повернутися Ї: кордон

Німецька Хвиля, 24.12.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Міграція до ЄС: „зелене світло” юним і обдарованим

У Європейському союзі знову заговорили про координацію міграційної політики. Єврокомісія - виконавчий орган ЄС - представила цього тижня свої пропозиції, які може бути втілено в наступні роки. Центральна ідея Брюсселя - спростити легальну міграцію.

Загальноєвропейської квоти на прийом мігрантів в майбутньому не буде. Комісар ЄС з питань внутрішньої політики та юстиції Франко Фраттіні остаточно відмовився від ідеї, яку він пропагував на початку цього року:

„Німеччина та інші країни можуть самі вирішувати, скільки мігрантів вони щороку прийматимуть”.

Новий міністр внутрішніх справ ФРН Вольфґанґ Шойбле дав зрозуміти Фраттіні, що новий уряд у Берліні, як і попередній, непохитний у цьому аспекті. І все ж таки Брюссель хотів би принаймні координувати національні міграційні квоти та правила для 1мільйона 850 тисяч іноземців, які щороку легально прибувають до країн Євросоюзу:

„Ми вважаємо дуже важливим, щоб легальні мігранти мали ті ж права, що й населення ЄС у сфері освіти, охорони здоров’я та свободи пересування”.

З огляду на велике число нелегалів у країнах ЄС, треба спростити умови для чесних мігрантів, каже Фраттіні. Потрібні чіткі критерії:

„Сьогодні країни ЄС самі визначають свою міграційну політику і вимушені боротися з високим рівнем нелегальних мігрантів. Наша мета має бути перевести ці нелегальні потоки в легальне русло”. 

Це дозволило б ефективніше боротися з контрабандистами та нелегальною працею. Комісар Фраттіні каже, що ЄС має приваблювати молодих, добре освічених і талановитих людей. Їм треба надати кращі умови для інтеграції, щоб уникнути наслідків старіння населення в більшості країн Європи. За підрахунками Єврокомісії, до 2030 року в ЄС бракуватиме 20 мільйонів робочих рук. Сьогодні, каже Фраттіні, більшість бажаних у Європі висококваліфікованих кадрів вирушають до Сполучених Штатів:

„Ми пропонуємо прискорену процедуру прийому легальних мігрантів, щоб заохочувати талановитих людей працювати в Європі”.

За матеріалами кореспондентів


Німецька Хвиля, 21.12.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Німеччина обмежує приток сезонних робітників з-за кордону

БОНН. Уряд Німеччини у вівторок постановив обмежити зайнятість закордонних сезонних робітників, зокрема в таких галузях, як сільське господарство чи сфера послуг. У такий спосіб планується підвищити частку зайнятості на цих роботах німецьких безробітних. Розповідає Христина Ніколайчук:

Починаючи з 2006 року, в сезонних роботах у Німеччині мають бути задіяні понад 30 тисяч вітчизняних працівників, які мають замінити традиційно задіяних у збиранні врожаю вихідців з країн Центральної та Східної Європи. Про це у вівторок у Берліні повідомило федеральне міністерство праці. Це означає, що кількість допущених 2005 року на сезонні роботи закордонних працівників у 2006-му скоротиться на 10 відсотків. Іноземців, переважна більшість яких є вихідцями з Польщі, працевлаштовували в основному в сільському господарстві та частково в харчовій промисловості. Багато фермерів надають перевагу саме закордонним працівникам, оскільки ті, на їхнє переконання, працюють ліпше і вимагають менше грошей, ніж вітчизняні. Нове регулювання, ухвалене урядом, має вирівняти можливості для сезонного працевлаштування вітчизняних робітників, вважають у німецькому міністерстві праці.


Чехія хоче відрадити потенційних імігрантів від приїзду

Оксана Пеленська
http://radiosvoboda.org

Прага, 14 грудня 2005 (RadioSvoboda.Ua) - Уряд Чеської Республіки вибирає наступальну політику у вирішенні проблеми міграції із східно-європейських країн, у тому числі – з України. Про це заявив міністр внутрішніх справ Франтішек Бублан, додавши, що потрібно деяких потенційних мігрантів відрадити від поїздки в Чехію.

На думку чеського міністра внутрішніх справ Франтішка Бублана, чехи повинні обрати більш рішучу, як він заявив, - наступальну політику стосовно мігрантів із країн Східної Європи. Були названі, зокрема три держави - Україна, Вірменія та Молдова, звідкіля до Чехії приїжджає найбільше заробітчан.

Про зміни щодо працевлаштування іноземців у понеділок, 12 грудня, заявило і чеське Міністерство внутрішніх справ. Зокрема, йшлося про те, що в Україні Чеська Республіка має намір відкрити інформаційні центри. Ïхня мета - роз’яснити потенційним мігрантам умови праці за кордоном, підбирати робітників за фахом, словом – регулювати міграційні потоки в країні. Про те, щоб відраджувати потенційних мігрантів від поїздки до Чехії, в понеділок у заяві не йшлося. Нинішній виступ чеського міністра внутрішніх справ акцентує саме на цьому. Як сказано в повідомленні Чеського телеграфного агентства, інформаційні центри в Україні матимуть метою відрадити деяких потенційних мігрантів від поїздки до Чехії. “Мова про те, сказав міністр Франтішек Бублан, - щоб місцеві люди могли познайомитись з тим, що їх чекає в Чехії й що для цього вони повинні зробити. Легальних мігрантів ми вітаємо, якщо у нас вони хочуть працювати”, - наголосив міністр. Ось як дивиться на ситуацію, що виникла, Павел Маша – аналітик відомої празької газети “Лідове новіни”:

Павел Маша: “Заяву міністра Бублана я не оцінюю, як якусь зміну чи надання жорсткіших форм чеській офіційній політиці. По суті, йдеться про тривалий напрям, який між собою політики назвали “регульована міграція”. Мова про те, щоб створити в Чехії якнайкращі умови для праці легальних мігрантів, які виконують законні вимоги”.

Вирішення проблеми нелегальної міграції є складовою частиною сучасної концепції політики безпеки Чеської Республіки. Чехи вважають, що жорсткіші вимоги в міграційній політиці дають позитивні результати. Зокрема, в порівнянні з минулим цього року зменшилась кількість іноземців, які в Чехії просили притулку – з 5 з половиною тисяч на 3 тисячі осіб. Турбують нелегальні заробітчани, їх у Чехії кілька сот тисяч, за статистикою найбільше – з України. Щоб запобігти нелегальній міграції, потрібно вести активну роз’яснювальну роботу, - вважають чеські фахівці.


Німецька Хвиля, 02.12.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Німеччина проти квот на легальну міграцію

БРЮССЕЛЬ / БОНН. Міністри внутрішніх справ країн-членів ЄС, які зустрічалися в четвер у Брюсселі, обговорили проблеми міграції та боротьби з тероризмом. З подробицями Христина Ніколайчук:

Міністри внутрішніх справ ЄС домовилися, що на території спільноти мають діяти спільні мінімальні стандарти щодо процедури надання притулку біженцям. У ході обговорення проблеми нелегальної міграції було висунуто ініціативу створення берегової охорони в Середземному морі. Згодом ЄС міг би разом з транзитними для африканських біженців країнами організувати спільний патруль, запропонував комісар ЄС з питань юстиції Франко Фраттіні. На його думку, ЄС має мати спільне регулювання і квоти також для легальних мігрантів. Його точку зору не поділяє новий міністр внутрішніх справ Німеччини Вольфґанґ Шойбле, який вважає, що питання легальної міграції має вирішувати не ЄС, а кожна окрема країна: „Це питання пов’язано безпосередньо з національним ринком праці і повинне залишатися в національній компетенції”, - підкреслив Шойбле. Окрім проблем міграції, міністри внутрішніх справ ЄС обговорили також боротьбу з тероризмом. Вони узгодили спільну стратегію боротьби проти вербування молоді терористичними організаціями. Ухвалений документ остаточно мають затвердити на саміті ЄС, який заплановано на 15-16 грудня.


Україна ефективніше боротиметься з нелегалами

Ольга КОРНІЙЧУК, «День»
№207, 10 листопада 2005 http://www.day.kiev.ua

Євросоюз надасть Україні 3,8 мільйона євро на боротьбу з незаконною міграцією. Про це повідомив заступник міністра закордонних справ України Геннадій Москаль. Проект «Зміцнення потенціалу в сфері управління міграційними процесами» український уряд впроваджуватиме за допомогою Міжнародної організації з міграції. Наша держава співпрацює з цією організацією вже 10 років, а у 2002 році стала її членом. Загальна вартість проекту 4,2 мільйони євро: частину фінансування взяв на себе український уряд. Проект розрахований на півтора року. За цей час планується створити «ефективну систему управління міграційними потоками через Україну», а саме — механізми протидії незаконній міграції.

На шляху до спрощення візового режиму з Євросоюзом (мандат на переговори було затверджено в понеділок) це питання постало особливо гостро. На сьогоднішній день Україна має спільний кордон iз трьома країнами-членами ЄС (Польщею, Словаччиною, Угорщиною), а з 2007 року межуватиме навіть iз чотирма, якщо Румунія приєднається до ЄС. 80% всього потоку нелегальних мігрантів, які використовують Україну як «трамплін» на шляху до країн Західної Європи, приїжджають із Росії. При цьому, за неофіційними оцінками уряду, правоохоронним органам вдається затримати лише 10—15% усіх незаконних мігрантів, які перетинають територію України. Програма боротьби з незаконною міграцією на 2001—2004 роки була затверджена ще в січні 2001, проте через недостатнє державне фінансування виконувалася неналежним чином. Про це говорить хоча б той факт, що в бюджеті на 2004 рік був передбачений лише 1 млн. грн. на депортацію затриманих незаконних мігрантів. Через неспроможність вислати їх iз країни горе-мандрівників доправляють до єдиного в Україні спеціального Тимчасового центру утримання в Павшино, що в Західній Україні. Там вони очікують вирішення своєї долі в нелюдських умовах. «Вони там живуть, як бомжі», — визнає Геннадій Москаль. Одним iз першочергових завдань проекту буде побудова двох нових центрів тимчасового утримання у Волинській та Чернігівській областях. Будівництво планують завершити до кінця 2006 року. Обіцяють, що тут будуть забезпечуватися всі життєво необхідні для затриманих умови, в тому числі надаватиметься медична та юридична допомога.

У Міністерстві внутрішніх справ зрозуміли важливість зміни тактики боротьби з потоками нелегальних мігрантів. Тепер правоохоронці зосередяться на пошуку джерел нелегальної міграції — туристичних фірм, навчальних закладів, інших установ iз сумнівною репутацією, які сприяють напливу нелегалів в Україну. «Найкращий спосіб запобігти появі нелегальної міграції — перетворити її на легальну», — вважають у Міжнародній організації з міграції. З цією метою у Києві, Харкові, Львові, Тернополі та Одесі планується заснувати Центри консультування мігрантів для надання інформації щодо законних шляхів працевлаштування за кордоном, а також потенційних ризиків, які стосуються міграції.


http://www.gazeta.lviv.ua Львівська газета, 04 листопада, 2005 № 201 (767)

Прикладна еміграція

Учора у Львові перебували заступник міністра закордонних справ України Валентин Наливайченкоі голова представництва Міжнародної організації з питань міграції в Україні Джефрі Лабовіц.

Відтепер у нашому місті працюватимуть структури, які надаватимуть допомогу українцям, котрі мають намір виїхати за кордон.

Метою приїзду делегації було відкриття за підтримки Львівської облдержадміністрації соціально орієнтованого проекту, в рамках якого започаткували свою діяльність два центри. Перший із них учора відкрила Міжнародна організація з міграції. Його мета – надавати правову інформацію людям, які мешкають за кордоном, про працевлаштування, умови контракту та належний юридичний захист. У четвер розпочало роботу й регіональне відділення Центру допомоги громадянам України при Міністерстві закордонних справ. Варто зазначити, що це перша його регіональна філія.

– Українська дипломатія фактично створила прецедент. Я не знаю жодного міністерства закордонних справ, хоча за кордоном працював багато років, яке формувало б інформаційні центри на таких засадах, – заявив пан Наливайченко. – Ми  спираємося на те, що побачили причини, чому наші громадяни за кордоном опиняються іноді в незахищеному становищі. А ці причини починаються з України.

Лише так, на думку дипломата, можна розпочати вирішувати не наслідки проблем, а причини, що їх породжують. Пан Наливайченко пообіцяв розпочати роботу до полегшення міграції з “найближчої” та наболілої для мешканців Львівської області проблеми – перетину українсько-польського кордону.

– Ми чітко отримали настанови від Петра Олійника для уряду в Києві, – сказав Валентин Наливайченко. – Наступного тижня готуємо до розгляду в Кабміні програми транскордонного співробітництва між Львівською областю та відповідними регіонами Польщі.

Як повідомив заступник міністра, на першому ж засіданні комітету з питань європейської та євроатлантичної інтеграції урядового комітету цю програму подадуть на розгляд Кабмінові. Її втілення передбачатиме залучення міжнародної фінансової та технічної допомоги для розбудови інфраструктури державного кордону України, щоб привести його до європейських стандартів. А це вимагає збільшити кількість пунктів пропуску, спростити митний і прикордонний контроль, міждержавні домовленості між Польщею й Україною щодо започаткування практики спільних перевірок митних і прикордонних контролів у пунктах переходу на кордоні.

Тарас Бик


Німецька Хвиля, 27.06.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Проблема легалізації українських заробітчан у Чехії

ПРАГА. Перший чеський посол у незалежній Україні Павел Маша вважає, що позиція президента Чехії, який заявив про своє неґативне ставлення до леґалізації українських заробітчан, шкодить насамперед самій Чеській республіці. На його переконання, легалізація українських заробітчан потрібна самій Чехії. Повіомляє Микола Шатилов:

У Чехії, за неофіційними даними, понад двісті тисяч українців. Більшість з них – не люди, а ”тіні”, як пише Павел Маша у празькому щоденнику ”Лідове новіни”. За його словами, українське заробітчанство давно вже стало дійною коровою для армії чеських урядників. Тіньовий зиск останніх щорік становить близько півтора мільярда крон. Анонімна статистика свідчить, що хабарі зазвичай платять не заробітчани, а посередники, яким нещасний українець віддає половину своєї платні. Павел Маша називає таку практику торгівлею ”білим м’ясом”, яка суворо карається у цивілізованому світі, але в Чехії досі є безкарною. Тим часом, лише торік з Чехії було депортовано дванадцять тисяч українських заробітчан. “Леґалізуйте їх”, – підказує знавець заробітчанської проблеми, чеському президентові, – “і вони вийдуть із соціального ґетта, безпосередньо контактуватимуть з працедавцями”. На думку Павла Маші, леґалізація піднесла б авторитет Чехії в Україні і посприяла інвеститаційній політиці.


Німецька Хвиля, 30.05.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Великобританія обговорюватиме з Україною проблеми міграції

ЛОНДОН. Британський уряд заявив, що його пріоритетом на час піврічного головування в Європейському союзі, що розпочнеться в липні, буде боротьба з нелегальною міграцією. Для цього серед іншого заплановано переговори з Україною. Повідомляє Євген Некряч:

Як заявив міністр внутрішніх справ Великобританії Чарльз Кларк, планується підписати угоду з Україною про повернення назад українських мігрантів, які прибули до Європейського союзу нелегально. Інші країни, з якими має бути підписано подібні угоди у період головування Великобританії в ЄС, що розпочинається в липні, - це Марокко та Росія. Кларк сказав, що в обмін на повернення мігрантів перелічені країни можуть розраховувати на ”міцні і стабільні” взаємини з Європейським союзом. Раніше повідомлялося, що підписання угоди про реадмісію мігрантів є умовою, за якої ЄС може послабити візовий режим для громадян України. Європейська комісія вже завершила переговори про реадмісію з Албанією, Шрі-Ланкою, і Гонконгом. Кларк додав, що сподівається на подібні здобутки також з Туреччиною, Китаєм і Пакистаном, але це вже навряд чи вдасться зробити за британського президентства. Британський уряд водночас хотів би просунути вперед так звані ”програми регіонального захисту” для підтримки країн, яким складно самим впоратися з проблемою мігрантів, що походять з їх території, або використовують її як транзитну на шляху до ЄС.


Німецька Хвиля, 18.05.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Польща може легалізувати українських заробітчан

ВАРШАВА. Польща та Україна працюють над додатком до міжурядової угоди про взаємне працевлаштування працівників. Йдеться про впорядкування та легалізацію роботи українців, які здебільшого працюють у Польщі при сімейних підприємствах, на сільськогосподарських роботах чи в будівництві. Докладніше Володимир Прядко:

Це сміливе рішення польського уряду з огляду на те, що сьогодні над Віслою панує майже 20 % безробіття. Але, чиновники наголошують, що йдеться про ту роботу, до якої не квапляться поляки – догляд за пристарілими, хворими чи дітьми, тяжка фізична праця на будівельних роботах чи на сільськогосподарських плантаціях. Щоправда, поляки також беруться за подібну роботу, але здебільшого в Німеччині, Великобританії чи Швеції. Тим часом десятки тисяч українських нелегалів вже віддавна чекають на полегшення при оформленні документів, при перетині кордону чи при отриманні такої візи, яка б дозволила довше перебувати в Польщі і зосередитися саме на роботі. Польські чиновники, беручи приклад з Португалії, працюють над додатком до Угоди, аби незабаром приступити до переговорів з українською стороною. Щоправда, поляки натякають, що українська сторона не поспішає цим займатися. У свою чергу в посольстві України у Польщі заявили, що українська сторона зацікавлена в якнайшвидшому укладенні відповідного додатку до Угоди про працевлаштування. У даний час пропозиція української сторони щодо термінів і місця проведення зустрічі перебуває на розгляді в Департаменті ринку праці Міністерства економіки і праці Польщі, до компетенції якого і належить це питання.


Радіо Свобода, 11 травня 2005 http://radiosvoboda.org

Імміграція не вирішить демографічних проблем Європи – експерти

Марія Щур

Прага, 11 травня 2005 – Низька народжуваність та старіння населення змусило європейські країни замислитися над необхідністю полегшення імміграції з інших країн континенту та навіть з поза його меж. Однак деякі аналітики стверджують, що приїзд робітників з-за кордону не вирішить проблеми на тривалу перспективу. Крім того, вона залишає за бортом проблему кращого працевлаштування вже існуючих безробітних.

Велика Британія – одна з небагатьох країн західної Європи, яка вирішила не запроваджувати обмеження на працевлаштування громадян з нових країн-членів ЄС. На думку британського уряду, таким чином можна буде заповнити прогалини на місцевому ринку праці, на якому дедалі більше бракує молодих робочих рук. Як пояснює логіку уряду професор лондонського University College Хрістіан Дастманн, “Велика Британія має успішну економіку з відносно високим рівнем зростання протягом останніх семи років. Тому в економіці створюється достатньо велика кількість вільних робочих місць при низькому безробітті. Багато робочих місць не можуть бути заповнені за рахунок місцевих кадрів, тому ми потребуємо імміграції”.

Однак демографи попереджають, що людські ресурси східноєвропейських країн, які стали нині головним резервом робочих рук для Британії, далеко не безмежні. Рівень народжуваності в східній Європі почасти ще нижчий, ніж у західноєвропейських країнах. Говорить професор Оксфордського Університету Девід Колман:

“Незабаром це джерело робочої сили вичерпається. На початку 1990х років рівень народжуваності у східній Європі впав до найнижчого у світі. Це означає, що за кілька років, коли ця вікова категорія досягне зрілості, ці країни самі відчують брак молодої робочої сили”.

Крім того, як зауважує британський спеціаліст із соціальної політики, економіка у нових країнах ЄС швидко зростає і незабаром рівень життя у них не буде значно відрізнятися від західної Європи. А отже пропаде матеріальний стимул для виїзду на заробітки. У цьому випадку, за словами британського професора, Британії та іншим європейським країнам доведеться шукати вільну робочу силу “десь дуже далеко”.

На думку професора Колмана, Британія та інші країни ЄС невдовзі повинні будуть зрозуміти, що необхідний їм резерв робочої сили можна знайти і вдома серед існуючих безробітних. Серед них багато жінок та представників етнічних меншин, які, за умов надання їм необхідної трудової підготовки, могли б заповнити вакантні робочі місця. Єдина проблема із цим рішенням ( і з цим погоджуються аналітики) – це те, що її розв’язання затягнуте в часі.

“Економіка не може чекати, поки ціле покоління людей отримає додаткову освіту. Вона потребує їх зараз. І якщо їх немає на місцевому ринку, країна програватиме у міжнародній конкуренції”, - говорить професор Дастманн.

На його думку, пошук робочої сили за кордоном – це ще кращий варіант у порівнянні з іншим можливим виходом – перенесенні за кордон самого виробництва.


Радіо Свобода, 10 травня 2005 http://radiosvoboda.org

Сьогодні у Києві міністри закордонних справ України і Чехії обговорили питання легалізації українських трудових мігрантів у Чеській Республіці

Борис Тарасюк і Цирил Свобода констатували, що нелегальна робота українців у Чехії не може вважатися нормальним явищем.

Як повідомив Тарасюк, за неофіційним даними, у Чехії перебувають майже 200 тисяч українських трудових мігрантів, з них тільки близько 60 тисяч мають легальний статус.

Міністр наголосив, що Україна має намір створювати умови, щоб попередити виїзд українців на роботу за кордон. Але якщо вони вже перебувають там, сказав Борис Тарасюк, Україна має намір надавати їм правовий захист.


Німецька Хвиля, 08.05.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

В Іспанії легалізовано 700 тисяч нелегалів

МАДРИД. За останні три місяці понад сімсот тисяч нелегалів отримали право на перебування в Іспанії. Це стало можливим завдяки спеціальній урядовій програмі, реалізацію якої завершили в суботу ввечері. За офіційними даними, такий крок допоміг легалізувати понад 90 відсотків тіньової економіки. Досі в Іспанії нараховувалося один мільйон сімсот тисяч нелегалів. Близько 150 тисяч осіб, які не скористалися наданою їм можливістю змінити свій статус, будуть змушені повернутися на свою батьківщину.


Заробітчани з України стануть людьми

Галина ГРЕЧИН

Поступ, 30 березня 2005 р.  http://postup.brama.com 

Набув сили договір між Україною та Португалією про тимчасову трудову міґрацію громадян України в цю країну, -- заявив на брифінгу заступник керівника прес-служби МЗС України Дмитро Свистков. Як повідомляє proUA, датою набуття чинності вважають 27 березня 2005 року.

Згідно з цією угодою, відтепер українці будуть виїжджати в Португалію, вже підписавши контракт із роботодавцем та отримавши робочу візу. Крім того, громадяни України зможуть офіційно працювати за спеціальністю і користуватися усіма соціальними правами та захистом. Зокрема на наших "португальців" поширюватимуться ті ж передбачені португальськими законами гарантії щодо охорони здоров'я та охорони безпеки праці, що й на громадян Португалії.

Угоду про тимчасову міґрацію громадян України для роботи в Португалії підписали у лютому 2003 року міністри закордонних справ України Анатолій Зленко та Португалії Антоніо Мартінш да Круж. Однак понад рік угода лежала мертвим вантажем. У вересні минулого року вже новий міністр португальського закордонного відомства Антоніо Монтейру пообіцяв докласти усіх зусиль, аби прискорити ратифікацію закону в асамблеї Португалії.


Львівська газета, 24 березня 2005 № 52 (618) http://www.gazeta.lviv.ua

Еміграція – проблема сьогодення

Наприкінці XX ст. у всьому світі різко зросла кількість мігрантів.

Це явище зумовлене декількома об’єктивними причинами, такими як розпад т.зв. “східного блоку” та подальші економічні трансформації в країнах Центрально-Східної Європи, економічні кризи в країнах Латинської Америки, а також інтенсифікація переміщень із країн-колишніх колоній до своїх економічно розвинутих “метрополій”, що спричинило велику кількість економічних мігрантів.

Окрім того, однією з основних причин такої масової міграції стали регулярні локальні конфлікти, які виникають у всьому світі й призводять до масових потоків біженців. Не останню роль зіграла відкритість розвинутих суспільств та економік, а також лояльна імміграційна політика держав-центрів імміграції.

У сучасному світі, за деякими оцінками, близько 100 млн. осіб проживають на території тих держав, громадянами яких вони не є. Якщо до них додати й тих, хто нещодавно отримав нове громадянство, нелегальних мігрантів, а також велику кількість сезонних, тимчасових робітників і мешканців прикордонних регіонів, які працюють на території сусідньої держави, то це число зросте до понад 150 млн. осіб.

Іммігранти до розвинутих промислових країн світу потрапляють нині переважно з Росії, України, Китаю та Індії. Про це свідчать результати дослідження, проведеного Організацією з економічної співпраці та розвитку, яке оприлюднили у вівторок у Парижі. Автори дослідження встановили, що найбільше людей іммігрують до США, Німеччини, Іспанії, Великобританії, Італії та Японії. Загалом вони дійшли висновку, що міграція у світі за останній рік не набула більших масштабів. Натомість на територіях надання політичного притулку зміни зауважено. У більшості промислово розвинених країн зменшилася кількість шукачів політичного притулку. Зросла ця кількість лише в Польщі, Чехії та Греції.

Варто розглянути низку причин, через які громадяни одних країн покидають свою домівку та їдуть в інші держави. Більшість людей мігрує, щоб заробити гроші у “багатих країнах”. Окрім великої різниці у ставках заробітної плати, люди просто шукають собі якесь місце праці, оскільки на батьківщині такої можливості не мали. Також великим плюсом міграцій є розвиток малого бізнесу за рахунок залучених коштів від “човникової” торгівлі та розширення світогляду, набуття розуміння реальних умов ринкової економіки розвинутих країн, вивчення іноземних мов. Проте мінусів такого процесу є не менше, серед них: виїзд частини трудового потенціалу, в тому числі  висококваліфікованих працівників, які згодом втрачають свої професійні навички; морально-психологічний аспект; зниження народжуваності у молодих сім’ях; зростання цін на товари та послуги на внутрішньому ринку, зокрема на житло, за існуючої низької купівельної спроможності основної маси населення та чимало інших.

Нині такий швидкий темп потоку емігрантів мав би трішки призупинитися через процеси глобалізації. Теоретично, за стандартною теорією вільної торгівлі, процеси глобалізації мають зрівняти прибутки людей у всіх куточках планети і проблема міграцій зникне. За цією теорією, багаті країни з високим відсотком національного багатства мають спеціалізуватися на капіталомістких товарах, а бідні держави з дешевою робочою силою – на трудомісткому виробництві. Тоді бідніші країни зможуть експортувати товари, а не своїх людей.

Проблема еміграції робочої сили є доволі гострою і в нашій державі. Серед країн, в які виїжджають наші громадяни, безумовними лідерами є Італія та Росія. Значна кількість наших громадян перебуває також у Іспанії, Португалії, Греції, Польщі та Чехії.

Юлія Ожиївська


Німецька Хвиля, 21.03.2005  http://www2.dw-world.de/ukrainian

Проблеми легалізації українських заробітчан у Польщі

ВАРШАВА. Проблеми легалізації українських заробітчан дедалі частіше обговорюються в Польщі. Це питання підіймалося зокрема й на зустрічі представників українських заробітчан з віце-консулом України в Польщі Анатолієм Брижатим, що пройшла в неділю у Варшаві. З подробицями – Володимир Прядко:

На черговій зустрічі з українськими громадянами віце-консул нагадав, що взимку в Польщі число нелегальних працівників з України сягає 15 тисяч, а влітку – навіть понад 150 тисяч. Він повідомив, що в ці дні триває робота над внесенням змін до спільної Угоди про взаємне працевлаштування, які стосуватимуться сезонних робіт. Це дасть можливість українцям мати медичне страхування, впорядкує візові проблеми та забезпечить легальний заробіток. Директор варшавського управління у справах репатріації та іноземців Роберт Баран повідомив українцям, що польський уряд, пристосовуючись до стандартів ЄС, розглядає нині питання впровадження для іноземців статусу довготермінового резидента, що дозволить їм працювати і мати страхування не лише в Польщі, а й в інших країнах Євросоюзу. Як не дивно, але про видворення чергової групи нелегально працюючих українців за межі країни нині навіть ”жовта преса” в Польщі пише зі співчуттям. ”Необхідно цивілізувати працевлаштування українців”, закликають деякі ЗМІ. На їхню думку, це стало б реальною, а не віртуальною декларацією підтримки східного сусіда.


Німецька Хвиля. 16.03.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Нелегальна міграція на українсько-словацькому кордоні

ЛЬВІВ. Останнім часом потік нелегалів особливо активізувався на словацькій дільниці західного українського кордону, - про це ”Німецькій хвилі” повідомив керівник відділу прикордонної служби Західного регіонального управління Сергій Журбенко. Докладніше Галина Стадник:

Основним напрямком нелегальної міграції залишається українсько-словацький кордон. Якщо за останній рік з’явилася загальна тенденція до зменшення випадків незаконного перетину кордону, то на цій ділянці потік нелегалів щоразу збільшується, - каже Сергій Журбенко. В основному через те, що у Словаччині спрощено процедуру отримання статусу біженця. Приблизно 70-80 відсотків прохачів, громадян Чечні, Грузії та Вірменії отримують дозвіл на проживання в Словаччині, - додає Журбенко. І веде далі: ”Угорська ділянка - практично потоку немає. На польській ділянці за останніх три місяці зменшилася кількість нелегалів приблизно на 30-40 відсотків”. Прикордонники пояснюють, що польський кордон став більш надійно захищеним і не без технічної допомоги ЄС. Проте, затримані нелегали зазвичай не звертаються з проханням про надання статусу біженця в Україні. Вони знають, що отримати такий статус майже нереально. За останні чотири роки на Львівщині лише двом особам задоволено в проханні.


Українських заробітчан легалізують

Роман РАК

Поступ, 10 березня 2005 р. http://postup.brama.com

Упродовж наступного півроку Україна домовиться з Німеччиною про захист прав українців, які працюють у цій країні. Задля цього буде підписано двосторонню міжурядову угоду. Так заявив перший віце-прем'єр-міністр Анатолій Кінах, пославшись на результати зустрічі Президента Віктора Ющенка і міністра закордонних справ Німеччини Йошки Фішера.

За словами віце-прем'єра, проблема захисту прав і умов роботи українців у Німеччині стала однією з основних причин візиту Ющенка. Кінах також зазначив, що українська сторона вже готує угоду, яка стане предметом переговорів урядів, міністерств і відповідних відомств для того, щоб створити юридичні умови захисту прав українців, які працюють у Німеччині. "Німеччина є одним із пріоритетів, де нам необхідно посилити діяльність України стосовно захисту прав своїх громадян", -- пояснив Кінах.

Угода такого змісту не є новацією для вітчизняних дипломатів. Аналогічного змісту документ уже підписано з Португалією, підготовлено, але ще не підписано урядом Італії. Втім, як вдалося з'ясувати "Поступу", для працівників українського МЗС угоди такого типу є чимось зовсім новим і незвіданим. Принаймні на прохання "Поступу" детальніше прокоментувати суть угоди і переваги для українців у разі її затвердження нам або відповідали мовчанкою, або, за старою бюрократичною звичкою, перемикали на інший телефон. І так по колу. А в прес-службі МЗС узагалі заявили, що такий документ (угода з Португалією) у них "не проходив".

Нагадаємо чиновникам МЗС, що 2003 року з урядом Португалії було підписано угоду про тимчасове працевлаштування українців за кордоном. А у вересні минулого року, як повідомляє ProUa, міністр закордонних справ Португалії Антоніо Монтейру пообіцяв докласти всіх зусиль, щоб прискорити ратифікацію в Асамблеї Португалії раніше підписаної угоди. Згідно з цим документом, громадянам України, які тимчасово міґрували в Португалію на роботу, надано права і соціальні гарантії.

Коментар
Ігор ОСТАШ
народний депутат, заступник голови парламентського комітету із закордонних справ

Це складна проблема. Вона пов'язана з тим, що практично всі країни ЄС, як правило, не мають єдиної позиції стосовно питань міґрації в ЄС. Єдине, що нам вдалося прорвати у цьому замкненому колі, -- це Португалію. Ми уклали з ними угоду про тимчасове працевлаштування українців. Це фактично реальний захист прав наших громадян, які там працюють.

Наступною державою, бажаного результату від якої ми практично домоглися, є Італія. Однак італійці натомість попросили про підписання ще двох угод: про реадмісію (повернення нелегальних міґрантів) і про усиновлення. Для них це два дуже принципові питання. Втім, робота з італійцями триває, вона близька до завершення. Однією з важливих країн у цьому аспекті є також і Німеччина. Очевидно, німецький парламент готовий до кроків назустріч українцям, однак скандал, пов'язаний з Йошкою Фішером, серйозно ускладнить процес підписання такої угоди. (Скандал стосується законопроекту Фішера, який значно послабив візовий режим, внаслідок чого в Німеччину наїхало багато нелегалів зі Східної Європи, зокрема й з України. Серед населення це не викликало особливого захоплення. -- Авт.)

Проте тут є один цікавий момент, пов'язаний з наступними виборами в Німеччині. Основною силою, яка критикує нині Фішера, є християнсько-демократична опозиція. А її представники першими ініціювали в Німеччині можливість вступу України до ЄС. Тож у разі їх перемоги, ми будемо мати значно потужнішу підтримку з боку Німеччини в наших євроінтеґраційних прагненнях. Тобто за доброї роботи, до кінця року угода вже може бути складена і підписана.


Україну окупують нелегали

О. Л.

Поступ, 25 лютого 2005 р. http://postup.brama.com

За неповних два місяці 2005 року західноукраїнський кордон намагалися незаконно перетнути аж 552 громадяни іноземних держав. За словами заступника начальника відділу прикордонного контролю та реєстрації Західного реґіонального управління Держприкордонслужби Сергія Журбенка, нині нелегали просто окупували Україну. Так 2004 року митники затримали аж 4 245 нелегалів, які через нашу область намагалися потрапити на територію Польщі, Словаччини, Угорщини або Молдови.

За словами пана Журбенка, основним напрямком незаконної міґрації у західному реґіоні є словацька ділянка кордону. Це пов'язано із тим, що в Словаччині -- одна із найм'якших процедур надання статусу біженця. Приблизно 70-80% громадян Чечні, Грузії та Вірменії, котрі незаконно перетинають українсько-словацький кордон і відразу просять про надання статусу біженця, дуже швидко його отримують. Словаки ж посилаються на те, що саме в їхній країні процедура надання статусу біженця є максимально наближеною до європейської і орієнтована на дотримання прав людини. "Отож майже щодня на українсько-словацькому кордоні ми затримуємо по дві-три групи незаконних міґрантів. Переважно це вихідці з Іраку, Ірану, Афганістану, В'єтнаму, Китаю, а також країн пострадянського простору", -- говорить він. Найменшу ж кількість незаконних міґрантів, за його словами, виявляють на українсько-польському кордоні.


Німецька Хвиля, 08.02.2005 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Іспанія лібералізувала міграційне законодавство

МАДРИД. В Іспанії вступив у дію новий закон, згідно з яким, майже півмільйона іноземців, котрі перебувають у країні нелегально, зможуть залишитися тут на законних підставах. Продовжить Тетяна Карпенко:

Під дію закону потраплять ті, хто перебувають в Іспанії щонайменше 6 місяців, працевлаштовані і не мають кримінального минулого. До 7 травня всі вони мають пред”явити відповідні довідки до однієї з установ, що опікується питаннями еміграції. Чиновники з діючого уряду прем”єр-міністра Іспанії Хосе Родрігеса Сапатеро стверджують, що програма разрахована на людей, котрі працюють і здатні платити за соціальне забезпеченя. Діти, літні люди та безробітні до цієї категорії не потрапляють. Іспанська комісія з питань біженців вже висловила критику на адресу уряду, оскільки, твердять у комісії, найнезахищеніші верстви мігрантів не матимуть змоги узаконити своє перебування в країні. Нині в Іспанії, за офіційними даними, нелегально перебувають близько 60 тисяч українців.


Поступ, 13 січня 2005 р.  http://postup.brama.com

ЄС запрошує на роботу

Андрій ДУБЕЦЬКИЙ

З ініціативи Європейської комісії розпочалася дискусія про можливість заповнити незатребувані в Європі місця праці приїжджими з країн третього світу. Проект активізації так званої економічної міґрації в ЄС розробили й оприлюднили комісари з юстиції і зайнятості Франко Фраттіні і Владімір Шпідла.

Пан Фраттіні звернув увагу колег з комісії на основні тези майбутньої дискусії: "У Європі власне імміґранти займаються тією роботою, на яку не погоджуються європейці," і "населення ЄС старіє -- потрібні свіжі сили". За даними глави комітету із зайнятості, комісара Шпідли, "за нинішніх темпів старіння суспільства до 2030 року армія працездатних людей у ЄС скоротиться на 20 мільйонів".

У дискусії про залучення працівників з третіх країн візьмуть участь керівні органи ЄС, неурядові організації, правозахисники і пересічні громадяни. Єврокомісія робить ставку на так званий селективний прийом імміґрантів: у Брюсселі стверджують, що від того, що мешканці менш розвинутих країн, приїхавши сюди, будуть заробляти, а не жити на дотаціях, виграють обидві сторони.

Однак, на думку ООН, розвинутим країнам не вдасться вирішити проблему старіння за допомогою імміґрації -- для цього довелося б приймати занадто багато міґрантів. За оцінками ООН, до 2050 року, за умови збереження нинішніх демографічних тенденцій, у розвинутих країнах особи, старші за 65 років, становитимуть від 35 до 45% населення, що зробить збереження нинішніх пенсійних систем неможливим -- у деяких країнах на одного працівника припадатиме один пенсіонер.

Плани ж розвинутих країн вирішити проблему старіння свого населення за рахунок міґрації не дозволять зберегти співвідношення між працездатними і пенсіонерами, адже щоб зберегти його на рівні 1995 року, у Францію за 50 років мають в'їхати близько 9 мільйонів людей, а в Німеччину -- близько 18 мільйонів.