|
Тарас ВознякВихід Йогана Георга Пінзеля у світВ Україні, і тим більше у Львові вже важко знайти людину,
яка б не чула про геніального українського скульптора XVIII сторіччя, що жив і творив
на теренах Галичини – у Львові й околицях, Бучачі, Снятині. Довший час саме те, що він творив у європейській провінції,
не давало ширитися будь-якій інформації про його творчість. Бо ж що могло вартісного
бути у цій далекій провінції на думку європейських снобів. І така доля спіткала не лише Пінзеля.
На 300 років забули про великого Антоніо Вівальді. На жаль люди часом недалекі і недобрі. Змінюються
смаки і видається, що сучасне є на голову вищим від попереднього, що не завжди так.
Історія, в тім і історія мистецтва розвивається не лінійно, а часто петлями. Повернення Пінзеля у контекст світового
мистецтва розпочалася ще у 1930-х роках. Збігнев Горнунг,
Адам Бохнак та Тадеуш Маньковський в своїх публікаціях, які теж, зрештою, не попадали
у мейнстрім європейської мистецтвознавчої думки, після
сторіч забуття все ж розпочали процес повернення Пінзеля
до сучасного глядача. Тоді роботи майстра практично всі знаходилися в храмах та
будівлях, для яких вони й були створені. Однак цей процес перервала Друга світова війна. А після неї
наступила епоха дикої антицерковної кампанії, яка полягала у масовому нищенні церковних
творів мистецтва. Якщо сказати, що цей розгул варварів ХХ сторіччя зачепив і спадок
Пінзеля, це нічого не сказати. Більша частина його мистецького
спадку знищена. Тільки її частину тогочасні обкоми-райкоми наказали чи милостиво
дозволили сховати у запасниках музеїв та приставили до них відповідну охорону –
бо може придасться. Так як у кровожерних 1930-х придалися мистецькі скарби Ермітажу
і не тільки, які комуністична влада продавала на мистецьких аукціонах у Європі та
Америці, щоб підтримати комуністичну індустріалізацію. По-справжньому тріумфальна хода високого мистецтва Івана Георгія
Пінзеля – спеціально подаю тут це імя
в його українській версії, бо ніхто достеменно на сьогодні не знає справжнього походження
майстра – розпочалася з набуттям Україною Незалежності. Створюється Музей, де експонуються
його роботи, проходить ряд виставок. Однак в умовах соціальних і політичних катаклізмів
1990-х було важко виекспонувати Пінзеля
так, як він цього заслуговував. Тільки епохальна виставка у Луврі зламала ситуацію. І нічого
дивного – після Лувру залишається тільки тримати планку. Підготовка виставки у Парижі
розпочалася далекого 2007 року, коли три обласні ради – Львівська, Тернопільська
та Івано-Франківська та ряд громадських організацій, зокрема Незалежний Культурологічний
Журнал «Ї» впродовж року провели інтенсивну інформаційну кампанію – «Рік Пінзеля». Ця кампанія зламала ситуацію в регіоні – в Галичині,
де творив майстер він став широко відомим. Зусиллями француза з Бретані – Яна Долла,
тогочасного Надзвичайних і Повноважних Послів Французької республіки в Україні Філіпа
де Сюремена, Жана-Поля Везіана,
Алена Ремі, а також тогочасного директора відділу скульптури Лувру пані Женев’єв Бреск-Ботьє і зберігача та
експерта Гійома Шерфа мрія починає набирати реальних
обрисів. Попри всі перепони 21 листопада 2012 р. виставка нарешті
відкрилася. 27 робіт Пінзеля до Парижа привезли з
чотирьох музеїв України, декілька експонатів приїхали з Польщі та Німеччини. І
тривала до 25 лютого 2013 р. Про незнаний до того в Європі феномен Йогана
Георга Пінзеля заговорила ціла культурна Європа. Ця
виставка поставила Пінзеля на заслужене йому місце
між майстрів пізнього бароко – Караваджо, Ель Греко… У Києві, Львові, Тернополі,Варшаві, Парижі почали
виходити репрезентативні альбоми, які у різних аспектах, але справді у всій
красі представили широкій мистецькій громадськості весь огром
та потугу його творчості. Не могла обійти своєю увагою творчість Йогана Георга Пінзеля ще одна
метрополія світового мистецтва – Відень і його знаковий музей – Бельведер. За
підтримки її тогочасної директорки Агнес Гусляйн-Арко
та з ініціативи куратора виставки Майке Горн
розпочалася робота над концепцією виставки Пінзеля у
Зимовому палаці Бельведеру. Концепція конденсувалася у одному слові «Himmlisch!» - Небесний! Саме так окреслила європейська спільнота і
майстра, і його творчість. Весь Відень почав жити його мистецтвом – чи не на
кожній автобусній зупинці світився його сонцесяйний ангел. Виставка отримала величезну пресу – буквально сотні
публікацій у світовій електронній та паперовій пресі. Виставку відвідали тисячі
глядачів з цілого світу – Відень не лише столиця Австрії, але й світова
столиця. На переломі 2016-2017 рр. розпочалися переговори з рядом
знакових музеїв світу щодо можливості виставки Пінзеля.
Скептицизм Європи, після Лувру і Бельведеру, щодо того, що щось дійсно
вартісного може бути і на сході континенту, вже практично подоланий. Тепер
перед Пінзелем відкриваються набагато ширші
перспективи. Йдуть перемовини з Музеєм Гетті (Лос-Анжелес) та Метрополітен-музеєм (Нью-Йорк) у США, з музеєм
Імператорського палацу – Гогун у Пекіні, з
Національним художнім музеєм у Токіо. Після ремонту оживає і музей сакральної барокової скульптури
Львівської національної галереї мистецтв ім. Б.Г.Возницького
– в ньому відбувається мистецький діалог Йогана
Георга Пінзеля та сучасних пластиків – професора,
ректора Варшавської академії мистецтв Адама Мияка, американсько-українського скульптора Михайла Дзиндри. Тут скульптури Пінзеля
неначе ведуть діалог з пластикою сучасних модерних мистців. І цей діалог не завершується Україною. У 2018 році в
Антверпені, у Музеї сучасного мистецтва, де Йоган
Георг Пінзель вестиме діалог з світового рівня сучасними
мистцями. |