|
Сергій Митрофанов2013-й в Україні - як 1968-й у ПразіУ
політиці дуже часто буває так, що гасла знаходять свій сенс
лише у протистоянні суспільних груп. Навряд чи в Чехословаччині в 1968-му була ясність, що
таке «соціалізм
з людським обличчям» і чи буде економічний успіх, якщо послабити
державний контроль із збереженням керівної ролі комуністичної партії. Цілком міг би наступити
і такий розвал, який почався з перебудовою в СССР. Але очевидно, що
така ясність з'явилася, коли совєтські танки увійшли до Праги. З проблеми проведення більш-менш вдалих або ж невдалих реформ Празька весна, таким чином, перетворилася
на імператив виходу з системи, де вирішальним
аргументом стають совєтські
танки, а ті направляються
спецами з ЦК КПРС. У результаті ж «празький міф» пережив два десятиліття і відродився в «оксамитовій революції» листопада 1989 року. Сьогодні
люта боротьба української демократичної опозиції за підписання угоди про асоціацію між Україною
та Євросоюзом у 2013 році настільки ж, якщо не більш, ірраціональна, ніж спроба А.Дубчека
провести реформи у 1968 році.
Адже саме по собі така угода, очевидно, не є
квитком в краще демократичне
життя і панацеєю від економічних хвороб. Це всього
лише папір,
декларація, одна з тих, які
так люблять складати «європейці»... Зрозуміло, що від неї поки що
не буде ні шкоди, ні користі. Але настільки ж ірраціональною є і
шантаж та протидія Росії і нинішнього проросійського українського політичного керівництва, які спрямовані на зрив підписання.
Саме вони роблять таке підписання
політично виправданим і актуальним. Всі бачили, як незадовго
до вирішального моменту російські
прикордонники повертали з
кордону сотні і сотні українських громадян під штучними приводами, чіпляючись до
вигаданих вад українських документів. У чому, звичайно, важко розгледіти прояви братства та дружби
слов'янських народів і гостинне запрошення вступити до Митного союзу. Та
й
сенс таких дій був гранично ясний:
якщо ви не з нами, то буде жорстко. Жорстко буде з людьми, і
жорстко буде з українським експортом до Росії. Жорстко буде з газовим боргом. Так поводяться із
заручниками, а не з партнерами. Однак
ці ж дії наповнюють політичним змістом майбутню асоціацію з Євросоюзом. Якщо його в чомусь шукати,
то, напевно, не в доступі до європейських
курортів і шоп-турів, а в поступовому виході з політичної орбіти все більш авторитарною Росії. Проте,
багато спостерігачів мають рацію: нинішній
Євросоюз політично млявий і аморфний. У нього немає
для України свого «плану
Маршалла», і він занадто загруз в бюрократичних тонкощах і процедурах. У європейських
чиновників і фінансистів і
в думках немає взяти на
себе фінансові зобов'язання
України перед Росією, якими сьогодні
тисне на Україну Москва. Але, з іншого
боку, чи правильно трактувати
Євросоюз виключно з вежі, на якій
сидить Марі Ле Пен? Тим більше що з якоїсь загадкової
причини російський телеканал
у Франції так само обслуговують
виключно праві французькі журналісти, що створює зворушливу
єдність поглядів на європейську інтеграцію як на відтворення «СРСР в найгіршому його вигляді - 2». Що «знаючі люди» радять українцям уникнути. Все
це, звичайно, неправда. Євросоюз
не СРСР-2, хоча всі бюрократії на диво схожі. Навіть у такому недоробленому і недодуманому до кінця вигляді асоціація України з Європою відкриває чималі політичні перспективи. Причому не тільки для України, а й для демократичних сил Росії. Найпростіше
- для тисяч і тисяч українців конкретно зміниться віконечко паспортного контролю. З ALL Nationalities на EU and Shengen only.
Що якщо на разі й не зробить їх повноправними
європейцями, то дозволить принаймні так виглядати і так себе відчувати. Немає потреби зайвий раз підкреслювати, що
у вільному пересуванні
людей і обміні досвідом, поглядами та враженнями ключ до безпеки на континенті і крах авторитарних режимів і злодійських еліт. По-друге,
декларація, у разі підписання, дозволить при наявності демократичної волі суспільства (а воно в Україні є) обмежити свавілля національної правоохоронної системи. У опозиції з'явиться легальний інструмент примусу національних
властей до дотримання загальноєвропейських
норм та прав людини. Ну,
і по-третє,
європеїзація України
поставить хрест на проекті слов'янської авторитарної імперії, остаточно знімаючи з
порядку денного вимотуюче ірраціональне
протистояння між Східною Європою і Західною. У ньому більше не буде колишнього пропагандистського «бойового» потенціалу. Крім
того, російська політична опозиція на цьому прикладі навчиться досягати
реалізації своїх політичних
вимог, нарешті повірить у себе. Проте
всі ці варіанти
«альтернативної політичної історії» на постсовєтському просторі обумовлюють можливість силової протидії процесу. При цьому ми, звичайно, не чекаємо, що, як у 1968-му в Чехословаччині, на Майдан увійдуть
російські танки, але шантаж, підкуп, брехня, залякування гарантовано. Демократія
тут відступить ще не раз.
Але відхід України в Європу - це всього
лише питання часу. Ніяких економічних і політичних причин, не бути Європою,
не позбутися «проросійського прокляття»
для України просто не існує.
Згадаймо хоча б те, що на Україну завжди втікав правлячий клас та інтелігенція - так, їсти ! - коли в Росії при більшовиках відбувався
розпад держави. Чогось вони із зневагою не вважали її недокраїною.
У всякому разі, Україна нічим
не гірша від Польщі, Грузії, Молдови чи країн Балтики. І врешті-решт там все буде дуже не
зле. |