|
Остап СливинськийПро українську освіту і "порядок у нації"Прелюдія №1 Ми якраз говорили зі студентами про
єврейську тему в повоєнній польській літературі, про Єдвабне, про погром у Кєльцях 1946 року, про так званий «вторинний антисемітизм».
І тут одна зі студенток, уважно послухавши, ніби між іншим, каже: Прелюдія №2 Якось один мій знайомий історик запитав
своїх студентів-першокурсників, що таке нацизм. Мусять же випускники школи хоч
трохи уявляти собі значення таких слів, правда? І вони уявляли: * Є на світі такі книжки, які неприємно читати, але читати треба. Це як
профілактичний візит до стоматолога – краще, зціпивши здорові на вигляд зуби,
змусити себе піти «туди, де шумлять бормашини», ніж одного ранку прокинутися з
диким болем і здеформованою щокою. Я згадаю тут про дві такі книжки, які
походять з більш-менш одного часу й місця і лише по-різному насвітлюють
одну й ту саму драму. Перша книжка – репортаж хорватської журналістки Славенки
Дракуліч під дуже промовистою назвою «Вони б не
скривдили й мухи. Воєнні злочинці перед Гаазьким трибуналом». Авторка уважно
придивляється до облич людей, що сидять на лаві підсудних, слухає, як і що вони
говорять. «Ґоран Єлісіч
виглядає як людина, варта довіри…, – пише вона. – Зізнаюся, коли я вперше
побачила це переконливо-наївне, хлоп’яче обличчя вбивці, була цілком
приголомшена». Коли б не війна, ці хлопці й далі вчилися б на своїх факультетах,
їздили б на лижі в Чорногорію, зустрічалися б з друзями за пивом, відвідували б
батьків по вихідних. Як і Ганна Арендт у своїй
знаменитій книжці про Адольфа Айхмана, хорватська
журналістка показує – не розмірковує, не спекулює – а показує, як у певних
обставинах людина стає монстром. Як непомітно це відбувається: ось в одну мить
людина – ще добропорядний член своєї спільноти, патріот, правдоборець, «лідер»
чи просто енергійна, ініціативна молода особа, а в наступну мить – уже воєнний
злочинець. Здається, ніби зло, зародок якого є в кожній і кожному з нас,
подібно до грибкового організму, лише чекає відповідних температурних умов, щоб
розростися і вийти назовні. Друга книжка – збірник есеїв сербського
інтелектуала Івана Чоловіча «Балкани: терор культури». Цю книжку варто читати
не лише як вступ до будь-яких розмірковувань чи репортажів про Балканську
війну, але як вступ до аналізу, по суті, будь-якого сучасного конфлікту,
замішаного на націоналізмі та етнічній міфології. Бо автор якраз і вивчає ті «температурні
умови», той стан ідеологічного тиску та інтелектуальної розрідженості, за яких
«священна мета» починає виправдовувати навіть найбрутальніші засоби, а жодні
права особистості більше не стоять на шляху до здійснення раз і назавжди
освячених прагнень спільноти. Чим досягаються ці «температурні умови»? Тим, до
чого ми, українці, на жаль, добре звикли: перекроюванням минулого за лекалами
сучасних національних потреб (навіть такого віддаленого минулого, для якого ці
лекала придатні, як штангенциркуль для рубання дров), фетишизацією національної
мови, родинних цінностей, «дому і церкви». До того ж уся ця ідеологічна система
має сенс лише тоді, коли перебуває в стані постійної турбулентності, коли вона
весь час загрожена: національного минулого не визнають,
мовою якщо й послуговуються, то якось неправильно, вживаючи вульгарні й
іноземні слова; на родинні цінності весь час зазіхають содоміти і адепти
ювенальної юстиції. Отже: «так, я звинувачую…». Так, я звинувачую українську систему освіти в
тому, що вся ця ультраконсервативна, ізоляціоністська, реваншистська (і яка там
ще) риторика має сьогодні дедалі помітніший вплив у нашому суспільстві. Звісно,
винна далеко не лише освіта, але про її роль у цьому процесі якраз найчастіше
забувають. Так само, як і про те, що головну «ударну силу» ультраправих
угрупувань і організацій становлять молоді люди віком від 16 до 25 років, тобто
та суспільна категорія, яка безпосередньо перебуває в полі її, освіти, впливу і
відповідальності. Українська освіта – як середня, так і вища, – продовжуючи радянські
традиції, формує особу зі свідомістю солдата в обложеній фортеці. Всередині –
героїчний народ, що будує (комуністичний) устрій чи (українську) державу,
назовні – здебільшого вороги, які всілякими способами намагаються завадити
справі. Природно, що побудова і оборона – речі нероздільні; у процес
будівництва не має втручатися ніхто ззовні, захист стіни, яка відмежовує «будмайданчик» від решти світу – справа свята. Так звана «Концепція національно-патріотичного виховання молоді», яка, як
годиться, наголошує потребу «формування у вихованців відкритості, толерантного
ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей» – це теорія, а є praxis, і його треба шукати не в загальникових
документах. «В умовах, коли національна ідея в самій Україні має численних
недоброзичливців…», – підхльоскує вчителів і учнів одна зі шкільних програм з
патріотичного виховання, тонко і переконливо малюючи образ внутрішнього ворога;
«якщо є порядок у нації, буде мир у світі», – майстерно комбінує у своєму гаслі
все найкраще з фашистської і радянської риторики одна з дніпропетровських шкіл.
(Віршик «невідомого автора», з якого походить цей рядок, вже довго кочує і інтернетом, і «реалом», і є доволі вичерпною формулою
моральності пострадянського українського «патріота»). Не дивно, що адміністративна система сучасної української освіти не може
і/або не хоче протистояти проникненню до її закладів різноманітних радикальних
(репресивних, ексклюзивістських) ідеологій: починаючи
з вікопомного перформенсу Ірини Фаріон
в одному з львівських дитячих садків і закінчуючи лекціями головного
українського «геббельсофіла» Юрія Михальчишина
в університетах. На так давно у деяких львівських вишах на дошках оголошень
кілька днів висіли великі афіші з емблемою, на якій явно прочитувалася свастика
(логотип ГО «Ідея нації», кому цікаво), і нікого це особливо не хвилювало. Але ось що важливо: багато з цих речей відбуваються з ініціативи самих
студентів, добровільно і непримусово. І мені здається, що це певний симптом.
Чого? Можливо, якоїсь особливої піддатливості на ідеології того покоління, яке
ввійшло і входить у доросле життя після 2000-го? «Дітям 90-х» можна було закинути багато чого: невіру в ефективність
спільної дії, партикуляризм і нездатність до консолідації – що ж, за бортом
потопаючого теплохода кожен рятує насамперед самого себе; але їхнім безперечним
плюсом, однак, була опірність до будь-якої тоталістської
ідеологічної риторики. Не надто й багато її було в той час, і була вона якась
непереконлива, але що ж – попит і в царині ідеї визначає пропозицію. Зараз –
інакше. Багато разів обговорюваний нібито-індивідуалізм і нарцисизм
так званого «Me Me Me Generation» є лише фасадом,
який приховує голод на колективну ідею. Є голод – ідеологічна їжа знайдеться. І
що безформнішим, невиразнішим є соціальне і політичне
життя (як у нас), то гостріша їжа користується попитом. Так, «міленіумне» покоління, це покоління айфонів
і етнофестивалів, є насправді поколінням доктринерів,
які, на відміну від своїх розбитих крахом системи батьків і хаотичних,
анархічних старших братів і сестер, шукають у світі правильності і порядку. Як
і автор згадуваного віршика, вони знають, що мусить бути «порядок у нації».
Багато з них уже знають, як цей порядок навести. І боюся, якщо мовчки за цим спостерігати, то може настати момент, коли на
шляху до цього порядку їх вже ніщо не зупинить. - See more
at:
http://krytyka.com/community/blogs/pro-ukrayinsku-osvitu-i-poryadok-u-natsiyi#sthash.jtBczPCS.dpuf |