробити це
неможливо. Я давно працюю в школі, ще з радянських часів. Але такого стану
вчителя, перетвореного на адміністративний ресурс, навіть в СРСР не було. Тоді
можна було сачконути партійні збори, перейти зі школи
на інше місце роботи. Але зараз тиснуть з усіх сторін. І економічна ситуація, і
адміністративна. Тому вчителі, серед яких багато хороших і талановитих людей,
зведені до ролі інструменту політичного тиску. Якщо подивитися міжнародні рейтинги, то я з гордістю побачив, щодо числа двох тисяч кращих світових університетів увійшли
п'ять українських вишів. На
найпочеснішому 1700 місці перебуваєХарківський
національний університет імені Каразіна. А на
передостанньому 1999 місці - Донецький університет. І якщо ми беремося за справжню роботу, то я бачу її в такий
спосіб: за головним і ключовим напрямкам правозахисту,
економіки, освіти повинні бути створені групи із серйозних і відповідальних
експертів. Вони є в кожній сфері і здатні проаналізувати ситуацію. А для того,
щоб вибиратися з ями, де ми зараз, потрібно поставити діагноз. Один приклад. У світі вже років десть існує система оцінювання
рівня середньої освіти. Так от, Україна в ній не бере участь. Чому? Можна
здогадатися. На перших місцях знаходяться такі країни як Фінляндія, Південна
Корея, Сінгапур. І якщо відстежити, як ці країни вирвалися вперед, то опорою
була освіта. При цьому реформа системи у Фінляндії зайняла років двадцять. І
зараз саме цю систему намагаються переймати інші передові країни. Хоча раніше,
як визнають фіни, освіта у них знаходилося на сталінському рівні. Таке реформування - це не ставка на доброго президента, який
прийде і сам все зробить. Навпаки, програму реформування повинні скласти
авторитетні експерти, що користуються довірою. Тоді зміни будуть, але,
природно, не відразу. Мій реалізм полягає в тому, що такі зусилля зажадають досить
багато часу, але приступати до роботи потрібно невідкладно. |