|
01 вересня 2003 р. ЕКСПЕРТНИЙ ВИСНОВОК (у варіанті, парафованому Групами високого рівня 15 серпня 2003 року в м. Астана). Під час Ялтинського саміту СНД (18-19 вересня) планується підписання Угоди про створення Єдиного економічного простору Білорусі, Казахстану, Російської Федерації та України,. Розглядаючи даний документ як безпрецедентний для договірно-правової практики України періоду незалежності, ми вважаємо за необхідне ініціювати широку громадську експертизу із залученням як представників органів влади, так і аналітичних центрів та незалежних експертів. Ми пропонуємо розглядати підготовлені документи у контексті інших міжнародних та внутрішніх правових актів України, а також з точки зору раніше заявлених міжнародних пріоритетів України. Концептуальне визначення ЄЕП закладене в статтю 1: Під Єдиним економічним простором (далі – ЄЕП) Сторони розуміють економічний простір, що об’єднує митні території Сторін, на якому функціонують механізми регулювання економік, засновані на єдиних принципах, що забезпечують вільний рух товарів, послуг, капіталу і робочої сили і проводиться єдина зовнішньоторгова і узгоджена, тією мірою і в тому обсязі, в яких це необхідно для забезпечення рівноправної конкуренції і підтримки макроекономічної стабільності, податкова, грошово-кредитна і валютно-фінансова політика. Автори проекту свідомо уникли використання у визначенні ЄЕП загальноприйнятої термінології, що вживається в угодах про регіональну інтеграцію. Визначення ЄЕП не містить посилання на конкретну стадію регіональної інтеграції (зона вільної торгівлі, митний союз, спільний ринок, економічний союз, політичний союз). Єдиний економічний простір – це абстрактне з юридичної точки зору поняття, в яке можна вкладати різні смисли, що й роблять представники Росії та України, вступаючи між собою у суперечки (поки що заочні). На нашу думку уникнення чітких визначень є свідомим створенням поля для маніпуляції термінами. Але зміст визначення навряд чи може ввести когось в оману. Наведене формулювання відповідає частково (простір, що об’єднує митні території Сторін, на якому ... проводиться єдина зовнішньоторгова ... політика) митному союзу, а частково (функціонують механізми регулювання економік, засновані на єдиних принципах, що забезпечують вільний рух товарів, послуг, капіталу і робочої сили) спільному ринку. Спеціальні зобов’язання сторін містяться в статті 2 проекту угоди: Поетапне вирішення завдань поглиблення інтеграції буде обумовлене виконанням Сторонами зобов’язань і фактичним вирішенням наступних завдань: - формування зони вільної торгівлі без виключень і обмежень, що передбачає незастосування у взаємній торгівлі антидемпінгових, компенсаційних і спеціальних захисних заходів на базі проведення єдиної політики в області тарифного і нетарифного регулювання, єдиних правил конкуренції, застосування субсидій та інших форм державної підтримки; - гармонізація макроекономічної політики; - гармонізація законодавств Сторін у тій мірі, в якій це необхідно для функціонування єдиного економічного простору, включаючи торгову і конкурентну політику... Зі змісту статті 2 випливає, по-перше, дуже розширення тлумачення поняття “зона вільної торгівлі”, по друге, гармонізацію макроекономічної політики, що має місце виключно на вищих стадіях економічної інтеграції, по третє, необхідність істотних змін у законодавстві у напрямку їх зближення (“гармонізацію”). Отже підписавши даний документ, Україна візьме на себе зобов’язання скоригувати власне законодавство в напрямку його уніфікації з іншими членами ЄЕП. Таке зобов’язання суперечить численним нормативним актами України та міжнародним договорам, що передбачають адаптацію Українського законодавства до законодавства Європейського Союзу. Гармонізація законодавства одразу з двома інтеграційними об’єднаннями є неможливою, тим більше, що в цих об’єднаннях застосовуються різні регуляторні інструменти і впроваджено принципово відмінне економічне законодавство. Стаття 2 проекту Угоди про створення Єдиного економічного простору суперечить:
Згідно логіки та практики існування митних та спільних ринків, можливість участі окремих суб’єктів таких союзів в інших інтеграційних проектах (навіть у нижчій формі зони вільної торгівлі) є виключеною. Тим більше виключеною є можливість встановлення чи навіть ведення переговорів про глибші асоційовані відносин з іншими союзами. Таким чином проект угоди про створення ЄЕП суперечить:
Очевидно, що у разі підписання і вступу в силу Угоди про створення Єдиного економічного простору Білорусі, Казахстану, Російської Федерації та України, Україна втратить можливість:
Виходячи з вищенаведеного, ЦМКЗПУ рекомендує відкликати підпис української сторони під проектом Угоди про створення Єдиного економічного простору і відмовитись від його підписання, оскільки проект не відповідає законодавству України, підписаним міжнародним договорам і задекларованим зовнішньополітичним цілям України. |