У недалекому майбутньому, років через два-три, український медіапростір
зазнає суттєвих змін, прогнозує журналіст і депутат Львівської облради
Олесь Старовойт.
А поки що вітчизняні ЗМІ перебувають в кризі — як фінансовій, так і професійній.
Про це Олесь Старовойт* розповів під час семінару, організованому журналом
«Ї».
Хоча тема семінару звучала досить вузько — «Превалювання негативної інформації
та домінанта «жовтої» преси в українському медіапросторі» — пан Старовойт
вийшов за її рамки, поділившись власними думками про нинішній стан преси
в Україні та її можливе, знову ж таки на його думку, майбутнє.
Свобода розбестила ЗМІ
Хотіли свободу слова — маєте! І що далі? Олесь Старовойт вважає, що українські
ЗМІ якось дуже специфічно потрактували свободу слова, яку отримали після
останніх президентських виборів. Як вседозволеність. І як відсутність
відповідальності за наслідки журналістських публікацій. Преса стала розбещеною.
Стала демонструвати риси, притаманні низькопробній пресі, що ще кілька
років тому в журналістських колах вважалося моветоном. Задля прикладу
Старовойт навів те, як в медіа висвітлювали убивство екс-губернатора Львівської
області Степана Сенчука:
— Газети одна поперед іншої публікували страшні фотографії. Таке смакування
деталями було незбагненним раніше. У 2002 році, коли сталася Скнилівська
трагедія, редактори домовилися, що ніхто не даватиме шокуючих кадрів з
летовища, хоча у кожного були такі кадри.
З-поміж інших вад медіа Старовойт назвав подання читачам/глядачам/слухачам
неперевіреної інформації, однобокої інформації. Причому однобічність висвітлення,
за його спостереженнями, стає загальною практикою. Особливо регіональних
ЗМІ. Що ж стосується неперевіреної інформації, то це відбувається, припускає
експерт, через поширення Інтернет:
— Інтернет стає накопичувачем неправдивої інформації. ЗМІ її використовують.
Часто інформація, яка не була доведена, але була опублікована тими або
іншими виданнями, уже подається в подальшому як доконаний факт.
Ще одна проблема — проплачені публікації (так звана «джинса»), які подаються
без відповідних маркувань разом з іншим контентом.
Перемога
вже близько
Отримавши свободу слова, українські ЗМІ залишаються натомість залежними
в економічному сенсі. І криза ще більше оголила цю проблему.
За даними Олеся Старовойта, доходи львівських газет від реклами знизилися
цього року на 30-40%. «Рекламодавці не готові платити за рекламні площі
ту ціну, яку хочуть видання», — зазначив він. Дуже знизились тиражі місцевих
видань (окрім «Високого замку» та «Експресу»), і тепер, стверджує експерт,
заледве перевищують 5 тис. примірників. Відтак основним джерелом фінансування
для них залишаються дотації від власників.
Якщо б вибори Президента в Україні були відтерміновані на 2011 рік, багато
загальнонаціональних і регіональних ЗМІ було б просто закрито, переконаний
Старовойт. Власники дотують збиткові медіа лише з прицілом на їх експлуатацію
під час виборів.
Відтак перед вітчизняними ЗМІ стоїть питання, як здобути фінансову незалежність.
Старовойт прогнозує, що переламними у цьому сенсі стануть 2011-2012 роки.
Тоді, вважає він, багато медіа перестануть бути дотаційними і вийдуть
щонайменше на самоокупність.
*Олесь Старовойт — аналітик, журналіст, кандидат філософських наук. З
2006 року — депутат Львівської обласної ради (фракція «Наша Україна»)