Поштовхом для написання цього матеріалу стала підсумкова фраза Тараса
Возняка, висловлена ним в статті “Про
три бочки з медом/дьогтем або справа зроблена”: “Тільки проголосувавши
проти всіх… ми можемо зберегти хоч якусь гідність”. Оскільки такі
люди, як Тарас Возняк, завдяки своїй посаді (він є головним редактором
журналу “Ї”) впливають на умонастрої багатьох людей, я не міг стриматися,
щоб не розставити всі крапки над “І” в питаннях, пов’язаних з виборами.
Тим більше, що подібна заява з пропозицією голосувати “проти всіх” помаранчевими
виборцями є відверто шкідливою в умовах можливого реваншу янучар на найближчих
парламентських виборах.
Але давайте про все по порядку. Фактично наведена нижче моя стаття є рімейком
статті “Skapirus:
Закон про вибори: розподіл місць у багатомандатному окрузі”, яка з’явилася
на Майдані перед парламентськими виборами 2002 року. Головною відмінністю
цих виборів порівняно з попередніми є зниження прохідного бар’єру до 3%
та те, що вибори проводяться виключно на пропорційній основі за партійними
списками. На жаль, багато з тих, хто голосував за В.Ющенка на виборах
Президента в 2004 році, розчарувалися в спроможності помаранчевої влади
надати бандитам тюрми та навести порядок в країні. Тому вони відмовляються
від голосування, планують проголосувати “проти всіх” або прикриваючись
своїм гонором та порядністю, голосують за відверто непрохідні партії,
наївно вважаючи, що таким чином вони висловлять протест та комусь щось
доведуть в цьому світі. Як
і багато чого в нашому несправедливому світі, вибори – це лохотрон,
тому без знання принципів його дії дуже легко вскочити в халепу,
коли Ваш голос фактично дістанеться тому, кого Ви на духу не переносите.
Саме обговоренню таких “тонкощів” присвячена дана стаття.
Для їх розуміння найкраще ознайомитися з Законом
“Про вибори народних депутатів України”, а саме його 96 статтею, чч.3-9,
які для Вашої зручності наведені в кінці даної статті. Цей Закон передбачає,
що вибори відбудуться за будь-якої явки виборців. З іншого боку, для оцінки
механізму дії Закону зручно скористатися результатами опитувань, які постійно
нині проводять різноманітні соціологічні служби. Саме для цього мною були
використані результати
опитування 2000 громадян, оприлюднені 1-го лютого центром “Соціс”.
Взагалі-то до результатів опитувань треба ставитися з певною часткою скептицизму,
оскільки в них теж є засоби для прихованої маніпуляції, але шляхом порівняння
декількох
опитувань можна скласти певні уявлення щодо безумовно прохідних партій
та блоків, які складуть депутатський корпус обраної найближчим часом Верховної
Ради (ВР).
В колонці 2 Таблиці (див. в кінці статті) наведена кількість опитаних,
які готові голосувати за ту чи іншу політичну силу, а через дріб їх відсоток
відносно загальної кількості громадян, які прийдуть на виборчі дільниці.
Відповідно до Ст.96 ч. 3 Закону виходячи з прохідного бар’єру (3%) до
Верховної Ради в розглянутому прикладі не попадають “Громадянський блок
ПОРА-Партія Реформи і Порядок", Український Народний Блок Костенка і Плюща,
а також інші партії та блоки (див. рядок “Інші”), кожна з яких згідно
з наведеним опитуванням цими днями набирає менше 3% голосів виборців.
Їх голоси, як і голоси тих, хто проголосував “Проти всіх” будуть розподілені
між переможцями, як це неявно випливає з ч.4 цитованої статті.
Після цього відповідно до ч.6 згаданої статті підбивається сума голосів
виборців, які проголосували за партії, що подолали прохідний бар’єр, та
відповідно до ч.7 ділиться на кількість депутатів у ВР (450) як це проілюстровано
в 3-й колонці таблиці. В результаті одержуємо т.зв. виборчу квоту – кількість
виборців, які потрібні для обрання 1-го депутата у ВР. В нашому випадку
вона складає ~2.93 виборця за місце.
Після цього проводиться зворотна операція відповідно до ч.8, в ході якої
кількість голосів виборців, поданих за відповідного переможця, ділиться
на виборчу квоту, в результаті чого одержуємо число, ціла частина якого
становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати у депутати
від цієї партії (блоку). А от дробові залишки складають такий собі призовий
фонд та враховуються при розподілі відповідно до частини дев'ятої цієї
статті решти депутатських мандатів. Одержані результати щодо точно наданих
депутатських мандатів та дробових залишків наведена в 4-й колонці. В 5-й
колонці відповідно до ч.9 Статті 96 проведений остаточний розподіл 5 депутатських
місць між тими, хто має найбільші дробові залишки.
Отже, як бачимо, голоси людей, які голосуватимуть “проти всіх” та за непрохідні
партії і блоки поділені між переможцями. В колонках 6 та 7 Таблиці представлені
втрати переможених та здобутки переможців. Якби не було прохідного бар’єра,
то пропорційно до кількості одержаних голосів великі партії одержали б
набагато менше голосів, ніж вони на це заслуговують відповідно до діючого
Закону. Але завдяки прохідному бар’єру та неврахуванню інтересів громадян,
які проголосували “проти всіх”, їм задурно дістається майже 53 місця в
парламенті.
Звичайно, можна багато розмірковувати щодо необхідності та рівня прохідного
бар’єру, потреби врахування інтересів тих, хто проголосував “проти всіх”,
відмінностей законів для виборів народних депутатів та депутатів місцевих
рад, але можу зауважити, що будь-який закон є недосконалим. І треба лише
трошки часу, щоб зрозуміти, де існують в ньому вади, які роблять надзвичайно
шкідливими заяви, подібні тій, яку висловив Т.Возняк.
Примітки та пояснення до таблиці:
Колонка 1: ВБНУ – виборчий блок "Наша Україна"; БЮТ - "Блок Ю.
Тимошенко"; СПУ - Соціалістична партія України; ПРП-ПОРА - "Громадянський
блок ПОРА-Партія Реформи і Порядок"; УНБ - Український Народний Блок Костенка
і Плюща; КПУ - Комуністична партія України; ПРУ - Партія регіонів; НБЛ -
"Народний блок Литвина"; ПСПУ - Блок Натали Вітренко "Народна опозиція";
Не Так! - "Опозиційний блок НЕ ТАК!"; Інші – сукупна кількість громадян,
які голосуватимуть за дрібні партії та блоки, включені до виборчих бюлетенів;
“Проти всіх” - "Не підтримую
кандидатів у народні депутати України від жодної політичної партії, виборчого
блоку політичних партій" (Ст.78,
ч. 4 Закону “Про вибори народних депутатів України”). Колонка 2: Кількість голосів та відсоток
тих, хто взяв участь в голосуванні Колонка 3: Виборча квота (Згідно
зі Ст.96 п.7 Закону “Про вибори народних депутатів України”) Колонка 4: Кількість місць в парламенті та
дробовий залишок (Згідно
зі Ст.96 п.8 Закону “Про вибори народних депутатів України”) Колонка 5: Остаточна кількість місць в парламенті
з врахуванням дробових залишків (Згідно
зі Ст.96 п.8 Закону “Про вибори народних депутатів України”)
Підрахунок колонок 6 та 7 вівся на основі відчуття справедливості
автора, але не по букві Закону
Колонка 6: Фактично одержані місця на виборах відповідно до відсотка
голосів. Колонка 7: Вкрадені місця від тих, хто голосував
“Проти всіх” та за непрохідні партії.
Доречні цитати з Закону “Про вибори
народних депутатів України”
Стаття 78. Виборчий бюлетень (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page=7&nreg=1665%2D15)
4. У виборчому бюлетені зазначаються повна назва кожної партії (блоку з
обов'язковим зазначенням назв партій, що входять до блоку), прізвища, імена,
по батькові перших п'яти кандидатів у депутати, включених до виборчого списку
партії (блоку). Ліворуч біля назви кожної партії (блоку) розташовується
порожній квадрат. Після переліку партій (блоків) розміщується відділений
від переліку партій (блоків) неперервною лінією текст: "Не підтримую кандидатів
у народні депутати України від жодної політичної партії, виборчого блоку
політичних партій" і ліворуч біля цього тексту розташовується порожній квадрат
Стаття 96. Встановлення результатів виборів депутатів (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page=8&nreg=1665%2D15)
3. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають кандидати
у депутати, включені до виборчих списків партій (блоків), що отримали три
і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному
виборчому окрузі.
4. Кандидати у депутати, включені до виборчого списку партії (блоку), який
отримав менше трьох відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні,
права на участь у розподілі депутатських мандатів не мають.
5. Депутатські мандати розподіляються між виборчими списками партій (блоків)
пропорційно до кількості отриманих голосів виборців кандидатами у депутати,
включеними до виборчих списків партій (блоків), які зазначені у частині
третій цієї статті, у послідовності, визначеній частинами шостою - дев'ятою
цієї статті.
6. Центральна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті
23 частини першої цієї статті, встановлює сумарну кількість голосів виборців,
поданих за кандидатів у депутати, включених до виборчих списків партій (блоків),
що отримали три і більше відсотків голосів виборців.
7. Кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського
мандата (далі - виборча квота), обчислюється шляхом ділення сумарної кількості
голосів виборців, визначеної відповідно до частини шостої цієї статті, на
число депутатських мандатів, яке дорівнює кількісному складу Верховної Ради
України, визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ) (далі – загальна
кількість депутатських мандатів).
8. Кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати, включених
до виборчого списку цієї партії (блоку), ділиться на виборчу квоту. Ціла
частина отриманого числа становить кількість депутатських мандатів, що отримали
кандидати у депутати від цієї партії (блоку). Дробові залишки враховуються
при розподілі відповідно до частини дев'ятої цієї статті решти депутатських
мандатів.
9. Партії (блоки), виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими
дробові залишки після ділення відповідно до частини восьмої цієї статті,
отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з виборчого
списку партії (блоку), що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові
залишки у двох чи більше виборчих списках партій (блоків) однакові, першим
додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список партії (блоку),
за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців.
Розподіл додаткових депутатських мандатів закінчується після вичерпання
загальної кількості депутатських мандатів.