|
Тарас ВознякБезжальний раціоналізм Олега ТістолаНапевно
аналіз творчості Олега Тістола (1960), саме
наукових досліджень чи дослідів, а не живопису, слід розпочати саме з тези, що
він насамперед
раціоналіст,
раціоналіст безжальний, неораціоналіст, якщо хочете. Тому його живописні практики я
б окреслив не словом «творчість», а більш адекватним у даному випадку і точним
словом — «досліди»,
як в «Дослідах» Монтеня (Michel Eyquem
de Montaigne, 1533–1592), але
«досліди, які він здійснює з раціональною безжальністю
Декарта (René Descartes,1596–1650).
Звісно, цей ракурс бачення та аналізу «дослідів» Олега Тістола
далеко не мистецтвознавчий у традиційному сенсі цього слова. Однак, як на мене,
ширший і більш посутній. Причому
посутній не лише для аналізу творчості Тістола, а й
для аналізу тих творчих процесів, які усвідомлено чи не усвідомлено нами
відбуваються в сучасному як українському, так і світовому мистецькому процесі. Далі
буде доволі великий шматок тексту, який, на
перший погляд, неначе
не стосуватиметься «дослідів»
Олега Тістола, але насправді безпосередньо
розкриватиме їхню суть. Отож, — у ХХ
сторіччі в европейській і европоцентричній
культурі відбувалася боротьба двох методологічних тенденцій, а, відповідно, і
двох філософських, світоглядних підходів, двох світоглядів і двох творчих
методів. З одного
боку ми мали описово-емпіричний метод дослідження довколишнього світу.
А з иншого боку абстрактно-теоретичний — з
допомогою раціо. У мистецтві,
відповідно, маємо запропонований Аристотелем (Ἀριστοτέλης; 384–322 р.
до н. е.) міметичний спосіб
відображення світу, який є «наслідуванням», «відображенням», якщо такі
насправді можливі і адекватні — тобто
якось по-яснюють і про-яснюють
суть того, що «наслідують» чи «відображають», і
підхід раціоналістичний —
аналітичний (деструктивний і синтезуючий), структуралістський.
Не
завжди домінував міметичний спосіб осягнення сутності
того, що мало бути показане. Не завжди «картина» була відображенням в дзеркалі.
Прадавні, архаїчні, а в европейській традиції доаристотелівські культури розкривали суть того, що хотіли
у-наочнити, якраз не через його буквальне
відображення, а з допомогою иншого способу
посилання-на — з
допомогою знака, символа.
Сутності розкривалися і показувалися-для-нас через символи. І досі ми рудиментарно розкриваємо Христа через зображення хреста, молота Тора
руною ᚦᛟᚱ. Ба,
більше, обмін повідомленнями, спілкування в культурі відбувається не так міметичними посиланнями, як обміном
символами, які до міметичних відображень не мають
відношення. Більша частина культурних практик, а особливо зараз в умовах
інформаційного вибуху, є величезним полем символічних обмінів. Уся світова
культура є велетенським, майже безкраїм полем символічних обмінів, обмінів
символами, знаками, сигналами. Це нагадує гігантську біржу, на якій
«продаються» і «купуються» велетенські масиви інформації, яка, власне, і
криється у всьому огромі
символів. Навіть, якщо це не цифрові масиви, а так звані «зображення» в Instagram-і, — вони
вже давно не зображення, як ми за інерцією гадаємо, а символи, які
конвертуються на біржі світового символічного обміну. Це
велике інтелектуальне протистояння у філософії ХХ сторіччя відобразилося як
протистояння описово-емпіричних її нуртів, як от феноменології Едмунда Гуссерля (Edmund Gustav Albrecht Husserl, 1859–1938) та її продовження
—екзистенціалізму
з його вершиною
Мартіном Гайдеґґером (Martin Heidegger,
1889–1976) і неораціоналізму ХХ сторіччя —
структуралізму, який для показу сутності світу взявся за його структуру, яку инакше як з допомогою розуму, тобто раціонально, осягнути
не можна. Структуралізм почав використовувати свій, неораціоналістичний,
структурний метод аналізу,
осягнення суті світу, перейшов від відображення світу до його моделювання,
вдався до елементів формалізації і навіть математизації. Ба,
більше, в чомусь він перейшов від «відображення» та «показування» світу до його
«творення» —
принаймні у віртуальних електронних просторах, у які ми
все більше і більше поринаємо, самі
того не зауважуючи. Леві-Строс (Claude Lévi-Strauss, 1908–2009), Мішель Фуко (Paul-Michel Foucault, 1926–1984), Жак Дерріда (Jacques Derrida, 1930-2004), Лакан (Jacques-Marie-Émile Lacan,
1901–1981) у середині
ХХ сторіччя з холодною кров’ю справдешніх
вівісекторів, майже
циніків, вчинили нечуваний бунт і повстали
проти титанів — від
Аристотеля до Гайдеґґера. Вони
відштовхнулися від філософської конструкції швейцарського лінгвіста Фердинана де Сосюра (Ferdinand de Saussure, 1857–1913). Він увів розрізнення
в мовній діяльності
(фр. langage) (а
мистецьке вираження теж є мовною практикою) між
мовою (фр. langue) і мовленням (фр. parole). А це
означає, що ми тим
самим відділяємо: 1) соціальне від індивідуального; 2) істотне від побічного і
більш-менш випадкового. В мові
немає нічого колективного — вона
система знаків. Натомість мовна практика, мовлення — індивідуальний
акт волі і розуміння — воно є
комбінаторикою знаків. При цьому не можемо забувати, що иншого
способу культивування культури, вибачте за тавтологію, окрім як із
допомогою мови і мовлення, людство не
придумало. Але чим є тоді культура? Тоді культура стає знаковою системою, а
суспільство — певним
символічним порядком. Тоді чим
є те, що зазвичай називають мистецькою практикою? У такий
спосіб обміном знаками — тобто
теж комбінаторикою? І так,
і ні. Не все так прямолінійно. Все ж культура не соліптична
— попри
все вона породжує нові сенси. Відбувається якесь диво
—
поєднуючи знані і відомі нам знаки, зударяючи їх чи у
тексті, чи на полотні — ми
викрешуємо нові сенси. Свого
часу я списав не одну сотню сторінок (1),
пробуючи зрозуміти механізми цього «викрешування» сенсів. Дехто, як от Гайдеґґер, а за
ним і я, окреслювали цей акт як «зондування
Ніщо» — бо сенси дійсно появляються неначе з Ніщо. Оце «викрешування» і «зондування» насправді є одним і тим самим —
втягуванням сенсів у світ
сущого, додаванням ще
одного знаку до простору на-явної мови. У
живописній практиці цю діру у Ніщо пробили, самі того не усвідомлюючи
імпресіоністи. Ну який, здавалось би, стосунок мають «затяті міметисти» — бо ж їх
охрестили імпресіоналістами — тими,
що відображають враження — impression — це всього лиш враження, а ніяке не творення
чогось нового. Однак у мисленні
імпресіоналістів зародився черв’ячок
аналізу що з усією ясністю дав плоди вже у творчості художника-філософа Поля Сезана (Paul Cézanne,
1839–1906), а
потім пуантилістів, кубістів — як
аналітичних, деструктуруючих — Жак
Брак (Georges Braque, 1882–1963), Пабло Пікассо (Pablo Diego José Francisco de Paula
Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano
de la Santísima
Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, 1881–1973), так і
синтезуючих (Хуан Ґріс, Juan Gris, José
Victoriano González-Pérez, 1887–1927). Змій
раціоналізму вже сидів у такому неначе невинному яблуці
імпресіонізму. Це давало
шанс вродженим раціоналістам, яким, попри всі екстраваґанції, є Олег Тістол. Тому,
опершись на реабілітацію раціо попередньо перечисленими титанами, Олег Тістол пішов у свою лобову
кавалерійську атаку. Причому дуже рано, хоч на той час ще не до кінця усвідомлено. Якщо
ми подивимося на його ранні роботи (часів
навчання у РХСШ та ЛІДПМ, служби у війську), хоча
не раджу вам класифікувати їх як юнацькі чи не
зрілі, то годі не зауважити його потужний
аналітичний дар. Що це
було — неокубізм,
запитаєте ви? Чи ні…
Радше ні. Проте аналітична потуга очевидна, незважаючи на його
молодість. Це
аналітична робота, яка втілилася в
його ранніх полотнах дольвівського і тим більше
львівського періоду — а для
багатьох може бути сюрпризом те, що він вчився у Львові у ЛІДПМ.
Звичайно, дуже багато дало і
щеплення через навчання у РХСШ… Завершення
навчання коронувалося службою у совєтському війську.
І в іронічному,
і не в іронічному сенсі це дало час на рефлексію. Недаремно досі його базовою
самоідентифікацією є автопортрет
у військовій формі —
поєднання як формотворчих, так і колористичних здобутків художника
на той період. Однак
час летів уперед.
Так само як і новітні европейські віяння. Після
розвалу СССР на постсовєтських теренах відбувся
мистецький вибух. Кожен
вибирав свій шлях на світовому роздоріжжі. Тістол вибрав відповідний своїй інтелектуальній
конституції. Знову ж не буду стверджувати свідомо чи ні — бо ж
часи кінця 1980-х були буремні і стрімкі —
практично не було часу на вдумливу рефлексію.
Приходилося приймати
рішення практично «з коліс». Утім, Тістол пішов за своєю
раціональною конституцією — а це
значить у бік неораціоналізму наших часів — у бік
структуралізму. Тобто
його мистецьким
методом (а тут не йдеться про чисто художницькі аспекти композиції чи
колористики — про це
потім) стали базові процедури структурного методу. А вони універсальні для
будь-якого аналізу та синтезу — в тім і
мистецького. Завданням
аналітика і синтезатора будь-якого об’єкту,
суспільної структури чи явища є: Виділення
первинної множини об'єктів, «масиву», «корпусу» — і
художник вичленяє ті об’єкти, які
його цікавлять. Потім
він розчленяє ці об'єкти на
частини — чим не
кубістська чи структуралістська деструкція —
художник отримує найелементарніші,
первинні сенси (пальма,
дівчина, цифра, etc). Після
цього здійснюється систематизація
отриманих елементарних елементів,
первинних сенсів
— як у
хімії чи атомній фізиці — і будується / конструюється нова структура — новий
сенс. Елементи зударяються і «викрешується» новий
сенс (картина, інсталяція, фото,
колаж). Виведення
із новоствореної структури
(картина, інсталяція….)
теоретично можливих наслідків і перевірка їх на практиці, комунікування у рамках
виставки чи навіть процесу створення експозиції. До чого
вся ця гра, запитаєте ви, що вона дає. Дає, ще й як дає. Насправді це всі наші
комунікативні і культурні практики. А усвідомлюване маніпулювання знаками,
словами, образами, символами, це і є
мистецька творчість — зокрема
Олега Тістола —
виявлення підсвідомих глибинних, зазвичай прихованих від буденного сприйняття
структур, прихованих механізмів знакових систем. Об'єктом дослідження
структуралізму є культура як
сукупність знакових систем, мов, наук, мистецтв, релігій, мітологій,
звичаїв, мод, реклами, соціальних мереж і т. ін. Структурно-семіотичний аналіз — у тім і в подобі мистецького
семіотичного аналізу Олега Тістола — виявляє
приховані закономірності, яких
підсвідомо дотримується, сама
того не усвідомлюючи, людина. І завданням мистця
є виявити ці приховані тренди — так
само, як і приховану сутність речей, які він неначе «зображає», а насправді
аналізує —
демонтує / синтезує. Домінантою
у просунутому суспільному
мисленні наприкінці 70-х років XX ст. навіть у СССР, тобто саме
тоді, коли Олег Тістол формує свій
світогляд, стає структуралізм. Благо, що совєтське
ідеологічне сито не вловило його антимарксистську суть. У СССР
почали в різних джерелах появлятися неначе б то сцієнтистські,
наукові тексти закордонних
структуралістів. Дещо проникало і безпосередньо
з-за кордону — як-от з
Польщі, де режим не був таким жорстким. Для
львівського контексту це було вкрай важливо. Пам’ятаю, як до
мене з подачі ще одного київського львів’янина, що
вчився у тому ж ЛІДПМ Анатолія Степаненка (1948) потрапив
збірник із соціодинаміки
культури та культурної
соціометрії — головно
переклади з французької. Ну і,
звісно, тоді всі
захоплювалися, а дехто навіть і читав, роботи
корифеїв тартусько-московської семіотичної школи
(1960–1980) — Ю. Н. Лотмана (1922–1993), В’яч. Вс. Іванова (1929–2017), В. Н. Топорова (1928–2005) та
ін. 1964
року з виходом видання «Труды по знаковым системам»
розпочався структурологічний бум, в епіцентр
якого свідомо чи не свідомо попав Тістол. І не він
один. Звісно, Тістол не сидів ніч у ніч і гриз
збірники з семіотики. Але щось
структуралістського, особливо в царині мистецтвознавчій, у повітрі витало. Як-от
творчість дещо старшого за віком Анатолія Степаненка, який геть погруз у
знаках. Це не могло не заразити його — як-от тепер
коронавірус. Це був
дух часу. Звісно, не кожен його вловив. Не кожен його усвідомив. Тістол так чи инакше відповів на
головний тренд епохи —
відповіддю стала
вся його подальша творчість, чи, як ми домовилися окреслювати його художню
активність —
експериментування. Мистецький
вибух кінця 1980-х початку 1990-х Олег Тістол зустрів
у всеозброєнні і практично як зрілий мистець. Пишу «практично», бо поки мистець
працює він і далі розвивається та шліфує свій метод — а Тістол саме такий, який цієї справи не полишає, причому не
тому, що не хоче, а тому, що не може. Не буду
переповідати історію бурхливого мистецького життя тієї епохи. Про неї напишуть
біографи та власне мистецтвознавці —
мистецтвознавці в тому сенсі, в якому прийнято вважати на постсовєтському просторі. Я залишуся
при реставрованій мною чи сконструйованій
мною ж віртуальній
інтелектуальній біографії Олега Тістола. Як на
мене, то для розуміння суті його дослідів це істотніше. Отож Тістол почав конструювати свої роботи з того, що залишилося
після розвалу совка, що збиралося для конструювання майбутньої України — з
уламків, шматків, огризків, оцупків світу, що розлітався, та
світу, що ще не постав. Звідти
всі ці пальми-південного-берегу-криму, арарати-з-етикеток-вірменських-коньяків, казбеки-з-сигаретних-пачок,
гетьмани-з-українських-мітологій, їхні булави та
жупани, дівчата та козаки, козаки та московити. І все
це у дистильовано-знаковій формі, як чистий екстракт, як валюта, яка
обмінюється на все, яка є дистилятом. Недаремно Тістол
упродовж
років повертається до теми купюр —
віртуальних чи культурологічних «проектів» українських чи американських
банкнот. Тим він амбітно хоче створити конвертовану в
колі культурного обміну українську чи американську культурологічну валюту —
структурну матрицю українськості чи американськості (в даному випадку «американськості» як він
її розуміє). Він творить «проекти» українських та американських
грошей. З 1984 року Тістол
розробляв «Проект українських грошей». Проект сягнув 2001 року. Ба, більше — на
початку 90-х років до нього приєднався художник Микола Маценко (1960). Тут
старі романтичні мотиви українських банкнот (дівчиноньок, козаченьків) він
доповнює новими — постсовковими (дівах, криптогопників).
Як всякий структураліст Тістол працює серіями — знову і
знову розпрацьовує тему, уточнює, поглиблює. Аж до постмодерної іронії, яка
заполонила мистецькі салони того часу. Хоча мало хто усвідомив, і здається, до
цього часу, що постмодерн, як нешлюбний син модерну
та стуктуралізму (про що мало хто підозрює), як і мул
— дитя
осла та кобилиці, виявився імпотентом. Це
проявиться лише у 2000-них. А у 1990-х багато хто удекорував
себе постмодерністським бантом. Але то справи минулі. Маючи міцний
структуралістський фундамент, Тістол, усвідомлюючи це
чи ні, подолав небезпеки
Мессінської протоки — Сціллу (Σκύλλα) та Харібду (Χάρυβδις)
постмодернізму — і зберіг
свій аналітичний талант — як у
деструкції, так і у
синтезі. Хоча,
звісно, не міг уникнути
модного на той час тренду. В постсовєтській Україні
найбільш виразним мистецьким явищем того часу була, звісно, «Нова
хвиля» українського живопису. У Тістола той період
проявився як іронічне, парадоксальне, алогічне поєднання совєтського
та питомо українського семантичних полів:
«Возз'єднання» (1988), «Прощання слов'янки» (1989), «Вправа з булавами» (1989),
«Зиновій-Богдан Хмельницький» (1989). Це майже епохальні полотна. Хоча, мабуть
власне епохальні, бо і досі Україна
борсається в місиві цих двох взаємовиключних
семантичних світів. Тому так
і живемо… У 1987 році Олег Тістол і Костянтин Рєунов (1963) вербалізували цю шизофренію українського суспільства у
своєму маніфесті — «Межа зусиль національного постеклектизму». Як на
мене, то українському
суспільству
позбавитися цієї шизофренії, яку вони називають постеклектизмом,
не вдалося. А межі цей еклектизм, опертий вже насправді не так на знаки, за
якими щось таки стоїть, а на їхню
імітацію — на симулякри — як,
знову ж, показує наша актуальна політична реальність, не має.
Українська постеклектика чи шизофренія безмежна. Тому
насправді ще дуже лагідна іронія Тістола кінця 1980-х
поступово сповзає в бік сарказму, стає жорсткішою і жорстокішою. Криючись за
пальмами та ресторанами «Чайка» з його полотен
виглядає жаске. У 1990-х
його мистецька майстерня стає лабораторією.
Разом із
Миколою Маценком (і тут
вони передали привіт Фердинану де Сосюру) він
творить аналітичну студію «Нацпрому», де препарує
національні стереотипи — як той
алхімік хоче вилущити з всього того барахла первинний елемент — свого
роду первинний національний елемент, щось гіпер і властиво
українське. У
спільних з Маценком проєктах «Музей
Ататюрка», «Музей архітектури», «Музей України», «Мать городов»
поєднує все, що
тільки можна поєднати, дистилює все, що тільки можна дистилювати. Одним словом — шукає
філософський камінь. І, здається, попри всю безнадійність цієї справи, трохи до
нього наблизився. З часом
він виходить за національні рамки і пробує знайти якісь
екзотичні семантичні
елементи поза обширами українського семантичного поля, творить серію полотен «Національна географія». З
інформаційним вибухом 2000 року та нашестям епохи соціальних мереж Тістол реалізовує проект «TV + Реалізм». Це співпадає з
Помаранчевим Майданом, який ледь не всуціль був зітканий з семантичного
мережива українських надій та ілюзій. Полотном, картиною, картинкою і для
пересічного українця, і для мистця стає телеекран. Реальністю стає марево —
мерехтіння екрану. Може
тому в подальшому — може
перестрашившись несправжності несправжнього — Тістол відчайдушно пробує намацати хоч якусь твердь,
опертися на щось не таке ефемерне — як той
Ной — на
твердь земну. Раз за разом випускає голуба шукати землю. І нарешті
повертається до знаків, за якими дійсно щось є. І у 2002–2008
роках творить серії
«Пейзаж», «Синай», «Кавказ», «Казбек» та «Арарат» — метатекст майже біблійний. І неначе
знаходить український рай у проекті «Ю. Бе. Ка» —
«Южный Берег Крыма». Створює
його образ,
починаючи з 2006 — пальми,
пісочок, винце. Але російська анексія Криму 2014 року перетворює його на пекло — в
кронах кримських пальм закублюється жаске… Деякі
з робіт цього циклу майже чисте повідомлення, майже чистий текст — і не
лише тому, що над анексованими кримськими пальмами Ангела
Меркель та німецький триколор, деякі з робіт
результат роботи генератора випадкових повідомлень — графіті
колег-художників —
відбиток часу — з
пальмою на задньому плані. Рай
втрачено. Але який рай? Рай, де ще була якась невинність. Останній
абзац можна трактувати і політично — бо ж
Каїн таки підняв руку на Авеля — у що до
того не можна було повірити. І досі дехто не йме
цьому віри. Однак кров пролилася. А можна
трактувати і філософськи. Скільки в таких неначе задерикуватих роботах часів
«Нової хвилі» було наїву, скільки лагідної
доброти… Чого немає в роботах останніх — це вже
роботи після куштування гіркого плоду з
Дерева Пізнання добра і
зла ( עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע
êṣ had-daʿaṯ ṭōwḇ wā-rā). Зло
розлилося… Ось і плоди його… Однак
полишмо метафори. Тістол з безжальною прецизійністю своїм аналізом
здійснив і здійснює вівісекцію семантичного поля сучасного українства — тне по
живому. Хоч він на диво
добра та інтелігентна людина. Тому цю безжальність можна назвати і чесністю…
1. Возняк
Т. Тексти та переклади. Харків : Фоліо,
1998. 667 с. 2. Возняк
Т. Філософія мови. Львів : Незалежний культурологічний журнал «Ї». 2009. 180 c. 3. Возняк
Т. Культурологічні есе. Київ : Дух і
Літера. 2018. 252 с. 4. Возняк
Т. Мистецтвознавчі есе. Том І. Київ : Дух і Літера. 2020. 258 с. 10
жовтня 2020, Львів |