|
Олеся ЯхноКролики і удавиКролик,
перероблений удавом, перетворюється в удава. Значить,
удави - це кролики на вищій стадії свого розвитку. Інакше
кажучи, ми - це колишні вони, а вони - це майбутні ми. Фазіль Іскандер, "Кролики і удави" У Фазіля Іскандера
є чудова казка "Кролики і удави", яка описує соціально-політичний
симбіоз в одній окремо взятій державі. Виклад сюжету супроводжується перерахуванням всілякого
політтехнологічного інструментарію, притаманного і лідерам окремих сучасних
держав. Події відбуваються в маленькій африканській країні, де
удави їдять кроликів, а кролики покірно йдуть на заклання удавам. Решта
громадян - мавпи, слони, птахи - дотримують нейтралітету, періодично вступаючи
в ситуативні союзи з представниками обох ворогуючих сторін. Кролики і удави, як суб'єкти єдиної політичної
системи, взаємозалежні. Гіпнотичні здібності удавів будуються на первинному
страху кроликів. А страх кроликів виходить з гіпнозу, яким нібито володіють
удави. Співіснування друзів і ворогів настільки переплелося, що в контексті
гасла "хліба і видовищ" у опонентів з'явились, навіть, спільні
розваги: перегони кроликів наввипередки
всередині удавів. Формально, обидва класи прагнуть до вдосконалення
практик і збільшення показників. І удави, які розуміють, що епоха гіпнозу
відходить у минуле, і потрібно буде придумувати альтернативні методи полювання.
І кролики, які теж усвідомлюють, що єдиний спосіб боротьби з удавами -
"розмножуватися з випередженням" - застарів. На ділі ж обидва класи
зацікавлені в збереженні існуючого статус-кво. Головна мета і Короля Кроликів, і Великого Пітона -
збереження влади. Обидва лідери не раз скаржилися на те, що більша частина сил
іде саме на це. У свою чергу, не допущені до двору прагнуть будь-якою
ціною прорватися до столу. Потім бажання там втриматися стає їх єдиним щирим
прагненням. Треба сказати - і у кроликів, і у удавів є своя
пропагандистська машина, що працює на виправдання існуючого ладу. Збудовані
ієрархії, механізми покарання, стимулювання і мотивації, що допомагають тримати
рядових громадян у досить гнучкій покірності. При цьому, незважаючи на антикласові
відносини, у короля кроликів і царя удавів - практично універсальні правила
збереження влади. Правило 1. Використовувати систему батога і пряника. Правило 2. Уникати будь-яких змін. Будь-яка ініціатива – з
самого початку гідна покари і сприймається як загроза владу та режиму. Правило 3. Знищувати будь-яких прогресивних представників
королівства (царства), з метою придушення в зародку навіть спроб появи
можливого конкурента та конкуренції взагалі. Коли зміни в соціумі все ж ставали неминучими, кролики
і удави починають ностальгувати за старими, добрим і зрозумілим часам. В остаточному підсумку, жертви й кати нічим не
відрізняються між собою. Кролики і удави - суть одне і те ж. *** Сюжет казки з наочною очевидністю проектується на
українські політичні реалії. У політиці як влади, так і опозиції набагато
більше минулого, ніж майбутнього. По-перше,
стара ідеологія. Всі українські
політики свідомо спекулюють на старих ідеологічних штампах і помилках
електорату. Політики взагалі бояться називати речі своїми іменами. Ніяка
доктрина загальноукраїнського майбутнього не потрібна ні владі, ні опозиції.
Будь-яка мобілізуюча ідея автоматично змінить існуючу електоральну карту і
спровокує перерозподіл зон базового електорату діючих політичних сил. Іншими
словами, буде розмивати існуючі регіональні відмінності. Політикам простіше не
апелювати до всієї країни, не формулювати прогресивного порядку денного країні
і не прагнути до формування єдиної політичної нації як основи сучасної держави.
Їм простіше будувати свої дії на популізмі, в тому числі ідеологічному, що
передбачає фрагментарне сприйняття України. Нові реалії можуть зажадати нових
лідерів - навіщо ризикувати? По-друге,
відсутність кадрової політики як такої.
Процес деградації кадрового складу всього політичного і управлінського класу
впевнено продовжується. Старі системні кадри йдуть, а нові - існують взагалі
поза кадрової системи. Поява на політичному небосхилі нових фігур, як у владі,
так і в опозиції, з точки зору професійної біографії, часто випадкові. Тобто,
кадрова політика не базується ні на освітніх перевагах претендента (якісна
сучасна освіта є у одиниць), ні на його професійному досвіді (практики роботи
за фахом), ні на його соціальному досвіді (поступового, а не разового
стрімкого, просування по кар'єрних сходах). При цьому, як показують українські
реалії, нові прогресивні політики, якщо раптом такі з'являються, відразу ж
сприймаються як небезпечні, і тоді їх намагаються або політично усунути, або
загнати в нішу "вічних других". По-третє,
мотив приходу в політику. Більша
частина сучасної української еліти являє собою перше пострадянське покоління,
яке розуміє владу як систему споживання. Як систему, в якій головним є контроль
над фінансовими потоками і механізмами переділу власності. Власна країна в цій
ситуації сприймається як якась транзитна територія, як джерело матеріальних
ресурсів. Звідси - коротка перспектива планування та незначний масштаб
політичних ініціатив, який не охоплює системоутворюючих
питань історичної життєдіяльності України. По-четверте,
відсутність змісту. Вітчизняні
політики виходять з того, що мета приходу до влади - сама влада, а не
здійснення певної політики. Змістовна сторона питання не цікавить ні владу, ні
опозицію. Слово "реформа" сьогодні несе у собі виключно негативні
конотації. Тема соціальної справедливості, яка є актуальною для суспільства, як
і раніше ключова, але ні влада, ні опозиція не роблять жодних реальних дій у
цьому напрямку - ми бачимо тільки точкові кроки (на кшталт, соціальної
допомоги), що здійснюються у рамках популістських заходів, а не системної
політики. Всі розмови про скасування депутатської недоторканності є чистим
блефом - в списках основних політичних сил занадто багато людей, які йдуть у
парламент саме за недоторканністю. Так само як і ще довго ми будемо
спостерігати, як важелі влади використовуються для придбання контролю над
великими індустріальними та інфраструктурними об'єктами, їх фінансовими
потоками. Інакше - політики вже б давно ініціювали і провели легітимацію
власності і власників (як це було в ряді цивілізованих країн), що, з одного
боку, виправдало б клас власників і поняття "власність" в сучасній
Україні, а, з іншого, - поклало б початок розділенню влади і бізнесу. По-п'яте,
відсутність бажання що-небудь системно і кардинально міняти. Еліти - і за Кучми, і за Ющенка, і за Януковича
(вбачаючи в фігурі президента, перш за все, функцію арбітра) - зберегли існуючі
правила гри, залишивши собі доступ до влади для придбання контролю над галузями
економіки і великими інфраструктурними об'єктами. Будь-які вибори для еліти – мають
ту саму мотивацію. Влада виходить з наміру нічого не змінювати, утримувати
монопольне становище. Опозиція прагне прийти до влади, щоб, відтіснивши своїх
попередників, самим зайняти всі прибуткові і впливові ніші у державі, і потім
теж нічого не змінювати. Великий капітал хоче зберегти, примножити нажите і ще
отримувати преференції від держави, і апріорі піде на будь-який зговір з
будь-якою владою. *** В управлінському сенсі і влада, і опозиція, незалежно
від прізвищ їхніх лідерів, абсолютно однакові. Класична пострадянська політика
- засіб досягнення особистих цілей, як за допомогою використання традиційних
важелів влади, так і шантажу влади опозицією. Незважаючи на те, що чотири президенти (Кравчук,
Кучма, Ющенко, Янукович) - абсолютно різні за світоглядом, психологічними
характеристиками, способу поведінки, історії особистісного та професійного
становлення, всі вони були висуванцями еліт, більшою чи меншою мірою
узгодженими і системними фігурами . Правлячий клас завжди експлуатував міфологію
"меншого зла". Всі українські президенти настільки залежні від еліт,
що в принципі не можуть проводити реформи, - тоді вони одразу ж стануть
сприйматися як позасистемні або антисистемні фігури. Зараз, як і раніше, актуальним є питання: наскільки
реально, щоб зміни, на які розраховує суспільство, були втілені в життя. І тут
мають значення не стільки моральні якості політика, а те, наскільки успішно
лідер держави зможе вирішити, як мінімум, наступні завдання: представити
виразну, не популістську стратегію; знати межу в
компромісах; сформувати
ефективну команду. Аналіз дій і рішень сучасних українських політиків,
хоча б на предмет зазначених трьох пунктів, не дозволяє сподіватися на те, що
незабаром ми вийдемо з кругообігу політичного симбіозу антагоністичних, на
перший погляд, класів "кроликів і удавів", описаних Фазілем Іскандером. Симбіозу, в
якому шлунок удава періодично стає трибуною для кролика. |