|
Захистимо Европу в собі!Рішення Львівської міської Ради від 16 травня 2002 року щодо елементів польських військових поховань на Личаківському цвинтарі у Львові, відмова польського Президента Алєксандра Кваснєвскі від візиту в Україну 21 травня 2002 року та галаслива медіальна кампанія, яка супроводжувала ці події, показали усю крихкість польсько-українського зближення, яке окреслилося було упродовж останнього десятиліття. Демони шовінізму і не збиралися складати зброю. Ціна проевропейської риторики польських еліт виявилася рівновартісною позиції гуманіста В.Гавела, який з кон'юнктурних мотивів схвалив етнічні чистки у повоєнній Европі та відмовився навіть дискутувати проблему "декретів Бенеша". Польським каменем дотикання, випробуванням на шовінізм стало питання про реконструкцію військових і цивільних поховань на Личакові з часів польсько-української та польсько-більшовицької воєн 1918-1920 років. Довоєнна польська гіперпатріотична пропаганда називала цей меморіал "Кладовищем Орлят", особливо наголошуючи той факт, що на війну з українським регулярним військом піднялося цивільне населення, в тому числі жінки й діти, частина яких загинула у вуличних боях. Мілітаристські міти підхопила сучасна польська преса і громадська думка, навіть та, яка зараховує себе до проевропейської та ліберальної. Спритно маніпулюючи глибоко укоріненими шовіністичними стереотипами та користуючись тим, що величезна більшість поляків ніколи не бували у сучасному Львові й не бачили на власні очі стану польських військових поховань, суспільству спритно накидують моральне виправдання побудови нового Берлінського муру, створення на україно-польському кордоні безглуздого і безсенсового візового бар'єру – дітища модерного европейського расизму і ксенофобії. У Польщі, звичайно ж, є добрі фахівці – історики, журналісти, громадські діячі – які чудово усвідомлюють всю складність україно-польських стосунків і способи їх покращення. Але їхня точка зору не переважає у суспільній свідомості, а адекватне знання про Україну чи позитивна настанова до неї мізерні у порівнянні з аналогічним потенціалом щодо США, Німеччини, чи навіть путінської Росії. Ще гірше із знаннями про Польщу в Україні. Пересічний мешканець України донині живе у просторі мітів і стереотипів про найближчих европейських сусідів. Рішення львівських депутатів стало також зручною нагодою для Президента Л.Кучми узятися до згортання европейського вектору української політики. Упродовж усіх років перебування при владі наш Президент робив усе можливе, аби не вирішити існуючої у Львові "цвинтарної" проблеми: не проводилися регулярні консультації з органами місцевого самоуправління, ніхто не вивчав громадської думки і не впливав на неї, рішення приймалися нездарно, а фінансування української частини меморіалу і близько не можна порівняти із обсягом і темпами фінансування потворних споруд на майдані Незалежності у Києві. Водночас, питання, яке зачіпало зовнішньополітичні стосунки України, стало заручником внутрішньополітичного зведення порахунків – між владою і опозицією, між центром і регіонами, між різними рівнями адміністративних структур. Новообрані львівські депутати знехтували українськими національними інтересами заради своїх дрібномістечкових інтересів і святого спокою від натиску демагогічного плебсу. Вони публічно зневажили прохання лідера національно-демократичних сил В.Ющенка, вони не прислухалися до ієрархів Церкви. Ця обмеженість і недалекоглядність неминуче зашкодить їхнім виборцям, левова частка яких користується плодами польсько-української прикордонної економічної співпраці. Нова каденція депутатів, як і низка попередніх, виявилася не готовою боронити реальні, а не віртуальні інтереси тисячолітнього Львова. Ситуація, яка склалася, є ситуацією поразки для усіх середовищ третього сектора – і в Україні, і в Польщі, – налаштованих на діалог, на співпрацю, на подолання історичного розбрату і співжиття в добре облаштованій та безпечній спільній Европі. Ми покликані ще і ще раз проаналізувати причини цієї поразки у різних сферах суспільного життя, поміркувати над способами покращення становища і подолати цю ганебну і принизливу кризу. Середовище журналу "Ї" звертається до всіх, кому дорогі европейські вартості, хто оцінює ці події подібно до нас, із закликом приєднатися до цього звернення. Тарас Возняк З відгуків до редакції: Миколаївський обласний комітет "Правозахисник-І" (NGO) підтримує ваше
звернення. Разом з тим воліємо додати наступне. Доволі уважно (за можливістю) слідкую за ситуацією, що розгорнулась навколо
Личаківського кладовища у Львові? зокрема, Українсько-Польськими стосунками
у цілому. Ця криза – чергове свідчення скочування України у провалля міжнародної
ізоляції. Україні, традиційно, відводиться роль задобрювальної жертви
російському Мінотавру. Тема відношення українсько-польської громадськості до подій, пов’язаних
із львівським цвинтарем, де поховані поляки, стає важливою. Вам вона ближче
і знайоміше, ніж багатьом на Сході-Півдні України. Згоден із зверненням вельмишановного часопису "Ї". Вважаю: по-перше,
дійсно, відновлення "Цвинтаря Орлят" є певним виразом шовіністичних настроїв
у Польщі, але не дивлячись на це, в Польщі відновлені цвинтарі українців
у Бірчі, Пікульцях. по-друге, немає таких проблем, в тому числі і з настроями
певної частини Львівської міської ради, які не можна було вирішити щонайменш
за 4 роки існування конфлікту - власне немає бажання розв’язати конфлікт.
По-третє цвинтарі не місце для політичних баталій, майте повагу до вічного! Підтримка поодинокими особами цієї позиції не змінить ситуацію в цілому.
Інша справа, що вияв цієї підтримки зобов’язує до більш активного прояву
своєї суспільної позиції. Цього бракує. Дякую тобі, Тарасе, що передуєш
у русі від нашої(моєї) загумінкової дійсности. Я цілком приєднуюсь до Вашої загальної оцінки подій та владних дій -
української та польської адміністрацій, - які пов'язані з похованнями
на Личаківському цвинтарі. Наскільки я здатний визначити для себе Вашу
позицію - поразка громадськості, третього, громадського, сектору на хвилі
шовіністичної риторики, - вона здається точною й актуальною. Мені важко з Києва судити про все те, що діється у Вас довкола цвинтаря
- інформації дуже мало. Про який вже рівень висвітлення проблеми у Польщі
можна говорити, коли навіть звідси все це виглядає досить неоднозначно.
Результат - Україна, як завжди, виглядає по-дурному не лише у вчинках
її чиновників, а й у недолугих спробах виправдати ті вчинки. Не знаю,
як Вам, а мені одночасно і сумно, і соромно, і - як кажуть у нас на Полтавщині
- "зло бере". Ви, звичайно, маєте рацію, називаючи це "ситуацією поразки
для усіх середовищ третього сектора", налаштованого на бачення спільної
Європи. Хоча за існуючих реалій навіть добре зроблений аналіз причин не
гарантує перспектив подолання цієї проблеми, це, принаймні, є те найменше,
що ми можемо сьогодні зробити. Прошу вважати це свідченням моєї підтримки
Вашого звернення. Дорогі мо"Ї"! Звернення гарне і своєчасне - це навіть замало сказано.
Відчувається традиційно високоякісний стиль, яким могло б пишатися кожне
наше недолуге дипломатичне представництво. От єдине - чи не забагато стилістичної
дипломатії? Сказано ніби й все, а стрижнева частина, для якої все це робилося,
згублена. Вважаю, що закінчити можна буквально пунктами, проти чого ми
(бо я ж разом з вами!) конкретно виступаємо, бо знов будуть закиди, мовляв,
загрузли в риториці. Це ж дуже добра ініціатива, і якщо вже вона йде від
вас, не втратьте, станьте в цьому лідерами у повному обсязі значення і
відповідальності! Przeczytalem artykuly. To absurd. Znam
Polakow dobrze - lubia takie zabawy patriotyczno-religijne, bo mamy to
na co dzien. Nic mnie bardziej tutaj nie wkurza, bo tak naprawde nic za
tym nie stoi. To starzy sie bija o ten cmentarz, a dla mlodych cala ta
sprawa to pelna abstrakcja. Poza tym trzeba czyms zajac opinie publiczna
- sezon ogorkowy sie zaczyna. (з листа А. з Вроцлава до редакції) "Львів вкотре довів свою провінційність" Ярослав ГРИЦАК: "У справі "цвинтаря орлят" польська та українська сторони виказують риси, які простежуються протягом останніх сотень років польсько-українського конфлікту. З українського боку - це непрофесіоналізм, відчуття слабкості, бажання обманути суперника якщо не силою, то хитрістю. З польського боку маємо відчуття сили, сильно розвинуте почуття національної гідності, а також відчувається почуття снобізму до українців. За таких умов дуже важко думати про поєднання, примирення у справі "цвинтаря орлят". Я - Трацевич. Дідусь був віленським поляком. Мама - Калайда (калайда - символ добробуту, символ майбутнього) Допоки ми будемо наступати на одні й ті самі граблі? Якщо Богдан Хмельницький, який щиро прагнув добра своєму народові, відповідальність за добробут і свободу якого взяв на себе, припустився помилки (а може, й ні), не маючи повної інформації про досвід українсько-польських стосунків, - чому цю помилку повторюємо й ми? Ми забули, що Польща найпершою визнала незалежність України, пошанувала її як сусіда, що має право на історичне майбутнє? Хіба то не крок назустріч? Що ми зробили, аби нас шанували? Чи випадково у фільмі "Вогнем та мечем", яскравому прояві снобізму стосовно українців, створеному нещодавно, козака виведено як яничара? Може, розчарування? Розчарування нами, що, вихваляючись приналежністю до центральної Європи, демонструємо громадянську провінційність, 10 років тупцюючи на місці, ні на крок не просунувшись до громадянського, демократичного суспільства. На запитання "чому ви так просунулись" пересічні поляки відповідають: "Бо ми того хочемо". А ми чекаємо, коли того захоче влада - теперішній хазяїн в нашому домі (як у казці про хатку лубяную і лєдяную). Не підпускати нас до дискусії, яка є ознакою демократії, елементом громадянського суспільства - завдання влади. Інакше нарід, який обрав політику Ющенка - політику національної гідності, політику європейської інтеграції, - але вкотре ошуканий підступністю влади (хто б обрав так званих "незалежних" депутатів, аби знав, що вони, як ті повії, впадуть під владу), - вимагатиме виконувати свою волю. А нарід, що не має волі (прав) - хіба ж заслуговує на шану? Хто в мене спитав, з ким я хочу дружити, партнерувати, хто спитав про це най не все суспільство - хоча би громаду? Все вирішила влада, ба навіть не всеукраїнська, а маленька, засліплена образами. Вирішила і за мене також. В тому числі обмежуючи доступ до інформації (щось я не чула, щоб "незалежні" тележурналісти здійняли галас навколо цієї проблеми замість "смертельної" небезпеки від неучасті в, наприклад, лото "забава"). І гірко визнавати це мені, калайді. Чи не час піднімати громаду? Здається, громада готова. А розчарування результатами виборів, неефективність активності спроможне відкинути нас назад, навіть далі, ніж були. Шаную, Трацевич Тамара І., голова Ради Центру Прав Людини "Древо життя" (Харків) Щиро дякую за ініціативу і радо приєдную свій голос до цього почесного списку. Зі свого боку пропоную усім читачам сайту "Ї" подумати, чи не варто нам усім перейтися вулицями Львова у якомусь добре зорганізованому поході. Головною його нотою мав би бути не емоційний ПРОТЕСТ - Львів, як на мене, вже втомився від політичного зомбування і скучив за чимось світлим і добрим, від чого духовно зростаєш. Чи не могли б ми зібрати світлі сили Львова в поході позитивному,який засвідчив би наявність у Львові людей, які спроможні не спотикатися на гострих каменюках історії? Мирослав Маринович Шановна редакціє! Drodzy Przyjaciele, Якось випало бути гідом по Львову для гурту 20-25-ти річних поляків,
студентів Ягелонського університету. Найперше, що вони хотіли бачити -
Поховання Орлят на Личаківському кладовищі, а вже потім все решта. Шановні колеги! Шановнi панове! |